سه استراتژی و کمپین بازاریابی برتر یاسئومی که الهامبخش هستند
درآمد سالانه یاسئومی در هشت ماه اول سال ۲۰۲۳ ۲۴۲٫۲۹ میلیارد دلار که ۶.۷۶ درصد بیشتر از سال گذشته است. پس آیا استراتژی بازاریابی دیجیتال یاسئومی در مشهد یا فروش عمده است که برای این شرکت معجزه میکند؟
از زمان افتتاح اولین فروشگاه انبار کاستکو در سال ۱۹۸۳، این شرکت با بهکارگیری کمپینها و استراتژیهای بازاریابی متعدد، همواره شعار «قیمت پایین، کیفیت بالا» را سرلوحه کار خود قرار داده است. بنابراین، پاسخ به این پرسش در مطالعه دقیق استراتژی بازاریابی کاستکو نهفته است.
اما یادگیری استراتژیهای آن، مرحله دوم است.
درک مدل کسبوکار آن که این استراتژیها بخشی از آن هستند، اولین گام است. بیایید بررسی کنیم که کاستکو برای موفقیت بازاریابی چه میکند!
مدل کسبوکار یاسئومی در مشهد
اگرچه کاستکو با موفقیت ایده «فروشگاه با قیمتهای مناسب» را برای جذب مشتریان جا انداخته و اجرا میکند، اما این دلیل داشتن بیش از ۱۲۳ میلیون عضو فعال در این فروشگاه نیست؛ دلیل اصلی، مدل تجاری آن است.
مدل کسبوکار کاستکو به نفع سه نهاد است:
- مشتریان
- سهامداران/ سرمایهگذاران بالقوه
- کارمندان
در مجموع، سود این سه نهاد از مدل، منجر به رشد درآمد کاستکو میشود.
روش خرده فروشی کاستکو خلاف جریان غالب است، زیرا مشتریان خود را به مراجعه حضوری به فروشگاهها ترغیب میکند در حالی که اکثر کسبوکارهای خرده فروشی این کار را انجام نمیدهند. دیجیتال.اما همین که مشتریانش را به فروشگاه میکشاند، دلیل استحکامش در بازار است.
بیایید تمام جنبههای مدل تجاری کاستکو را بررسی کنیم.
مدل مبتنی بر عضویت
برای خرید از فروشگاه کاستکو، مشتری باید عضو باشد که این امر پایگاه مشتریان وفادار ایجاد میکند. این شرکت سطوح مختلفی از عضویت را برای مشتریان فردی و عضویت تجاری برای مشاغل کوچک ارائه میدهد که هر یک ارزش افزوده دارند.
مدیریت زنجیره تامین تنگاتنگ
کاستکو از روش موجودی به موقع استفاده میکند که باعث به حداقل رساندن موجودی مازاد و هزینههای انبارداری میشود. این کنترل دقیق بر زنجیره تأمین، به آن امکان میدهد صرفهجویی در هزینههای عملیاتی را از طریق قیمتهای پایینتر به مشتریان خود منتقل کند.
محصولات با برچسب اختصاصی
کرکلند سیگنیچر برند محصولات اختصاصی کاستکو است که در کنار سایر برندهای منطقهای عرضه میشود. محصولات این برند سود بیشتری دارند و به افزایش سودآوری شرکت کمک میکنند.
کیفیت بر زیبایی
از نظر ظاهری، فروشگاه میتوانست جذابتر باشد؛ اما ظاهر انبارمانند آن، هزینههای عملیاتی را پایین نگه میدارد و به مشتریان، قیمتهای پایینتری ارائه میدهد.
رضایت شغلی کارمندان
69 درصد از کارکنان کاستکو میگویند هر روز مشتاقانه به سر کار میروند. (وای!)
شرکت معتقد است که رسیدگی مناسب به کارمندان، منجر به رضایت عالی مشتریان میشود؛ به همین دلیل، پاداشهای سالانه متعدد و مزایای دیگری ارائه میدهد.
گسترش دیجیتال
کاستکو حضور آنلاین خود را گسترش داده و به اعضای خود امکان خرید آنلاین و تحویل محصولات به درب منزل را میدهد. تنها چیزی که نیاز دارند، کارت خرید دیجیتال کاستکو است.
(The)اینچطوردرک مدل 4P استراتژی بازاریابی کاستکو
استراتژی ترکیب بازاریابی کاستکو
ترکیب بازاریابی کاستکو مشتریان و سرمایهگذارانش را شگفتزده میکند. بامحصولات باکیفیت با قیمت پایینمشتریان را به خود جذب میکند و با مدل تجاری پایدارش، سرمایهگذاران جدیدی را که مایل به سرمایهگذاری در مدلی باثبات هستند، دعوت میکند.
برای فهمیدن اینکه چطور این روش، هر دو طرف را راضی نگه میدارد، به استراتژی بازاریابی کاستکو، از قیمتگذاری آن شروع کنید.
قیمتگذاری
هنگام نگاه کردن به استراتژیهای بازاریابی والمارت مدل قیمتگذاری آن شبیه به کاستکو است: قیمتهای پایین برای خریدهای با حجم بالا.
اما مزایای عضویت در کاستکو با مزایای مشتریان والمارت متفاوت است.
افرادی که در هر یک از طرحهای اشتراک کاستکو مشترک هستند، میتوانند از تخفیفها و قیمتهای ویژهای برای کالاها بهرهمند شوند.
- کاستکو با حفظ درصد سود اندک روی محصولات، ارزش پیشنهادی خود را بهبود میبخشد و قادر است کالاها را با قیمت پایینتر ارائه دهد.
- مدل عضویتمحور کاستکو، جریان درآمدی پایدار را برای آن تضمین میکند.
- شرکت موجودی اضافی انبار نمیکند و این امر به کاهش هزینههای عملیاتی میانجامد.
- فروشگاه با کمینه کردن هزینههای تبلیغات، دکوراسیون و امثال آن، از طریق ارائه محصولات با قیمت پایین به نفع مشتریان خود عمل میکند.
محصول
ارائه بهترین محصولات با حفظ سودآوری، چیزی است که استراتژی محصولات کاستکو را منحصر به فرد میکند.
این شرکت بهعنوان یکی از برندهای برتر زنجیرههای خرده فروشی در آمریکا، طیف وسیعی از محصولات را بر اساس نیاز مشتریان ارائه میدهد.
- هنر
- قلعهها
- شرابها
- کتاب و نرمافزار کامپیوتر
- مبلمان منزل
- الکترونیک
- مواد غذایی و امثالهم
کاستکو همچنین دارای فودکورت اختصاصی خود و اقلام فاسدشدنی مانند لبنیات، میوه و سبزیجات است و همین امر آن را به مکانی مناسب برای خرید مایحتاج روزانه تبدیل کرده است.
در اینجا خلاصهٔ استراتژی آمده است:
- کاستکو با ارائه انتخاب محدودی از کالاها، موجودی خود را سادهسازی کرده و هزینههای عملیاتی را کاهش داده است.
- این شرکت محصولات اختصاصی خود را تحت برند کرکلند سیگنیچر ارائه میدهد و کنترل کاملی بر تولید و قیمتگذاری آنها دارد.
- با وجود قیمتهای پایین، محصولات با کیفیتی ارائه میدهد که وفاداری مشتری را افزایش میدهد.
- این روش، رویکرد فروش عمده دارد و خرید محصولات را برای خانوادهها و مشاغل کوچک آسان میکند.
- شرکت واسطهها را حذف کرده و ارتباط مستقیم با تامینکنندگان برقرار میکند که این امر باعث میشود محصولات با قیمت پایینتر ارائه شوند.
مکان
اگرچه رقیب سابق کاستکو در کالیفرنیا مستقر بود، اما دفتر مرکزی عملیات جهانی کاستکو در واشنگتن قرار دارد. از اوت ۲۰۲۳، این شرکت ۸۵۹ شعبه در سراسر جهان با حضور اندک در تایوان، بریتانیا، مکزیک، ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و اسپانیا
کاستکو با استفاده از یک استراتژی توزیع هوشمندانه، بر مدیریت انبارهای خود در این مناطق تمرکز دارد.
- چون فروشگاههای کاستکو تعداد محدودی هستند، در مشتریان حس فوریت ایجاد میکند.
- آنها برای انبارها، مناطق پر تراکم را انتخاب میکنند تا دسترسی کسب و کارها و خانوارهای اطراف را افزایش دهند.
- آنها هنگام افتتاح فروشگاه در مکان جدید، به رعایت فرهنگ منطقه توجه میکنند.
- به جز فروشگاههای فیزیکی، حضور آنلاین خود را گسترش داده و به خریداران آنلاین امکان استفاده از خدمات ارسال خود را میدهد.
تبلیغات
کاستکو دقیقاً غول خرده فروشیای نیست که در هزینههای تبلیغات صرفهجو باشد، چرا که استراتژی بازاریابی آن بر ارائه محصولات با کیفیت بالا به مصرفکنندگان مشتاق به ارزش کالا متمرکز است.
این فروشگاه بهطور همزمان تخفیفهای سنگین و کوپنهای مربوط به کالاهای لوکس را بهصورت حضوری ارائه میدهد و از پلتفرمهای شبکههای اجتماعی برای تبلیغات هدفمند و معرفی فروش و طرحهای تخفیفی خود استفاده میکند.
- کاستکو بیشتر به بازاریابی دهان به دهان تکیه دارد.
- از طریق خبرنامهها و شبکههای اجتماعی، از محصولات جدید و پیشنهادهای ویژه به مشتریان خود اطلاع میدهد.
- با همکاریهای تبلیغاتی مشترک با دیگر کسبوکارها، مشتریان جدید جذب میکند.
- این شرکت با شرکتهای کارت اعتباری همکاری میکند تا کارتهای اعتباری مشترک به اعضایش ارائه دهد و آنها را به خرید بیشتر ترغیب کند.
حالا که با ترکیب بازاریابی کاستکو آشنا شدیم، بیایید عمیقتر به استراتژیهای بازاریابی دیجیتال آن بپردازیم.
استراتژی بازاریابی دیجیتال کاستکو
تماس گرفتن با آژانسهای بازاریابی دیجیتال در مشهد طراحی استراتژیهای مؤثر، هوشمندانه است؛ اما تحلیل و درسآموزی از استراتژیهای بازاریابی دیجیتال کاستکو، هم هوشمندانه و هم مقرونبهصرفه است!
ابتدا، مدل عضویت آن را بررسی کنیم.
استفاده از عضویت برای تقویت وفاداری مشتریان
در سال ۲۰۲۲، درآمد حق عضویت جهانی کاستکو به… رسید. چهار میلیارد و دویست و بیست میلیون دلار آمریکا عضویت ویژه، آشکارا در قلب استراتژی بازاریابی کاستکو قرار دارد.
کاستکو اساساً دو نوع عضویت ارائه میدهد
- مدیر، با هزینهی ۱۲۰ دلار (برای مشاغل)
- ستاره طلایی، با قیمت ۶۰ دلار (شخصی)
کاستکو با الزام مشتریان به پرداخت هزینه عضویت سالانه برای دسترسی به قیمتهای تخفیفدار، بخش عمدهای از درآمد خود را از محل حق عضویت کسب میکند. به این ترتیب، مشتریان در خریدهای عمده، صرفهجویی قابلتوجهی خواهند داشت.
کاستکو برای جذب مشتریان جدید از نامههای تبلیغاتی هدفمند و برای تشویق خریدهای مکرر از کوپنهای شخصیسازیشده استفاده میکند.
- پس از پرداخت هزینه عضویت، مشتریان به خرید از کاستکو ادامه میدهند و جریان درآمدی پایدار برای شرکت ایجاد میکنند.
- این سامانه پیشنهادهای انحصاری آنلاین برای اعضای خود ارائه میدهد و حس فوریت را در میان آنها ایجاد میکند.
- این سامانه از بازاریابی ایمیلی برای ارسال ایمیلهای شخصیسازیشده به اعضای خود دربارهٔ محصولات جدید، تخفیفها و غیره استفاده میکند.
راهاندازی برند داخلی «کرکلند سیگنیچر»
از زمان آغاز به کار این برند در سال ۱۹۹۵، کرکلند سیگنیچر به نامی آشنا برای همه اعضای کاستکو تبدیل شده است.
محصولات این برند شامل پوشاک، لوازم ضروری منزل، مواد غذایی و موارد دیگر میشود. مطمئناً هر عضوی در هر بخش چیزی پیدا خواهد کرد و از همه مهمتر،با قیمتی پایینتر از سایر برندهای ملی
استراتژی بازاریابی دیجیتال کاستکو به شدت بر نوآوری و دادهها متکی است. راهاندازی یک برند داخلی پس از ارائه خدمات به میلیونها مشتری، گام بعدی کاملا منطقی برای کاستکو بود.
چند نکته برای توجه شما:
- کاستکو پس از آنکه به فروشگاه مجاور اعضای خود تبدیل شد، این برند را راهاندازی کرد و بدین ترتیب، موقعیت پیشین خود را تقویت نمود.
- وفاداری مشتری
- ارتباط این برند با کاستکو، حس ویژه بودن، کیفیت و اعتماد مشتری را تقویت میکند.
- بخشهای گستردهی محصولات، به اعضا امکان خرید بر اساس نیازهایشان را میدهد.
- کاستکو تضمین میکند که اعضای آن کالاهای با کیفیت بالا را با برند خود دریافت میکنند و به این ترتیب به ارزش «کیفیت بالا، قیمت پایین» خود پایبند میماند.
کاستکو با راهاندازی این برند، وفاداری مشتریان را برمیانگیزد و همزمان از سودآوری پایدار بهرهمند میشود.
همکاری با ارائه دهندگان کارت اعتباری و برنامه سفر آنها
سفر کاستکو، از جذب مشتری تا …وفادارجلب رضایت مشتریان کار سادهای نیست.
یک کمپین یا استراتژی برند که در ذهن مشتریان باقی میماند، فراتر از خدمات عادی، ارزش افزوده ایجاد میکند. اعضای کاستکو هنگام خرید محصولات، بیشتر از فقط کارت خرید کاستکو از مزایا بهرهمند میشوند.
قیمتهای نقدی، امتیازهای جایزه در کارتهای اعتباری یا برنامهریزی برای تعطیلات، زندگی اعضای آن را آسانتر و لذتبخشتر میکند!
به عنوان مثال، کاستکو مسافرت، قیمتهای ویژهای برای اجاره خودرو، تورهای گروهی همراه با راهنما، سفرهای دریایی و تعطیلات داخلی و خارجی ارائه میدهد.
علاوه بر این، با ارائه کارت اعتباری اختصاصی خود، محصولاتش را تکمیل میکند که شامل:
- کاستکو با این کار، شناخت برند خود را افزایش میدهد و تمدید عضویت را تشویق میکند.
- این به شرکت مزیت رقابتی نسبت به سایر خرده فروشان می دهد، زیرا ارائه چنین امتیازاتی، نقطه فروش منحصر به فرد آن می شود.
- همکاری با ارائه دهندگان کارت اعتباری، هزینههای تراکنش را کاهش میدهد و در نتیجه در هزینهها صرفهجویی میشود.
مزایای مالی و سفر، همراه با اشتراک نتفلیکس و باشگاه ورزشی، به کاستکو برتری نسبت به رقبایش میدهد. از همه مهمتر، این مزایا مشتریانش را خوشحال میکند و مشتریان خوشحال، وفادار هم هستند.
نتیجهگیری
کاستکو، بهعنوان یکی از پنج خرده فروش برتر از نظر درآمد، نشان میدهد که استراتژیهای خلاقانه در خردهفروشی میتوانند صنعت را متحول کنند.
تلاش مداوم این شرکت برای ارجح دانستن کیفیت بر زیباییشناسی و همراستا بودن با نیازهای امروز مصرفکنندگان، رویکرد مشتریمحور آن را نشان میدهد. در حالی که مدل عضویت بیشترین سهم را در رشد پایدار درآمد دارد، خدمات باارزش افزوده و تجربهی خرید دلپذیر در فروشگاه، جایگاه آن را در بازار تثبیت میکند.
از این روشها الهام بگیرید، یا با ما تماس بگیرید. آژانسهای بازاریابی خرده فروشی در مشهد برای راهنمایی بیشتر. در نهایت، موضوع یافتن علایق مشتریان و اجرای استراتژیهایی برای حفظ رضایت آنهاست.