از زمان راهاندازی در سال ۲۰۱۰، اینستاگرام طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است – تخمین زده میشود که در مارس ۲۰۱۸ بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر داشته است. بیشتر کاربران این پلتفرم جوان هستند و اکثر آنها زیر ۳۵ سال سن دارند.
تبلیغات از اواخر سال ۲۰۱۳ آغاز شد و در سالهای بعد ابزارهای تجاری مختلفی به آن اضافه شدند؛ تا سال ۲۰۱۷ بیش از یک میلیون کسبوکار در این پلتفرم تبلیغ میکردند. تخمین زده میشود که تبلیغات اینستاگرام بیش از یک میلیارد تعامل کاربری داشته است. اعداد واقعا حیرتانگیزی هستند!
آیا باید از موج اینستاگرام استفاده کنم؟
شکی نیست، ما در جهانی زندگی میکنیم که به شبکههای اجتماعی معتاد است و… خرید اینترنتی اعداد بالا نشان میدهند که اینستاگرام فقط برای دیدن فعالیتهای دوستان و افراد مشهور محبوب نیست، بلکه کسبوکارها و برندها نیز فضایی سودآور برای خود ایجاد کردهاند. این خبر خوبی برای مشاغل کوچک است. بودجهی تبلیغات محدود .
اینستاگرام بستری تصویری است، پس قبل از تبلیغات، از توانایی خود در خلق (محتوای) بصری مطمئن شوید. محتوای تصویری با کیفیت .
مخاطبان را هم در نظر بگیرید. کسبوکار کوچکِ فروش جواهرات دستساز مد روز یا غذای هنرمندانه با مخاطبان اینستاگرام که عمدتا به محتوای مد، ورزش، زیبایی، غذا، موسیقی، تلویزیون و فیلم علاقه دارند، به خوبی هماهنگ است؛ اما فروش لوازم گرمایشی از طریق آن ممکن است سختتر باشد.
کدام نوع تبلیغ را انتخاب میکنید؟
چهار قالب برای تبلیغات در اینستاگرام وجود دارد.
تبلیغات تصویری
این سادهترین روش و آشنایی بسیار راحتی با تبلیغات در اینستاگرام است. شما فقط از یک تصویر (افقی یا عمودی، هر دو قابل قبول هستند) استفاده میکنید و یک بنر فراخوان و توضیحات به آن اضافه میکنید.
تبلیغات چرخشی
عکسهای زیادی برای استفاده دارید؟ تبلیغ چرخشی به شما امکان میدهد تا ده عکس آپلود کنید که به صورت چرخشی نمایش داده میشوند. اگر تبلیغات چند صفحهای مجلات را به یاد دارید که در آن برندها برای ارائه پیام خود از چند صفحه استفاده میکردند، تبلیغ چرخشی اینستاگرام اساساً همین کار را انجام میدهد.
و البته لازم نیست فقط عکس آپلود کنید – میتوانید ویدئو و محتوای نوشتاری را با هم ترکیب کنید تا پیامتان بهخوبی منتقل شود. حتی میتوانید موسیقی هم به دنباله اضافه کنید.
به هماهنگی تصاویر دقت کنید؛ میخواهید ظاهری یکپارچه داشته باشید نه مجموعهای نامنظم و بیکیفیت که کل کار را خراب کند. برند شما یا کیفیت محصول
تبلیغات ویدیویی
با حداکثر ۶۰ ثانیه زمان برای بازی، باید در سریعترین زمان ممکن توجه مخاطب را جلب کنید با… محتوای ویدیو به یاد داشته باشید که مدت زمان توجه مردم روز به روز کمتر میشود؛ تحقیقات نشان میدهد که ۳۰ ثانیه اول یک ویدئو مهمترین بخش آن است.
میتوانم بگویم که شما حداکثر ۱۰ تا ۱۵ ثانیه فرصت دارید تا مخاطب را جذب کنید، قبل از اینکه به سراغ مطلب بعدی برود.
داستانهای تبلیغاتی
جدیدترین گزینه تبلیغاتی اینستاگرام، تبلیغات استوری هستند که به صورت تمام صفحه نمایش داده میشوند. این تبلیغات تنها 24 ساعت ماندگاری دارند و سپس از فید و پروفایل شما حذف میشوند؛ بنابراین اگر میخواهید یک پیشنهاد محدود به زمان را تبلیغ کنید، گزینهی بسیار مناسبی است.
فراخوان خود را مشخص کنید
پس از تعیین هدف تبلیغ اینستاگرام خود، میتوانید بنر فراخوان مناسب را انتخاب کنید. گزینههایی مانند «اطلاعات بیشتر»، «هم اکنون خرید کنید»، «هم اکنون رزرو کنید» و «ثبت نام کنید» وجود دارند؛ اقدامات مستقیمی که ترافیک وبسایت شما را افزایش میدهند و امید است به فروش منجر شوند.
همچنین میتوانید مخاطبان خود را هدف قرار دهید بر اساس سن، جنسیت، علایق و موقعیت مکانی، تا بتوانید از رسیدن به مخاطبانی که به برند یا محصول شما علاقهمندند، مطمئن شوید.
هزینه تبلیغات در اینستاگرام چقدر است؟
اگر تا به حال با تبلیغات فیسبوک آنگاه خواهید فهمید که تبلیغات اینستاگرام چگونه هزینه دارد (فیسبوک در سال ۲۰۱۲ اینستاگرام را خریداری کرد). در اصل، شما روزانه یا در بازه زمانی مشخصی، مبلغی را که میخواهید هزینه کنید انتخاب میکنید، بنابراین میتوانید به بودجه از پیش تعیینشده خود پایبند باشید.
پس از فعال شدن کمپین تبلیغاتیتان، مهم است که موفقیت آن را بسنجد شاخصهای موجود به تعیین بازگشت سرمایه مناسب تبلیغات شما کمک خواهند کرد.
شاید چند بار تلاش لازم باشد تا به نتیجهی دلخواه برسید، اما تبلیغات اینستاگرام ارزش امتحان کردن را دارد، بدون اینکه هزینه زیادی بپردازید