بازگشتی از مرگ: چگونه از کدهای QR در بازاریابی تجارت الکترونیک خود استفاده کنید
کمتر فناوری بازاریابیای به پیچیدگی کد QR تاریخچهی محصول داشته است. اگر پس از آنکه… ده سال پیش مرده اعلام شده بود هیچ متخصص بازاریابیای در مشهد شما را سرزنش نمیکرد. و با این حال، امسال کد کیوآر شناور تبلیغاتی سر و صدای بیشتری ایجاد کرد از هر آگهی تبلیغاتی دیگر مشهدی بهتر
آیا موفقیت تبلیغ به دلیل تازگی آن بود، یا واقعا کدهای کیآرکد از گور برخاستهاند و دوباره محبوب شدهاند؟
این پرسشی پیچیده است، اما پاسخ به آن برای بازاریابانی که میخواهند مخاطبان تلفن همراه خود را بهطور فزایندهای جذب کنند، ضروری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این فناوری، از جمله مزایا و معایب آن و چگونگی استفاده فروشگاههای تجارت الکترونیک از آن برای افزایش بازدید و فروش، به خواندن ادامه دهید.
تاریخچه مختصری از کدهای QR
کدهای کیوآر از زمان پیدایش خود تاکنون پیشرفت زیادی کردهاند. اختراع اصلی مهندس ژاپنی ماساهیرو هارا در سال ۱۹۹۴. هدف اولیه آنها ایجاد بارکدهای کوچکتر با ظرفیت اطلاعات بیشتر برای صندوقهای فروشگاهی بود، اما همین ویژگیها آنها را برای مناسب کرد. نخستین اپلیکیشن موبایل در سال 2002
وقتی در سال ۲۰۰۷ آیفون نخست وارد بازار شد و گوشیهای هوشمند رواج یافتند، بسیاری از کارشناسان تصور میکردند که کدهای QR نیز به تبع آن بهسرعت فراگیر خواهند شد. به هر حال، دوربینهای مجتمعشده در دستگاههای اینترنتی امکان گذار سریع از محیط فیزیکی به تجربه دیجیتال را فراهم میکردند و این منجر به… پیوندهای بیشماری برای پاسخ سریع در نشریات چاپی، رسانههای محیطی و موارد دیگر
مشکل اصلی این بود که سهولت استفاده هرگز به امکانات نرمافزار نرسید. کاربران گوشیهای هوشمند که میخواستند از سیستم استفاده کنند، باید یک برنامه اختصاصی دانلود میکردند؛ گامی که بیشتر مخاطبان حاضر به انجام آن نبودند. نظرسنجی سال ۲۰۱۳ تنها ۲۱ درصد از کاربران تلفنهای هوشمند تا به حال از کد QR استفاده کردهاند و تنها ۲ درصد از آنها روزانه از آن استفاده میکنند.
در نتیجه، کدهای کیوآر در اواسط دهه گذشته تقریباً بهطور کامل از کاربردهای رایج بازاریابی کنار گذاشته شدند. اما سپس، دوباره مورد استفاده قرار گرفتند. جدید کاربردهای ناشی از همهگیری کووید-۱۹ ترکیب این کدها با قابلیت جدید دوربینهای گوشیهای هوشمند در اسکن و لینک مستقیم آنها، استفاده از این کدها را به شدت افزایش داد. تا ژوئن ۲۰۲۱، ۴۵ درصد از خریداران از کد کیوآر استفاده کرده بودند. در ارتباط با تلاشهای بازاریابی و تبلیغاتی، این عدد برای گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال به ۵۴ درصد رسید.
به طور خلاصه: کدهای QR بازگشتهاند و پتانسیل مؤثرتر و آسانتر شدن پذیرش آنها توسط مخاطبان شما از همیشه بیشتر است. البته، شما باید ظرایف آنها را درک کنید.
مزایا و معایب کدهای QR در فضای دیجیتال امروز
کدهای کیوآر بهطور عمده به این دلیل کارآمد هستند که ارتباطات حضوری یا چاپی و دیجیتالی را به هم متصل میکنند؛ هدفی اصلی برای هر بازاریاب. این کدها بسیار متنوع هستند و میتوانند هر تجربه یا وبسایت دیجیتالی را از هر چیزی که بهاندازه کافی بزرگ باشد تا یک مربع یک اینچی در چاپ جای دهد، لینک کنند.
در نتیجه، بازاریابان میتوانند با موفقیت از درج آدرسهای اینترنتی در مواد چاپی خود اجتناب کنند. پژوهشها نشان دادهاند تمایل بیشتر به اسکن کدهای QR به جای تایپ کردن آدرسهای اینترنتی، که باعث سهولت دسترسی کاربران به اطلاعات بیشتر یا استفاده از پیشنهادات میشود.
از طرفی، هنوز نمیتوان با اطمینان فرض کرد که همه افراد مخاطب هدف شما از کدهای QR استقبال میکنند. بهخصوص در فروش به گروههای سنی مسنتر، ممکن است پذیرش این کدها کم باشد و به نرخ پاسخگویی نامطلوب منجر شود. همچنین باید کدهای QR را متناسب با رسانهی مورد استفاده طراحی کرد؛ مثلاً کدی که روی بیلبورد کنار بزرگراه قرار دارد، با توجه به زمان مورد نیاز برای اسکن آن، بعید است موفق باشد. اجرای ضعیف یا تجربه کاربری نامناسب میتواند مخاطبان شما را از خود برانید و احتمال اقدام آنها را کاهش دهد.
چگونه فروشگاههای تجارت الکترونیک میتوانند از بازاریابی کد QR برای افزایش بازدید، فروش و وفاداری مشتری استفاده کنند
با وجود این کاستیها، این کدها میتوانند پتانسیل عظیمی برای فروشگاه اینترنتی شما داشته باشند. فقط باید بهدرستی از آنها استفاده کنید. این روشها میتوانند به شما کمک کنند:
- یک کد کیوآر از فروشگاه آنلاین خود را روی محصولات تبلیغاتی قرار دهید؛ این کد میتواند شامل یک کد تخفیف پویا برای افزایش فروش باشد.
- مشتریان را از طریق بروشورها یا سایر مواد تبلیغاتی چاپی یا فیزیکی، مستقیما به صفحه پرداخت هدایت کنید و با ایجاد مدل «خرید یک کلیک»، فرآیند خرید را سادهتر کنید.
- در فروشگاه خود از کدهای QR استفاده کنید که شامل کوپنهای تخفیف ویژه برای استفاده در هنگام پرداخت هستند.
- یک کد QR روی بستهبندی محصول خود قرار دهید که مشتریان جدید را مستقیماً به صفحهای هدایت کند تا بتوانند نظرات و بازخورد خود را ثبت کنند و پس از فروش نیز با آنها در ارتباط باشید.
- روی بستهبندی محصول، یک کد QR قرار دهید که مستقیماً به آموزشها یا پایگاه دانش محصول مرتبط میشود و فرایند آموزش کاربران جدید را آسانتر میکند.
البته اینها فقط چند نمونه از روشهای بسیاری است که میتوانید با استفاده از کدهای QR ترافیک وبسایت خود را افزایش دهید، فروش را بالا ببرید و وفاداری مشتریان را جلب کنید. هر زمان که بخواهید ارتباطی بین محصولات فیزیکی و فروشگاه آنلاین یا سایر بخشهای تجربه دیجیتال خود برقرار کنید، کد QR میتواند این انتقال را سادهتر و تجربه مشتری را بهبود ببخشد.
چگونگی پیادهسازی کدهای QR در فروشگاه شما در مشهد
برای فروشگاههای تجارت الکترونیک که با فروشگاه ساز شاپيفای کدهای کیوآر به ویژه به آسانی در تجربه کلی کاربر ادغام میشوند. سیستم اپلیکیشن کدهای فروشگاه به شما امکان میدهد کدهای QR پویا برای فروشگاه خود ایجاد کنید که مانند دکمههای خرید عمل میکنند یا مشتریان فعلی و بالقوه را به هر نقطه دلخواهی در فروشگاه آنلاین شما هدایت میکنند.
پس از افزودن برنامه Shopcodes به فروشگاه Shopify خود، میتوانید کدهای QR را در صفحه محصول ایجاد کنید تا مشتریان را به توضیحات محصول هدایت کنید یا مستقیماً آنها را با محصول انتخابشده در سبد خرید به صفحه پرداخت ببرید. حتی میتوانید تخفیفهای خودکار را در فرایند پرداخت درخواست کنید که هر زمان کسی کد را اسکن کند، اعمال شود.
پس از ایجاد کدهای فروشگاه، میتوانید اسکنها و تبدیلهای ناشی از آنها را نیز در تحلیلهای خود دنبال کنید. به طور خودکار ظاهر شوند در شاپ فای فروش ناشی از بازاریابی و جلسات مربوط به بازاریابی گزارشهایی که به شما امکان میدهد ردیابی و بهینهسازی ادغام کد QR خود در تجربه تجارت الکترونیک را در طول زمان دنبال کنید.
و البته لازم نیست تنها کار کنید. یافتن شریکی برای بهینهسازی بازاریابی تجارت الکترونیکتان در شهر مشهد میتواند گامی حیاتی در ادغام کدهای QR در استراتژی بازاریابی شما در طول زمان باشد. اینجاست که ما وارد میشویم. بیایید صحبت کنیم درباره کدهای QR و هر چیز دیگری که بتوانیم در افزایش بازدید و فروش فروشگاه آنلاین شما در مشهد به شما کمک کنیم.