افزایش رتبه در نتایج جستجوی گوگل روشی بسیار مؤثر برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر به سایت شماست. این افزایش ترافیک، مستقیماً ناشی از دیده شدن بیشتر سایت شما در صفحات نتایج جستجو است.
راههای زیادی برای بهبود نتایج جستجو و افزایش بازدیدکنندگان سایت وجود دارد، اما بیشتر آنها به زمان و تحقیق زیادی نیاز دارند.
چهار نکته کلیدی سئو برای بهبود نتایج جستجوی شما در مشهد
چهار نکتهی زیر به افزایش دیده شدن شما در نتایج جستجوی گوگل کمک میکند.
۱- از تصاویر اصلی استفاده کنید
تصاویر اصلی همیشه برای سئو خوب هستند. دو دلیل برای این امر وجود دارد:
اولاً، برای بهرهمندی حداکثری از تصاویر، باید مرتبط با محتوای شما باشند. در غیر این صورت، موتورهای جستجو کمتر به سایت شما در مشهد توجه میکنند و استفاده از تصاویر اختصاصی هیچ فایدهای نخواهد داشت.
دوم، سعی کنید از کلمات کلیدی در نام تصاویرتان استفاده کنید. موتورهای جستجو این کلمات را در نظر میگیرند و اگر با جستجوهای رایج کاربران مطابقت داشته باشند، رتبهی شما بالاتر میرود.
برای تصاویر لینکشده به سایتتان، باید تگهای منبع داشته باشید. بهترین روش، افزودن تگهای alt و قرار دادن کلمات کلیدی در آنهاست تا گوگل بهراحتی محتوای تصویر را تشخیص دهد.
مثلاً برای پستی در اینستاگرام با عکس لباس جدیدم، متن جایگزین این خواهد بود: «لباسهای جدید برای بهار!» این متن وقتی کسی این عبارت را جستجو میکند، نمایش داده میشود.
۲- از کلمات کلیدی بلند استفاده کنید
کلمات کلیدی دمبلند روشی عالی برای بهبود نتایج جستجوی شما هستند. این کلمات عبارتهای بسیار خاص و مرتبطی هستند که دقیقا همان چیزی را که هدف شماست، توصیف میکنند.
فرض کنید آیفون 7 جدید را میفروشیم و میخواهیم دیده شدنمان در گوگل را افزایش دهیم. یکی از کلمات کلیدی ما «قیمت آیفون 7» است. این کلمه کلیدی به نظر ساده میرسد، اما میدانیم که با این کلمه کلیدی بلند، نتایج مورد نظرمان را نمیگیریم. رقبا با این کلمه کلیدی ترافیک بیشتری نسبت به ما دارند و این با توجه به سادگی هدفگیری چنین کلمات کلیدیای، منطقی نیست.
به جای عبارت «قیمت آیفون ۷»، کلمه کلیدی را به «ارزانترین پیشنهادهای آنلاین آیفون ۷» تغییر دادیم. رقبای ما هنوز با کلمه کلیدی اول ترافیک دریافت میکنند، اما طبق گوگل ترندز، عبارت «ارزانترین پیشنهادهای آنلاین آیفون ۷» حجم جستجوی بیشتری دارد.
یعنی با این کلمه کلیدی دمدراز جدید، احتمال بیشتری برای گرفتن نتیجه داریم. چون رقبا ترافیک زیادی از این کلمه کلیدی دریافت نمیکنند، رتبهی ما در صفحات نتایج جستجو بالاتر است و میتوانیم تمام ترافیک در مشهد را جذب کنیم.
۳- محتوای با کیفیت
محتوای باکیفیت همیشه برای سئو مهم بوده، اما در چند سال اخیر اهمیت آن بیشتر شده است. اگر میخواهید در نتایج جستجوی گوگل برای آموزش (EDU SERPs) دیده شوید، این موضوع به ضرورتی حتی بزرگتر تبدیل میشود. روشهای زیادی برای بهبود محتوای شما وجود دارد، مانند ارائه اطلاعاتی منحصر به فرد با منابع عالی.
این بسیار مهم است؛ زیرا اگر گوگل نتواند محتوای شما را درک کند، رتبهی شما را بالا نخواهد برد. بنابراین، هنگام نوشتن پستهای وبلاگ یا مقالات، همیشه سعی کنید کلمات کلیدی دمبلند و کلمهی کلیدی اصلی خود را در سراسر محتوا ترکیب کنید. بدین ترتیب، گوگل متوجه میشود که پست شما مرتبط با موضوعی است که برای آن تلاش میکنید تا رتبه بگیرید.
مثلاً در مقالهای درباره ساخت تقویم شبکههای اجتماعی، کلمات کلیدی مانند «تقویم محتوای شبکههای اجتماعی» و عباراتی مثل «چگونه تقویم شبکههای اجتماعی بسازیم» ایدهآل خواهند بود.
۴- اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
آخرین مرحله، به اشتراک گذاشتن مقالاتتان در شبکههای اجتماعی است! به این ترتیب، مخاطبان بیشتری از فعالیت شما در مشهد آگاه میشوند و کسانی که شما را نمیشناسند هم میتوانند اطلاعات بیشتری کسب کنند. با ساختن صفحهای در توییتر برای کسبوکارتان در مشهد و استفاده از ابزاری مانند هووتسوایت برای زمانبندی پیشاپیش پستهایتان در شبکههای اجتماعی شروع کنید تا مجبور نباشید تمام روز را به توییت کردن بگذرانید.
شبکههای اجتماعی در اصل برای به اشتراک گذاشتن هستند، پس از این به نفع خودتان استفاده کنید. پستهای وبلاگتان را توییت کنید و مطالب خود را در فیسبوک هم به اشتراک بگذارید.
چند نکتهی اضافی:
ساخت بک لینک
این کاری است که وبلاگنویسان میتوانند برای افزایش رتبه خود در موتورهای جستجو انجام دهند؛ کاری که زمان زیادی نمیبرد، اما نیاز به تحقیق دارد. بسیاری از سایتها مانند Moz و Open Site Explorer به شما نشان میدهند چه کسانی به رقبای شما لینک میدهند و چگونه این کار را انجام میدهند.
اگر متوجه شدید که رقیبتان از وبسایت دیگری لینک گرفته است، آن وبسایت را بررسی کنید و ببینید آیا راهی وجود دارد که آنها نیز به شما لینک بدهند. اگر نشد، وبسایتهای زیادی را که رقیبتان از آنها لینک نگرفته پیدا کنید و با آنها تماس بگیرید. این روش بسیار خوبی برای ساخت بک لینک بدون کار زیاد است.
پیوندهای داخلی خود را بهینه کنید
یک وبسایت بهینه شده، روشی بسیار موثر برای ارتقای رتبه شما در نتایج جستجو (SERP) است. باید مطمئن شوید که سایت شما با کلمات کلیدی اصلی که میخواهید برای آنها رتبه بگیرید، کاملا بهینه شده است و همچنین باید کلمات کلیدی فرعی را نیز هدف قرار دهید. هر صفحه از سایت شما باید حداقل دو کلمه کلیدی را هدف قرار دهد و باید مطمئن شوید که متن لنگر برای لینکهای داخلی شما مرتبط است.
یک روش عالی برای بررسی بهینهسازی وبسایت، استفاده از نرمافزار Screaming Frog است. این نرمافزار دقیقا به شما نشان میدهد چند صفحه به هر آدرس اینترنتی در سایت شما لینک شدهاند، کدام لینکها در هدایت ترافیک به آنها موثرتر بودهاند و چندتای از لینکهای داخلی شما واقعا کلیک شدهاند.
همچنین میتوانید از این ابزار برای یافتن لینکهای شکسته یا صفحات بهینهسازی نشدهی سایت خود استفاده کنید.
اگر چهار مرحلهی بالا را دنبال کنید، در رتبهبندی گوگل پیشرفت خواهید دید. اما فراموش نکنید که این فرآیندی طولانی و پیچیده است و بهترین راه برای دیدن نتایج ملموس، افزایش دیده شدن و بهبود تبدیلها، استفاده از استراتژی ثابت و انعطافپذیر با الگوریتمهای در حال تغییر گوگل است.