برای بسیاری از شرکتها، شبکههای اجتماعی به ابزاری ضروری تبدیل شدهاند. اما آیا این کسبوکارها از شبکههای اجتماعی به بهترین شکل ممکن استفاده میکنند؟
ساختن پروفایل و انتشار گاهوبیگاه مطالب تصادفی دیگر کافی نیست؛ در واقع هیچوقت هم کافی نبوده است. با وجود این، بسیاری از شرکتها در مشهد بهنظر نمیرسد که برنامهی مشخصی برای بازاریابی در شبکههای اجتماعی داشته باشند که به موفقیت آنها کمک کند.
در ابتدا شاید مشکل بزرگی به نظر نرسد، اما نداشتن برنامه مشخص برای رسانههای اجتماعی و فرایند تعریفشده، ممکن است منجر به عدم دستیابی به نتایج مورد نظر در بازاریابی شبکههای اجتماعی شما در مشهد شود.
اما اگر زمان کافی برای انجام درست کارها اختصاص دهید، میتوانید بهسرعت اهداف خود را تعیین و محقق کنید. یا بهتر است بگوییم، میتوانید کاری را که اکثر شرکتها انجام میدهند، انجام دهید و سرمایهگذاری کنید.
پنج گام کلیدی در تدوین استراتژی رسانههای اجتماعی در مشهد
1- اهداف خود را تعیین کنید
اولین کاری که برای ایجاد یک استراتژی رسانههای اجتماعی باید انجام دهید، تعیین اهداف SMART مشخص و واضح است.
- مشخص
- قابل سنجش
- قابل دستیابی
- مرتبط
- زمانمند
اهداف شما در شبکههای اجتماعی، منحصر به شرکت شما خواهد بود و اهداف کلیتان را تکمیل میکند. با این حال، برخی از دستههای استاندارد اهداف شبکههای اجتماعی که باید در نظر بگیرید عبارتند از:
افزایش آگاهی از برند شما: شبکههای اجتماعی ابزاری عالی برای ایجاد هویت برند، افزایش آگاهی از مسائلی که از آنها حمایت میکنید و ترویج اصول و ارزشهای برند شما در مشهد هستند.
افزایش مخاطبان: اندازه مخاطبان و سرعت رشد آنها، معمولا عوامل تعیینکننده موفقیت در شبکههای اجتماعی هستند. هر چه مخاطبان شما بیشتر باشند، شانس بیشتری برای جذب مشتری بالقوه، فروش و ایجاد پایگاه مشتری وفادار خواهید داشت.
افزایش مشارکت جامعه: اگرچه تعداد مخاطبان برای افراد تاثیرگذار مهم است، اما نسبت افرادی که از صفحه شبکههای اجتماعی شما بازدید میکنند و پستهایتان را لایک، کامنت یا به اشتراک میگذارند، بسیار مهمتر است؛ به ویژه با وجود الگوریتمهای شبکههای اجتماعی.
جذب مخاطب به وبسایت شما: داشتن دنبالکنندگان زیاد بسیار عالی است، اما در نهایت باید از شبکههای اجتماعی برای هدایت بازدیدکنندگان به وبسایت و افزایش فروش استفاده کرد.
افزایش تعداد مشتریان بالقوه و فروش: اگر میخواهید استراتژی رسانههای اجتماعی شما موفق باشد، باید افزایش مشتریان بالقوه و فروش را به عنوان نتیجه مستقیم آن ببینید.
2- مخاطبان خود را مشخص کنید
یکی از رایجترین اشتباهات کسبوکارها در شبکههای اجتماعی در مشهد، این فرض غلط است که همه دنبالکنندگانشان برای آنها سودمند هستند. داشتن تعداد زیادی دنبالکننده بدون تبدیل شدن به مشتری، بیفایده است.
ابتدا تحلیل کنید محتوای شما بیشتر با چه کسانی ارتباط برقرار میکند و ببینید آیا این گروه با مخاطبان هدف شرکت شما مطابقت دارد یا نه.
برای شناخت بهتر مخاطبان خود، با نظرسنجیها و دادههای بهروز آشنا شوید. چند شخصیت نمونه که نشاندهنده مشتری ایدهآل شما هستند، بسازید. شناخت مشخصات دنبالکنندگان معمولیتان به شما کمک میکند تا کمپینهای شبکههای اجتماعی خود را با نیازهای آنها تطبیق دهید.
3- محتوای با کیفیت و جذاب تولید کنید
در خلق محتوا، هدف از همه چیز مهمتر است. جایی برای پستهای بیهدف و پراکنده وجود ندارد، بهخصوص اگر با مخاطبان شما ارتباط برقرار نکنند.
محتوای شما باید در یکی از این چهار دسته قرار گیرد:
الهامبخش: محتوا باید احساسات مخاطب را برانگیزد یا کنجکاوی او را برای آشنایی بیشتر با برند شما تحریک کند. اخلاق، ارزشها و دستاوردهای خیرخواهانه برندتان را برجسته کنید.
آموزشی: به مخاطبان خود نشان دهید که چرا برند و محصول شما وجود دارد. چه چیزی شما را از رقبا متمایز میکند؟ چرا مخاطبان به محصول شما نیاز دارند؟
تبلیغات: پیشنهادها و تخفیفهای شرکت خود را با محتوای مختصر و مفید و فراخوانهای واضح به اشتراک بگذارید.
سرگرمی: محتوایی جذاب و مرتبط با مخاطبانتان منتشر کنید. از میمها و نقل قولهای ترند گرفته تا نظرسنجیهای جذاب درباره آخرین مباحث اجتماعی.
4- استراتژی انتشار
میتوانید همه محتوای شبکههای اجتماعی خود را به صورت دستی منتشر کنید، اما این کار زمانبر است و ممکن است بهترین نتیجه را نداشته باشد. اکثر پلتفرمهای شبکههای اجتماعی اکنون از نوعی الگوریتم برای فیلتر کردن اطلاعاتی که به کاربران ارائه میدهند، استفاده میکنند.
اگر در زمانی مطلب خود را منتشر کنید که مخاطبان هدف شما آنلاین نیستند، ممکن است مطلبتان دیده نشود.
برای برنامهریزی و زمانبندی قبلی پستهایتان، از یکی از ابزارهای زمانبندی شبکههای اجتماعی استفاده کنید. این ابزارها معمولاً بهترین زمان انتشار پستها را بر اساس میزان تعامل مخاطبان شما در هر پلتفرم نشان میدهند.
5- از محتوای ویدئویی استفاده کنید
در حال حاضر، ویدیوها پربازدیدترین محتوا در شبکههای اجتماعی هستند. مردم هنگام مرور فید خود، میخواهند هم از نظر بصری و هم شنیداری درگیر شوند.
موفقیت تیکتاک، پلتفرمهای دیگری مانند اینستاگرام و یوتیوب را به ایجاد نسخههای مختص خود از محتوای ویدیویی کوتاه واداشته است.
با همه این اوصاف، در حال حاضر محتوای ویدیویی حرف اول را میزند. الگوریتمهای شبکههای اجتماعی، محتوای ویدیویی را نسبت به تصاویر تکی و چرخشی در صدر خوراک کاربران قرار میدهند.
پس، یک استراتژی موفق در شبکههای اجتماعی در عصر حاضر قطعا ویدئو محور باشد .
فضای شبکههای اجتماعی بسیار پویا است. همواره پلتفرمهای جدیدی ظهور میکنند و پلتفرمهای موجود نیز مرتباً با ویژگیهای جدید بهروزرسانی میشوند.
در نتیجه، استراتژی بازاریابی شما در شبکههای اجتماعی باید سندی پویا باشد که مرتباً آن را بازبینی و اصلاح کنید.
برای پیشرفت در مسیر، مرتب به آن مراجعه کنید، اما در صورت نیاز برای انعکاس بهتر اهداف، ابزارها، برنامهها یا روندهای جدید، درنگ نکنید و اصلاحات لازم را انجام دهید.