مقایسه عملکرد در شبکههای اجتماعی، زمینه و مفهوم را برای شاخصهای عملکرد شما روشن میکند. این کار به دو دلیل اصلی حیاتی است:
- مشخص میکند که عملکرد در طول زمان رو به افزایش است یا کاهش.
- بینشهای عملی برای اقدام بعدی ارائه میدهد
بدون سنجش شاخصهای شبکههای اجتماعی، نمیتوانید میزان موفقیت خود را در این شبکهها در مشهد بسنجید و حتی نمیتوانید بفهمید عملکرد «خوب» یا «بد» چیست.
دو روش برای ارزیابی بازاریابی شبکههای اجتماعی شما وجود دارد
- مقایسه تاریخی: به مرور زمان علیه خودتان، یعنی ماه به ماه، هفته به هفته
- مقایسه با رقبا: در برابر گروهی از رقیبان که خودتان مشخص میکنید
مبنای تجاری سنجش رسانههای اجتماعی در مشهد
بیشتر ذینفعان و مشتریان، چارچوب قابل اعتمادی برای ارزیابی بازاریابی در شبکههای اجتماعی (یعنی بازگشت سرمایه) ندارند. اندازهگیری تعاملات و رشد خوب است، اما بدون معیار سنجی، شما در انزوا اندازهگیری میکنید و نمیتوانید روایتی منسجم از عملکرد در طول زمان ارائه دهید.
علاوه بر این، مقایسه عملکرد در شبکههای اجتماعی، توجیه کلی برای بازاریابی در شبکههای اجتماعی را تقویت میکند و حتی ممکن است به تغییر نگرشها در سازمان شما در مشهد کمک کند. شاید در نگاه داخلی، شبکههای اجتماعی بهعنوان هزینهای تلقی شوند، اما با گذشت زمان میتوانید این تصور را تغییر دهید تا شبکههای اجتماعی بهجای هزینه، بهعنوان سرمایهگذاری با بازدهی ملموس دیده شوند.
در نهایت، ارزیابی معیارهای شبکههای اجتماعی، اطلاعات مهمی درباره رقبا ارائه میدهد و به شما کمک میکند تا بفهمید چه نوع محتوایی در حوزه یا صنعت شما در مشهد مؤثر است. این به معنای کپی کردن صرف تاکتیکهای رقیبان نیست، بلکه بیشتر در مورد درک واکنش مخاطبان به محتوای مختلف، انواع رسانههای مختلف و دلیل آن است. این نوع بینشها میتوانند در شکلگیری استراتژی آینده شما در شبکههای اجتماعی بسیار مؤثر باشند و به شما امکان میدهند رویکردی مبتنی بر دادهها به جای حدس و گمان داشته باشید.
چطور ارزیابی تاریخی انجام دهیم؟
میتوان گفت محبوبترین معیار رسانههای اجتماعی که بازاریابان بیش از همه به آن اهمیت میدهند، نرخ تعامل است. این معیار بیعیب و نقص نیست، اما برای سنجش میزان تعامل پستهای شما در هر شبکه اجتماعی مفید است.
اگر نرخ تعامل فیسبوک شما ۱.۰۹ درصد (مانند مثالی که در پایین آمده) است، چگونه میفهمید که این خوب است یا بد؟ گزارشدهی ماهانه میتواند زمینه لازم را فراهم کند و به شما امکان میدهد روند تغییرات معیارهای خود را در طول زمان مشاهده کنید.
نه تنها میتوانید عملکرد خود را در طول زمان ارزیابی کنید، بلکه میتوانید عملکرد کانالهای مختلف را نیز با هم مقایسه کنید؛ مثلاً فیسبوک در برابر اینستاگرام در برابر تیکتاک.
مانند هر معیار دیگری، میانگین ماهانه دائما در حال تغییر است، بنابراین درک روندهای کلی در سطح کانال و چگونگی تاثیر یا عدم تاثیر آن بر عملکرد شما اهمیت دارد. این موضوع برای توضیح تغییرات عملکرد به ذینفعان یا مشتریان نیز بسیار مفید است.
چگونه از رقبای خود ارزیابی مقایسهای انجام دهیم؟
روش دوم برای ارزیابی عملکرد در شبکههای اجتماعی، مقایسه با رقبا است. بسیاری از بازاریابان تلاش میکنند تا میانگینهای صنعتی اما این معیارها همیشه تا حدودی مغرضانه هستند و ممکن است گمراهکننده باشند.
فرض کنید یک استودیوی تولید کوچک و مستقل در مشهد دارید. آیا مقایسهی عملکرد خود با معیارهای صنعت سرگرمی که شامل برندهایی مثل یونیورسال و سونی پیکچرز میشود، منطقی است؟ احتمالا نه. به همین دلیل بهتر است معیارهای خودتان را تعیین کنید و رقبای خود را خودتان مشخص کنید. به این ترتیب، مقایسهی معناداری انجام میدهید و دید دقیقتر و مرتبطتری نسبت به میانگین موجود بهدست میآورید.
اگر نمیدانید رقبای شما چه کسانی هستند، وقت آن است که تحقیق کنید! به دنبال برندها و سازمانهایی باشید که با همان مخاطبان هدف شما ارتباط برقرار میکنند. شناسایی رقبا در کشور یا منطقه خودتان بهخصوص مفید است، چون معیارهای عملکرد به دلیل تفاوت رفتار و واکنش مخاطبان در رسانههای اجتماعی در سراسر جهان، بهطور قابل توجهی متفاوت است.
هنگام مقایسه با رقبا، میتوانید عملکرد هر پست را بهطور جداگانه (مانند مثال بالا) یا عملکرد کلی پروفایل را بررسی کنید. در هر صورت، بهسرعت به میانگین عملکرد رقیب پی خواهید برد. سپس میتوانید از این اطلاعات برای اثبات عملکرد خوب خود در مقایسه با رقبا یا تعیین هدفی برای افزایش عملکرد تا حداقل رسیدن به میانگین عملکرد رقیب استفاده کنید.
یکپارچهسازی شاخصهای اجتماعی به عنوان بخشی از گزارشدهی
مقایسه شاخصهای شبکههای اجتماعی فقط یک کار یکباره نیست؛ باید به عنوان یک مرجع دائمی در گزارشدهی هفتگی، ماهانه یا فصلی خود از آن استفاده کنید.
تکیه بر معیارهای تاریخی و رقبای موجود، زمینه و اطلاعات بیشتری در اختیار ذینفعان قرار میدهد و هرگونه حدس و گمان نادرست را از بین میبرد.
هنگام ارائه گزارشهای شبکههای اجتماعی، باید روایت را کنترل کرده و ذینفعان را به سمت نتیجهگیریهای منطقی از پیش تعیینشده هدایت کنید. برخی از این نتیجهگیریها ممکن است شامل نیاز به افزایش منابع برای تولید محتوای باکیفیتتر، یا نیاز به تنظیم تناوب انتشار در مقابل کیفیت محتوا، یا نیاز به افزایش هزینههای تبلیغات در شبکههای اجتماعی باشد.
تمام این گفتگوها اگر گزارشهای رسانههای اجتماعی شما از ادعای شما پشتیبانی کند و توجیه تجاری قوی ارائه دهد، آسانتر و مبتنی بر داده خواهد شد.