بازاریابی یک فعالیت یکباره نیست؛ برای موفقیت برندتان باید بهطور مداوم انجام شود. این کار مثل کاری نیست که یکبار انجام دهید و فراموشش کنید؛ برای حفظ جایگاه خود باید بهطور پیوسته بازاریابی خود را بهروز کنید.
بازاریابی، برخلاف تصور رایج، صرفا ابزاری تبلیغاتی نیست. اساسا پلی است میان سازمان شما و مشتریانتان در مشهد. وسیلهای است برای رسیدن به مخاطبانی که انتخاب کردهاید و ارائه ارزش وعدهدادهشده به آنها.
در دنیای امروز، در بازاریابی راکد ماندن امکانپذیر نیست. برای موفقیت باید به بهبود مستمر بازاریابی روی آورید. اصطلاح بهبود مستمر ریشه در واژه ژاپنی «کایزن» دارد که به معنای تغییر به سوی بهتر شدن است.
کایزِن نخست پس از جنگ جهانی دوم در ژاپن پدید آمد. در صنعت تولید، این مفهوم بهبود مستمر به تویوتا کمک کرد تا به بزرگترین خودروساز جهان تبدیل شود.
پس موفقیت تویوتا چه ارتباطی با بازاریابی دارد؟ بهبود مستمر را میتوان در بازاریابی نیز به کار برد. این ایده که هر فرایندی در سازمان میتواند برای ایجاد ارزش بیشتر برای مشتری و در عین حال کاهش ضایعات بهبود یابد، مفهومی است که باید توسط بخشهای بازاریابی در همه سازمانها پذیرفته شود.
تیمهای بازاریابی باید همواره در تلاش برای توسعه و بهبود خود و رسیدن به کمال در فرایندها باشند تا بتوانند بهتر به مشتریان خدمت کنند. به عنوان مثال، ترکیب دادههای رفتاری کاربران با اطلاعات مشتریان بازاریابی ایمیلی پایگاه داده میتواند پیامهای بازاریابی ارسالی به مشتریان بالقوه را بهبود بخشد، در نتیجه نرخ پاسخ به کمپینها افزایش یافته و هدر رفت منابع به شکل کاهش لغو اشتراک ایمیلها کمتر میشود.
بهبود مستمر بازاریابی در بازارهای پرشتاب ضروری است و به شرکتهای آیندهنگر برتری نسبت به رقبا در مشهد میدهد.
بهبود بازاریابی به نفع همه است
بهبود بازاریابی نه تنها برای سازمان شما عالی است، بلکه برای مخاطبان شما نیز بسیار مفید است. این امر به شما امکان میدهد با بهبود مستمر همه جنبههای بازاریابی، از محصول تا تبلیغات، نیازهای آنها را بهتر برآورده کنید.
با استفاده از اصول lean و آزمایش پیامها و محتوا، بهتر میتوانید نیازهای مخاطب خود را درک کرده و در موقعیتی قویتر برای برآورده ساختن و فراتر رفتن از آنها قرار میگیرید.
با تمرکز بر بازاریابی ارزشمند و تلاش مداوم برای ارتباط بهتر با مخاطبان، روابط عمیقتر و مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل ایجاد میکنید.
هزینههای بازاریابی را بهینه کنید: بودجههای بازاریابی ارزشمند هستند. هر ریالی که خرج میشود باید برای ارائه خدمات بهتر به مخاطبان شما باشد. هدر دادن هزینههای بازاریابی در تاکتیکهایی که جواب نمیدهند، پول ارزشمندی را که میتوان برای بهبود تجربه مشتری صرف کرد، از بین میبرد.
حلقهی بهبود مستمر بازاریابی در مشهد
تیمهای بازاریابی باید از بهبود مستمر بازاریابی استفاده کنند، اما چگونه میتوانید آن را در سازمان خود در مشهد پیادهسازی کنید؟ با استفاده از چرخهی بهبود مستمر بازاریابی برای ایجاد فرآیندی مداوم در بهبود بازاریابی.
پژوهش، برنامهریزی راهبردی، اجرای تاکتیکی، بازخورد، بهبود
پژوهش قبل از شروع هر کمپین بازاریابی، باید مخاطبان، رقبا، نقاط قوت و ضعف محصول و ارزش پیشنهادی خود را بشناسید. در چرخهی بهبود مستمر بازاریابی، مرحلهی تحقیق به ارائه بینشهای جدید از بازار شما در ابتدای هر کمپین کمک میکند.
برنامهریزی راهبردی اگر حتی بخشی از این کتاب را خوانده باشید، اهمیت استراتژی را میدانید؛ بدون استراتژی، تاکتیکهایتان بینتیجه میمانند. یک استراتژی واضح و مشخص برای موفقیت کمپینهای بازاریابی شما ضروری است. در مرحله برنامهریزی استراتژیک، باید از خودتان این سوالات را بپرسید:
- دلایل راهاندازی این کمپین و اهدافی که دنبال میکنیم، چه هستند؟
- هدف ما کیست؟
- دردها یا انگیزههای مخاطبان ما چه هستند؟
- این کمپین چطور به حل مشکلات آنها کمک خواهد کرد؟
- موضوعات و پیامهای اصلی این کمپین چه هستند؟
با پاسخ به این پرسشها میتوانید کمپینی پیرامون مخاطبان خود بسازید، به آنها ارزش ارائه دهید و کمپینی تولید کنید که به حل مشکلاتشان کمک کند. کمپینهای بازاریابی که بر کمک به مشتریان بالقوه تمرکز دارند، مؤثرتر از کمپینهایی هستند که صرفاً به دنبال فروش هستند.
اجرای تاکتیکی اکنون زمان اجرای آموختههایتان از مراحل تحقیق و برنامهریزی راهبردی فرایند بهبود است. بهترین نتایج کمپین زمانی حاصل میشود که تاکتیکها را آزمایش کنید. میتوانید از معیارهای کمپینهای قبلی برای سنجش اثربخشی تاکتیکها در گذشته استفاده کنید، اما بدون آزمایش آنها، سنجش اثربخشی آیندهشان دشوار است.
پیامهای مختلف، نیاز به روشهای مختلفی برای انتقال دارند. برای مثال، کمپینهای بازاریابی محتوا میتوانند از ترکیبی از محتوای نوشتاری و ویدئویی در وبسایت و شبکههای اجتماعی استفاده کنند.
آزمایش تاکتیکهای مختلف برای یافتن بهترین نرخ پاسخ ضروری است. پیش از تکمیل هر تاکتیک، از حداقل محصول پذیرفتنی (MVP) استفاده کنید و آن را بر اساس نتایج اصلاح کنید تا از اتلاف وقت و منابع برای ایدههای ناموفق جلوگیری شود.
بازخورد بگیرید و تکرار کنید معمولا بازخوردها در انتهای یک کمپین بازاریابی در مشهد ارائه میشوند، اما درج فواصل زمانی منظم برای دریافت بازخورد در برنامههای بازاریابی شما ضروری است تا اثربخشی استراتژی و تاکتیکهایتان را در طول مسیر بسنجید.
دادههای وبسایت و شبکههای اجتماعی در مرحله بازخورد بسیار مفید هستند. اطلاعات مربوط به نرخ پرش، اشتراکگذاریها و نظرات در شبکههای اجتماعی، برای ارزیابی عملکرد کمپین شما حیاتی هستند. عملکرد هر تاکتیک را اندازهگیری کنید تا تصمیم بگیرید کدام یک باید بهبود یابد، حذف شود یا با شدت بیشتری دنبال شود. با انجام بیشتر کارهای مؤثر و کمتر کردن کارهای بینتیجه، از اصول لاغری که برای برندهای موفق دیگر نیز کارساز است، استفاده میکنید.
بهبود دهید در پایان کمپین خود، تمام اطلاعات جمعآوریشده را بهصورت قابل اندازهگیری دستهبندی کنید. اطلاعات مربوط به پیامرسانی، تاکتیکها و استراتژی مؤثر را به نقاط بهبود تبدیل کنید.
- کدام کانالها خوب جواب دادند؟
- پیامرسانی در کجا ناموفق بود؟
- چه محتوایی با مخاطبان ما طنینانداز شد؟
- در کمپین بعدی خود، برای ارائه بهتر به مخاطبان، چه تغییراتی در شخصیتها، پیامها و کانالهای ارتباطی خود ایجاد خواهیم کرد؟
با استفاده از رویکرد حلقه بهبود در بازاریابی، میتوانید با نیازهای در حال تغییر مخاطبان خود همراه باشید. فناوری به سرعت تغییر میکند و الگوریتمهای اجتماعی و جستجو میتوانند در طول یک کمپین تغییر کنند؛ استفاده از بازخورد و تکرار مداوم به شما کمک میکند تا در جریان این تغییرات بمانید، ارزش را به مخاطبان خود برسانید و به اهداف تعیینشده برسید.