ایجاد پروفایل مشتری میتواند اطلاعات مورد نیاز شما را برای جذب مشتریان جدید و قدیم فراهم کند. تام ویتنی توضیح میدهد که چگونه این کار انجام میشود.
درک مشتریان، رمز موفقیت در فروش است. مشتریان فعلی، منابع مهم اطلاعاتی هستند. هر چه بیشتر آنها را بشناسید، فروش آسانتر خواهد شد. افزایش هزینههایشان و میتوانید از اطلاعات جمعآوریشده برای یافتن مشتریان جدید استفاده کنید.
پروفایل مشتری را ایجاد کنید
اطلاعاتی که باید جمعآوری کنید به نوع کسبوکار شما بستگی دارد. اگر به مصرفکنندگان فردی میفروشید، باید سن، جنسیت، محل سکونت، عادات خرج کردن و درآمد آنها را بدانید. اگر به کسبوکارهای دیگر میفروشید، باید بدانید در چه بخشی فعالیت میکنند، چقدر بزرگ هستند، چه مقدار هزینه میکنند و از چه تامینکنندگان دیگری استفاده میکنند.
درباره مشتریان فعلی تا جایی که میتوانید اطلاعات جمعآوری کنید. موسسه سلطنتی بازاریابی رکوردهای فروش خود را تحلیل کنید، با مشتریانتان صحبت کنید و اگر به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید، انجام یک نظرسنجی را در نظر بگیرید.
بساز پایگاه داده اطلاعات درباره مشتریان خود اطلاعات جمعآوری کنید. بازخورد درباره میزان رضایت مشتریان از محصولات یا خدمات شما. از سوابق خودتان برای افزودن جزئیاتی از رفتار خرید، مانند اینکه هر مشتری چه محصولاتی، چه زمانی و چگونه خریداری کرده است، استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که پس از ایجاد پایگاه داده، باید مقررات مربوطه را رعایت کنید. قانون حفاظت از دادهها .
جونز توصیه میکند: «سوابق دقیقی از مشتریان خود، خریدهایشان و میزان تلاشی که برای آنها صرف میکنید در مقابل سود حاصل از آن، نگه دارید. پروفایلهای دقیق به شما امکان میدهند منابع بازاریابی خود را در جایی که بیشترین تاثیر را دارد متمرکز کنید.»
مزایای اصلی پروفایل مشتریان
اطلاعاتی که جمعآوری میکنید، تشخیص دلیل خرید مشتریان از شما را آسانتر میکند. هرچه اطلاعات بیشتری درباره مشتریان خود داشته باشید، تشخیص فرصتهای فروش محصولات جدید به آنها آسانتر خواهد بود.
از آن استفاده کن پایگاه داده جدید مشتریان را به بخشهای مشخصی تقسیمبندی کنید. این کار به شما امکان میدهد تا هر گروه را با پیشنهاداتی متناسب با نیازهایشان هدف قرار دهید.
هدفگذاری بر اساس بخشبندی همچنین، این کار اطمینان میدهد که هر مشتری در زمان مناسب پیامهای بازاریابی مرتبط را دریافت میکند. برای مثال، میتوانید با توضیح اینکه چرا محصول گرانتر برای گروه خاصی مناسبتر است، فروش خود را افزایش دهید. همچنین میتوانید با تولید محصولات یا خدمات سفارشی برای هر گروه، فروش را تقویت کنید.
جونز میگوید: «با تحلیل سوابق خود میتوانید اطلاعات مهمی درباره مشتریان کلیدیتان پیدا کنید. به دنبال کسانی باشید که بزرگترین سفارشها را میدهند یا حسابهای سودآورترین هستند. در برخی کسبوکارها، فقط تعداد کمی از مشتریان تقریباً مسئول تمام سفارشها هستند.»
نمایه سازی مشتریان فعلی، یافتن مشتریان جدید را نیز آسانتر میکند. به دنبال مشتریان مشابه بگردید و به همین شیوه به آنها بفروشد.