تخصص ما: سئو و فروش اینترنتی = رشد کسب و کار آنلاین شما (۰۹۰۲۰۹۱۴۵۷۰)

درک دیدگاه مشتریان

آنچه در این مقاله می خوانید:

رفتار با مشتریان کار آسانی نیست، اما اغلب این مشکل به خاطر این است که ما مسائل را از دیدگاه آنها نمی‌بینیم. بنیامین دایر از شرکت پاورِد ناو، روش‌هایی را پیشنهاد می‌کند که کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند با تغییر دیدگاه خود، خدمات مشتریان خود را بهبود بخشند.

آیا مشتری همیشه حق دارد؟ نه، واقعاً اینطور نیست. مشکل اینجاست که حتی وقتی کاملاً اشتباه می‌کنند، همیشه می‌توانند برنده شوند؛ با انتقاد آنلاین، خودداری از پرداخت صورت‌حساب‌ها و از همه بدتر، هدر دادن وقت زیادی از شما.

به همین دلیل، از کوره در رفتن با مشتری همیشه کار اشتباهی است.

همچنین شایان ذکر است که کار کردن در کنار مشتری، بسیار لذت‌بخش‌تر و معمولا سودآورتر از کار کردن علیه اوست. به همین دلیل است که درک مشتریان و دیدن مسائل از دیدگاه آنها بسیار مهم است.

درک دیدگاه مشتری

همدلی برای همه طبیعی نیست، اما اصل آن درک احساس مشتری است. از خودتان بپرسید که در شرایط مختلف چه احساسی خواهید داشت. مثلاً وقتی کسی شما را ناامید کند چه احساسی دارید؟ اگر با شما با احترام رفتار نشود چه احساسی خواهید داشت؟ آیا خدمات کارآمد را دوست دارید؟

در واقع بسیار ساده است؛ اولین گام در برقراری روابط خوب با مشتری، رفتار کردن با آن‌ها همان‌گونه است که دوست دارید با شما رفتار شود.

به حرف مشتریانتان گوش دهید

ما دو گوش و یک دهان داریم. بسیاری از مدیران فروش این را به کارمندان خود یادآوری می‌کنند که باید دو برابر بیشتر از حرف زدن، گوش دهند. این توصیه برای برخورد با هر مشتری نیز مفید است.

مشاهده این مطلب  تولید سرنخ چیست؟ انواع لید و راه های ایجاد لید

اولین گام در ارتباط با مشتری، گوش دادن است. جالب اینجاست که اگر در اولین ملاقات با دقت گوش دهید و در ملاقات دوم آنچه مشتری آینده‌نگر گفته است را به زبان خودتان تکرار کنید، این کار می‌تواند در فروش بسیار مؤثر باشد.

اعتماد ایجاد کنید و احترام بگذارید

نظرسنجی ما از بیش از هزار صاحب‌خانه نشان داد که ۸۳ درصد از آن‌ها بزرگ‌ترین نارضایتی خود از شرکت‌های خدماتی را عدم حضور در زمان تعیین‌شده عنوان کردند. فریب مشتریانی که می‌گویند اشکالی ندارد را نخورید؛ عدم حضور بدون توضیح مناسب، اعتماد را از بین می‌برد و استفاده نادرست از این اعتماد، کاری خطرناک است. هرچه اعتماد کمتر باشد، احتمال غیرمنطقی شدن مشتری بیشتر می‌شود.

احترام گذاشتن به مشتریان یعنی با آنها (و به‌خصوص همسرانشان) بی‌ادبی نکردن و پس از کار، محل را به‌خوبی تمیز کردن. پیشنهاد درآوردن کفش‌ها ممکن است کوچک به نظر برسد، اما معمولاً امتیاز زیادی کسب می‌کند.

فقط به چند مورد اشاره کردم، اما موارد بسیار دیگری هم وجود دارد که بر اعتماد و احترام تأثیر می‌گذارند. هنوز هم از اینکه برخی افراد دروغ می‌گویند و تصور می‌کنند من احمق هستم و متوجه نمی‌شوم، شگفت‌زده می‌شوم. بیشتر مشتریان خوب، به قدر کافی باهوش هستند که واقعیت را ببینند.

چند سال پیش، محققان آمریکایی کشف کردند که پزشکان بی‌کفایت نیستند که مورد شکایت قرار می‌گیرند، بلکه پزشکان مغرور هستند. این نشان می‌دهد که احترام و اعتماد چقدر در ایجاد روابط کاری خوب اهمیت دارند.

قبل از هر کاری مشکلات را برطرف کن.

همه ما اشتباه می‌کنیم و مشتریان فهیم این موضوع را درک می‌کنند. اما آنچه آنها می‌خواهند، پذیرفتن اشتباه و رفع سریع آن است.

مشاهده این مطلب  ایجاد برنامه وفاداری مشتری

انکار، به تعویق انداختن یا قرار دادن کار در اولویت‌های پایین‌تر، اوضاع را وخیم‌تر می‌کند. می‌توانید به مشتری فعلی بگویید: «واقعاً متاسفم، نمی‌توانم امروز بیایم چون مشکلی در کار قبلی‌ام پیش آمده و من همیشه پشت کارم هستم». این کار مشتری مشکل‌دار را به مشتری وفادار تبدیل می‌کند و مشتری فعلی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ زیرا نشان می‌دهد که فردی قابل اعتماد هستید.

از سخت‌ها دوری کنید

برخی از مشتریان غیرمنطقی هستند و به حرف‌های من گوش نمی‌دهند. بهتر است با ادب به آنها بگویید که به جای دیگری بروند. مشتریان غیرمنطقی وقت زیادی از شما می‌گیرند، شما را از نظر روحی خسته می‌کنند و حتی بعد از انجام کار، ممکن است سر حساب و کتاب با شما مشکل‌تراشی کنند. آنها را به رقبا بسپارید.

زندگی شاد

اعتماد، راز موفقیت است. اعتماد باعث افزایش درآمد، وفاداری مشتریان و ایجاد محیط کاری شاد می‌شود. بهترین راه برای ایجاد اعتماد، دیدن مسائل از دیدگاه مشتریان است.

جواد یاسمی (متخصص سئو)

جواد یاسمی (متخصص سئو)

مشاور و مجری سئو سایت های شرکتی، فروشگاهی، کارخانه ها و برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در مشهد، تهران و ایران | سئو (SEO) با جواد یاسمی

آخرین مقالات

رمزگشایی رفتار مصرف‌کننده: چگونگی استفاده از داده‌های بینش بازاریابی برای موفقیت کمپین‌ها

رمزگشایی رفتار مصرف‌کننده: چگونه داده‌های بینش بازاریابی، موفقیت کمپین‌ها را هدایت می‌کند با پیشرفت‌های...

انقلاب در استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال صنعت خدمات خانگی در سراسر جهان

انقلاب در استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال صنعت خدمات خانگی در سراسر جهان آیا به دنبال گسترش کسب‌وکار خدمات...

5 استراتژی بازاریابی موفق GoPro برای افزایش فروش

5 استراتژی موفق بازاریابی GoPro برای افزایش فروش همه ما روحیه ماجراجویی نداریم و هیچ کس موظف به ماجراجویی...

برنامه‌های شریک نرم‌افزاری به‌عنوان سرویس (SaaS): برتری غیرقابل‌انکار برای هر آژانس بازاریابی

برنامه‌های شریکی نرم‌افزار به‌عنوان سرویس: برتری غیرقابل‌رقابت برای هر آژانس بازاریابی آیا نماینده‌ی...

سه راه برای جذب مشتریان جدید توسط شرکت‌ها و فریلنسرها: بینش‌هایی از گزارش ۲۰۲۳ میل‌چیمپ و کو

سه راه برای جذب مشتری جدید توسط شرکت‌ها و فریلنسرها: بینش‌هایی از گزارش سال ۲۰۲۳ میل‌چیمپ و کو چه در...

12 فرصت هوشمندانه واقعیت مجازی برای کسب‌وکارها در سال 2023

12 فرصت هوشمند واقعیت مجازی برای کسب‌وکارها در سال 2023 واقعیت مجازی تأثیر گسترده و ماندگاری بر کار،...

روندهای مصرف‌کننده که باید در استراتژی بازاریابی خود لحاظ کنید

روندهای مصرف‌کننده که باید در استراتژی بازاریابی خود لحاظ کنید نمی‌توان تأثیر کووید-۱۹ بر کل جهان را...

راز موفقیت در دم‌آوری: نگاهی عمیق به استراتژی بازاریابی دیجیتال استارباکس

راز موفقیت در دم‌آوری: نگاهی عمیق به استراتژی بازاریابی دیجیتال استارباکس استاربکس با لوگوی سبز نمادین...

راهنمای ساده تفکر طراحی برای بازاریابان

راهنمای ساده تفکر طراحی برای بازاریابان یافتن و اجرای راه‌حل‌های جدید، کاری زمان‌بر و پرهزینه به نظر...

۸ کمپین خلاقانه بازاریابی رستوران و ۵ ایده عالی

8 کمپین خلاقانه بازاریابی رستوران و 5 ایده عالی گم شدن در دنیای ایده‌های کمپین‌های بازاریابی برای رستوران‌ها...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • تماس
  • تلگرام
  • واتساپ
× Send

خدمات سئو، طراحی سایت و گوگل

در گوگل دیده شوید و اینترنتی بفروشید.

ثبت سفارش > 09020914570