آینده همین حالا است: تاثیر تحویل کالا با پهپاد در تجارت الکترونیک بر کسبوکارهای شهر مشهد
رساندن بستهها به درب منزل مردم توسط پهپادها، شاید شبیه فیلمهای علمی تخیلی به نظر برسد؛ اما در واقعیت، تحویل کالا با پهپاد در تجارت الکترونیک امروزه وجود دارد و پیشبینی میشود در چند سال آینده به طور قابل توجهی رشد کند.
تحویل کالا با پهپاد، عمدتا در مناطق شهری و برای برندهای بزرگ، روشی سریعتر و مطمئنتر برای رساندن سفارشات به مقصد ارائه میدهد؛ اما بیشک چالشهایی هم دارد که با گسترش استفاده از این فناوری توسط فروشگاههای آنلاین بیشتر، نمیتوان از آنها چشمپوشی کرد.
آیا میتوان در آینده نزدیک انتظار داشت که از پهپاد برای ارسال سفارشهای آنلاین خود استفاده کنید؟ پاسخ، البته، بستگی دارد! بیایید بررسی کنیم:
- تاریخچه و پیچیدگیهای تحویل کالا با پهپاد در تجارت الکترونیک
- مزایا و معایب آن
- آیندهی خردهفروشی آنلاین چه خواهد شد؟
تاریخچه تحویل کالا با پهپاد در مشهد
آنچه مدتها خیالپردازی به نظر میرسید برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ به واقعیت پیوست. وقتی دومینوز با فلیرتی همکاری کرد تا دو پیتزا را برای ناهار با پهباد به خانه مشتری در وانگاپارائو، نیوزیلند برساند. این تحویل کمتر از پنج دقیقه طول کشید و آزمایشهای مشابهی را در ایران، استرالیا، بلژیک، فرانسه، هلند، ژاپن و آلمان آغاز کرد.
در سال ۲۰۱۷، آمازون با ارائه سرویس پرایم ایر به این رقابت پیوست. سفارش ضدآفتاب را تحویل دادم. در کنفرانسی با همین موضوع در پالم اسپرینگز کالیفرنیا. خدمات پستی خیلی زود به این رقابت پیوستند. تا ماه مه ۲۰۲۰، شرکت یو پی اس بیش از ۳۷۰۰ سفارش دارو ارسال شد به خانههای سالمندان در مشهد
برندهای اصلی که امروزه از پهپاد برای تحویل آنلاین استفاده میکنند
شش سال گذشته یک چیز را روشن کرده است: تحویل پهپادی، مسابقهای پرهیجان است و شرکتهای زیادی در تلاشند تا پیشی بگیرند یا به آن بپیوندند. مثلاً:
- دیجیکالا، مشهد کالا و … در مشهد ایشالله مثل خارج پهپادها را به کار خواهند گرفت.
- آمازون آغاز ارسال محمولهها با پهپاد برای اولین بار امسال در کالیفرنیا، در مقیاس وسیع.
- وینگ، شرکت تابعه شرکت مادر گوگل، آلفابت از پهپادهای تحویل دارویی Walgreens استفاده کردند. و دیگر خرده فروشان محلی در تگزاس در تاریخ هفتم آوریل.
- سالها پس از آزمایش اولیهاش، دومینوز به دنبال یکپارچهسازی تحویل با پهباد در آینده نزدیک به زنجیره تامین عادی خود باز خواهد گشت.
- والمارت در تلاش است شبکهی پهپادهای تحویل خود را گسترش دهد تا پایان سال 2022 به 37 مکان گسترش مییابد و خدمات خود را به چهار میلیون مشتری ارائه خواهد داد.
- در چین، غول اینترنتی مِیتوآن بیش از ۱۹۰۰۰ وعده غذا توزیع شد در برنامههای آزمایشی تحویل غذا با پهپاد. رقیب اصلی آن، ال.می متعلق به علی بابا، نیز چندان عقب نیست.
در همین حال، تعداد فزایندهای از شرکتهای لجستیکی نیز در حال گسترش فرصتهای خدماتی خود هستند. شرکتهایی مانند UPS، FedEx، DHL و دیگر شرکتها همگی مشتاقانه به دنبال افزایش کارایی زنجیره تأمین خود و ارائه روشهای جایگزین تحویل هستند.
5 مزیت و معایب تحویل کالا با پهپاد در تجارت الکترونیک
فناوری هنوز در ابتدای راه ارائه خدمات پهپادی است. با این حال، افزایش فرصتهای مرتبط با تحویل کالا توسط پهپاد در تجارت الکترونیک در شهر مشهد، بررسی برخی فرصتها و چالشهای رایج را ضروری میسازد.
پنج مزیت تحویل کالا با پهپاد در تجارت الکترونیک
- سرعت تحویل. با استفاده از پهپادها، تحویل کالاهای تجارت الکترونیک دیگر به ترافیک روان یا جادههای شهری باز وابسته نیست.
- پایداری. پهپادها در مقایسه با دیگر روشهای تحویل، از نظر زیستمحیطی دوستدارانهتر هستند و صرفهجویی قابل توجهی در انرژی را ارائه میدهند.
- کاهش هزینهها. کاهش هزینه انرژی، زمان تحویل سریعتر و استقلال طبیعی به معنای کاهش هزینهها برای فروشگاههای آنلاین و مشتریان آنهاست.
- احتمال افزایش نرخ تبدیل سبد خرید. به لطف کاهش هزینهها و افزایش سرعت تحویل، مشتریان ممکن است راحتتر به خرید اقدام کنند.
- امنیت بیشتر. کاهش تعداد خودروها در جاده به معنای کاهش تصادفات و احتمال کمتر آسیب دیدگی یا مرگ و میر است.
پنج عیب تحویل کالا با پهپاد در تجارت الکترونیک
- محدودیتهای وزن و مسافت. تا به امروز، پهپادها عمدتا به تحویل در مسافتهای کوتاه محدود بودهاند. این محدودیت، استفاده از آنها را بیشتر در مراکز شهری توجیهپذیر میکند.
- موانع ورود بالا. هزینههای اولیه اجرا ممکن است زیاد باشد و این گزینه را برای فروشگاههای کوچکتر دشوارتر کند.
- خطرات بالقوهی نقض حریم خصوصی. پهپادها برای ناوبری به دوربینهای خودکار و سیستمهای GPS نیاز دارند که در صورت عدم ذخیرهسازی امن و ناشناس دادهها، میتواند مشکلاتی را ایجاد کند.
- نگرانیهای اخلاقی. حداقل در ابتدا، پهپادها باعث از دست رفتن برخی مشاغل کممهارت خواهند شد و این موضوع نگرانیهای اخلاقی را برای شرکتهایی که از نیروی کار حمایت میکنند (و مشتریانشان) ایجاد خواهد کرد.
- نوسانات آب و هوایی. باد و باران میتوانند به طور قابل توجهی بر قابلیت اطمینان این سرویس تاثیر بگذارند. این سرویس در مناطقی که چهار فصل دارند، ممکن است غیرقابل اعتماد باشد.
تاثیر تحویل کالا با پهپاد بر آینده کسب و کارهای تجارت الکترونیک مشهدی
ما هنوز در مرحله آزمایشی تحویل کالا با پهپاد هستیم. با این حال، آیندهای که در آن این روش به روال عادی (یا حداقل گزینهای رایج در کنار روشهای دیگر تحویل) تبدیل شود، هر روز نزدیکتر میشود. شرکتها در حال حاضر شروع به ارائه همکاری با فروشگاههای کوچکتر تجارت الکترونیک برای آزمایشهای احتمالی کردهاند. از جملهی این شرکتها میتوان به وینگ، آمازون پرایم ایر و یو پی اس اشاره کرد. برخی از برندها استفاده از امکانات فناوری برای کسبوکارهای محلی در همه مناطق مشهد
این نکته نیز حائز اهمیت است که ما همچنان به سمت تحویلهای مسافت طولانیتر و اقتصادیتر در حرکت هستیم. حتی اگر تحویل با پهپاد هنوز برای همه بازرگانان تجارت الکترونیک امکانپذیر نباشد، به زودی ممکن است امکانپذیر شود. کاهش هزینهها، سرعت بیشتر تحویل و افزایش رضایت مشتری، همگی دلیلی قانعکننده برای بررسی گزینههای فعلی و ارزیابی فرصتهای آینده هستند.
آماده شدن برای این آینده مستلزم بررسی فناوریهای فعلی و تخمین قابلیت ادغام آنهاست. مثلاً سیستم سفارشگیری مشتری باید بتواند با سیستم مدیریت انبار (ERP) و سرور پهپاد بهطور یکپارچه دادهها را انتقال دهد. ارزیابی زودهنگام میتواند نقش مهمی در اجرای نهایی داشته باشد.
حتی اگر تحویل با پهپاد برای موقعیت، فروشگاه یا مخاطبان شما مناسب نباشد، درک این فناوری و فرصتهای بالقوه آن بسیار حیاتی است. رقبا ممکن است در آینده نزدیک یا دور به این روش روی آورند و این امر ممکن است شما را مجبور کند تا برای حفظ رقابت، گزینهها یا هزینههای ارسال خود را تعدیل کنید.
در هر صورت، آمادگی برای آیندهی تحویل پهپادی برای ایجاد و حفظ برتری رقابتی یا مقابله با برتری بالقوهی رقبا حیاتی خواهد بود. خبر خوب این است که شما تنها نیستید. با ما تماس بگیرید برای همکاری احتمالی و آشنایی با راههای آمادگی شما برای حال و آینده تجارت الکترونیک در شهر مشهد.