Yaseomi: اولین پلتفرم سئوی سیستماتیک ایران

راهنمای ضروری بازگشت سرمایه تبلیغات

بررسی سریع تیترهای مقاله

راهنمای ضروری بازگشت سرمایه تبلیغات

امروزه کمپین‌های بازاریابی بیش از هر زمان دیگری توسط داده‌ها هدایت می‌شوند و متخصصان بر کارایی و پایداری بیشتر از دیده شدن تأکید دارند. این امر رقابت را شدیدتر می‌کند و بازاریابان در تلاشند تا با استراتژی‌هایی که هدفشان جذب مشتریان بالقوه بیشتر با کمترین هزینه ممکن است، نوآوری کنند.

اما از میان همه معیارهای مورد استفاده در بازاریابی دیجیتال، نرخ بازگشت سرمایه تبلیغات (ROAS) شاید بهترین شاخص برای سنجش ارزش کمپین تبلیغاتی نسبت به بودجه صرف شده باشد. اهمیت این معیار بازاریابی چقدر است و چگونه می‌توان از آن برای بهبود کمپین‌های تبلیغاتی استفاده کرد؟

در این مقاله، رمزگشایی خواهیم کرد معنی ROAS فراتر از معنای مخفف آن

طراحی سایت وردپرس یکی از مهم‌ترین ابزارها برای کسب‌وکارهایی است که می‌خواهند روند بازگشت سرمایه تبلیغات (ROI) خود را به دقت بررسی کنند. این پلتفرم به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی صفحه‌های هدف‌گذاری شده و فرم‌های تبدیل برای جمع‌آوری اطلاعات مشتریان و محاسبه عملکرد تبلیغات را ایجاد کنید. افزونه‌های مختلف سئو و آنالیز وردپرس به شما کمک می‌کنند تا از اطلاعات بازدیدکنندگان و تعاملات آنها با سایت، شاخص‌های مهمی را برای ارزیابی ROI خود استخراج کنید.

از سوی دیگر، خدمات سئو وردپرس برای ارزیابی عملکرد و بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی به کار می‌آید. این خدمات شامل تحلیل داده‌های گوگل آنالیتیکس، بررسی رفتار کاربر در صفحات مختلف سایت و اندازه‌گیری نرخ تبدیل است. با پیاده‌سازی استراتژی‌های مناسب سئو، می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را به شکلی هدفمندتر اجرا کرد و از این طریق بازگشت سرمایه تبلیغات را بهبود بخشید. این روش‌ها می‌توانند به کسب‌وکارها کمک کنند تا بیشترین بهره‌وری را از بودجه تبلیغاتی خود کسب کرده و عملکرد کلی تبلیغات را بهتر ارزیابی کنند.

بازگشت سرمایه تبلیغات (به عنوان یک معیار)

roas-meaning

بازگشت سرمایه تبلیغات (ROAS) به سادگی معیاری است که نشان می‌دهد به ازای هر دلار هزینه شده در تبلیغات، چه میزان درآمد کسب می‌شود. این شاخص کلیدی عملکرد (KPI) به‌طور ایده‌آل همراه با معیارهای مکمل مانند هزینه به ازای هر سرنخ (CPL)، هزینه به ازای هر جذب (CPA) و هزینه به ازای هر کلیک (CPC) برای سنجش موفقیت یک کمپین تبلیغاتی با توجه به بودجه استفاده می‌شود.

برخلاف بازگشت سرمایه (ROI) که موفقیتِ کلّیِ استراتژی کمپین را می‌سنجد، ROAS فقط بازدهیِ استراتژی‌های خاص را در سطح تبلیغات اندازه‌گیری می‌کند. این به بازاریابان کمک می‌کند تا روش‌هایی را که نیاز به بررسی و بهبود دارند، شناسایی کنند.

خدمات سئو وردپرس در بهترین سطح کیفیتی و کمیتی به صورت فول پکیج 0 تا 100 بهینه سازی سایت و فضای مجازی ارائه می شود.

اهمیت ROAS در بازاریابی چقدر است؟

شاخص بازگشت سرمایه تبلیغات (ROAS) اغلب دست کم گرفته می‌شود و به اندازه‌ی کافی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. از آنجایی که این شاخص در درجه‌ی اول معیاری برای سنجش کارایی بازاریابی است و بر جنبه‌های حیاتی کسب‌وکار مانند سرمایه‌گذاری و تولید درآمد تاثیر می‌گذارد، باید تا حد امکان از آن استفاده شود. در ادامه، مواردی از بازاریابی که در آن‌ها ROAS می‌تواند ضروری باشد، آورده شده است:

  • ارزیابی کمیاین معیار، تصویر روشن‌تری از ارزش واقعی یک کمپین بازاریابی در حال اجرا از نظر درآمد و میزان سهم آن در سود نهایی کسب‌وکار ارائه می‌دهد.
  • استراتژی پیش‌بینیبا داشتن معیاری مشخص برای سنجش عملکرد کمپین‌ها، تشخیص کمپین‌ها و کانال‌های نیازمند به استراتژی جدید آسان‌تر می‌شود و این امر، تخصیص کارآمدتر منابع را نیز تسهیل می‌کند.
  • شناخت مخاطبداده‌های این معیار، اطلاعاتی از نبض مخاطب ارائه می‌دهند که برای تولید مواد تبلیغاتی جذاب برای مشتریان بالقوه، بسیار مهم است.
  • بهینه‌سازی تبلیغاتبا توجه به نتایج، می‌توان تبلیغات را اصلاح و بهبود بخشید تا برای موتورهای جستجو و مخاطبان هدف بهینه شوند.

استفاده از ROAS برای افزایش راندمان تبلیغات

در ابتدا شاید محاسبه این معیار پیچیده به نظر برسد، اما فرمول محاسبه ROAS به سادگی تقسیم درآمد تبلیغات بر هزینه کمپین است.

بازگشت سرمایه تبلیغات برابر است با درآمد تقسیم بر هزینه کمپین

پس برای مثال، اگر کمپین تبلیغاتی شما 500 دلار هزینه داشته و 3000 دلار درآمد داشته باشد، برای محاسبه بازگشت سرمایه، درآمد حاصل را بر هزینه کل کمپین تقسیم کنید.

هزینه هر شش دلار درآمد، پانصد دلار است.

این یعنی کسب‌وکار برای هر دلار هزینه شده در کمپین، 6 دلار درآمد کسب کرده است. البته هرچه ROAS بالاتر باشد، بهتر است؛ اما اگر ROAS شما برابر یا کمتر از یک دلار باشد، وقت آن است که استراتژی‌های خود را بازنگری کنید.

using-roas-for-advertising-efficiency

سپس، به یاد داشته باشید که برای درک بهتر هزینه‌های تبلیغات، بهتر است ROAS را همراه با معیارهای دیگر استفاده کنید. در ادامه برخی از معیارهای پیشنهادی که می‌توانند مکمل ROAS باشند، آمده‌اند:

  • ارزش طول عمر مشتری
  • هزینه هر سرنخ
  • هزینه جذب هر مشتری
  • هزینه به ازای هر کلیک

رصد این معیارها به صاحبان کسب‌وکار کمک می‌کند تا استراتژی‌ها، بودجه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های آتی خود را با جهت‌گیری مشخص‌تری برنامه‌ریزی کنند. اما در صورت امکان، استفاده از ابزارها و راه‌حل‌های نرم‌افزاری طراحی‌شده برای پایش این معیارها ایده‌آل است، چرا که در تضمین دقت نتایج ارزیابی هر کمپین اجراشده بسیار مفید هستند.

فراموش نکنید که تعیین نقطه سر به سر یا معیار ایده‌آل بازگشت سرمایه تبلیغات (ROAS) نیز وابسته به عوامل دیگری است. اگرچه معیار معمول ROAS نسبت 4 به 1 (یا به ازای هر یک دلار هزینه، چهار دلار درآمد) است، به یاد داشته باشید که این نسبت بسته به سلامت کلی کسب‌وکار، حاشیه سود و هزینه‌های عملیاتی معمول آن، می‌تواند تغییر کند. با در نظر گرفتن این عوامل، برخی کسب‌وکارها برای رشد و سودآوری به نسبت 15 به 1 و برخی دیگر به نسبت 2 به 1 نیاز دارند.

این توضیح می‌دهد که چگونه برخی کسب‌وکارها با حاشیه سود بالاتر، حتی با بازده تبلیغات پایین، سرپا می‌مانند. برعکس، اگر حاشیه سود کم باشد، بهتر است هزینه‌های بازاریابی به حداقل برسد.

بهینه‌سازی کمپین‌هایتان برای بازگشت سرمایه

وقتی به خوبی با نحوه عملکرد ROAS آشنا شدید، می‌توانید تبلیغات و حساب‌های خود را بهینه‌سازی کنید، ترجیحاً با کمک بازاریاب‌های دیجیتال باتجربه‌تر.

سئو در مشهد توسط بهترین شرکت و تیم سئو یعنی یاسئومی برای کسب و کارها و شرکت ها ارائه می شود.

ملاک‌ها را تعیین کن

با تعیین بودجه و حاشیه سود به‌عنوان معیار، شاخص بازگشت سرمایه تبلیغات (ROAS) مناسبی تعیین کنید. همچنین باید عملکرد کانال‌های بازاریابی مختلف را بررسی کنید و کانال‌های موفق و ناموفق را شناسایی نمایید.

داده‌های باکیفیت را جمع‌آوری و از آن‌ها به‌طور مؤثر استفاده کنید

حجم و کیفیت داده‌هایی که استفاده می‌کنید اهمیت دارد. برای تحلیل سودآوری، داده‌های تعامل را از ابتدای تا انتهای قیف فروش ترکیب کنید. ارزیابی عملکرد نیز به حجم قابل توجهی از داده‌ها نیاز دارد تا بتوانید کمپین‌های بعدی را تفکیک کنید.

گروه‌های هدف خاص

هنگام هدف‌گیری مخاطبان بر اساس محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید، از تقسیم‌بندی خاص و مرتبط با متن استفاده کنید. دامنه‌ی هدف‌گیری خود را وسیع نکنید. مشتریان بالقوه را بر اساس اقدامات قبلی آن‌ها در هر یک از کانال‌هایتان با استفاده از روش شخصی‌سازی هدف بگیرید. کمپین‌های خلاقانه بهتر است مخاطبانی که احتمال تبدیل شدنشان کم است را حذف کنید، مخصوصا اگر با بودجه محدود کار می‌کنید.

کلمات کلیدی تبلیغاتی

بررسی کلمات کلیدی از نظر تبدیل و بازگشت، به تعیین مؤثر و بی‌اثر بودن آنها کمک می‌کند. به دنبال کلمات کلیدی با هزینه بالا اما بدون هیچ تبدیلی، کلمات کلیدی که تبدیل دارند و مجموعه‌های کلمات کلیدی با بودجه بالا اما بازده پایین باشید.

از نرم‌افزار استفاده کنید

پایش، جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها ساعت‌ها زمان می‌برد. اما با راه‌حل‌های مدرن امروزی بازاریابی، بهبود نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری (ROAS) دیگر کار پیچیده‌ای نیست. ابزارهایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری کمپین خود را در کانال‌های مختلف رصد کنید، گروه‌های مخاطب را بخش‌بندی و فیلتر کنید و داده‌های کمپین را بر اساس معیارهای تعیین‌شده خود تحلیل کنید.

با این مراحل بهینه‌سازی، می‌توانید تلاش‌های خود را برای جذب سرنخ‌های جدید نیز در طول فرایند بهبود ببخشید، زیرا این یکی از حوزه‌هایی در بازاریابی است که بازگشت سرمایه تبلیغات (ROAS) در آن به‌ویژه مفید است.

 

اطلاعات تکمیلی مقاله

جواد یاسمی (متخصص سئو)
جواد یاسمی (متخصص سئو)

یاسئومی؛ اولین پلتفرم سئوی ایجنت‌محور ایران برای سئوی هوشمند، سیستماتیک و مقیاس‌پذیر — همین حالا با ما تماس بگیرید: ۰۹۳۷۶۹۹۶۰۷۰.

آخرین مقالات مرتبط

تصاویر سرچ کنسول پروژه ها

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *