Yaseomi: اولین پلتفرم سئوی سیستماتیک ایران

استراتژی‌ها و مثال‌های بازاریابی گوچی در طول سالیان

بررسی سریع تیترهای مقاله

استراتژی‌ها و مثال‌های بازاریابی گوچی در طول سالیان

از آغاز فعالیتش در سال ۱۹۲۱ به‌عنوان واردکننده‌ی کالاهای چرمی توسط گوچیو گوچی، این برند ایتالیایی با اتخاذ استراتژی‌های بازاریابی پیشرو و حتی بر هم زننده، صنعت مد لوکس را فتح کرد. در میان خانه‌های مد بی‌شماری که ادعای منحصر به فردی و ظرافت دارند، استراتژی بازاریابی گوچی با به‌چالش کشیدن رویه‌های معمول، به برجسته‌سازی ویژگی‌های منحصربه‌فرد برند می‌پردازد. راز موفقیتش، انجام کاری است که بسیاری… آژانس‌های بازاریابی لوکس به برند توصیه می‌کنم این کار را نکند. از بهره‌برداری از نمادهای عصر تا شنا کردن در جریان‌های مترقی، ببینیم گوچی چه کار درستی انجام داده است.

خدمات سئو وردپرس در استراتژی‌های بازاریابی گوچی نقشی کلیدی ایفا کرده است. با استفاده از این خدمات، گوچی توانسته است به راحتی در جستجوهای مرتبط با مد و لباس در نتایج موتور جستجو قرار گیرد و مخاطبان هدف خود را جذب کند. بهینه‌سازی محتوای سایت، کلمات کلیدی دقیق، و ارتقاء تجربه کاربری از طریق سئو باعث شده است که گوچی در دنیای رقابتی صنعت مد آنلاین همیشه یک قدم جلوتر باشد و حضور قدرتمندی در فضای دیجیتال داشته باشد.

Gucci Eyewear SpringSummer 2023

استراتژی‌ها و مثال‌های بازاریابی و تبلیغات گوچی

در ابتدا، استراتژی بازاریابی گوچی بر تبلیغ دهان به دهان محصولات چرمی دست‌ساز با کیفیت بالا متکی بود. در دهه ۱۹۵۰، این برند طیف محصولات خود را با افزودن پوشاک آماده و اکسسوری گسترش داد و همزمان از بازیگران و هنرپیشگان برای تبلیغ سبک زندگی لوکس گوچی استفاده کرد.

کیف جکی و کیف «فلور» گریس کلی

استراتژی بازاریابی بین‌المللی گوچی از همان ابتدا بر حمایت سلبریتی‌ها متمرکز بود. علاقه جکی کندی به کیف «فایوتیز کنستانس» گوچی که در عکس‌های پاپاراتزی متعدد ثبت شده، فرصت بازاریابی جهانیِ خودجوشی را برای برند فراهم کرد که از آن بهره برد. نام قدیمی فراموش شد، حالا به آن می‌گفتند کیسه جکی کوشش‌های گوچی برای گسترش بازار هدف خود به ایالات متحده، با تبلیغات مجله‌ای که در آن‌ها مدل‌ها و هنرپیشگان مشهور کیف جکی را به نمایش می‌گذاشتند، سرعت گرفت.

همچنان که کیف جکی نشان‌دهنده‌ی سبک ظریف و مجلل جکی بود، استراتژی بازاریابی جهانی گوچی نیز یک شخصیت محبوب آمریکایی دیگر را با محصولی بی‌نظیر مرتبط ساخت. هنگامی که گریس کلی، یا همان شاهدخت گریس موناکو در آن زمان، از فروشگاه اصلی برند مد لوکس گوچی در میلان دیدن کرد، رودولفو گوچی آرزو داشت هدیه‌ای شایسته‌ی زنانگی ظریف و متین او به او تقدیم کند.

بنابراین، طرح «فلُورا» که شامل ۴۳ نوع گل، گیاه و حشره بود، برای تجسم ظرافت شاهزاده خانم خلق شد و در مجموعه‌های آینده‌ی این خانه‌ی مد ماندگار و جزئی جدایی‌ناپذیر شد.

استراتژی بازاریابی گوچی، از نخستین‌هایی بود که به‌طور واقع‌بینانه از تأیید سلبریتی‌ها برای گسترش مخاطبان جهانی خود بهره برد. شهرت افراد مشهوری مانند ژاکلین کندی و گریس کلی با هویت برند و مشتریان آن هم‌خوانی داشت.

خدمات سئو وردپرس در بهترین سطح کیفیتی و کمیتی به صورت فول پکیج 0 تا 100 بهینه سازی سایت و فضای مجازی ارائه می شود.

ستاره‌های مشهور، روح ظرافت گوچی را تبلیغ می‌کردند، اما برند اکنون به یک امضای قابل تشخیص نیاز داشت. طراحی لوگوی دو حرف G که امروزه نماد شناخته‌شده‌ای است، در همان زمان، تصویری از برند را در تبلیغات چاپی ارائه کرد، اما به‌ویژه این نماد تجمل و جایگاه در پارچه GG، که بافته‌ای با طرح لوگوی برند بود و در بسیاری از محصولات گوچی استفاده می‌شد، به نمایش گذاشته شد.

عصر تام فورد که صنعت مد را تکان داد

در دهه‌های ۶۰ و ۷۰، استراتژی بازاریابی گوچی با تکیه بر حمایت چهره‌های مشهور و تبلیغ سبک زندگی مجلل، این برند را در میان برندهای لوکس جهان متمایز کرد. در دهه ۸۰، گوچی دوره‌ای پررونق را تجربه کرد، اما در سال‌های بعد از مد افتاد. سپس این خانه مد، تام فورد را به‌عنوان مدیر خلاق استخدام کرد تا از این رکود خارج شود. در زیر نظر او، استراتژی بازاریابی گوچی چرخشی جسورانه به خود گرفت.

طراحی سایت وردپرس برای برندهایی مانند گوچی به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی دیجیتال آن‌ها اهمیت زیادی دارد. با طراحی وب‌سایت‌هایی شیک و متناسب با هویت برند لوکس خود، گوچی توانسته است یک تجربه آنلاین منحصر به فرد و راحت برای مشتریان خود ایجاد کند. این سایت‌ها نه تنها جذاب و بصری هستند، بلکه سرعت بالا، واکنش‌گرا بودن، و تجربه خرید آنلاین بی‌نقصی را نیز فراهم می‌آورند که این‌ها جزء ویژگی‌های بارز یک طراحی سایت وردپرس حرفه‌ای هستند.

علاوه بر گسترش محصولات با افزودن عطر و عینک، طراح جدید قصد داشت به آنچه لوکس قدیمی تلقی می‌شد، جذابیت جنسی ببخشد. از آن پس، مواد تبلیغاتی گوچی به‌طور هدفمند هنجارهای اجتماعی را با تصاویر تحریک‌آمیز به چالش کشید. برخلاف زیبایی سنتی و محتاطانه‌ای که برندهای لوکس در آن خود را می‌پیچیدند، گوچی از بهره‌برداری از تمایلات غریزی مشتریان خود هراسی نداشت. بنابراین، چشم‌انداز خلاقانه تام فورد، شعار «سکس می‌فروشد» را به سطحی کاملا جدید برد. لباس‌های مدرن‌شده گوچی با مدل‌هایی در پوزهای تحریک‌آمیز جنسی تبلیغ می‌شدند. تام فورد به‌طور عمدی جنجال به پا کرد و تحول برند را از طریق شوک به‌رخ کشید. این قمار به‌خوبی جواب داد. گوچی در دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ جایگاه خود را به‌عنوان برندی پیشرو در صنعت مد اشباع‌شده تثبیت کرد.

چهره‌های آشنا، الگوهای آشنا

گوچی پس از احیای چاپ فلور به مناسبت چهلمین سالگرد آن، با انتخاب مایلی سایرس به عنوان چهره تبلیغاتی، از استراتژی بازاریابی همیشگی خود یعنی ترکیب چهره‌های محبوب با محصولات کلاسیک برای عطر فلور استفاده کرد. این کمپین با ویدئویی رنگارنگ در صفحه رسمی اینستاگرام برند معرفی شد که طراح برند می‌گوید از روحیه‌ی جسورانه‌ی خواننده و دنیای انیمه الهام گرفته شده است.

گوچی با هوشمندی خاصی در انتخاب چهره‌های تبلیغاتی، برای معرفی کیف جکی ۱۹۶۱ از داکوتا جانسون استفاده کرد تا به این کلاسیک ادای احترام کند. این برند با احیای سبکی بوهمیایی، فراگیر و بدون جنسیت، افرادی چون هری استایلز را برای حضور در برنامه گفتگوی «برنامه محبوب» با جیمز کوردن دعوت کرد. خانه مد گوچی تنها به دنبال چهره‌های مشهور نیست، بلکه به دنبال همکاری با سلبریتی‌هایی است که به‌درستی پیام و هویت برند را بازتاب دهند.

بازاریابی با میم و روحیه پیشرو

چگونگی رسیدن گوچی به مخاطبان هدف در اینستاگرام استفاده گوتچی از شبکه‌های اجتماعی و سایر رسانه‌های اجتماعی، رویکردی خلاف منطق متداول در برندهای لوکس است. در حالی که دیگر برندهای لوکس ترجیح می‌دهند فاصله‌ای با طرفداران خود حفظ کنند، استراتژی بازاریابی گوتچی در شبکه‌های اجتماعی، فرهنگ روز را در آغوش می‌کشد و حتی از میم‌ها برای تبلیغ ساعت‌های خود استفاده می‌کند. کمپین «آن احساسی که گوتچی می‌دهد» از نام برند به عنوان صفت لوکس استفاده می‌کند و با استفاده از شیوه‌های بامزه و به‌روز اینترنت، با طرفداران جوان‌تر درگیر می‌شود.

این برند لوکس غیرمتعارف از ریسک کردن نمی‌ترسد، اگر به معنای رسیدن به مخاطبان گسترده‌تر و مطرح کردن نام خود باشد. بسیاری از برندهای لوکس دیگر تصویری تقریباً دست‌نیافتنی را در آغوش می‌گیرند، اما گوچی یک پیشگام است. این برند به سادگی قوانین خود را وضع می‌کند. استراتژی گوچی همیشه برجسته بودن بوده است. این خانه مد علاقه‌ای به دست‌نیافتنی بودن ندارد، بلکه مشغول جایگزین‌ناپذیر شدن است.

اطلاعات تکمیلی مقاله

جواد یاسمی (متخصص سئو)
جواد یاسمی (متخصص سئو)

یاسئومی؛ اولین پلتفرم سئوی ایجنت‌محور ایران برای سئوی هوشمند، سیستماتیک و مقیاس‌پذیر — همین حالا با ما تماس بگیرید: ۰۹۳۷۶۹۹۶۰۷۰.

آخرین مقالات مرتبط

تصاویر سرچ کنسول پروژه ها

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *