تفاوت تبدیلهای ریز و تبدیلهای بزرگ چیست؟
احتمالا بازدیدکننده در اولین ورودش به وبسایت مشتری شما، تبدیل به مشتری نخواهد شد. به همین دلیل است که اقدامات او بین این بازدیدها اهمیت دارد.
ردیابی معیارهای ریز تبدیل مشتریان نشان میدهد که در کدام قسمت از صفحات خود باید بهینهسازی کنید و بازدیدکنندگان وبسایت را به سمت هدف مورد نظرتان سوق دهید. اما دقیقاً این معیارها چه هستند و چگونه میتوانید بهطور گسترده و قابلスケール برای همه مشتریان خود آنها را پیگیری کنید؟
این مقاله به بررسی تفاوت بین ریز تبدیلها و درشت تبدیلها، اهمیت ریز تبدیلها و چگونگی ردیابی مؤثر آنها میپردازد.
در این مقاله:
- میکرو تبدیل چیست؟
- ابزارهای SaaS مناسب برای ردیابی ریز تبدیلها کدامند؟
- تبدیل کلان چیست؟
- مبدل کلان در گوگل آنالیتیکس چیست؟
- مثالهایی از تبدیلهای ریز و کلان
- خلاصه: تبدیلهای کوچک در برابر تبدیلهای بزرگ
میکرو تبدیل چیست؟
میکرو تبدیل، گامی حیاتی بین اولین بازدید مشتری بالقوه از وبسایت و رسیدن به هدف نهایی است. میکرو تبدیلها، گامهای افزایشی یا مجموعهای از اقدامات ثانویه هستند که نشان میدهند بازدیدکننده در مسیر تبدیل شدن قرار دارد. این مسئله در طراحی سایت وردپرس نیز موثر است.
مثلاً، یک تبدیل کوچک میتواند یکی از گامهایی باشد که به خرید (یا تبدیل) منجر میشود، مانند:
- افزودن محصول به سبد خرید
- انتخاب گزینههای ارسال، و
- پرداخت را انجام دهید.
سه نوع ریز تبدیل
سه نوع ریز تبدیل وجود دارد: ناوبری، تعامل و مشارکت. تمایز بین این نوعها به شما کمک میکند بدانید چه کاری باید انجام دهید.
میکرو تبدیلهای ناوبری
اطلاعات ناوبری زیر نشان میدهد بازدیدکنندگان وبسایت به کجا میروند: آیا در حال مرور محصولات یا خدمات هستند، نظرات را میخوانند یا اطلاعات تماس را پر میکنند؟
اگر بازدیدکنندگان قبل از ترک صفحه، زمان کافی را در آن نمیگذرانند، ممکن است نیاز به بهینهسازی آن با تصاویر و متن بهتر باشد. همچنین شاید بخواهید قبل از تلاش برای تبدیل مستقیم، بازدیدکنندگان را به صفحات با هدف مشخص هدایت کنید.
مثلاً وقتی بازدیدکنندگان وارد مراحل پرداخت میشوند، باید هر مانعی را که ممکن است از تکمیل فرایند جلوگیری کند، برطرف کنید. آیا وبسایت خیلی کند است؟ آیا مراحل زیادی وجود دارد؟ آیا میتوانید از یک بررسی نهایی یا گواهی برای قطعی کردن معامله استفاده کنید؟ همه اینها مواردی هستند که میتوانند به تبدیل این ریز تبدیل به خرید واقعی کمک کنند.
شناسایی ریز تبدیلهای ناوبری برای رفع هرگونه نقص در قیف فروش و در نهایت افزایش درآمد، کلیدی است.
شاخصهای قابل پیگیری
- زمانی که صرف صفحات با هدف بالا کردهاید
- زمانی که صرف صفحات کلیدی مانند صفحه پرداخت یا درخواست نسخه آزمایشی شده است
- تعداد بازدید از صفحات حمایتی مانند صفحات نظرات مشتریان
- تعداد دفعاتی که بازدیدکنندگان به فرم جذب سرنخ مراجعه میکنند (برای وبسایتهای غیرتجاری)
- نرخ کلیک از صفحه نتایج جستجو برای سنجش عملکرد آگهی
میکرو تبدیلهای تعامل
این معیار نشان میدهد بازدیدکنندگان چه مدت زمانی را صرف گشتوگذار در وبسایت میکنند و آیا بازدیدکنندگان تکراری هستند یا خیر. ریز تبدیلهای تعاملی نشاندهنده نیت بالای بازدیدکنندگان است. خدمات سئو وردپرس در این راستا می تواند کمک کند.
معیارهای قابل پیگیری
- تعداد صفحات مشاهدهشده بالاتر از حد هدف
- زمانی که بیش از حد هدف، صرف یک صفحه شده است
- تعداد دفعات مراجعه فراتر از حد هدف و/یا جدید بودن مراجعهها
میکرو تبدیلهای تعاملی
این نوع ریز تبدیل نشان میدهد که بازدیدکننده وبسایت در طول حضور در یک صفحه چه اعمالی انجام میدهد؛ مثلاً افزودن محصول به سبد خرید، دانلود یک منبع، تماشای ویدئوی تبلیغاتی یا شروع گفتگوی زنده برای دریافت کمک.
شاخصهای قابل پیگیری:
- زمان سپریشده در صفحه
- نرخ کلیک
- نرخ پرش
- بازدید از صفحات محصول و صفحات قیف فروش مانند صفحات فرم و اطلاعات تماس
ردیابی ریز تبدیلها به آژانسهای بازاریابی اجازه میدهد تا با استفاده از ایمیل مارکتینگ، کمپینهای بازاریابی مجدد و بهینهسازی تبدیل در سایت، مشتریان بالقوه جدید را به انجام اقدام مورد نظر هدایت کنند.
ابزارهای SaaS مناسب برای ردیابی ریز تبدیلها کدامند؟
ردیابی ریز تبدیلها بخش کلیدی قیف فروش یک کسبوکار است و به آژانسهای بازاریابی کمک میکند تا مسیر مشتری را بهینه کنند، استراتژی بازاریابی هر مشتری را شخصیسازی کنند و از دست دادن مشتریان بالقوه را اجتناب کنند. اما انجام همه این کارها در مقیاس بزرگ چالشبرانگیز است. در اینجاست که به ابزار مناسبی در مجموعه ابزارهای فنی آژانس خود نیاز خواهید داشت.
با این حجم از معیارهای ریز تبدیل و موارد بیشتر، باید مهمترینها را تجسم کنید و برای بهبود مسیر مشتری، تلاشهای هدفمند بهینهسازی تبدیل انجام دهید. برای ایجاد قیف یکپارچه، باید رفتار مشتری را برای دستیابی به بینشهای عملی تجزیه و تحلیل کنید و این ممکن است در حساب گوگل آنالیتیکس شما چندان واضح نباشد.
همان جاست داشبوردهای تحلیل وب وارد شوید. آنها نه تنها دادههای تبدیل هدف شما را ردیابی میکنند، بلکه میتوانید معیارها و دادههای درون صفحهای خود را نیز اضافه کنید تا صفحات فرود برتر و عملکرد آنها را پیگیری کنید.
ابزارهای نرمافزاری بهمثابه سرویس (SaaS) مانند نمونهی بالا، به شما امکان میدهند شاخصهای کلیدی خود را به نمایش بگذارید و ردیابی اهداف را به صورت بصری ادغام کنید. معیارهای سفارشی ایجاد کنید که مختص هر یک از مشتریان شما باشد و نشان دهد فعالیتهای وبسایت شما چگونه به اهداف تجاری مشتریان کمک میکند.
هر ریز تبدیلی که بهعنوان پیشبینیکننده موفقیت کمپین شناسایی میکنید، میتواند بهعنوان هدف تبدیل در گوگل آنالیتیکس تنظیم و سپس به هدفی پویا تبدیل شود که میتوانید سرعت پیشرفت آن را بهصورت روزانه یا ماهانه پیگیری کنید. به این ترتیب، بهراحتی میتوانید ببینید کدام اهداف در مسیر رسیدن به موفقیت هستند و کدامیک نیاز به توجه بیشتر دارند.
و با AgencyAnalytics، تمام دادههای لحظهای مشتریانتان در دسترس شماست تا بتوانید گزارشهای بازاریابی خودکار که در عرض چند دقیقه آماده میشوند. با دسترسی به همه چیز در یک مکان، زمان کمتری را صرف ورود و خروج از حسابهای کاربری متعدد میکنید و زمان بیشتری را به اجرای استراتژی بازاریابی خود اختصاص میدهید.
مبدل کلان چیست؟
هدفهای کلان یا تبدیلهای کلان، اقداماتی هستند که در نهایت مشتریان شما میخواهند بازدیدکنندگان وبسایتشان انجام دهند، مانند:
- خرید کردن
- ارسال اطلاعات تماس از طریق فرم جذب سرنخ
- درخواست قیمت
- تماس تلفنی با محل کارشان
همانند هر تبدیلی دیگر، تبدیلهای کلان به اهداف تجاری مشتری و تمرکز تلاشهای بازاریابی آژانس شما بستگی دارد. برای یک فروشگاه تجارت الکترونیک، خرید نهاییترین هدف است؛ در حالی که تکمیل فرم، هدف نهایی برای وبسایت یا وبلاگی با هدف جذب مخاطب است (و اگر هدف، فروش کمتماس باشد، ممکن است برای وبسایت تجارت الکترونیک به تبدیل خرد تبدیل شود).
تبدیل کلیدی در گوگل آنالیتیکس چیست؟
در گوگل آنالیتیکس، تبدیل ماکرو فعالیتی تکمیلشده و حیاتی برای موفقیت کسبوکار (یعنی مشتری شما) است. این فعالیت میتواند شامل خرید انجامشده یا ثبتنام در خبرنامه ایمیل باشد.
تنظیم اهداف در گوگل آنالیتیکس به شما امکان میدهد هر یک از مراحل سفر مشتری – که همان ریز تبدیلها هستند – را تا رسیدن به تبدیلهای اصلی دنبال کنید. این اهداف را به صورت ابزارک در داشبورد بازاریابی سفارشی خود بکشید و رها کنید و خود را برای موفقیت آماده کنید.
مثالهای تبدیل ریز و کلان
مبدلهای کلان، اهداف اصلی وبسایت مشتری شما هستند. در حالی که مبدلهای خرد، مراحلی هستند که به آن هدف نهایی منجر میشوند. در اینجا چند نمونه از هر کدام آمده است.
مثالهای ریز تبدیلنمونههای تبدیل کلان
مشاهده صفحه محصول، تکمیل سفارش اینترنتی، افزودن محصول به لیست علاقهمندیها، تکمیل فرم درخواست، افزودن محصول به سبد خرید، ثبتنام بهعنوان عضو، مرور صفحه محصول، خرید محصول، تماشای ویدیوی تبلیغاتی، ثبتنام اشتراک پولی، ثبتنام در خبرنامه ایمیلی، دانلود فرم جذب سرنخ، دانلود بروشور PDF، درخواست قیمت، رسیدن به صفحه فرم درخواست، تماس با کسبوکار
خلاصه: ریز تبدیلها در برابر تبدیلهای کلان
هر مشتری اهداف و مقاصد خاص خود را برای کسبوکارش دارد. آنچه برای یکی ریزمبدل است، برای دیگری کلانمبدل خواهد بود. شناخت و تعریف معیارهای تبدیل به شما کمک میکند تا از دادههایتان بینشهای عملی به دست آورید.
ردیابی ریز تبدیلها به آژانسهای بازاریابی اجازه میدهد تا به مسیر خرید مشتری دسترسی پیدا کنند و تغییرات افزایشی برای سادهسازی فرآیندها و در نهایت رسیدن به هدف نهایی خود (مکرو تبدیل) ایجاد کنند.