هر روز گوگل میبیند 3.5 میلیارد جستجو در نوار جستجوی آن تایپ شد. این عدد شاید باورنکردنی به نظر برسد، اما در حال افزایش است.
در حقیقت، تا سال ۲۰۲۱ که تعداد کاربران اینترنت در سراسر جهان ۷.۱ درصد افزایش مییابد، انتظار میرود این رقم به طور نجومی بالاتر رود.
بدیهی است که در عصری زندگی میکنیم که تکنولوژی آن را میگرداند و شیوههای بازاریابی باید با دنیای مدرن هماهنگ شوند تا همچنان مؤثر باشند.
به عنوان محبوبترین موتور جستجو، گوگل مکان مناسبی برای کسبوکارها است تا مشتریان و مراجعان هدف گوگل اَدز ابزاری قدرتمند برای هدفگیری مخاطبان است، زیرا به تبلیغکننده اجازه میدهد سیستمی راهاندازی کند که به افرادی با مشخصات جمعیتی مرتبط و جستجوهای مشابه محصول، دسترسی پیدا میکند.
اما شاید بپرسید که تبلیغات گوگل بهطور خاص چگونه به رسیدن به مخاطبان هدف کمک میکند؟
در اینجا به این پرسش پاسخ میدهیم و بینشی در مورد عملکرد درونی این سیستمهای تبلیغاتی ارائه میکنیم که میتواند به رشد کسبوکارتان کمک کند.
مخاطبان بازار
مخاطبان بازار همان چیزی هستند که از اسمشان پیداست: افرادی که در یک بازار خاص، عبارات جستجوی ویژهای را جستجو میکنند. اگر کسی محصول خاصی را بخواهد، مثلا یک بستهی سئو، گوگل اَدز جستجوهای او را ردیابی کرده و متوجه میشود که او به دنبال سئو بوده است.
سپس، نرمافزار تبلیغات مرتبط را در بالای صفحه یا نوار کناری موتور جستجو نمایش میدهد تا فردی که به دنبال محصول بوده است بتواند آنها را ببیند.
اگر شرکت سئو مورد اشاره باشید، تبلیغ شما توسط افرادی دیده میشود که پیشتر به محصولاتی مشابه محصولات شما علاقه نشان دادهاند.
این خوب است چون شانس بیشتری برای یافتن مشتری نسبت به زمانی که تبلیغات خود را به طور تصادفی پخش میکردید، خواهید داشت.
تبلیغ شما جایگزین تبلیغ رقیب خواهد شد و اطمینان حاصل میکند که مشتریان بالقوه، کسبوکار شما را در بازار، بالاتر از همه رقبایتان میبینند.
جمعیتشناسی
گوگل اَدز تبلیغات را بر اساس مشخصات جمعیتی مخاطبان هدف شما نیز بهینهسازی میکند.
مردم مرتباً حسابهای گوگل ایجاد میکنند و در آنها اطلاعات شخصی از جمله سن و جنسیت خود را وارد میکنند.
عوامل دیگری مانند گرایش سیاسی، علایق و ایدئولوژیها نیز میتوانند از جستجوهای قبلی گوگل استخراج شوند. به عنوان یک کسبوکار، میتوانید عواملی مانند سن مخاطبان هدف یا نوع موسیقی مورد علاقه آنها را به اطلاعات مربوط به کسبوکارتان اضافه کنید.
گوگل ادز به این کسبوکارها و مشتریان اجازه میدهد تا با هم مرتبط شوند. وقتی پکیجی را میخرید تجربه خود را در تبلیغات موتور جستجو بهینه کنید میتوانید با افرادی که قبلاً بهعنوان مخاطبان هدف خود شناسایی کردهاید، تماس بگیرید.
همچنین میتوانید از ویژگیهای جمعیتی برای پاسخ به پرسوجوهای «کسبوکارهای نزدیک من» استفاده کنید و مطمئن شوید که آگهی شما به افرادی که در مناطق فعالیت شما هستند نشان داده میشود.
تحقیقات بازار
همانطور که قبلاً گفتیم، گوگل میتواند جستجوهای افراد را دنبال کند و علایق آنها را شناسایی نماید. این کار، تحقیقات بازار نامیده میشود.
موتور جستجو با تعیین اینکه چه کسانی در مخاطبان هدف شما قرار دارند، تصمیم میگیرد چه کسی بیشتر احتمال دارد محصول شما را بخرد.
اما آیا میدانستید که گوگل ادز میتواند به شما در تعیین مخاطبان هدفتان هم کمک کند؟
اگر در یافتن مشتریان بالقوه برای محصول خود مشکل دارید، میتوانید روندهای شناساییشده توسط گوگل را بررسی کنید. همچنین میتوانید سن و جنسیت افرادی که بیشترین خرید را از شما داشتهاند و علایق آنها را ببینید.
گاهی مخاطبان هدف شما دقیقا همانهایی نیستند که فکر میکردید، و تحقیقات بازار میتواند به شما کمک کند تا متوجه این موضوع شوید!
هدفگیری سایت
هدفگذاری سایت به این معنی است که شما مکان دقیق نمایش آگهی خود را انتخاب میکنید. میخواهید آگهی شما در چه نوع سایتهایی نمایش داده شود؟ برای مثال، اگر رستوران چینی دارید، ممکن است بخواهید آگهی شما در سایتهایی که به جنبههای مختلف فرهنگ چین میپردازند، نمایش داده شود. گوگل اَدز میتواند این کار را انجام دهد. تنها کاری که باید انجام دهید، وارد کردن اطلاعات تحلیلی است.
همچنین میتوانید از این قابلیت برای کنترل جایگاه تبلیغات در وبسایتهایی که میخواهید دیده شوید، استفاده کنید. آیا میخواهید تبلیغ شما در بالای صفحه باشد یا ترجیح میدهید در نوار کناری ظاهر شود؟
با هدفگذاری سایت، این تصمیمات بهراحتی گرفته و حتی راحتتر اجرا میشوند.
بازاریابی مجدد
اگر از قبل از امکانات تحلیل گوگل اَدز استفاده میکنید، کار بسیار سادهای است تغییر کن بازاریابی مجدد به شما امکان میدهد فهرستی از افرادی که از وبسایت شما بازدید کردهاند، تهیه کنید.
این به شما امکان میدهد ببینید چه کسانی به محصولات شما علاقهمند هستند و چه کسانی در گذشته از آنها خرید کردهاند. همچنین میتوانید ببینید چه کسانی از خرید آنها صرف نظر کردهاند تا بفهمید چرا این کار را انجام دادهاند.
میتوانید تبلیغات خود را در وبسایتهایی که این افراد از آنها بازدید میکنند قرار دهید تا قبل از نادیده گرفتن شما دوباره فکر کنند.
هر چه مردم بیشتر نام تجاری شما را ببینند، وفاداری بیشتری به کسبوکار شما نشان میدهند. استراتژیهای بازاریابی مجدد به همین دلیل موثرند، چون نام شما را مدام در معرض دید قرار میدهند.
استراتژیهای هدفگذاری مخاطب با گوگل اَدمز
تبلیغ کردن برای کسبوکار میتواند کار طاقتفرسایی باشد، اما وقتی از همان فناوریهایی استفاده میکنید که بهعنوان کاربر میشناسید و دوستشان دارید، بسیار سادهتر میشود.
تبلیغات گوگل برای دسترسی به مخاطبان هدف و شروع فروش به افرادی که قصد خرید دارند، کاملا مؤثر است.
حالا که با نحوهی هدفگیری مخاطب در گوگل ادز آشنا شدید، وقت آن است که بازاریابی کسبوکارتان را به موثرترین شکل ممکن آغاز کنید.
این معمولا از طریق یک آژانس بازاریابی دیجیتال در مشهد به بهترین نحو انجام میشود. خیلی زود شاهد افزایش لیدهای گوگل و ترافیک ارگانیک خود خواهید بود، پس چرا صبر میکنید؟ همین حالا شروع کنید!