بسیاری از کسبوکارها، چه کوچک و چه بزرگ، تفاوتهای مهم بین برندسازی و بازاریابی را درک نمیکنند. مارک مککالاک از ما فوق العادهایم توضیح میدهد که چرا هر دو مهم هستند، اما به شیوههای متفاوت.
برندسازی و بازاریابی و تفاوت میان این دو، نه فقط در کسبوکارها، بلکه در اکثر کسبوکارها و حتی در بخشهای بازاریابی خودشان به درستی درک نشده است.
من بهعنوان کارشناس بازاریابی عمومی و مدیر ارشد برند فعالیت کردهام. این راهنمای ساده به شما کمک میکند تا بین این دو حوزه ارتباط برقرار کرده و پتانسیل آنها را برای بهبود کسبوکارتان ببینید.
برندسازی چیست؟
برندسازی عشق واقعی من است. با کار کردن با رابرت بین از شرکت نورثاستار پارتنرز بود که واقعا متوجه شدم برندینگ چیست. رابرت در شرکت بیتی بهعنوان رئیس ارتباطات مشتریان کار میکرد، زمانی که کمپین «صحبت کردن خوب است» راهاندازی شد. علاوه بر این، کار او روی برند هوندا به کمپین «قدرت رویاها» تبدیل شد.
تعریف رابرت از برند این است که «قولی است که عملی میشود». شما با هر کاری که انجام میدهید به مشتریان و همکاران خود قول میدهید و به آن قول عمل میکنید.
این تصور که برند فقط نشان، نام یا رنگی است، بخش بسیار کوچکی از ماهیت واقعی یک برند را تشکیل میدهد.
چگونه برند خود را تعریف کنید
ضروری است تعریف کنید که کسبوکار شما چه معنایی دارد. شما باید:
- شناسایی مخاطبان هدف شما و آنچه میخواهند
- بگو چرا بهتر از رقیبان شما ;
- بیانیهای کوتاه بنویسید که هدف برندتان را شرح دهد.
برخی کسبوکارها از همان روز اول میدانند که چه هستند. تا زمانی که کوچک بمانند و همان کارمندان را حفظ کنند، شاید نیازی به تکرار این کار نداشته باشند. اما برای بیشتر شرکتها، اوضاع تغییر میکند – فروش کاهش مییابد، افراد میروند یا رقیبی تهدیدی برای شما ایجاد میکند. آن وقت چه میکنید؟
اگر مشخص کنید برند شما چه معنایی دارد، تصمیمگیری آسانتر میشود؛ چه کسی را استخدام کنید، چه محصولاتی بفروشید، ارتباطاتتان چه لحنی داشته باشد و حتی دفتر کارتان چه شکلی باشد.
کلید آزادسازی قدرت برندتان، مشارکت کارکنانتان است. آنها را در این فرآیند با خود همراه کنید و از یک متخصص برند برای راهنمایی بهره ببرید. این کار نیازی به هزینه یا صرف زمان زیاد ندارد؛ اما پس از انجام آن، میتواند زمینهسازِ استراتژی برند برای کسبوکاری که سالها دوام بیاورد
بازاریابی چیست؟
بازاریابی، طبق تعریف مؤسسه سلطنتی بازاریابی، عبارت است از:
- یافتن چیزی که مردم آن را میخواهند و حاضرند برای آن پول بپردازند، یا مشکلی که دوست دارند حل شود
- تولید محصول یا خدماتی که آن نیاز را برطرف کند و سپس تبلیغ آن به گونهای که مخاطب از وجودش آگاه شود.
- جزئیات را نهایی میکنیم و مطمئن میشویم که قیمت مناسبی را تعیین کردهاید.
بازاریابی بخش جداییناپذیر برند شماست و به شما کمک میکند تا وعدههایی را که میخواهید مشتریان و مشتریان بالقوه از آن آگاه شوند، به آنها انتقال دهید.
بازاریابی شما باید بر اساس جایگاه برند، شخصیت، ارزشها و لحن گفتاری شما باشد که همگی تعریف شده و در میان کارکنان شما به اشتراک گذاشته شدهاند.
بازاریابی در مقابل برندسازی
در اصل:
- بازاریابی یعنی کاری که برای رساندن پیام یا وعده خود به مشتریان انجام میدهید.
- برند شما، همان وفای به تعهدی است که از طریق ارائه خدمت به مشتریان و همکاران خود محقق میکنید.