درک مشتریان، پیشبینی نیازهایشان و ارزشمند و ویژه دانستن آنها، کلید ارائه خدمات خوب و در نتیجه افزایش وفاداری است. چگونه میتوان روابط قوی با مشتریان برقرار کرد؟
شناخت مشتریان
تمام کارمندان بخش خدمات مشتری باید آماده باشند. مشتریان را بشناسیم به صورت تک به تک. در هر تعامل، میتوانند رابطهای برقرار کنند و به کمک آن، نیازها را پیشبینی و از انتظارات فراتر روند.
هر نمایندهی کسبوکار شما باید در شغل خود، بهخصوص اگر با مشتری سروکار دارند، برخوردی حرفهای داشته باشند. خوشامدگویی به مشتریان وظیفه هر یک از کارکنان است.
مهارتهای لازم برای ایجاد روابط معمولی و برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان، اساساً یکسان هستند. افرادی که با مشتریان در ارتباط هستند، برای انجام درست کار خود باید در استفاده از این مهارتها راحت باشند.
ارزش و احساس ویژه بودن را به مشتریان القا کردن
ایجاد حس ویژه بودن در مشتریان یکی از عناصر اساسی در ایجاد روابط خوب با آنهاست.
میتوانید به روشهای مختلف نشان دهید که برای شما ارزش وقت گذاشتن و توجه کردن را دارند. این توانایی درنشان بدهاینکه شما واقعا این احساس را داشته باشید – نه فقط بگویید – رابطه خوبی با مشتری میسازد.
این در مورد هر نوع رابطهای صدق میکند، چه رابطهی صمیمی و چه ارتباط کاری با مشتری. مثل بسیاری از مهارتهای شخصی دیگر، نشان دادن ارزش واقعی برای یک رابطه، مهارتی است که میتوان آن را آموخت و توسعه داد.
به یاد داشته باشید: فقط احساس مثبت نسبت به مشتری کافی نیست؛ باید این احساس را در کلام و کردار خود نشان دهید. مردم نمیتوانند ذهن شما را بخوانند، آنها فقط میتوانند … عملکرد خودت را ببین و سخنان تو را بشنوم.
هشت روش برای ایجاد ارتباط قوی با مشتری
- به مشتریان خود در محل کسبوکارتان احساس خوشآمدگویی بدهید.
- اطمینان حاصل کنید که مشتریان در تعامل با کسبوکار و کارکنان شما احساس راحتی کنند.
- به مشتریان اطمینان دهید که نیازهایشان شنیده و درک شده است.
- ثابت کن که به قولهایت عمل میکنی.
- نشان دهید که مشتریان شما در اولویت اصلی شما هستند.
- همیشه با مشتریان با احترام رفتار کنید.
- به دغدغههای هر مشتری گوش فرا دهید و با ادب و احترام به آنها رسیدگی کنید.
- درخواست خود را ارائه دهید، خدمات با کیفیت بالا ارائه خواهد شد.
هنگام برخورد با مشتری به این نکات توجه کنید.