برای شخصیسازی بازاریابی دیجیتال و ایمیل مارکتینگ، بسیاری از بازاریابان از فهرستها یا پایگاههای داده اطلاعات مشتریان و مشتریان بالقوه استفاده میکنند که به آن پایگاه داده بازاریابی .
با یک استراتژی خوب بازاریابی پایگاه دادهای، هر کسبوکار کوچک میتواند فروش خود را افزایش دهد، مشتریان مهم را شناسایی کند و هزینههای بازاریابی را بهینه سازد.
در عصر دیجیتال، صرف دسترسی به اطلاعات مشتری کافی نیست. آیا تا به حال ایمیلی از شرکتی دریافت کردهاید که نام شما در آن اشتباه نوشته شده یا اصلاً وجود نداشته باشد؟
این نوع اشتباهات بازاریابی مرتباً اتفاق میافتد و اغلب ناشی از ذخیرهسازی نادرست دادههای بازاریابی است. برای مشتری مهم نیست، او فقط میبیند که شرکت به اندازهای که باید به کسبوکار او اهمیت نمیدهد و حتی نام او را درست ثبت نمیکند.
در سالهای اخیر، بازاریابان برتر تبدیل شدهاند به هر چه بیشتر به دادههای بازاریابی وابسته برای هدایت تصمیمات بازاریابی خود. با ارائه ارزش بیشتر به خریداران، بازاریابان میتوانند فروش را افزایش دهند.
مدیریت پایگاه دادههای تجاری
شرکتهایی که بهطور مستقیم با شرکتهای دیگر (B2B) کسبوکار میکنند، از پایگاههای داده تجاری استفاده میکنند. از آنجا که معمولا فقط چند دادهی واقعا مرتبط در یک پایگاه داده تجاری وجود دارد، حجم دادهها معمولا کمتر است.
پایگاههای دادهی تجاری B2B معمولی شامل موارد زیر میشوند:
- نام شرکت
- نام و عناوین مدیران شرکت
- اندازه شرکت/تعداد کارکنان
- درآمد تخمینی کل
- کدهای SIC و NAIC
این روش بهویژه در بازاریابی مبتنی بر حساب (ABM) مفید است؛ روشی هدفمند برای جذب تعداد محدودی از مشتریان ارزشمند. یک سازمان ممکن است بهجای صرف زمان و منابع برای گسترش دامنه فعالیت و نظارت بر هر مشتری بالقوه در چرخه فروش، فقط تعداد کمی از مشتریان بالقوه باارزش را هدف قرار دهد.
بازاریابی پایگاه داده، فرآیند استفاده از دادهها و اطلاعات ذخیرهشده برای تحلیل رفتار مشتریان و بهبود استراتژیهای بازاریابی است. این نوع بازاریابی به کسبوکارها این امکان را میدهد که بهطور هدفمندتر به نیازهای مشتریان پاسخ دهند و پیشنهادات شخصیسازیشده ارائه کنند. برای مبتدیان، درک این مفهوم میتواند به معنای آغاز تغییرات اساسی در نحوه تعامل با مشتریان باشد. استفاده از اطلاعات جمعآوریشده از کانالهای مختلف مانند وبسایتها، ایمیلها، رسانههای اجتماعی و حتی آمار خرید، به برندها این فرصت را میدهد که استراتژیهای بازاریابی خود را بهطور دقیق و بر اساس الگوهای رفتاری مشتریان تنظیم کنند.
برای وبسایتهای وردپرسی که میخواهند از خدمات سئو وردپرس برای بهینهسازی محتوا و جذب مشتریان استفاده کنند، بهرهبرداری از دادههای کاربران در کنار تحلیلهای دقیق میتواند تأثیرات بسیار زیادی در رشد کسبوکار داشته باشد. با طراحی سایت وردپرس مناسب و استفاده از ابزارهای تحلیل داده، میتوان اطلاعات دقیقتری از نیازهای کاربران به دست آورد و آنها را در کمپینهای بازاریابی هدفمند بهکار گرفت. این به کسبوکارها کمک میکند که با استفاده از دادهها، برنامههای بازاریابی خود را بهبود بخشند و نرخ تبدیل (Conversion Rate) را افزایش دهند.
پایگاه داده یک سرمایهگذاری است.
برای ایجاد فروش تجاری (B2B)، به دادههای مناسبی نیاز دارید تا بتوانید مشتریان هدف را شناسایی کنید.
بهترین راه برای هر بازاریابی برای یافتن ارزشمندترین مشتریان بالقوه، خرید پایگاه داده از یک ارائه دهنده معتبر است. یک ارائه دهنده معتبر خوشحال خواهد شد که قبل از خرید، نمونههای کوچکی از لیست را در اختیار شما قرار دهد تا مطمئن شوید که در پایگاه داده مناسبی سرمایهگذاری میکنید.
شخصیتهای خریدار را بسازید
بهترین مشتری فعلی شما کیست؟ مهمترین چالشهای آنها چیست و کسبوکار شما در گذشته چگونه این مشکلات را برای آنها حل کرده است؟ چگونه افراد مشابه آنها را پیدا میکنید؟
هدف بازاریابی پایگاه داده، شناسایی مخاطبان هدف، متشکل از افرادی که شبیه مشتری ایدهآل شما هستند، و سپس هدف قرار دادن مستقیم آنهاست.
بخشبندی مشتریان
براساس ویژگیهای جمعیتی، ترجیحات و الگوهای خرید، مخاطبان مختلفی را برای استراتژی بازاریابی دیجیتالی خود تعریف کنید. به این ترتیب میتوانید به مشتریان خود آنچه میخواهند را بیشتر و آنچه را نمیخواهند را کمتر ارائه دهید.
توجه را جلب کن
کلید آگاهی از برند، سرعت عمل است: به محض اینکه دادهها را سازماندهی و آمادهی اجرا کردید، باید شروع به جذب مشتریان بالقوه کنید.
توجه مشتری محدود است. ابزارهای اتوماسیون بازاریابی با استفاده از دادههای شما به گروهبندی، هدفگذاری و اجرای کمپینهای بازاریابیتان کمک میکنند. اگر این فرآیند خودکار شود، راهاندازی آسانتر خواهد بود و احتمال تاثیرگذاری آن بر مشتری بیشتر میشود.