امروزه بیش از نیمی از جستجوها بدون کلیک بر روی نتایج صفحه اول گوگل (SERP) به پایان میرسند. جستجوگران یا بلافاصله پاسخ سوال خود را پیدا میکنند یا به دلیل عدم رضایت از نتایج، جستجوی خود را اصلاح میکنند.
پس سؤال اینجاست که آیا گوگل با ارائه پاسخهای آنی در صفحه نتایج جستجو، ترافیک ارگانیک وبسایتها را نمیدزدد؟ در مطلب امروز، به برخی از مشکلات نتایج غنی در گوگل و چگونگی استفاده از آنها به نفع وبسایتتان میپردازیم.
چند نتیجه غنی در گوگل نمایش داده میشود؟
نتایج غنی در صفحات نتایج گوگل از صفر کلیک و اسنیپتهای برجسته تا چرخش تصاویر و ویدیوهای برتر و غیره متغیر است. چنین نتایجی به صفحات کمک میکند تا از میان رقبا متمایز شده و نسبت به لینکهای ساده آبی کلیکهای بیشتری دریافت کنند.
به طور خلاصه، میتوان انواع مختلفی از نتایج غنی را بر اساس ظاهر و تأثیر آنها بر رفتار جستجوگر، دستهبندی کرد.
پاسخهای آنی
این نوع نتایج جستجو برای پرسوجوهای مربوط به راستیآزمایی مانند آب و هوای یک مکان، نرخ ارز، نتایج مسابقات و موارد مشابه نمایش داده میشود.
جعبههای اطلاعات
اینها برگههای اطلاعاتی بزرگ هستند که در سمت راست صفحه نمایش داده میشوند و در پاسخ به درخواستهای کلی دربارهٔ اشخاص یا چیزها نمایش داده میشوند. این اشخاص یا چیزها میتوانند فرد مشهور، شرکت، مکان، اثر هنری یا تقریباً هر چیز یا هر کسی باشند که موتور جستجو درخواست اطلاعات کلی دربارهٔ آن را دریافت کند.
نقشهها در نتایج محلی
اینها بخشی از بستههای محلی و پنلهای اطلاعاتی برای کسبوکارهای محلی هستند. شرکتها در مشهد نه تنها در نتایج جستجوی عمومی، بلکه در نقشهها، تصاویر برتر و غیره نیز رتبهبندی میشوند. نتایج جستجو از یک مکان به مکان دیگر متفاوت است و برای برخی از پرسوجوهای حاوی عبارت «نزدیک من»، گوگل مقاصد محلی را نشان میدهد.
گزیدههای برجسته
بخشیهای برجسته، پاراگرافهای کوتاهی در بالای نتایج جستجو هستند که پاسخ پرسشهای تحقیقی را میدهند. با کلیک روی آنها، مستقیماً به همان بخش از محتوا که زرد رنگ شده، در وبسایت هدایت میشوید. هرچند، گاهی اوقات این بخشها پیچیدهترند و کل مقاله به صورت یک فهرست کوتاه خلاصه میشود. علاوه بر این، گاهی اوقات پاسخهای چند وبسایت مختلف را با هم نشان میدهند.
سؤالات مرتبط
این جعبهای است شامل سوالها و جوابهایی شبیه به پرسش اولیه. نکته جالب اینجاست که این جعبه هنگام باز شدن، بهطور پیوسته گسترش مییابد، بنابراین ممکن است سوالهای انتهای آن شما را خیلی دور از نقطه شروع ببرند.
پرسشهای متداول و جستجوی سایت در مشهد
این ویژگیها با کمک دادههای ساختاریافته نمایش داده میشوند. جعبههای سؤالات متداول یا کادرهای جستجوی اضافی در سایت به وبسایتها کمک میکنند تا خود را متمایز کنند و در عین حال به کاربران در درک اطلاعات کلی وبسایت و استفاده سریع از آن کمک میکنند.
تصاویر
تصاویر برای وبسایتهای تخصصی مانند عکاسی، هنر، آشپزی، سینما، کتابفروشی و غیره بسیار مهم هستند. با این حال، هر برندی باید هویت بصری یکپارچهای داشته باشد، زیرا موتورهای جستجو با استفاده از لوگو، بهترین تصاویر و مطالب کمکی و… آنها را تایید میکنند. همه این ویژگیها باعث میشوند در پنلهای دانش و تصاویر گوگل، برجستهتر دیده شوید.
فیلمها
برای برخی از انواع محتوا، ممکن است کل ویدئو مستقیما در صفحه نتایج جستجو پخش شود. این محتوا میتواند شامل آهنگها، کلیپهای کوتاه (ریلز) و تریلرهای فیلم باشد، اما همچنین شامل آموزشهای تصویری و دیگر مطالب مفید نیز میشود.
محصولات خریدنی
یکی از ویژگیهای مفید در تجارت الکترونیک، طرح گوگل شاپینگ است که جستجوگران میتوانند در آن به تمام قیمتها، نقدها، رتبهبندی ستارهای و ابعاد محصولات دسترسی داشته باشند و بدون ترک صفحه نتایج جستجو، خرید کنند.
اینها انواع اصلی نتایج غنی هستند، هرچند این فهرست کلی است و در جزئیات، صدها مورد از آنها وجود دارد.
پیامدهای نمایش نتایج غنی در جستجوی گوگل
در کل، تخمین سودمندی بهدست آوردن نتیجهای غنی دشوار است. اگر کاربری اسنیپت برجستهای با پاسخ کامل به پرسش خود ببیند، حاصل بهدست آوردن اسنیپت برجسته برای یک وبسایت (از نظر ترافیک ارگانیک) چیست؟
نکته جالب در مورد پاسخهای آنی این است که لزوماً درست نیستند، همانطور که در مثال زیر میبینید. پاسخ سریع، کاملا برعکس مطلب نوشته شده در مقاله است. اما آیا خوانندهای که سریع میخواند متوجه این موضوع میشود؟
نتایج غنی الگوهای کلیک در صفحه نتایج موتور جستجو را به شدت تغییر میدهند؛ نه فقط برای وبسایتی که ویژگیهای غنی را بهدست میآورد یا از دست میدهد، بلکه برای سایر صفحات موجود در ده رتبه برتر نیز. مقایسه کنید که چگونه روی این نتایج کلیک میکنید.
و اینها:
حتی اگر صفحه وب شما رتبه اول را داشته باشد، اگر نتایج غنی شده دیگری برجستهتر نشان داده شوند، مشخص نیست کدام گزینه بهتر است.
نکتهی دیگر دربارهی نتایج جستجوی غنی این است که بسیار ناپایدارند و ممکن است با بهروزرسانی بعدی گوگل، جایگاه آنها تغییر کند. هرچند، گوگل تمایل دارد نتایج غنی بیشتری اضافه کند تا اینکه آنها را حذف کند.
چگونگی بررسی نتایج غنی وبسایت شما در مشهد
برای بررسی نمایش وبسایت خود در نتایج غنی، میتوانید عبارت جستجو را بهصورت دستی در گوگل جستجو کنید یا اگر نیاز به بررسی دهها یا صدها عبارت کلیدی دارید، از… استفاده کنید. بررسیکنندههای رتبه برای این کار.
مثلاً، ردیاب رتبهی SEO PowerSuite بعد از اولین بررسی رتبهبندی، تمام ویژگیهای SERP را نشان میدهد. بعد از اینکه ابزار رتبهبندی را بررسی کرد،…ویژگیهای صفحه نتایج موتور جستجوستون. تمام ویژگیهای غنی موجود در صفحه نتایج جستجو در زمان بررسی را نشان میدهد. اگر آیکون سبز باشد، یعنی صفحهی شما در آن رتبهبندی شده است.
با بررسی دقیقتر صفحات رقبا، میتوانید نحوه درک گوگل از پرس و جو و شیوه بهینهسازی صفحات رقبایتان برای کسب نتایج غنی را متوجه شوید. تحلیل رقابتی همه سرنخها را در مورد محتوایی که برای یک پرس و جوی خاص رتبه بالایی دارد و انواع محتوای مورد تأیید در اسنیپتهای برجسته و … به شما میدهد.
نکات بهینهسازی برای کسب نتایج عالی در صفحات نتایج گوگل
گام اول: محتوای خود را به درستی بهینه کنید
یکی از گامهای حیاتی، بهینهسازی محتوای شماست. راهنماییهای خاصی به خوبی جواب میدهند، مثلاً برای اسنیپتهای برجسته. پاسخهای موجود در اسنیپتهای برجسته دقیق هستند یا خلاصهای کوتاه از یک سؤال ارائه میدهند. آنها به شیوهای دانشنامهای، اما بسیار مختصر و مفید نوشته میشوند.
- برای کلمات کلیدی بلند بهینه سازی کندر محتوایی که میخواهید در اسنیپتهای ویژه نمایش داده شود، از ابزارهای پیشنهاد کلمات کلیدی خودکار گوگل استفاده کنید تا بهترین کلمات کلیدی بلند را بیابید.
- سوالی مرتبط انتخاب کنید.آن سؤالات پرطرفدار را در بخش «افراد همچنین پرسیدهاند» میتوانید بیابید.
- محتوا را به طور مناسب قالببندی کناز تیترهای H1 تا H3، فهرستهای گلولهای و پاراگرافهای کوتاه استفاده کنید. کلمات کلیدی مهم را به تیترها و زیرتیترها اضافه کنید و اصطلاحات مهم را **برجسته** کنید.
مرحله دوم: از دادههای ساختاریافته استفاده کنید.
دادههای ساختاریافته، نحوی ویژهای هستند که به موتورهای جستجو در درک محتوا کمک میکنند. این دادهها در قالبهای مختلفی مانند تگهای HTML، JSON-LD و یا سایر فرمتها وجود دارند. با این حال، نشانهگذاری پیچیده نیست و گوگل ابزاری برای آزمایش دادههای ساختاریافته دارد تا صحت نشانهگذاری را بررسی کند.
برخی از انواع محتوا از نشانهگذاری دادههای ساختاریافته سود زیادی خواهند برد. این شامل موارد زیر میشود:
- خرده نان
- چرخ و فلک
- دستور پختها
- کتابها
- رویدادها
- محصولات
- نقدها
نشانهگذاری ویژه به ساختاردهی مناسب محتوا و نمایش آن با چیدمان خاص در نتایج جستجوی گوگل کمک میکند.
برخی انواع دیگر دادههای ساختاریافته ممکن است کمتر شناخته شده و بهطور دقیق قابل اجرا نباشند؛ با این حال، در مواقعی مفید هستند. مثلاً، همانطور که ویژگی «مطابقت ملک» موضوع اصلی محتوا را با کانالهای خارجی آن مانند شبکههای اجتماعی یا مقالات ویکی پدیا که همین موضوع را پوشش میدهند، مرتبط میکند، به گوگل کمک میکند تا بفهمد که همه آنها در مورد یک موجودیت واحد صحبت میکنند و اگر این موجودیت سیگنالهای کافی برای تشخیص بهعنوان یک موجودیت مجزا داشته باشد، پنل دانش خود را دریافت میکند.
گام سوم: چندرسانهای خود را بهینه کنید
قدم مهم دیگر، بهینهسازی صحیح محتوای چندرسانهای برای وب است. سرعت بارگذاری صفحه و سازگاری با موبایل، عوامل مهم رتبهبندی هستند و بخشی از ارزیابی شاخصهای اصلی وب گوگل (Core Web Vitals) را تشکیل میدهند. فایلهای چندرسانهای باید برای سئو بهینهسازی شوند، زیرا تأثیر زیادی بر این امتیازات دارند. برای مثال:
- عکسها و فیلمها باید در فرمتی مناسب وب ذخیره شوند.
- حجم تصاویر و ویدیوها نباید زیاد باشد، اما کیفیت آنها باید مناسب باشد.
- تصاویر باید متن جایگزین داشته باشند تا موتورهای جستجو و ابزارهای خواندن صفحه بتوانند بهتر آنها را شناسایی کنند.
- ویدئوها به زیرنویسهای توصیفی و تصویرهای کوچک جذاب نیاز دارند.
تمام این عوامل به همراه برخی معیارهای دیگر (مثلاً نحوه بارگذاری تصاویر در صفحه) بر عملکرد صفحه تأثیر میگذارند. میتوانید با استفاده از یک خزنده سئو، صفحهتان را بررسی کنید تا از وجود مشکلات احتمالی مطمئن شوید. اگر محتوای چندرسانهای دارید، آنها را اصلاح کنید و از نمایش برجسته صفحاتتان در تصاویر و پیشنمایشها لذت ببرید.
گام چهارم: از ابزارها برای افزایش شهرت خود استفاده کنید.
گوگل برای ساخت پایگاه دانش و پنلهای اطلاعاتی خود از رویکرد مبتنی بر نهاد استفاده میکند؛ بنابراین، هر کسبوکاری بهطور جداگانه مسئول افزایش دیده شدن و آگاهی از برند خود است. این کار با خلاقیت بیشتر و تشویق منابع خارجی برای ذکر و نقل قول از وبسایت شما حاصل میشود. علاوه بر این، ابزارها و روشهای رایگان بسیاری برای کمک به شما در این زمینه وجود دارد.
دربارهی خودتان در ویکیپدیا مقالهای بنویسید
به طور گسترده شناخته شده است که گوگل از ویکی پدیا برای نمودار دانش خود استفاده میکند که به شکلدهی هویت شما در گوگل کمک میکند. علاوه بر این، میتوانید در دایرکتوریهای تجاری یا لیستهای مرتبط با فعالیتهایتان، درخواست ارجاع دهید. سیگنالهای خارجی به گوگل کمک میکنند تا بفهمد وبسایت شما درباره چه موضوعی است و چقدر اهمیت دارد.
پروفایل گوگل بیزینس خود را راهاندازی کنید
پروفایل گوگل مای بیزینس ابزاری عالی برای بهبود رتبهی کسبوکار شما در جستجوهای محلی و نمایش در نتایج نقشههای گوگل است. در این پروفایل میتوانید تمام اطلاعات لازم دربارهی موقعیت مکانی، ساعات کاری، محصولات و… شرکت خود را ارائه دهید. همچنین میتوانید با استفاده از ابزارهای بررسی رتبه در گوگل مپ، به سادگی رتبهی خود در بستهی محلی و سایر ویژگیها و رتبهبندیهای محلی را مشاهده کنید.
محصولات خود را به تبهای خرید اضافه کنید
گوگل مثل یک هایپرمارکت بزرگ آنلاین است و خردهفروشان باید در آن فروشگاه حضور داشته باشند. خبر خوب این است که افزودن محصولات به مرکز فروشندگان گوگل رایگان است. علاوه بر این، گوگل تحلیلهای لیستهای زبانه خرید را در کنسول جستجو ادغام کرده است، بنابراین مدیریت تمام محصولاتتان در آنجا کار سختی نخواهد بود.
با این گامهای کوچک، میتوانید جهش بزرگی در نتایج جستجوی گوگل در مشهد داشته باشید و دیده شدن و ترافیک ارگانیک بیشتری کسب کنید.هیچ متنی در پرانتز وجود ندارد.