طراحی وبسایت کاری نیست که بدون برنامهریزی قبلی بتوانید به آن بپردازید. آیا میدانستید سایتی که شما به راحتی در آن گشت میزنید، مراحل فکری زیادی را پشت سر گذاشته است؟
چه برای پروژه وب داخلی باشد چه برای هدف قرار دادن مشتریان در مشهد، طرح کلی اولیه نقشه راه شماست. حتی هر توسعهدهنده وب باید قبل از شروع پروژه این روش را تمرین کند. اما سوال اینجاست که چگونه؟
در اینجا به بررسی ساختار یک وبسایت و نکاتی برای ایجاد الگوی طرح کلی آن خواهیم پرداخت.
به ریشه هدف بروید
آیا میدانید برای چه چیزی طراحی میکنید؟ نمیتوانید در مسیری قدم بگذارید که به مقصدتان نمیرسد، اینطور نیست؟ بنابراین، علاوه بر داشتن شرحی از وبسایت، باید انتظارات آن را هم بدانید.
مثلاً در مورد یک سایت جدید صحبت کنیم. هدف آن چیست؟ آیا برای بازاریابی است یا ارائه بهترین تجربه خرید؟ چگونه قرار است این اهداف را اندازهگیری کنید؟
وبسایت خوب، وبسایتی نیست که جذابترین ویژگیها را داشته باشد، بلکه وبسایتی است که عملکردش در طول زمان بهبود یافته است. و برای تعریف همه اینها، قبل از شروع کار طراحی، با مشتریان یا مدیران خود در مشهد صحبت کنید.
نیازهای تجاری خود را با نیازهای کاربران در مشهد متعادل کنید.
مشتریان فهرست آرزوها برای وبسایت جدید خود دارند. و، شرکتهای طراحی وب در مشهد باید فهرستی از نیازمندیهای کسبوکارشان تهیه کنم.
فهرستی از نیازهای کسبوکار تهیه کنید که شامل «ویژگیهای ضروری برای انجام وظیفه X» باشد. از مشتری بخواهید این وظایف «ضروری» را از مهمترین تا کماهمیتترین رتبهبندی کند. این کار به شما و مشتریتان کمک میکند تا اولویتها را مشخص کنید.
به یاد داشته باشید که همه ویژگیهای ذکرشده در نیازمندیهای کسبوکار، در نسخه اولیه وبسایت قرار نخواهند گرفت. عوامل تعیینکنندهی این که چه ویژگیهایی اضافه یا حذف شوند، نه تنها زمان و هزینه، بلکه نیازمندیهای کاربران نیز هستند.
پس از طوفان فکری درباره سناریوهای مختلف و نیازهای کاربران سایت، دوباره فهرست را مرور کنید و به هر ویژگی امتیاز دهید.
این قابلیت باید اولویتهای کاربر را در نظر بگیرد. همچنین، ویژگیهایی را که فکر میکنید کاربران دوست دارند ببینند، فهرست کنید.
اطلاعات را برای طرح سایت خود دستهبندی و اولویتبندی کنید
پس از گردآوری اطلاعات، زمان تبدیل نیازمندیهای کاربر و نیازمندیهای تجاری به یک طرح کلی قدیمی است. این طرح کلی به شما در ایجاد نقشه سایت کمک خواهد کرد.
یکی از سادهترین راهها برای ساختن یک طرح کلی موفق، دستهبندی ویژگیها و موارد مشابه است. با آشنا شدن با فهرست ویژگیها و محتوا، الگویی شکل میگیرد و در این میان متوجه میشوید که برخی موارد با هم جورند و برخی اصلاً در فهرست نمیگنجند.
در زیر مراحلی برای تبدیل فهرست اولویتبندیشدهی نیازمندیهای شما به یک طرح کلی مؤثر آمده است.
گروهی تشکیل دهید.
ویژگیها و محتوای یکسان را پیدا کنید و آنها را کنار هم قرار دهید. هر ورودی در یک گروه را به عنوان یک صفحه از ویژگیها یا محتوا در نظر بگیرید.
مطمئن شوید که تعداد گروهها بین ۵ تا ۷ مورد باشد.
برای سهولت استفاده، پنج تا هفت گروه اصلی و بیشتر از این تعداد نه، دستهبندی کنید. اگر برای سایتی بزرگ این کار دشوار به نظر میرسد، تا سه گروه دستهبندی کنید.
آنها را به عنوان گروههای اصلی، فرعی و درجه سوم اولویتبندی کنید.
عمق هر گروه را به دو سطح محدود کنید.
در هر گروه، فهرستی از اقلام را مشاهده خواهید کرد. با این حال، در برخی موارد، زیرمجموعهای برای یک مورد خاص وجود خواهد داشت. هنگام ایجاد زیرمجموعه، از یک سطح بیشتر پیش نروید.
از نظر کاربری مفید است.
اگر زیرشاخههای بیشتری ایجاد کنید و گروه را عمیقتر کنید، مشکلاتی در پیمایش ایجاد میشود.
گروهی بر اساس ویژگیهای جهانی ایجاد کنید
اگر فهرست الزامات شامل جزئیاتی مانند قابلیت جستجو یا ابزار ورود به سیستم، یا صفحات ضروری مانند شرایط استفاده یا سیاست حفظ حریم خصوصی باشد، آنها را در یک گروه عمومی یا جهانی قرار دهید.
لینکهای این ابزارها و صفحات میتوانند در بخش سربرگ یا پاورقی سایت شما قرار بگیرند.
اولویتبندی نقاط ناوبری در مشهد
هدف اصلی ایجاد گروهها و دستهبندی اطلاعات، سادهسازی سیستم پیمایش کل وبسایت است. به یاد داشته باشید، گروهها و دستهبندیهایی که ایجاد میکنید در هر صفحهی سایت شما نمایش داده خواهند شد.
از آنجا که هر کاربر میتواند گزینههای زیادی داشته باشد، بهترین روش، دستهبندی این مجموعههای ناوبری است. همچنین، با ارائه جلوههای بصری، کاربران را به صفحه خود علاقهمند کنید.
اگر فقط یک مجموعه گروه وجود داشته باشد، به ناوبری اصلی شما تبدیل میشود. این کار طراحی را آسان و ساده میکند.
اما اگر چند گروه وجود داشته باشد، باید تعیین کنید کدام یک ناوبری اصلی خواهد بود.
بقیه موارد در بخشهای فرعیتر ناوبری قرار میگیرند. هر یک از این بخشهای فرعی، ظاهر متفاوتی یا سادهتری خواهند داشت.
موقعیت آنها در سایت هم متفاوت خواهد بود. در بخشهای اصلی، فرعی و ثالثیه بیش از هفت گروه ایجاد نکنید، وگرنه استفاده از سایت دشوار میشود. ارائه بیش از هفت گزینه به مشتریان برای آنها مشکل ایجاد میکند.
با این حال، بهتر است همه عناصر اصلی ناوبری را در کنار هم قرار داده و از لحاظ بصری بهطور یکسان طراحی کنید. این کار به کاربران کمک میکند تا بهراحتی هر مجموعه ناوبری و اهمیت آن را تشخیص دهند.
رویکردی سیستماتیک کلید طراحی وبسایتهای عالی است. نکات ذکر شده در بالا به شما کمک میکنند تا انتخابهایتان را محدود کنید و ابتدا نقشه سایت ایجاد کنید تا هر ویژگی سایتتان را بهینه کنید.