پتانسیل نهفته: چگونه با استراتژیهای مؤثر بازگرداندن مشتریان، از لیستهای غیرفعال خود بهره ببرید
طبیعتا بیشتر بازاریابها موفقیت کمپین ایمیل خود را، دست کم تا حدی، بر اساس نرخ باز شدن ایمیلها میسنجند. اما حتی اگر ایمیلهای شما عملکرد خوبی داشته باشند، اکثر مشترکان (معمولا بیش از ۷۰ درصد) پیامهای شما را باز نمیکنند. چه بلایی سر بقیه میآید؟
طراحی سایت وردپرس با امکانات پیشرفته، راهکارهای موثری برای بازگرداندن کاربران غیرفعال ارائه میدهد. با استفاده از افزونههایی مانند ایمیل مارکتینگ یا پاپآپهای هوشمند، میتوانید پیامهای جذاب و شخصیسازیشدهای ارسال کنید که کاربران را به تعامل مجدد با سایت ترغیب کند.
خدمات سئو وردپرس میتوانند به شما کمک کنند تا کاربران غیرفعال را از طریق محتوای هدفمند و بهینهسازی شده دوباره جذب کنید. بهینهسازی کمپینهای بازاریابی و ایجاد صفحات فرود مؤثر باعث میشود کاربران انگیزهای برای بازدید مجدد از سایت شما پیدا کنند.
اگر ایمیلهای بازاریابی شما مثل اکثر شرکتهاست، یافتن جواب آسان نیست. در واقع، بخش اعظم ایمیلهای شما لیست ایمیل ممکن است شامل مشترکینی باشد که غیرفعال هستند و مدتی است پیامهای شما را باز نکرده یا حتی دریافت نکردهاند.
خوشبختانه، بیفعالی مشترک، پایان کار نیست. بلکه خیلی هم دور از آن است. دانستن اینکه با این مخاطبان غیرفعال چه باید کرد، میتواند در بهبود عملکرد شما در طول زمان، بسیار مؤثر باشد.
وقتی مخاطبین غیرفعال را شناسایی کردید، دو گزینه پیش رو دارید: حذف آنها از لیست یا تلاش برای بازگرداندن و تبدیل آنها به مشتری. این راهنما شما را در هر دو فرایند یاری خواهد کرد.
کمپینهای ایمیل بازگشت مشتری چیست؟
هدف اصلی ایمیلهای بازگشت مشتری، ساده است: این ایمیل یا استراتژی ایمیلی، بهطور خاص برای ارتباط با مشترکانی طراحی شده که اخیراً با پیامها تعامل نداشتهاند، با هدف بازگرداندن آنها و در نهایت تبدیل آنها به مشتری. این روشی برای افزایش بازگشت سرمایه استراتژی ایمیل و ایجاد گردش کاری سفارشیتر برای این بخش از مخاطبان است.
کلید اصلی اینجاست که این مشترکین، در حالت ایدهآل، در گذشته ایمیلها را باز میکردند، خرید میکردند یا به نوعی با محتوای شما درگیر بودند. اما آنها این کار را متوقف کردهاند و هدف از استراتژی بازگرداندن، دوباره جذب آنهاست.
مزایای ایمیلهای اختصاصی بازگرداندن مشتریان
استراتژیهای بازپسگیری اهمیت دارند چون به مرتبطتر شدن تلاشهای بازاریابی ایمیلی شما با مخاطبانتان کمک میکنند. بدون آنها، تمام تلاشهای شما شاخصهای ایمیل احتمالا ضرر خواهید کرد، فقط به این دلیل که شرایط منحصر به فرد مخاطب خود را در نظر نمیگیرید.
ممکن است به دلیل پیدا کردن جایگزین یا تجربه بدی که با شما داشتهاند، تعامل یا خرید خود را متوقف کرده باشند. صرف نظر از دلیل آنها، موفقیت این نوع کمپینها در خودِ موفقیتشان مشهود است.
- پژوهش کلاویو نشان داد میانگین نرخ باز شدن ایمیلهای بازگرداندن مشتری تقریباً 30 درصد است؛ یعنی تقریباً یک سوم مشتریانی که به پیامهای دیگر شما پاسخ ندادهاند، ایمیلهای اختصاصیتر مربوط به وضعیت خود را باز میکنند.
- تحقیقات نشان میدهد تقریباً ۵۰ درصد از مشترکان غیرفعال که در کمپین بازگرداندن مشتریان شرکت دارند، در آینده دوباره ایمیلهای شما را باز خواهند کرد.
چهار نمونه از راهبردهای جامع بازگرداندن مشتری
البته، درک ضرورت جریان ایمیلهای بازگشت مشتری تنها آغاز کار است. درکِ…چگونهمیتوانید از استراتژیهای بازگرداندن مشتریان برای بهینهسازی بازاریابی ایمیلی خود استفاده کنید.
اول و مهمتر از همه، ایمیلهای بازگشت مشتری را بیش از یک یا دو پیام جداگانه در نظر بگیرید. در بهترین حالت، آنها کاملا توسعهیافته و… جریانهای ایمیل خودکار با غیرفعال شدن مخاطبینتان پس از مدت زمان از پیش تعیینشده شروع به کار میکند و بهطور مرتب ۳ تا ۵ ایمیل برای مشتریان شما ارسال میکند.
هر بار که مخاطبی با یکی از ایمیلهای شما تعامل داشته باشد، از لیست غیرفعال خارج شده و دوباره به جریان عادی ایمیلها اضافه میشود. علاوه بر این، بهترین شیوههای کلی ارسال ایمیل همچنان کاربرد دارند، فقط بهصورت جریانهای ایمیلی مانند مثالهای زیر بازطراحی شدهاند.
- بازخورددر این روش، هدف اصلی شناخت بهتر مخاطبان است. ایمیل اول از مشترکان غیرفعال نظر آنها را در مورد برند و صنعت شما میپرسد و ایمیلهای بعدی بر این نکته تمرکز میکنند که شنیدن نظرات مخاطبان به بهبود کسبوکار و محصول شما کمک میکند. این روش باعث میشود مشترکان احساس شنیده شدن و مشارکت داشته باشند و در نتیجه تمایل بیشتری به ارتباط مجدد با شما نشان دهند.
- برگرداندن مشتریان با انگیزهاین ایمیلها صادق و بیواسطهاند. به طور صریح به مخاطب میفهماند که خواهان بازگشت او هستید و مشوقهایی (مانند کوپن تخفیف یا محصول تبلیغاتی رایگان) برای شروع مجدد تعامل ارائه میدهند. ایمیل اول بهخوبی عمل میکند.دلتنگت بودیمموضوع ایمیل، در حالی که ایمیلهای پیگیری به دلایل بازگشت آنها میپردازند.
- موضوع اصلیبا این روش، هدف غرق کردن مشترکان در ارزش افزوده است. به جای تلاش برای فروش به آنها (که به آن پاسخ ندادهاند)، برخی از مهمترین مطالب خود را در وبسایت و جاهای دیگر به اشتراک میگذارید. به راهنمایی خرید یا گزارش روند فکر کنید. تمرکز بر محتوای ارزشمند، اعتبار میسازد و امیدوارانه منجر به تعامل مجدد در آینده میشود.
- پاکسازی فهرستمثال آخر کار را ساده میکند. به مشترکان غیرفعال شما بهطور مشخص میگوید که اگر پاسخ ندهند، از لیست شما حذف خواهند شد. این روش بهخصوص برای دوباره جذب مشتریانی مفید است که شاید بخواهند کوپنها و ایمیلهای تبلیغاتی آینده شما را در صندوق پستی خود نگه دارند، اما اخیراً به آنها واکنشی نشان ندادهاند و این کار آنها را به اقدام وامیدارد.
اگر استراتژی بازگرداندن مشتریانتان جواب نداد چه؟
البته، حتی اگر تلاشهایتان برای بازگرداندن مشترکان موفق باشد، احتمالاً هنوز برخی مشترکان هستند که پاسخی ندادهاند. این مشترکان، در نهایت، میتوانند به بازاریابی ایمیلی شما آسیب جدی برساند تلاشهایی که هزینه بر هستند و نرخ تحویل شما را کاهش میدهند.
به همین دلیل است که بهترین فرآیندهای بازگرداندن مشتری تنها با فرایند پاکسازی لیست داخلی کامل میشوند. پس از اتمام فرآیند، سرویسی مانند کلاویو به شما امکان میدهد بهطور خودکار مشترکین را که حتی یکی از ایمیلهای بازگشت را باز نکردهاند، لغو اشتراک کنید. کل فرایند تقریباً به این شکل است:
- مشترکینی که در بازه زمانی مشخصی (مثلاً ۴ تا ۶ ماه) با هیچکدام از ایمیلهای شما تعامل نداشتهاند، وارد فهرست «مشترکین غیرفعال» میشوند.
- فرایند بازگرداندن مشترکان برای هر مشترکی که وارد آن لیست میشود، آغاز میشود.
- مشترکینی که حداقل یکی از ایمیلهای بازگردانی را باز کنند، دوباره به لیست مخاطبان عادی شما اضافه میشوند.
- مشترکینی که حتی یک ایمیل از این مجموعه را باز نکردهاند، از لیست مشترکین حذف میشوند.
پس از راهاندازی، این فرآیند میتواند بهطور مؤثر در پسزمینه اجرا شود و فقط گاهی اوقات برای بهینهسازی زمانبندی و پیامها و تأیید سلامت مداوم آن نیاز به بررسی دارد. در این میان، شما به مشتریان بالقوه و سابق خود فرصت دیگری میدهید که این امر، پتانسیل درآمد شما را افزایش و بازده سرمایهگذاری بازاریابی ایمیلی شما را بهینهسازی میکند.