همه جا در مورد ترفندها و روشهای انقلابی برای موفقیت در وب میشنوید. اگرچه اصول بازاریابی دیجیتال هیچگاه تغییر نکرده است، اما رسیدن به مخاطب مناسب بهطور فزایندهای پیچیدهتر شده و کانالهای ارتباطی نیز در حال افزایش هستند.
شرکتها در مشهد واقعا نیاز دارند تا اولویتبندی تلاشهای بازاریابی خود را انجام دهند. بهخصوص اگر فقط یک نفر روی این کار مشغول باشد، نمیخواهید او بیش از حد پراکنده شود.
در این مقاله، به پنج موردی میپردازیم که هر کسبوکار کوچک و متوسط در مشهد باید در مراحل اولیهی خود اجرا کند تا در سالهای آینده به صورت پایدار رشد کند.
بودجه و اهداف را مشخص کنید
شاید این نکته برای شما بدیهی به نظر برسد، اما ما همیشه از تعداد کسبوکارهایی که فاقد بودجه یا اهداف بازاریابی مشخص هستند، شگفتزده میشویم. مطالعهای از سوی موتور خروجی نشان میدهد که در سال 2019، 50 درصد از کسبوکارهای کوچک و متوسط، برنامه بازاریابی مشخصی نداشتند.
در مورد بودجهبندیمعمولاً بودجه بازاریابی باید بین ۵ تا ۱۰ درصد از درآمد هدف باشد. این شامل هزینههای نیروی انسانی، از جمله حقوق و هزینههای مربوط به تیم بازاریابی است. این رقم شاید زیاد به نظر برسد، اما به طور متوسط، شرکتهای موفق، بازدهی سرمایهگذاری پنج برابر بودجه بازاریابی خود را کسب میکنند.
اهداف خود را تعیین کنیدابتدا باید نرخ تبدیل خود را بررسی کنید. برای جذب هر مشتری به چند تماس نیاز دارید؟ و اگر میخواهید در طول سال پنج مشتری جدید جذب کنید، به چند تماس نیاز خواهید داشت؟
از وبسایت و مخاطبین خود در مشهد نهایت استفاده را ببرید.
تصور کنید زمان و پول زیادی برای جذب دنبال کننده در صفحه لینکدین خود که مرتب در آن مطلب منتشر میکنید، صرف میکنید. و یکشبه، الگوریتم لینکدین تغییر میکند: برای دسترسی به تنها ۱۰ درصد از این دنبالکنندگان باید پول پرداخت کنید، چون پستهای شما در بین سایر مطالب گم شده و به انتهای خوراک دنبالکنندگانتان میرود.
این دقیقا همان چیزی است که در همه شبکههای اجتماعی یا موتورهای جستجو اتفاق میافتد: شما قوانین را تعیین نمیکنید.
در سال ۲۰۱۲، صفحات فیسبوک توانستند بیش از ۱۵٪ مخاطبان خود را از طریق انتشارات ارگانیک (غیر تبلیغاتی) جذب کنند. این رقم در سال ۲۰۱۶ به سختی از ۲٪ بالاتر بود. قیمت هر هزار نمایش تبلیغ در ژانویه ۲۰۱۹ کمتر از ۲.۵ دلار بود، در حالی که دو سال بعد به ۳.۶۰ دلار رسید.
هر کسبوکاری از ابتدا باید در دو چیز تبحر پیدا کند: وبسایت خود با نام دامنه اختصاصی و پایگاه مخاطبانش.
این را سرمایهگذاری بدانید: به جای اجاره کردن و خرج کردن پول برای پلتفرمهایی که کنترلشان را در اختیار ندارید، در چیزهایی که مال خودتان هستند سرمایهگذاری میکنید.
بدانید مردم چگونه شما را پیدا میکنند
اولین سوالی که باید بپرسیم این است که مردم چگونه سایت شما را پیدا میکنند. اغلب ما به گوگل آنالیتیکس اعتماد میکنیم تا به ما بگوید چند نفر از سایت ما بازدید میکنند، چقدر میمانند یا کدام صفحات را مرور میکنند، اما یک اطلاعات حیاتی را از دست میدهیم: چرا به سایت ما آمدند؟
برای اکثر کسبوکارهای کوچک، ۹۰ درصد ترافیک سایت از کلمات کلیدی مرتبط با برند یا محصولات میآید. اینها افرادی هستند که قبلاً با برند شما آشنا هستند. سایت شما برای آنها یک ویترین است و برای کسانی که میخواهند درباره برندی که از قبل میشناسند اطلاعات بیشتری کسب کنند، مؤثر است. اما سایت امکان خرید واقعی را برای آنها فراهم نمیکند.
برای جلوگیری از این مشکل، باید بفهمیم مردم چگونه به سایت ما در مشهد میرسند و چه چیزی جستجو میکنند.
قبل از اقدام، باید اندازهگیری کنیم. کنسول جستجوی گوگل ابزاری مفید برای درک چگونگی ترافیک شما از گوگل است؛ اما استفاده از آن برای مدیران یا بازاریابان غیر متخصص سئو و بهدست آوردن اطلاعات عملی، دشوار است. ابزار رایگان دیگری مانند… پلیزی وان میتواند با ذخیره و تفسیر این دادهها، تشخیص فرصتها را آسانتر کند.
صفحات موجود خود را بهینه کنید
چند بار شده که خودتان را ته یک صفحه وب پیدا کردهاید بدون اینکه بدانید کجا باید بروید؟ چند بار به سایتهایی سر زدهاید که فقط امکان درخواست ارتباط با شما را میدهند؟
با ترکیب این روشهای غلط، میتوانید مطمئن شوید که ۹۸ درصد بازدیدکنندگانتان بلافاصله سایت را ترک میکنند.
پس از آنکه تصمیم گرفتیم سال جدید را با عزم راسخ آغاز کنیم، در اینجا روشی ساده برای شروع بهینه سازی سایتتان آورده شده است.
- بازدیدکننده چرا به این صفحه آمد؟
- بعد چه کار میتوانند بکنند؟
مثلاً اگر صفحه مربوط به محصول یا خدمت شماست، عمل بعدی میتواند درخواست قیمت، دانلود بروشور یا مطالعه مورد مطالعات مشتری باشد. اگر پست وبلاگی است، میتوانید چکلیستی برای دانلود، مقاله بهصورت PDF، کتاب سفید یا موارد دیگر پیشنهاد دهید.
مراقب باشید: صحبت مستقیم درباره محصولتان در پست وبلاگی یا ارائه نسخه آزمایشی پس از خواندن یک خبر، روشی بسیار مستقیم است. همیشه باید به این فکر کنید که سادهترین کاری که برای بازدیدکنندهتان ارزش ایجاد میکند، چیست.
- مثالی با وبسایت تیم شاد:
- مدیر بازاریابی مقالهای در مورد مدیریت تعارض در محل کار منتشر کرد.
- او بعداً متوجه ترافیکی به این مقاله از جستجوهایی شد که در داشبورد پلیزی وان خودشان انجام داده بودند.
- سپس او از مقاله یک فایل پیدیاف ساخت تا آن را بهعنوان نتیجهگیری مقاله منتشر کند.
نتایج نشان داد که ۵٪ از خوانندگان مقاله، فایل پیدیاف را دانلود کردند و این امر به تیم «هپی» امکان دسترسی به تعداد زیادی آدرس ایمیل افراد مرتبط با خدمات خود را داد.
قرار دادن محتوای ممتاز در اینترنت
همانطور که دیدیم، یک فایل پیدیاف ساده میتواند تعداد مخاطبین جذبشده توسط سایت شما را بهطور چشمگیری افزایش دهد، حتی اگر محتوای کمی داشته باشد.
و امکانات محتوای ممتاز بسیارند! در اینجا چند مثال آمده است:
در صفحات محصول یا خدمات شما:
- ارائه نرمافزار سرویس ابری دانلود فهرست قیمت یا جزئیات پیشنهادات یا درخواست نسخه آزمایشی
- ارائه پیشنهاد بخش محور و دانلود روششناسی اختصاصی آن بخش
- ارائه خدمات و دانلود مطالعه موردی مشتری
- ارائه پشتیبانی مشتری و فرم ارزیابی «بلوغ» بازدیدکننده در ارتباط با مشکل شما
در پستهای وبلاگتان
- راهنمای ایجاد استراتژی بازاریابی درونگرا: چگونه استراتژی بازاریابی درونگرای خود را راهاندازی کنیم؟
- بهترین شیوهها را جداگانه منتشر کنید و به راهنمای PDF که همه آنها را در بر میگیرد، ارجاع دهید.
- مقالهای درباره چگونگی ایجاد بودجه، به همراه پیشنهاد قالبی قابل دانلود و شخصیسازی برای بودجه
- مقاله مفصل است، خلاصه آن را به صورت PDF ارائه دهید.
- مقاله کوتاه؛ پیوندی به مطلبی مفصلتر
- راهنمای گام به گام به همراه چک لیست
ایجاد فرصتهای تجاری از طریق بازاریابی دیجیتال لزوماً به پیچیدگی ادعای برخی افراد نیست. همه چیز به اصول اولیه، شناسایی موفقیتهای اولیه و سرمایهگذاری بیشتر روی آنها برای تمرکز روی روشهای مؤثر، بستگی دارد.