دهه گذشته شاهد تولد و ظهور اینفلوئنسرهای مشهور در مشهد بود. با افزایش فراگیری شبکههای اجتماعی، نیاز به محتوا و در نتیجه، به تولیدکنندگان محتوا نیز بیشتر شد.
اینفلوئنسرها کسانی هستند که با تولید محتوا، دنبالکنندگان وفاداری در فضای آنلاین جمع کردهاند؛ از علاقهمندان به مد و غذا گرفته تا مسافران حرفهای و وبلاگنویسهای روزانه. علاقهی عمومی به زندگی و نظرات دیگران، زمینهای برای صنعت چند میلیارد دلاری امروزی فراهم کرده است.
شگفتآور نیست که اینفلوئنسرها به یکی از اولین گزینههای بازاریابان تبدیل شدهاند. اما آیا این واقعا یک استراتژی بازاریابی مؤثر است؟
در واقع، انجمن ملی تبلیغکنندگان یافت اگرچه ۷۵ درصد از بازاریابان در حال حاضر از افراد تاثیرگذار استفاده میکنند، تنها ۳۵ درصد این تلاشها را موثر میدانند و ۱۹ درصد اذعان دارند که این تلاشها بیاثر بودهاند.
پس چرا مردم تا این حد تمایل دارند از اینفلوئنسر ها استفاده کنند؟
واضح است که وفاداری گسترده طرفدارانشان، برندها را به وجد میآورد، اما این افراد تاثیرگذار در عمل چگونه فروش را افزایش میدهند؟
یک کمپین موفق بازاریابی تأثیرگذار، دو بخش دارد.
محتوا در مشهد
کمپینهای موفق بازاریابی تأثیرگذار در مشهد از محتوایی استفاده میکنند که با برند و تأثیرگذاری که برای تبلیغ آن انتخاب شده است، همسو باشد.
به عنوان یک برند، با تبلیغ محصولی که امتداد طبیعی فعالیتهای شناختهشدهی اینفلوئنسر است، بیشتر میتوانید به مخاطبان وفادار او دسترسی پیدا کنید.
برای مثال، اگر اینفلوئنسر شما به گیاهخواری معروف است، نباید از او برای تبلیغ کیفهای کوله پشتی چرم لوکس خود استفاده کنید.
پایداری
ظاهراً حدود ۱۶ بار دیده شدن تبلیغات پنهان محصول لازم است تا مردم اقدام به خرید کنند.
هر چه مخاطبان بیشتر با محصول شما آشنا شوند، احتمال فروش بیشتر میشود. نمایش مداوم محصول در محتوای اینفلوئنسرها یا ویدیوهای آنها، بسیار بهتر از یک بار تبلیغ است و همچنین قانعکنندهتر.
با این منطق، تنها کاری که باید بکنی اینه که یه اینفلوئنسری رو پیدا کنی که برندتو دوست داره و بعد حسابی ازش حمایت مالی بگیری!
خیلی ساده به نظر میرسد…
آیا واقعا اینفلوئنسرهای مشهدی برای افزایش فروش کافی هستند؟
با نگاه دقیقتر به ارقام، معلوم شد که فقط بیست و سه درصد برخی از مردم باور دارند که محتوای تولیدشده توسط اینفلوئنسرهای مشهدی واقعا تاثیرگذار است.
در مقابل، شصت درصد نظرات دوستان و خانواده در تصمیمات خرید آنها تاثیر میگذارد.
در واقع، کمپینهای بازاریابی تأثیرگذار بر این فرض استوارند که مشتریان شما میخواهند تحت تأثیر قرار بگیرند.
فرض کنیم مخاطب شما پذیرای تاثیرپذیری است، آیا این کافی است؟
بازاریابی با نفوذگران برای آگاهی از برند بیشک عالی است، اما وقتی صحبت از فروش میشود، میتواند عواقبی منفی هم داشته باشد.
فرض کن با یک یوتیوبر قراردادی برای تبلیغات بستهای.
احتمالاً آنها لینک محصول شما را در توضیحات ویدیو قرار میدهند. اگرچه این روش ممکن است افراد را به بررسی محصول ترغیب کند، اما اگر تنها راه دسترسی مخاطبان به محصولات شما همین باشد، ترافیک وبسایتتان از طریق جستجوی ارگانیک کاهش مییابد و این امر به رتبهبندی سئو شما آسیب میزند.
رتبهبندی خوب در نتایج جستجوی طبیعی به کسبوکار شما اعتبار میبخشد و در نهایت به افزایش ترافیک محتوای شما کمک میکند.
اگرچه یوتیوب ترافیک جستجوی ارگانیک را نمیگیرد و حتی از اعتبار بالایی در سئو برخوردار است، اما اگر منبع ترافیک شما مشخص نیست و به عنوان جستجوی ارگانیک حساب نمیشود، دانستن منشأ آن مفید است.
شما چه کسی در مشهد را متقاعد میکنید؟
دوران تبلیغات پنهان و بیصدا به سر آمده است.
اکنون قراردادهای تبلیغاتی برندها تحت نظارت هستند و باید کاملا شفاف باشند تا مخاطبان بدانند چه زمانی یک اینفلوئنسر برای تبلیغ محصولی پول گرفته است.
همخوانی شروع شود
من واقعا این محصول را دوست دارم.
حالا بازاریابان باید با تردیدهایی که درباره پرداخت پول به کسی برای حمایت از محصول وجود دارد، کنار بیایند.
و همانطور که پیشتر گفتیم، تمام این ابهامات بیمعنی هستند اگر مخاطبان واقعا تحت تاثیر حرفهای این افراد تاثیرگذار قرار نگیرند!
فراخوان اقدام، اساس هر تبلیغاتی است و در مورد افراد تاثیرگذار، اغلب مانعی در این زمینه وجود دارد.
مشهد کمک بخواهید!
اینفلوئنسرها میتوانند تأثیر بسیار مثبتی بر کسبوکار شما داشته باشند.
مثلاً اگر یک اینفلوئنسر ده میلیون دنبال کننده داشته باشد و این دنبال کنندگان درباره محصول شما صحبت کنند، یک بک لینک ایجاد میکنند و اثر دومینو شکل میگیرد؛ یعنی محصول شما میتواند ویروسی شود.
با این حال، با بررسی دقیقتر، اینفلوئنسرها دسترسی به مخاطبان وسیعی را برای شما فراهم میکنند، اما ممکن است برای تضمین فروش کافی نباشند.
پیشنهاد ما این است که علاوه بر اینفلوئنسرها، از شرکت تبلیغاتی چه کسی میتواند در زمینه استراتژیهای دیگری مانند تبلیغات گوگل، فیسبوک و اینستاگرام کمک کند.
مزیت آنها این است که میتوانند اعتبار شما را در موتورهای جستجو افزایش دهند و ترافیک وبسایت شما را بالا ببرند. همچنین، میتوانید فراخوان شفاف و مناسبی ایجاد کنید.
ما نمیگوییم بازاریابی با نفوذگران ایده خوبی نیست، پنج سال گذشته خود گواه این هستند!
در واقع، میگوییم گرچه بازاریابی با تأثیرگذاران جایگاه خود را دارد، اما شاید فروش واقعی از جملهی آن نباشد.
بازاریاب خوب یک آژانس بازاریابی در مشهد است که ترافیک وب سایتها را افزایش میدهد، نرخ تبدیل را بالا میبرد و فروش کسبوکارهای کوچک و متوسط را بیشتر میکند. همچنین، بهترین آژانسهای بازاریابی