بنابراین، بیایید مستقیماً وارد آن شویم، آیا سئو ارزش آن را دارد؟ در سال 2024، سئو همچنان یکی از هوشمندانهترین سرمایهگذاریها برای افزایش دید برند شما و جذب کسبوکار جدید آنلاین است.
در حالی که برخی از منتقدان فکر می کنند سئو بسیار گران و وقت گیر است، 80 درصد از مدیران ارشد مدیریت باز هم می گویند که امسال بودجه سئوی خود را حفظ یا حتی افزایش خواهند داد. سئو به طور گسترده ای به عنوان یک جایگزین مقرون به صرفه برای تبلیغات پولی دیده می شود که به برندها امکان می دهد با کسری از هزینه، همان میزان ترافیک را ایجاد کنند.
نکته کلیدی این است که روی همسویی محتوای خود با نیازها و ترجیحات مخاطبان خود تمرکز کنید، زیرا کیفیت محتوا و تجربه کاربر از عوامل اصلی عملکرد سئو هستند.
علاوه بر این، مهم است که سئو را به عنوان یک سرمایه گذاری بلندمدت در نظر بگیرید، زیرا ممکن است 6 تا 12 ماه طول بکشد تا نتایج فعالیت های خود را ببینید.
آیا سئو در سال 2024 ارزشش را دارد؟
سئو از آن زمان تاکنون موضوعی بحث برانگیز برای بازاریابان دیجیتال بوده است این مفهوم در سال 1997 اختراع شد. برای حامیان آن، سئو یک استراتژی قوی برای ایجاد نام تجاری شما، جذب ترافیک بیشتر و تولید سرنخ های با کیفیت بالا و بازگشت سرمایه بهتر در هزینه های بازاریابی شما در دراز مدت است.
برای مخالفان آن، این یک فعالیت پرهزینه و وقت گیر است که 100٪ تضمین موفقیت ندارد. و برای کسانی که از آن متنفرند، سئو یک روش فریبنده است که از تاکتیکهای طعمهمانند کلیک و پر کردن کلمات کلیدی برای افزایش ترافیک استفاده میکند بدون اینکه تأثیر زیادی بر موفقیت کلی فعالیتهای بازاریابی شما داشته باشد.
در javadyasemi ، ما متقاعد شدهایم که SEO یک تکنیک بازاریابی قدرتمند است که در سال 2024 مانند همیشه مرتبط است. ما نمونههای بیشماری را دیدهایم که چگونه بهینهسازی محتوای شما برای یافتنپذیر در رسیدن به اهداف بازاریابی شما کمک میکند.
به همین دلیل است که در این پست، میخواهیم برخی از تصورات غلط در مورد سئو را از بین ببریم، رکورد را ثابت کنیم و به طور قطع به این سوال پاسخ دهیم: آیا سئو ارزش آن را دارد؟
سئو چیست؟
بیشتر استدلالها علیه سئو بر اساس یک سوء تفاهم اساسی از معنای این اصطلاح است. بنابراین، برای شروع، بیایید ببینیم سئو چیست و چه چیزی نیست.
این است
- مجموعهای از روشهایی که توسط بازاریابان دیجیتال استفاده میشود تا محتوای خود را از طریق موتورهای جستجو آسانتر پیدا کنند، بهویژه گوگل، که پلتفرم انتخابی برای آن است. بیش از 93 درصد از جستجوهای اینترنتی.
- روشی اثبات شده برای کمک به رتبهبندی محتوای شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP)، به طوری که هر زمان که کسی جستجو میکند، احتمالاً در بالای فهرست نتایج جستجو ظاهر میشود. کلمات کلیدی یا موضوعات مرتبط با محتوای شما.
- فراتر از انتخاب کلمات کلیدی مناسب. این در مورد بهینه سازی کیفیت و معتبر بودن محتوای شما است و در عین حال تجربه کاربری که به مخاطبان خود ارائه می دهید را نیز بهبود می بخشد (به عنوان مثال، با بهینه سازی عملکرد وب سایت خود).
سئو نیست
- با استفاده از عناوین یا عناوین متا مانند طعمه کلیک کنید تا انبوهی از بازدیدکنندگان را به صفحه خود جذب کنید (تنها زمانی که محتوای شما انتظارات آنها را برآورده نمی کند آنها را ناامید کنید).
- قرار دادن کلمات کلیدی در محتوای خود با این فرض نادرست که “هرچه بارها این کلمه کلیدی محبوب را تکرار کنم، محتوای من در گوگل رتبه بالاتری خواهد داشت.”
- افزودن کلمات کلیدی مناسب به محتوایی که در غیر این صورت پایینتر است، یا به صفحهای که تجربه کاربری خوبی را ارائه نمیدهد (مثلاً به دلیل اینکه بارگذاری آن زمان زیادی طول میکشد یا به این دلیل که برای دستگاههای تلفن همراه بهینه نشدهاست).
مزایای سرمایه گذاری در سئو
با درک صحیح از چیستی سئو و نحوه استفاده از آن، بازاریابان دیجیتال میتوانند استراتژیای را ایجاد کنند که مزایای مهم بسیاری را در اختیار آنها قرار دهد. در اینجا برخی از مزایای عمده سرمایه گذاری زمان و بودجه در سئو در سال 2024 آورده شده است:
افزایش دید
تقریبا 70٪ از تمام تجربیات آنلاین با جستجو شروع کنید (معمولاً در گوگل، همانطور که در بالا ذکر شد). در عین حال، کمتر از 1٪ از افرادی که جستجوی گوگل را انجام می دهند، روی لینکی از صفحه دوم نتایج جستجوی گوگل کلیک می کنند. این بدان معناست که بهینه سازی محتوای شما برای کمک به رتبه بالای آن در SERP گوگل، کلید قابل مشاهده بودن برای اکثریت قریب به اتفاق افرادی است که در جستجوی اطلاعات در اینترنت هستند.
تجربه کاربری بهتر
سئو فقط درباره «آنچه منتشر می کنید» نیست، بلکه به طور فزاینده ای درباره «چگونگی» انتشار آن نیز است. گوگل محتوایی را در اولویت قرار می دهد که مطابق با اولویت های کاربر مدرن باشد. به عنوان مثال، در سال 2020، گوگل به «ایندکسسازی اول موبایل» روی آورد این بدان معناست که به جای اولویت دادن به صفحاتی که فقط برای مشاهده دسکتاپ بهینه شده اند، صفحاتی را که تجربه مشاهده کاملاً بهینه شده ای را برای کاربران دستگاه های تلفن همراه ارائه می دهند، در اولویت قرار می دهد. سایر جنبه های فنی وب سایت شما (به ویژه سرعت بارگذاری صفحه شما) مرتبط با UX نیز بر رتبه بندی SERP شما تأثیر می گذارد. این بدان معناست که سئو مستقیماً با اطمینان از تجربه کلی بهتر در وب سایت شما مرتبط است.
صرفه جویی در هزینه
یکی از بهترین راهها برای اینکه ببینید SEO چقدر میتواند در هزینه شما صرفهجویی کند، مقایسه آن با روش جایگزین است: تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC).
برای فهمیدن این موضوع، به محتوای خود نگاه کنید ارزش ترافیک متریک در حال حاضر چقدر برای گوگل ادوردز پرداخت می کنید؟ اگر تمام ترافیک شما تنها از طریق PPC ایجاد شود، چقدر باید بپردازید؟
برای اکثر وب سایت ها، ترافیک ارگانیک (SEO) اکثر ترافیک کلی وب سایت شما را تشکیل می دهد.به طور متوسط 53 درصد). به علاوه، 70 درصد از کاربران گوگل می گویند که ترجیح می دهند روی نتایج جستجوی ارگانیک کلیک کنند تا نتایج تبلیغات پولی، زیرا آنها را قابل اعتمادتر می دانند. یک مطالعه نشان داد که برندهایی که در سئو شرکت دارند به طور متوسط 400٪ در هزینه تبلیغات صرفه جویی کنید، در حالی که همان سطح ترافیک را جذب می کند.
بنابراین، محتوای سئو نه تنها عملکرد بهتری نسبت به تبلیغات پولی دارد، بلکه اعتماد بیشتری را ایجاد میکند – معمولاً با قیمت بسیار کمتری نسبت به تبلیغات PPC. در زیر، هزینه های مالی سئو را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.
بازگشت سرمایه بالقوه از SEO
یکی از دائمی ترین انتقادات به سئو این است که ردیابی بازگشت سرمایه (ROI) آن دشوار است. چگونه می توانید تشخیص دهید که هزینه سرمایه گذاری در سئو بیشتر از هزینه سرمایه گذاری در تبلیغات پولی است یا خیر؟ معیار ارزش ترافیک مکان خوبی برای شروع است. اما برای محاسبه مطمئن ROI، همچنین به داشتن دید روشنی از هزینه واقعی سئو برای شروع کمک می کند.
هزینه سئو چقدر است؟
کارشناسان سئو دستورالعمل های بسیاری را ارائه می دهند تا به بازاریابان کمک کنند تا تصمیم بگیرند که بودجه سئوی موثر چقدر باید باشد. برخی توصیه می کنند حدود 25 درصد از مبلغی را که صرف تبلیغات PPC می کنید، خرج کنید. دیگران توصیه می کنند که بین 5 تا 10 درصد از کل درآمد کسب و کار خود را خرج کنید. یک چیز واضح است: بازاریابان دیجیتال می گویند که در حال حاضر در اطراف خرج می کنند 10٪ از کل بودجه بازاریابی خود را در SEO، در سال 2023 80 درصد از مدیران ارشد بازاریابی گفتند که قصد دارند بودجه سئو خود را حفظ یا افزایش دهند.
ارقام بالا به شما ایده میدهند که چقدر باید روی سئو سرمایهگذاری کنید، اما قیمت واقعی فعالیتهای سئوی شما بسته به عوامل مختلفی متفاوت است، از جمله:
حجم محتوای خروجی شما
- صنعت، محصولات و بازار شما (باید از چند رقیب در گوگل پیشی بگیرید؟)
- اندازه تیم شما (آیا متخصصان سئو داخلی دارید یا نیاز به استخدام کارکنان جدید یا کار با مشاوران سئو خارجی دارید)
- اهداف بازاریابی محتوای شما (برای برخی از اهداف، تبلیغات پولی یک راه حل سریع تر، اما نه لزوماً مقرون به صرفه تر است)
را هزینه های اصلی سئو عبارتند از:
- مردم: برای اجرای استراتژی سئوی شما به کارمندان داخلی یا مشاوران خارجی نیاز است.
- محتوا: تولید منظم، بهینه سازی و تجدید محتوا برای سئوی شما ضروری است موفقیت
- ابزار: برای اجرای موفقیت آمیز خود استراتژی سئو، به اشتراک و مجوز ابزارهایی مانند ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، ابزارهای خودکار سئو و ابزارهای تجزیه و تحلیل برای ردیابی عملکرد نیاز خواهید داشت.
چرا سئوی محلی یک فرصت عالی است
در حالی که بسیاری از بازاریابان دیجیتال قبلاً مزایای تاکتیک های SEO مانند تحقیق کلمات کلیدی و بهینه سازی برای تجربه کاربر را کشف کرده اند، شکل جدیدی از SEO در حال افزایش است: SEO محلی. این استراتژی باعث میشود کسبوکارهای محلی (فروشگاههای آجر و ملات) برای افرادی که محصولات یا خدماتی را در نزدیکی آنها جستجو میکنند قابل مشاهده باشد.
سئوی محلی از اوایل دهه 2000 وجود داشته است، زمانی که کسب و کارهای محلی بیشتر و بیشتر شروع به فهرست کردن مکان و تبلیغات آنلاین خود کردند. از زمان ظهور رسانه های اجتماعی و خدمات نقشه آنلاین مانند نقشه های گوگل، اهمیت آن روز به روز بیشتر شده است.
طبق گفته Think With Google، 76 درصد از مردم کسانی که جستجویی را برای یافتن ارائهدهنده محلی برای یک محصول یا خدمات انجام میدهند، حداقل از یک کسبوکار محلی در همان روز بازدید میکنند و 28 درصد از آن جستجوهای محلی منجر به خرید میشوند.
اگر برند شما مشاغل محلی را اداره می کند، این تکنیک های سئو محلی می تواند به جذب مشتریان بیشتر به مکان های شما کمک کند:
- همیشه مطمئن شوید که مکانهای شما در Google Maps، Google Business، Google Reviews، Apple Maps و دیگر سایتهای فهرست محلی محبوب مانند TripAdvisor و Yelp فهرست شدهاند. علاوه بر فهرست شدن، اطمینان حاصل کنید که لیست های شما حاوی اطلاعات دقیق هستند.
- سعی کنید فهرستهای «نام، آدرس و مکان» (NAP) را در فهرستهای راهنماهای تجاری مورد اعتماد و سایر سایتهای اطلاعات مصرفکننده یا توریستی ایمن کنید. این به Google کمک میکند هویت مکان شما را تأیید کند، که احتمال نمایش اطلاعات در نتایج جستجوی خود را افزایش میدهد. می توانید از ابزاری مانند مدیر دایرکتوری SEMrush برای مدیریت لیست های NAP در بسیاری از سایت های مختلف.
- محتوای خود را در وب سایت و کانال های رسانه های اجتماعی خود بهینه کنید برای اطمینان از دقیق بودن آن و حاوی کلمات کلیدی محلی مرتبط. هر ابزار مدرن تحقیق کلمات کلیدی به شما این امکان را می دهد که کلمات کلیدی خاص مکان را جستجو کنید که می توانید در محتوای خود بگنجانید تا دید محلی آن را بهبود ببخشید.
چرا با سئو شروع کنیم در مقایسه با بعد؟
موفقیت در سئو یک شبه اتفاق نمی افتد. علاوه بر این، سئو یک فرآیند مستمر است: شما باید به بهینه سازی و به روز رسانی محتوای خود ادامه دهید زیرا کلمات کلیدی مرتبط و فرآیندهای کاربر در حال تکامل هستند.
اکثر کارشناسان سئو موافق هستند که به طور متوسط حدود 6 تا 12 ماه طول می کشد تا تأثیری از فعالیت های سئوی خود مشاهده کنید. بخشی از این امر صرفاً به این دلیل است که گوگل و سایر موتورهای جستجو را تحت تأثیر قرار می دهد هفته ها برای “crawl†(تجزیه و تحلیل) و فهرست بندی صفحات جدید.
محتوای شما همچنین باید با وبسایتهای دیگری رقابت کند که ممکن است از وبسایت شما معتبرتر باشند. درست مانند ورود به یک بازار جدید با محصولات خود، ایجاد و افزایش مخاطب برای محتوای شما و جلب نظر افراد از رقبای شما زمان می برد. به همین دلیل است که بهتر است هیچ زمانی را از دست ندهید تا استراتژی سئوی خود را از بین ببرید.
مخالفت های رایج برای سرمایه گذاری در سئو
همانطور که در بالا اشاره کردیم، سئو نیز منتقدان خود را دارد. در اینجا برخی از رایج ترین ایراداتی که ممکن است در مورد سئو بشنوید (و دلایلی که چرا این ایرادها با واقعیت ها مطابقت ندارند) توضیح داده شده است:
اعتراض شماره 1: سئو بسیار گران است
آیا سئو گران است؟ بله. اما آیا ارزش سرمایه گذاری را دارد؟ قطعا! در واقع، همانطور که در بالا توضیح داده شد، SEO ترافیک بیشتری را جذب می کند و اعتماد بیشتری نسبت به تبلیغات پولی ایجاد می کند، که معمولاً از نظر هزینه به ازای هر کلیک بسیار گران تر هستند.
ایراد شماره 2: نتایج سئو بسیار طولانی است
مطمئناً، ممکن است ماه ها طول بکشد تا نتایج سئو را مشاهده کنید. اما این یک استراتژی بلند مدت برای رشد است. اگر به دنبال افزایش فوری ترافیک خود هستید، یک کمپین تبلیغاتی گران قیمت راه حلی است. اما هیچ جایگزینی برای سئو در مورد ایجاد برند شما، ایجاد یک پایگاه مشتری مستحکم و حفظ روابط خوب با مشتری برای مدت طولانی وجود ندارد.
اعتراض شماره 3: آیا کارشناسان سئو از تاکتیک های مبهم استفاده نمی کنند؟
کارشناسان سئو امروزی می دانند که هیچ راهی برای “تقلب” در سئو وجود ندارد. الگوریتم های گوگل در چند سال گذشته به طور مداوم تکامل یافته اند تا بتوانند محتوای با کیفیت و با ارزش را شناسایی کرده و آن را برجسته تر از طعمه کلیکی کم ارزش نشان دهند. پر کردن کلمات کلیدی نیز دیگر شکل موثری از سئو نیست. به طور خلاصه، سئوی مدرن در مورد ارتباط محتوای شما با مخاطبان مناسب است. اگر فقط میخواهید با طعمه کلیک، انبوهی از مردم را جذب کنید، واقعاً چگونه به جذب سرنخهای با کیفیت بالا تبدیل میشود؟
اعتراض شماره 4: من می خواهم خودم سئو کار کنم
برای برخی از بخش های بازاریابی امکان استخدام یک متخصص سئو تمام وقت یا حتی یک تیم کامل از آنها وجود دارد. برای اکثر برندهای کوچک تا متوسط، این ممکن است لوکسی باشد که توانایی پرداخت آن را ندارند. به همین دلیل است که کار با مشاوران سئو خارجی بر اساس «در صورت نیاز» یک گزینه مقرون به صرفه است. اما این بدان معنا نیست که کنترل کامل فعالیت های سئوی خود را کنار بگذارید. مانند هر جنبه ای از بازاریابی محتوای شما، سئو باید همیشه یک تلاش مشترک باشد و اطمینان حاصل کند که محتوای شما – و تاکتیک هایی که استفاده می کنید – نشان دهنده برند شما به روشی است که می خواهید نشان داده شود.
ایراد شماره 5: به نظر می رسد سئو برای مدیریت بسیار زیاد است
سئو یک فعالیت پیچیده است. اما امروزه بخش مهمی از هر استراتژی بازاریابی دیجیتال موفق است. و خوشبختانه، در حال حاضر ابزارها و متخصصان خارجی زیادی برای کمک به مدیریت حجم کار و دستیابی به نتایج بهتر در اختیار شما هستند.
تاکتیک های سئو برای سرمایه گذاری
آیا می خواهید بودجه سئوی خود را در فعالیت هایی سرمایه گذاری کنید که بیشترین تأثیر را دارند؟ در اینجا توصیه های ما وجود دارد:
سرعت صفحه
بهبود سرعت صفحه شما یک سرمایه گذاری عالی در سئو است، زیرا دستیابی به آن اغلب بسیار آسان است. موتورهای جستجو صفحاتی را که سریع بارگذاری می شوند در اولویت قرار می دهند، زیرا تجربه کاربری بهتری را ارائه می دهند. برای بهبود سرعت، اول از همه بر روی فشرده سازی تصاویر در صفحات خود تمرکز کنید. این را می توان به راحتی با استفاده از ابزار فشرده سازی تصویر مانند TinyImage، JPEG Compressor یا Kraken.io انجام داد.
محتوای معتبر و مرتبط
این مهم ترین تاکتیک برای کسب رتبه بالاتر SERP است. محتوای شما باید طوری طراحی شود که واقعاً ارزش افزوده داشته باشد و به سؤالاتی که واقعاً در ذهن مخاطبان شماست پاسخ دهد. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما به خوبی نوشته شده است، بدون اشتباهات املایی و دستوری، به راحتی قابل بررسی است و روی ارائه پاسخ متمرکز است. برای مثال، ایده خوبی است که سوالات رایج مشتری را به عنوان سرفصل در محتوای خود بگنجانید.
سئو فنی
برخی از جنبههای سئو «پشت صحنه» هستند و بر روی مسائل فنی تمرکز میکنند که بر میزان درک صفحه شما توسط ابزارهای تحلیل نرمافزاری مانند Googlebot تأثیر میگذارد، که صفحات را در اینترنت «خزیدن» میکند و تعیین میکند که چقدر مرتبط هستند در پاسخ به جستجو. پرس و جوها
به گفته HubSpot، برخی از مهم ترین تاکتیک های فنی سئو شامل واضح تر کردن ساختار وب سایت شما است. این تکنیک ها عبارتند از:
- ایجاد نقشه سایت XML
- استفاده از ساختار URL منطقی و واضح
- افزودن یک «مسیر نان» که نشان میدهد چگونه زیر دامنهها در بقیه وبسایت شما قرار میگیرند.
چند دلیل برای سرمایه گذاری نکردن در سئو
این راز نیست که ما به سئو بسیار معتقدیم. به طور خلاصه، اگر در بازاریابی محتوا سرمایهگذاری میکنید، در حالت ایدهآل باید روی سئو نیز سرمایهگذاری کنید تا مطمئن شوید که حداکثر بازگشت سرمایه را از هر دو فعالیت دریافت میکنید. با این حال، سناریوهایی وجود دارد که ممکن است بخواهید فعالیت های دیگر را اولویت بندی کنید. به عنوان مثال:
شما باید حجم مشخصی از ترافیک را در مدت زمان کوتاهی ایجاد کنید (مثلاً برای برآورده کردن الزامات سرمایه گذاران در تجارت خود). در این صورت، تبلیغات پولی سرمایه گذاری بهتری خواهند بود، زیرا می توانند ترافیک شما را بسیار سریعتر افزایش دهند.
شرکت شما به تازگی شروع به کار کرده است و آن را شناسایی نکرده است مخاطب هدف هنوز روی بزرگ کردن تمرکز کنید آگاهی از برند از طریق رسانه های اجتماعی و بازاریابی مستقیم برای تعیین مخاطبان و ترجیحات آنها. در مرحله بعد، تمرکز بیشتری بر بازاریابی محتوا و افزایش مخاطبان خود از طریق سئو کنید.
بنابراین، آیا سئو ارزش آن را دارد؟
شکی نیست که سئو فرآیندی پیچیده، زمان بر، پرهزینه و مداوم است. اما آیا ارزش سرمایه گذاری در سال 2024 را دارد؟ بدون شک!
ما دیدهایم که چگونه سئو میتواند عملکرد یک وبسایت را افزایش دهد، تا 10 برابر بیشتر بازدیدکنندگان را جذب کند و در مقایسه با محتوای بهینهنشده، سرنخهای بسیار بیشتری ایجاد کند. و 80٪ از CMO ها موافق هستند: به همین دلیل است که آنها به سرمایه گذاری و حتی افزایش سرمایه گذاری خود در سئو در سال آینده ادامه می دهند.
فقط به یاد داشته باشید که سئو یک سرمایه گذاری بلند مدت است. اگر نتایج فوری را مشاهده نکردید، دلسرد نشوید – این در سئو کاملاً طبیعی است. برای به دست آوردن حداکثر سود، مطمئن شوید که از ابزارها و شرکای مشترکی که در اختیار دارید استفاده کنید. با متخصصان سئوی مناسب در شبکه خود، می توانید از بازگشت قوی سرمایه گذاری در سئو خود و دیده شدن بیشتر برند خود به صورت آنلاین اطمینان حاصل کنید.
آیا می خواهید در مورد اینکه چرا بسیاری از برندها به javad yasemi در استراتژی سئو و پیاده سازی خود اعتماد دارند، بیشتر بدانید؟
سوالات متداول
آیا واقعا انجام سئو ضروری است؟
اگر روی محتوا سرمایه گذاری می کنید، سرمایه گذاری در سئو برای اطمینان از بازگشت سرمایه قوی تر ضروری است. محتوای سئو بسیار بیشتر از محتوای غیر سئو برای مخاطبان قابل مشاهده و در دسترس است.
آیا واقعاً می توانید با سئو درآمد کسب کنید؟
بله، سئو یک استراتژی اثبات شده برای رشد کسب و کار شما با قابل مشاهده کردن برند شما برای مشتریان بالقوه بیشتر است. با افزایش ترافیک ارگانیک، میتوانید هزینه تبلیغات گران قیمت به ازای هر کلیک را نیز کاهش دهید. تحقیقات نشان می دهد که برندهایی که سئو را پیاده سازی می کنند تا 400 درصد در هزینه تبلیغات صرفه جویی کنید در حالی که همچنان به همان سطح ترافیک می رسد.
آیا ارزش پرداخت برای خدمات سئو را دارد؟
متخصصان سئو یک مکمل ارزشمند برای هر تیم بازاریابی دیجیتال هستند. با توجه به دستمزدهای بالایی که متخصصان سئو به عنوان کارمندان تمام وقت درخواست می کنند، بسیاری از بخش های بازاریابی ترجیح می دهند بر اساس «مطابق با نیاز» با استراتژیست ها و مشاوران سئو آزاد کار کنند.
سئو در سال 2023 چگونه تغییر کرده است؟
80% از CMO ها می گویند که در سال 2023 در حال حفظ همان سطح یا سرمایه گذاری یا افزایش سرمایه گذاری در SEO هستند. SEO اکنون حدود 10% از متوسط بودجه بازاریابی را تشکیل می دهد. بسیاری از کسبوکارها برای جذب مشتریان به فروشگاههای آجر و ملات، بیشتر روی سئوی محلی سرمایهگذاری میکنند، زیرا فروشگاههای خیابانهای مرتفع اکنون پس از سالهای همهگیری بهسرعت بازگشتهاند.