در شرایط سخت، برخی کسبوکارها با کاهش قیمتها برای جذب مشتری بیشتر واکنش نشان میدهند. اما فقط به این دلیل که رقیب قیمتهای خود را پایین آورده است، به معنای این نیست که شما هم باید این کار را بکنید.
ابتدا به این فکر کنید که چرا رقیب قیمت خود را کاهش داده است. قیمتها آیا آنها تازه وارد بازار شدهاند و تلاش میکنند با ارائه ارزانترین محصول یا خدمات، خود را متمایز کنند؟ آیا آنها یک محدوده قیمتی جدید را راهاندازی میکنند، زیرا بازار این را میخواهد، یا مجبور شدهاند قیمتها را کاهش دهند تا فروش رو به کاهش خود را افزایش دهند؟ ممکن است دلایل آنها برای کاهش قیمت با دلایل شما یکسان نباشد.
قبل از کاهش قیمتها، باید مطمئن باشید که تخفیف حداقل از سود خود محافظت کنید در غیر این صورت آن را افزایش ندهید و فقط حاشیه سود خود را با کاهش قیمت از دست ندهید. در برخی موارد، حتی ممکن است بیشتر باشد. سودآور فروش محصولات کمتر با قیمت بالاتر و پایدار، بهتر از فروش بیشتر با قیمت پایینتر است.
آیا باید بر سر قیمت رقابت کنید؟
کاهش قیمتها میتواند فایدههای بیشتری داشته باشد. آسیب از حد خوبی بیشتر نباشند. اگر خیلی پایین بیاورید، ممکن است این تصور را ایجاد کنید که محصول شما هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت، ارزان است. تمرکز شما بر استراتژی قیمتگذاری باید تمرکزتان بر این باشد که چگونه مشتریان را ترغیب به خرید از خودتان کنید، نه فقط رقابت بر سر قیمت.
رقبای خود را ارزیابی کنید و ببینید آیا میتوانید پیشنهاد بهتری ارائه دهید. میتوانید روابط خود را با مشتریان فعلی تقویت کنید با برخوردی صمیمانهتر، توجه بیشتر، دانش بیشتر و انعطافپذیری بیشتر. مراقبت از آنها حیاتی است، زیرا رقبای شما به دنبال جذب آنها خواهند بود. باید اطمینان حاصل کنید که مزیت فروش منحصر به فرد و روی انتقال این موضوع به مشتریانتان تمرکز کنید.
راز رشد شما این است که راههایی برای کاهش وابستگی محصول یا خدمتتان به قیمت پیدا کنید؛ به این ترتیب، تمرکزتان روی ارزش افزوده خواهد بود نه حجم فروش.
هیچ چیزی در پرانتز وجود ندارد.
تخفیفها و پیشنهادهای ویژه
در برخی صنایع حساس به قیمت، همخوانی قیمتهای شما با رقبا ضروری است. باید بسنجید که تا چه حد میتوانید قیمتها را کاهش دهید بدون آنکه رشد بلندمدتتان به خطر بیفتد.
با کاهشهای جزئی قیمت شروع کنید و ببینید آیا این روی فروش تأثیر میگذارد. کاهش قیمتها باید بهعنوان یک تاکتیک کوتاهمدت برای افزایش فروش در نظر گرفته شود. جریان نقدینگی یک اقدام راهبردی بلندمدت نیست.
اگر مجبور باشید تخفیف مطمئن شوید که تخفیفها بهعنوان پیشنهادهای ویژه یا تخفیفهای یکبار مصرف برای کمک به مشتریان وفادار در شرایط سخت ارائه شوند. به یاد داشته باشید، در آینده مجبور خواهید بود قیمتها را دوباره افزایش دهید که میتواند برای بقای بلندمدت شما آسیبزنندهتر از کاهش قیمت فعلی باشد.