اخیراً شایعه شده است که تابلوهای تبلیغاتی سنتی در آستانهی افول دائمی هستند. مردم برای تأیید این نظر، به رشد تابلوهای تبلیغاتی دیجیتال اشاره میکنند؛ بهطوری که سهم بازار جهانی هزینههای تبلیغات محیطی (OOH) در سال ۲۰۱۸ به ۳۷.۳ درصد رسید. .
در حالی که کسبوکارهای بزرگتر اخیراً توجه خود را به تبلیغات دیجیتال محیطی (DOOH) معطوف کردهاند، این بخشی از… نگرانی فزاینده از همه چیز دیجیتال شرکتها به طور فزایندهای متوجه میشوند که تابلوهای تبلیغاتی دیجیتال با وجود هیاهوی فراوان پیرامونشان، به اندازه گزینههای سنتی، مخاطب و دیده شدن ندارند.
در ادامه، ضمن بررسی مزایای اصلی تابلوهای تبلیغاتی کلاسیک در مقایسه با تبلیغات دیجیتال، دلایل ماندگاری آنها را توضیح میدهم.
طراحی سایت وردپرس به کسبوکارها کمک میکند تا حضور آنلاین خود را تقویت کنند، اما این دلیل نمیشود که روشهای تبلیغاتی قدیمیتر مانند تابلوهای تبلیغاتی کلاسیک کمتر اثرگذار شوند. تابلوهای تبلیغاتی فیزیکی با تأثیرات بصری قدرتمند خود، بهویژه در مکانهای پرتردد، همچنان مخاطبان زیادی را جذب میکنند. این تابلوها به برندها این امکان را میدهند تا پیامی ساده و برجسته را به مشتریان منتقل کنند که حتی در دنیای دیجیتال هم نمیتوانند نادیده گرفته شوند. در واقع، در کنار طراحی سایتهای جذاب و کاربرپسند، تابلوهای تبلیغاتی میتوانند بهعنوان یک راه complementary برای جلب توجه سریع و ایجاد تاثیرگذاری بلندمدت مورد استفاده قرار گیرند.
در کنار خدمات سئو وردپرس که به بهبود جایگاه وبسایتها در نتایج جستجو کمک میکند، تابلوهای تبلیغاتی همچنان ابزاری قدرتمند برای ارتقاء برند در فضای فیزیکی به شمار میروند. برخلاف تبلیغات آنلاین که ممکن است به دلیل فیلتر شدن یا نادیده گرفته شدن توسط کاربران از دست بروند، تابلوهای تبلیغاتی کلاسیک قابلیت ماندگاری بیشتری دارند و در هر لحظه که فرد از آن منطقه عبور کند، پیام آنها را مشاهده میکنند. بنابراین، در کنار فعالیتهای آنلاین مانند بهینهسازی موتور جستجو، استفاده از این تابلوها بهعنوان یک ابزار مکمل میتواند به تقویت حضور برند در ذهن مخاطبان کمک کند و اعتبار بیشتری برای آن ایجاد کند.
حقیقت درباره بازار تبلیغات محیطی و بیلبوردهای سنتی
تقاضا برای تابلوهای تبلیغاتی سنتی در چند سال اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در ایرآوتدور، ما در این مدت به جای کاهش، رشد داشتهایم؛ و این عمدتا به دلیل توانایی ما در جذب مستقیم علاقهی کسبوکارهای محلی بوده است و نه صرفا اتکا به آژانسها برای تامین مشتری.
بدون تقاضای کافی، این موضوع اهمیت چندانی نخواهد داشت؛ اما شکی نیست که رشد اخیر ما بهواسطهی افزایش علاقه به تبلیغات کلاسیک محیطی روی بیلبوردهای ۴۸ یا ۹۶ برگی بوده است.
همچنین متوجه افزایش تقاضا از سوی کسبوکارهای محلی و آژانسها شدهایم، چرا که بسیاری از آنها به کاستیهای تبلیغات خارج از منزل دیجیتال (DOOH) و ناکامی آن در ارائه نمایشی مشابه بیلبوردهای سنتی پی بردهاند (بعداً در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد).
این روند رو به رشد، همچنین بینشی از وضعیت فعلی بازار و دلیلِ پیشبینی زودهنگامِ مرگ تبلیغات سنتی توسط بسیاری از افراد را ارائه میدهد.
به عنوان مثال، با افزایش سهم تبلیغات دیجیتال در هزینههای جهانی تبلیغات محیطی خارج از منزل، برخی شرکتها نیز شاهد این موضوع بودند کاهش اندکی در تقاضا برای بیلبوردهای کلاسیک ۴۸ و ۹۶ برگی برخی مفسران این را نشانهای از کل بازار تبلیغات محیطی دانسته و همچنین آن را بخشی از یک روند بلندمدت فرض کردهاند.
با این حال، حقیقت این است که بیلبوردهای سنتی در طول انقلاب دیجیتال، سهم قابل توجهی از بازار را حفظ کردهاند، هرچند با نوساناتی در تقاضا و علاقه مواجه بودهاند.
زود هنگام اعلام زوال تبلیغات بیلبورد سنتی، ارزش پیشنهادی تبلیغات محیطی کلاسیک را نیز نادیده میگیرد؛ تبلیغاتی که همیشه برای کسبوکارهای کوچک و مستقل جذاب خواهد بود.
به همین دلیل است که بسیاری از کسبوکارها اکنون به تابلوهای تبلیغاتی کلاسیک بازگشتهاند؛ برای کاهش هزینهها، حداکثر دیده شدن برند خود و کسب بازده بیشتر از سرمایهگذاری بازاریابی.
شرکتهای کوچک و متوسط، بیلبوردهای کلاسیک و مزایای تبلیغات محیطی سنتی
به طور خلاصه، با کمرنگ شدن جذابیت تبلیغات دیجیتال محیطی (DOOH)، برندها به بیلبوردهای کلاسیک و امتحانشده بازگشتهاند و مزایای گستردهی آنها را برای مشتریان درک میکنند.
در واقع، مزایای بسیاری در اینجا وجود دارد که از جملهی آنها میتوان به قیمت رقابتی بیلبوردهای سنتی اشاره کرد. بهطور کلی، بیلبوردهای ۴۸ شیت را میتوان با قیمت مناسبی تهیه کرد. 495 پوند در طول دو هفته رزرو در حالی که جایگزین دیجیتالی برای همان مدت، حدود ۲۵۰۰ پوند هزینه خواهد داشت.
به همین دلیل است که بیلبوردهای کلاسیک در میان کسب و کارهای کوچک و متوسط بسیار محبوب هستند؛ زیرا تبلیغات در مقیاس بزرگ را برای کسب و کارهای کوچکتر قابل دسترس میسازند و در عین حال به آنها امکان بهینهسازی سطح نمایش و آگاهی از برند خود را میدهند.
سپس به بازگشت سرمایه بازاریابی میرسیم که آشکارا تحت تأثیر هزینه و میزان نمایش آگهی شماست. بیلبوردهای سنتی در این زمینه نیز برتری رقابتی دارند، عمدتاً به این دلیل که به برندها دید ۲۴ ساعته و انحصار در یک مکان استراتژیک ارائه میدهند.
برعکس، در بیلبوردهای دیجیتال، تبلیغکنندگان اغلب مجبورند فضای تبلیغاتی را با پنج تبلیغکننده دیگر تقسیم کنند و پیام هر برند به مدت 10 ثانیه در یک دقیقه پخش میشود.
این بهطور کامل، تاثیر پیام شما و میزان دیده شدن آن را تضعیف میکند؛ این امر برای شرکتهای کوچکتر که به ساختن آگاهی از برند خود متعهد هستند، بهویژه زیانآور است. هنگامی که مجبور میشوید با تبلیغات برتر یا پیامهای منسجمتر، فضای خود را تقسیم کنید، این مشکل تشدید میشود، زیرا ممکن است تلاشهای بازاریابی شما در میان هیاهو گم شود.
با توجه به این نکات، واضح است که بیلبوردهای سنتی روشی مقرون به صرفه و مؤثر برای هدف قرار دادن مشتریان محلی توسط مشاغل کوچک ارائه میدهند.
در تبلیغات فضای باز دیجیتال (DOOH)، بسیاری از افراد به توانایی تابلوهای دیجیتال در خلق روایتهای جذاب در شبکههای اجتماعی اشاره میکنند. این بخشی از یک استدلال گستردهتر است، با… 17 درصد از بینندگان بیلبوردهای دیجیتال به فکر رفتن به وبسایت تبلیغدهنده ظرف یک ماه پس از دیدن پیام بود.
این امر منحصر به بیلبوردهای دیجیتالی نیست؛ تحقیقات نیلسن نشان میدهد که بهطور کلی، تبلیغات محیطی آنلاین فعالسازی و تعامل بیشتری را ایجاد میکنند. در واقع، این مطالعه نشان داد که همه اشکال تبلیغات محیطی جزو موفقترین کانالهای بازاریابی آفلاین بودند و موجب … شدند. چهار بازدید از هر ده بازدید فیسبوک .
همین اصل در مورد سایتهای شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام و توییتر هم صدق میکند. شکی نیست که بیلبوردهای کلاسیک میتوانند میزان قابل توجهی تعامل اجتماعی ایجاد کنند، مشروط بر اینکه تبلیغ شما جذاب باشد و اطلاعات تماس مربوطه را شامل شود.
چالشهایی برای بیلبوردهای کلاسیک وجود دارد، اما بر آنها غلبه میشود.
البته این بدان معنا نیست که بیلبوردهای کلاسیک در آینده نزدیک با چالشهایی روبرو نخواهند شد، زیرا ظهور جایگزینهای دیجیتال بر برخی از ارائه دهندگان خدمات در این حوزه تأثیر گذاشته است.
یکی از مشکلات، مربوط به فرایندهای طبیعی و تکاملی نوسازی شهری در سراسر بریتانیاست که چشمانداز ملی را تغییر داده و زمینهای قابل استفاده برای بیلبوردهای سنتی را کاهش داده است.
این روند همزمان با ظهور بیلبوردهای دیجیتال بوده است که بسیاری از مالکان ساختمانها ترجیح میدهند از صفحههای نمایش تبلیغاتی روشن و مجهز به LED استفاده کنند. اگرچه این امر تاثیرگذار بوده و به حذف برخی بیلبوردهای سنتی منجر شده است، اما همچنان تعداد زیادی سایت پر تردد در سراسر بریتانیا وجود دارد.
این امر همچنین باعث ترک تابلوهای با کیفیت و مکانهای استراتژیک میشود که به نوبه خود، آنها را مطلوبتر کرده و علاقه قابل توجهی را در میان مشتریان ایجاد میکند. اگر این روند ادامه یابد، بدون شک شاهد بازگشت بیشتر برندها به تبلیغات سنتی بیلبورد خواهیم بود.
آخرین کلمه
اگرچه رشد نمایی DOOH در پنج سال گذشته غیرقابل انکار است، اما شکی نیست که بخشی از این رشد ناشی از اغراق، نیمهحقیقتها و ادعاهای بزرگنماییشده بوده است.
همزمان، افول تابلوهای تبلیغاتی سنتی به شدت اغراقآمیز بوده و برخی تحلیلگران از میزان تقاضای موجود برای این نوع تبلیغات و ماهیت چرخهای بازاریابی فضای باز غافل ماندهاند.
در نتیجه، برندها نسبت به خطرات تبلیغات محیطی و شکاف میان ادراک و واقعیت، محتاطتر شدهاند و به برخی از آژانسهایی که آنها را به سمت بیلبوردهای دیجیتال سوق میدهند (با وجود هزینه بالا و نداشتن بازگشت سرمایه مناسب) نیز بدبین هستند.