09376996070 (سفارش سئو، سایت و تبلیغات)

قالبی برای توجیه کپی‌رایترها و طراحان

آنچه در این مقاله می خوانید:

تهیه‌ی یک شرح مختصر و واضح به هر طراح یا کپی‌رایتری کمک می‌کند تا کاری ارائه دهد که تمام انتظارات شما را برآورده کند. مایک هدلی، مشاور ارتباطات بازاریابی و کپی‌رایتر، اهمیت تعیین اهداف را توضیح می‌دهد و فرم شرح مختصر خود را به اشتراک می‌گذارد.

در طول سال‌های کاری‌ام با مشتریان، آژانس‌های تبلیغاتی و شرکت‌های طراحی، بارها از نبود شرح کار دقیق و کامل برای جزئیات نیازها و انتظارات شگفت‌زده شده‌ام.

این ممکن است هر دو طرف را ناامید کند. مشتریان ممکن است از اینکه خواسته‌هایشان (یا انتظاراتشان) برآورده نمی‌شود، سرخورده شوند. طراح یا نویسنده نیز ممکن است احساس کند که مشتری‌اش سختگیر یا مردد است.

به عنوان کپی‌رایتر و مدیر طراحی، فرمی برای ارائه اطلاعات اولیه طراحی کرده‌ام که در طول سال‌ها توسعه داده‌ام. این فرم بیشتر جنبه‌هایی را که معمولا باید در نظر بگیرم پوشش می‌دهد تا از اثربخشی کارم اطمینان حاصل کنم. هرچند همیشه به‌طور کامل از آن استفاده نمی‌کنم، اما حداقل به‌عنوان راهنمایی مفیدی برای پوشش دادن همه پارامترهای اصلی عمل می‌کند.

فرم توجیهی برای کپی‌رایترها و طراحان

مشتری:

موضوع:

تاریخ:

اطلاع‌رسانی توسط (نام و عنوان شغلی/مسئولیت):

شرح پروژه

نیاز:

  • به چه چیزهایی نیاز دارید؟ مثلاً از نویسندگان، می‌توانید به متن وبسایت، وبلاگ، مطالب تبلیغاتی، مطالعات موردی، مقالات، گزارش‌ها، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌های مشتریان، خبرنامه‌ها، متن‌های تبلیغاتی، فیلمنامه یا سخنرانی‌ها نیاز داشته باشید. از طراحان هم می‌توانید لوگو، وبسایت، آگهی، بروشور یا غرفه نمایشگاهی بخواهید.

هدف:

  • در کوتاه‌مدت و بلندمدت چه هدفی را دنبال می‌کنید؟ مثلاً جذب مشتریان فوری یا برندسازی؟
  • چگونه اثربخشی آن را ارزیابی کنید ?
مشاهده این مطلب  چرا کسب‌وکار شما به بازطراحی وب‌سایت نیاز دارد - مزایای بازطراحی سایت در سال 2021

مخاطبان هدف

  • بیشترین تمایل شما به رسیدن به چه کسانی است و چند نفر؟
  • جنبه‌های مرتبط را به‌طور حرفه‌ای (ماهیت کسب‌وکار، سمت و …) و شخصی (سن، جنسیت و …) شرح دهید. در صورت لزوم از طبقه‌بندی‌های اجتماعی-اقتصادی (ABC1) استفاده کنید.

مکان‌یابی

  • موقعیت فعلی شما و در صورت مرتبط بودن، موقعیت مورد نیاز در بازار، چه واقعی و چه تصوری.
  • تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها، تهدیدها

مزایا:

  • مهم‌ترین مزیتِ محصول یا خدمت شما برای مخاطبانتان چیست؟ چرا این مزیت برای مشتریانتان اهمیت دارد؟
  • مزایای جانبی آن چیست؟

پیشنهاد:

  • مهم‌ترین جمله‌ای که مزیت اصلی محصول یا خدمت شما را خلاصه می‌کند چیست؟

بنابراین

  • چرا مخاطب باید به ادعای شما باور کند؟

پاسخ:

  • چه نوع پاسخی را انتظار دارید؟ افزایش آگاهی عمومی؟ تغییر نگرش‌ها؟ یا خرید؟
  • آیا اقدامی فوری مانند ایمیل زدن یا کلیک روی لینکی لازم است؟

دستورالعمل‌های اجرایی

  • نوع استفاده، شیوه طراحی و نگارش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مثلاً آیا اطلاعات به‌طور مرتب تغییر می‌کنند؟ آیا نیاز به ارائه اطلاعات متفاوت برای مخاطبان مختلف وجود دارد؟

لحن صدا

  • از چه نوع زبانی استفاده شود: غیررسمی، رسمی، اقتدارآمیز، دوستانه، طنزآمیز، جدی؟
  • ارائه مثال‌هایی از محتوای موجود و همچنین راهنمای سبک، می‌تواند مفید باشد.

توزیع

  • این محتوا چگونه ارائه خواهد شد؟ از طریق ایمیل، آنلاین، شبکه‌های اجتماعی، انتشار یا توزیع حضوری؟

پیشینه:

  • فرض کنید که شرکت/ طراح/ نویسنده از فعالیت‌های شما هیچ اطلاعی ندارد. به راحتی کارها به خاطر پیش‌فرض‌های نادرست شکست می‌خورند. اطلاعات ضروری مورد نیاز آن‌ها را در اختیارشان قرار دهید.

زمینه:

  • این چه ارتباطی با استراتژی کلی کسب‌وکارتان دارد؟
  • رقابت چیست؟ آیا از فعالیت مشابهی آگاه هستید؟
  • آیا کار دیگری انجام داده‌اید یا در نظر دارید انجام دهید که مرتبط باشد؟ در صورت لزوم، مثال بزنید.
  • مخاطبان هدف شما در مقایسه با گزینه‌های جایگزین، چه احساسی نسبت به محصول یا خدمت شما دارند؟
مشاهده این مطلب  ارزش محتوای محلی خود را با این KPIها کشف کنید

محتوا

  • اطلاعاتی را که می‌خواهید منتقل شود ارائه دهید. در برخی موارد ممکن است پیش‌نویس متن داشته باشید، در برخی دیگر ممکن است فقط ایده‌ای اولیه داشته باشید – پس شرح دهید که چه می‌خواهید بگویید.
  • عبارت‌ها و کلیدواژه‌های مرتبط با کسب‌وکار را مشخص کنید. اطلاعاتی در مورد کلمات کلیدی ارائه دهید. موتورهای جستجو .

پیوست‌ها:

  • همه اطلاعات مربوطه را فهرست و ارائه کنید.

گام بعدی:

  • مشخص کنید چه کسی چه کاری را تا چه زمانی انجام دهد. مثلاً، موکل باید تا تاریخ معینی با خلاصه کار موافقت کند.

برآورد/بودجه

  • قبل از شروع کار، باید بودجه‌ای ارائه شود و یا بر سر تخمینی توافق شود.
  • مبنای هر برآورد و زمان‌هایی را که ممکن است هزینه‌ها بازنگری شوند (مثلاً اگر شرح کار به طور قابل توجهی تغییر کند) روشن کنید.
  • شرایط و ضوابط را قبول دارم.

زمان

  • روی اولین اقدام ضروری و زمان انجام آن توافق کنید.
  • برنامه‌ای زمانی با تعیین مراحل و تاریخ هر مرحله تنظیم کنید. برای مثال: توافق بر روی طرح اولیه، ارائه ایده‌های اولیه، پیش‌نویس یا طرح اولیه، ویرایش‌های نهایی، انتشار و تحویل.
جواد یاسمی (متخصص سئو)

جواد یاسمی (متخصص سئو)

استراتژیست و مشاور سئو سایت های شرکتی، فروشگاهی، کارخانه ها و برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در مشهد، تهران و ایران | سئو (SEO) با جواد یاسمی 09376996070

آخرین مقالات مرتبط

سئو چیست؟ راهنمای جامع و به_ روز برای فهم دقیق SEO در سال 1404

سئو چیست؟ راهنمای جامع و به‌ روز برای فهم دقیق SEO در سال 1404

در دنیای دیجیتال امروز، حضور در نتایج برتر موتورهای جست‌وجو مانند گوگل، برای هر کسب‌وکار یا وب‌سایتی...
نکات و ترفندهای نوشتن محتوا با هوش مصنوعی

نکات و ترفندهای نوشتن محتوا با هوش مصنوعی

دنیای تولید محتوا با سرعتی باورنکردنی در حال تغییر است و هوش مصنوعی یکی از بازیگران اصلی این تحول شده...
آموزش کامل نصب Google Tag

آموزش کامل نصب Google Tag برای ردیابی تبدیل در سال ۱۴۰۴

اگر در سال ۱۴۰۴ هنوز از ابزارهای دقیق برای ردیابی تبدیل‌های سایت و تبلیغات گوگل استفاده نمی‌کنید، احتمالاً...
سئو سایت ASP

سئو سایت ASP

در دنیای دیجیتال امروز، صرف داشتن یک وب‌سایت کافی نیست؛ مهم این است که در نتایج جست‌وجوی گوگل دیده شوید....
جواد یاسمی و دکتر خلیل محمد زاده

سئو سایت صنعتی

آیا وب‌سایت کارخانه‌تان در گوگل دیده نمی‌شود؟ آیا محصولات صنعتی‌تان بازدید ندارند؟ اینجاست که سئو سایت...
آیا ترافیک ارگانیک در حال نابودی است؟ یا فقط در حال تکامل؟

آینده جستجوی ارگانیک در عصر هوش مصنوعی؛ تهدید یا فرصت؟

با رشد فزاینده هوش مصنوعی و ظهور پلتفرم‌هایی مانند ChatGPT، بسیاری از فعالان سئو با این سوال روبه‌رو...
استراتژی سئوی هاب‌اسپات

استراتژی سئوی هاب‌اسپات: از صفر تا ۱۰ میلیون بازدید ماهانه فقط با محتوا و ابزار رایگان!

در سال ۲۰۱۵، در حالی که رقبای هاب‌اسپات میلیون‌ها دلار برای تبلیغات خرج می‌کردند، این شرکت به روشی متفاوت...
بهترین تیم سئو ایران و مشهد

طراحی سایت در مشهد

سفارش طراحی سایت مشهد، کسب و کار شما را رونق می‌دهد. فرقی ندارد شما چه کسب و کاری دارید آنلاین نشدن کسب...

هر سایت وردپرسی را (از هرجایی، به صورت رایگان) با WP Migrate به محیط محلی وارد کنید.

راه‌اندازی یک وبسایت جدید با محلی به این راحتی‌هاست. اما اگر پروژه ای را برعهده بگیرید که چندان جدید...

سفر به سوی ابزار جدید مانیتورینگ سایت WP Engine

موتور WP جدید ابزار نظارت بر سایت این سرویس اوایل امسال راه‌اندازی شد تا به مشتریان ما کمک کند دید دقیقی...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تبلیغات محیطی (بیلبورد، هدایا ویژه و …) | 09339159432

سفارش تبلیغات دیجیتال (طراحی سایت، سئو، اینستاگرام و ..) | 09376996070