وقت آن است که بازاریابان بفهمند اگر به درستی با مخاطبان خود تعامل نداشته باشند، در بازی رسانههای اجتماعی عقب میمانند. باید هر چه زودتر محتوای تعاملی برای مخاطبان خود در رسانههای اجتماعی ایجاد کنند.
بیایید روراست باشیم: شبکههای اجتماعی جای تبلیغ و موعظه برای کسبوکار شما در مشهد نیستند.
برای رونق کسبوکار در شبکههای اجتماعی، چیزی فراتر از صحبت درباره برندتان لازم است. این ۳.۸ میلیارد کاربر فعال، وقت آنلاین خود را صرف محتوای تکراری و بیربط به خود نمیکنند. و اگر فقط تبلیغات یکطرفه ارائه دهید، احتمال گم شدن در میان انبوه محتوا بسیار زیاد است.
با کوتاهتر شدن مداوم مدت توجه انسانها، رقابت برای بازاریابان به طور پیوسته افزایش مییابد و تنها محتوای تعاملی میتواند شانس دیده شدن توسط مخاطب هدف را داشته باشد.
در دنیای بازاریابی شبکههای اجتماعی امروز، محتوایی که داستانی تعریف کند، با مخاطب ارتباط برقرار کند و او را به تعامل دعوت نماید، ضروری است. با نگاهی به تاریخچه حضور کسبوکارها در شبکههای اجتماعی، بهوضوح دیده میشود که محتوای تعاملی، تعامل بیشتری با کاربران ایجاد میکند.
خب، دلایل مهمی هم وجود دارد که کسبوکارها در مشهد به تولید محتوای تعاملی روی بیاورند.
بیایید یکی یکی آنها را بررسی کنیم.
- نرخ تعامل بالاتر
- بهبود تجربه کاربری
- اشتراکگذاری آسانتر
- شاخصهای مرتبط
چطور محتوای تعاملی در مشهد بسازیم
۱.یک استراتژی تدوین کنید
برای جلوگیری از تولید محتوای بیروح، به یک استراتژی قوی برای جلب توجه کاربران نیاز دارید. امروزه شبکههای اجتماعی مملو از محتوای برندهاست و برای متمایز شدن، باید ابتدا نوع محتوایی را که میخواهید در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید، فهرست کنید.
درک اینکه هر نوع محتوا چگونه به مخاطب کمک میکند، گاهی دشوار میشود؛ در این مواقع، تغییر مسیر دهید. ابتدا فهرستی از مزایایی که میخواهید کاربران از محتوای برند شما کسب کنند تهیه کنید و سپس استراتژیای ارائه دهید که منعکس کنندهی ارائهی همان مزایا باشد.
۲. بگذارید ابزارها به شما کمک کنند
خب، دنیای دیجیتال هر آنچه را که یک کسبوکار در شبکههای اجتماعی نیاز دارد، در اختیار او قرار میدهد. اما پیش از آن، باید فراتر از صرفاً خواندن محتوا توسط کاربران قدم بردارید.
کار را شروع کنید و در صورت نیاز، از ابزارهایی مانند ادوبی اسپارک، کانوا، فوتور و غیره برای ساخت محتوای تعاملی در پلتفرمهای مربوطه استفاده کنید. همچنین میتوانید از ابزارهای مختلف انتشار پست در شبکههای اجتماعی برای کاهش زحمت انتشار پست با استفاده از تقویم رسانههای اجتماعی یا قابلیتهایی مانند برنامهریزی انبوه استفاده کنید.
در جهانی که ۹۳ درصد بازاریابان بر تاثیرگذاری محتوای تعاملی در آموزش مشتریان توافق دارند، از دست دادن حتی یک فرصت، زیان محسوب میشود. برای بهبود استفاده از رسانههای اجتماعی در جهت منافع کسبوکار، ابزارهای متعددی وجود دارد که میتوانند به شما کمک کنند.
بیایید تعامل را برانگیزیم
حالا که استراتژی خوبی دارید، باید قدمی فراتر بردارید و تجربهای تعاملی در شبکههای اجتماعی ارائه دهید. دنیای شبکههای اجتماعی با سرعت زیادی در حال تغییر است و برای موفقیت در تولید محتوای تعاملی، کسبوکارها باید توجه مخاطبان هدف خود را حفظ کنند.
بهترین راهکارها برای خلق محتوای تعاملی در شبکههای اجتماعی در مشهد
محتوا را با مخاطبان خود هماهنگ کنید
قبل از اینکه سراغ تولید محتوا بروید، کمی وقت بگذارید و از خودتان چند سؤال بپرسید، مانند:
کدام نوع مخاطب در شبکههای اجتماعی از کسبوکار من در مشهد استفاده میکند؟
برای مخاطبانی که در میان برنامههای شلوغ خود به سرعت در حال پیمایش هستند، اینفوگرافیکها بهترین روش برای ارائه محتوای بیشتر در زمان بسیار کوتاهتر هستند. از سوی دیگر، اگر محصول شما از نظر زیباییشناسی جذاب است، ارائه تصاویر/فیلمها یا حتی گیفها میتواند انتخاب بسیار خوبی باشد.
در حالی که ۸۲ درصد از مصرفکنندگان دیجیتال از خواندن وبلاگهای تجاری لذت میبرند، استفاده از محتوای مرتبط میتواند بسیار مؤثر باشد. البته، تعریفی از … وجود ندارد.آنچه در کجا کار میکندپس میتوانید بیدرنگ شروع به آزمایش کنید.
اگر از نوع مخاطبان خود مطمئن نیستید، برای ایجاد آزمونها و نظرسنجیهایی که مورد علاقه مخاطبان هدف شما باشد، سرمایهگذاری کنید. این کار به شما کمک میکند تا بدانید مخاطبان شما از کجا میآیند و چه چیزی میجویند.
استارباکس بهطور جالب توجهی با طرح یک پرسش تعاملی مخاطبان خود را هدف قرار میدهد و کاربران را به انجام اقدام و پاسخ به پرسشهای داستان در اینستاگرام ترغیب میکند. چنین تلاشی میتواند به برند در دریافت بازخورد و بینش بیشتر از مشتریان کمک کند.
با اینفوگرافیکها تعامل کنید
در چهار سال گذشته، استفاده از اینفوگرافیکها در بین بازاریابان B2B بیشترین افزایش را داشته است (۶۵٪). اما با افزایش شدید رقابت، کسبوکار شما نیاز به ایجاد…تعاملیاینفوگرافیک
اگر هنوز گیج هستید، فقط روی ساختن یک اینفوگرافیک تمرکز کنید که بتواند کاربر را از اسکرول کردن باز دارد و واکنشی از او برانگیزد. آن زمان است که میفهمید محتوای شما با مخاطبان در تعامل است.
نوشابه کوکاکولا، یکی از بزرگترین و موفقترین شرکتهای تولید نوشیدنی، محصول خود را به نمایش میگذارد و… مراحل طراحی لوگو با یک اینفوگرافیک که حجم زیادی از اطلاعات را بهطور خلاصه ارائه میدهد.
با ویدیو ارتباط برقرار کنید
ویدئوها شناختهشدهترین محتوای تعاملی در شبکههای اجتماعی هستند و استفاده از آنها هر روز در حال افزایش است. در واقع، ویدئوها پرمخاطبترین محتوای شبکههای اجتماعی هستند و پتانسیل بالایی را برای کسبوکارها به همراه دارند.
در هنگام ساخت محتوای ویدیویی، برخی آمار مهم را پررنگ کنید؛ مثلاً، مردم ۱.۵ برابر بیشتر احتمال دارد که ویدیوها را روی تلفن همراه خود تماشا کنند. این اطلاعات به شما میگوید که برای رسیدن به مخاطبان تلفن همراه، ویدیوها را باید برای موبایل مناسبتر کنید.
این ویدیوی دستور پخت دسر که توسط @buzzfeedtasty در اینستاگرام منتشر شد، توانست بیش از ۱.۳ میلیون نفر را جذب کند. چنین تعاملی بهوضوح پتانسیل انتشار ویدیو در شبکههای اجتماعی را برای برخی کسبوکارها نشان میدهد.
نظرسنجی و رایگیری انجام دهید
مخاطبان شما در شبکههای اجتماعی مانند هر انسان دیگری هستند و شناخت آنها هیچگاه پایان نمییابد. نظرسنجیها و پرسشنامهها اهداف متعددی دارند، از جمله شناخت مخاطبان و یا آگاهی از دیدگاه آنها درباره محصول/خدمت شما. همچنین میتوانند بینشهای ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهند که معمولاً از طریق تحلیل شبکههای اجتماعی قابل دسترسی نیستند.
نظرسنجیها و پرسشنامهها که قدیمیترین شکل محتوای تعاملی هستند، در طول زمان برای بسیاری از کسبوکارها موفقیتآمیز بودهاند. نظرسنجیها معمولا از یک سوال تشکیل میشوند در حالی که پرسشنامهها شکل مفصلتری دارند. با توجه به تفاوت کسبوکارها، شما میتوانید از روشهای مختلف نظرسنجی/پرسشنامه، دادههای واقعی افراد را به دست آورید.
ارزیابی منظم تعامل
در حالی که در تعاملات شبکههای اجتماعی مهارت دارید، قدرت ارزیابی را دست کم نگیرید.
تعامل میتواند موقتی باشد، اما وقتی ارزیابیها منظم شوند، احتمال تعامل بیشتر میشود. ارزیابیها راه دیگری برای شناخت مخاطبان از طریق طرح پرسشهایی هستند که موجب اقدام و مشارکت میشوند.
ارزیابیها اگرچه مؤثرترین مرحله در خلق محتوای تعاملی بهشمار میروند، بازاریابها تلاش میکنند تا این مرحله را به سود هم برند و هم مخاطب کنند.
از دنبالکنندگان خود قدردانی کنید
یکی از سادهترین و در عین حال قدرتمندترین راههای تولید محتوای تعاملی در شبکههای اجتماعی، معرفی دنبالکنندگان است.
ثابت شده است که تگ کردن کاربران میتواند به افزایش لایکها و کامنتها کمک کند. چرا؟ چون وقتی فالوئرهایتان را در داستان خود شریک میکنید، نه تنها آنها احساس ارزشمندی میکنند، بلکه فالوئرهای بالقوه (و مشتریان) نیز آن را نشانهای از اعتماد میدانند و ترغیب میشوند تا شما را در شبکههای اجتماعی دنبال کنند.
به عنوان مثال، کیپ اغلب از مشتریان راضی خود میخواهد تا نظراتشان درباره خدمات را به اشتراک بگذارند و ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی برای پروفایلهای شبکههای اجتماعیشان بسازند. از آنجایی که بیشتر مصرفکنندگان امروزی محتوای ویدیویی را تعاملیتر میدانند، احتمال اینکه دنبالکنندگان پستها را لایک کنند و نظر بدهند بیشتر است.
اما اگر بودجهای برای ساخت ویدیوهای معرفی از مشتریان ندارید یا مشتریانتان تمایلی به ایفای نقش در این ویدیوها ندارند، میتوانید از آنها بخواهید نظراتشان را به صورت متن در اختیارتان بگذارند. سپس با استفاده از عکسهای آماده و مرتبط، این نظرات را روی تصاویر قرار داده و آنها را در پروفایلهای شبکههای اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.
سوار قایق بازاریابی خود شوید و با محتوای تعاملی در میان مخاطبان خود حرکت کنید. بهترین بخش محتوای تعاملی در رسانههای اجتماعی این است که زمان کمتری میگیرد، سرگرمکننده است و میتواند بلافاصله توجه کاربر را جلب کند.