در بخش تعویض لاستیک چه خبر بوده است؟
در سالهای اخیر، تعمیرگاههای مستقل لاستیک با رقابت فزایندهای از سوی زنجیرههای ملی فروشگاههای خدمات سریع مانند ATS Euromaster، Kwik-Fit، Halfords Autocentres و National Tyres and Autocare روبرو بودهاند. اقتصاد مقیاس به آنها امکان میدهد قیمتهای بسیار رقابتی ارائه دهند که برای تعمیرگاههای مستقل، رقابت با آن دشوار است. در نتیجه، تعداد مشاغل تعمیر لاستیک مستقل کاهش یافته، در حالی که زنجیرههای خدمات سریع رشد کردهاند. علاوه بر رقابت با زنجیرههای ملی، مشاغل مستقل با رقابت شدیدی از سوی متخصصان آنلاین لاستیک مانند Black Circles، Mytyres و حتی Asda نیز روبرو هستند که لاستیکها را با قیمتهای بسیار رقابتی تبلیغ کرده و از طریق شبکهای ملی از تعمیرکاران وابسته، خدمات نصب محلی ارائه میدهند.
پس از معرفی فروش آنلاین لاستیکها به سرعت رشد کرد و زنجیرههای ملی تا حدی سود بردند که فروشگاههای مستقل تقریباً نامرئی شدند. این امر منجر به راهاندازی راهحل اختصاصی «تایرکلیک» توسط شرکت خدمات تایر میشلدِوِر، بزرگترین توزیعکننده و خرده فروش مستقل لاستیک در بریتانیا در سال ۲۰۱۵ شد تا به فروشگاههای مستقل در رقابت برای فروش آنلاین کمک کند. تایرکلیک حدود ۱۰۰۰ وبسایت تراکنشی مرتبط با خرده فروشان مستقل را پشتیبانی میکند که هر کدام URL محلی خود را دارند. این سیستم به فروشندگان اجازه میدهد تا مستقل باقی بمانند، دادههای مشتری را برای توسعه روابط مشتری جمعآوری کنند و برند و حاشیه سود خود را کنترل کنند. تایرکلیک به سرعت رشد کرده و در بهار ۲۰۱۷ جهش عظیمی در رشد خود تجربه کرد.
در سال ۲۰۱۵، شرکت تولیدکننده تایر میشلن، خردهفروشی آنلاین تایر بلک سرکلز را خریداری کرد. آنها در ژوئن ۲۰۱۶ افزایش قابل توجهی در فروش خود از مشتریان جدید گزارش دادند که حدود ۸۰ درصد آنها پیش از آن هرگز بهصورت آنلاین تایر نخریده بودند. در مارس ۲۰۱۷، میشلن، کلیک۲سل را راهاندازی کرد که آن را یک «وبسایت آمادهی استفاده»ی انعطافپذیر توصیف میکند که به فروشندگان کمک میکند حضور آنلاین خود را بسازند و بهراحتی مشتریان جدید جذب کنند. کلیک۲سل برای هر فروشندهای در دسترس است و به آنها اجازه میدهد تا طیف تایرهای انتخابی خود را بهصورت آنلاین تبلیغ کنند؛ و این الزامی ندارد که تایرهای میشلن باشد.
از طرفی مثبت، تعداد خودروها در بریتانیا همچنان رو به افزایش است و در نتیجه تقاضا برای لاستیک بالا باقی مانده است. لاستیکهای مدرن بهطور کلی از مشخصات بالاتری برخوردارند و بنابراین قیمت متوسط آنها افزایش یافته است. خودروهای جدید، حتی خودروهای نسبتاً ساده، با لاستیکهای بزرگتر و گرانتر، از جمله در مواردی لاستیکهای مخصوص ران فلت، مشخص میشوند. بهطور مشابه، هزینه سایر قطعات تعویضی مانند اگزوز و کمک فنرها نیز افزایش یافته است (این امر بهویژه در مورد سیستمهای اگزوز از زمان معرفی مبدلهای کاتالیزوری صادق است). با این حال، عمر مفید قطعات اصلی خودرو افزایش یافته است، به این معنی که این قطعات به دفعات تعویض نمیشوند. با این حال، بهطور کلی، بازار قطعات تعویضی از نظر میزان پولی که رانندگان هر سال برای این اقلام هزینه میکنند، رشد کرده است.
یکی از روندهای صنعت خودروسازی که به نفع این صنعت نبوده، حذف چرخ یدک است. سازندگان خودرو به طور فزایندهای برای کاهش وزن و آزاد کردن فضا، چرخ یدک را حذف میکنند. اگرچه لاستیکهای یدک بهندرت تعویض میشوند، اما با این وجود منبع تقاضا برای صنعت تعمیر لاستیک هستند و حذف آنها اتفاق خوشایندی نیست. فوم تعمیر لاستیک که اغلب به جای چرخ یدک ارائه میشود، مورد استقبال تعمیرکاران لاستیک هم نیست؛ زیرا کثیف و ناخوشایند است و برخی معتقدند تعمیر لاستیکی که با فوم پر شده، عملی نیست.
در سالهای اخیر، به دلیل کمبود بودجه، شهرداریها کمتر به تعمیر و نگهداری جادهها پرداختهاند که این امر منجر به افزایش دستاندازها و چالهها شده است. چند زمستان سردتر از حد معمول نیز به این مشکل دامن زده است. چالهها اغلب علت آسیب به چرخها و لاستیکها هستند، زیرا رانندگان غافلگیر شده با سرعت زیاد از روی آنها عبور میکنند. متأسفانه، کمبود بودجه شهرداریها در زمانهای مشکلات اقتصادی، اغلب با کمبود پول مردم همراه است، بنابراین آسیبهای وارده به لاستیکها به دلیل وضعیت نامناسب جادهها همیشه به موقع تعمیر نمیشود. در سال ۲۰۱۷، یک بررسی نشان داد که فقط در یک هفته ۱۲۰۰ لاستیک که عمق آج آنها از حداقل قانونی کمتر بود، تعویض شدند.
زمستانهای سرد و برفی اخیر در بریتانیا، تقاضا برای لاستیکهای زمستانی را افزایش داده است و تعداد زیادی از رانندگان، یک دست لاستیک زمستانی دیگر میخرند. برخی از تعمیرکاران لاستیک حتی دست لاستیکهای استفاده نشده را در دورهای که از آنها استفاده نمیشود، نگهداری میکنند و با مالک تماس میگیرند تا او را به تعویض لاستیکها یادآوری کنند (البته این کار هزینهای دارد).
پیشرفتهای تکنولوژی بر صنعت لاستیکسازی نیز تأثیر گذاشته و به تولید محصولات جدیدی مانند لاستیکهای کممصرف «اکو»، لاستیکهای چهارفصل و لاستیکهای رانفلَت منجر شده است.
برچسب لاستیک
برچسبگذاری اجباری لاستیک در اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۲ برای ارائه اطلاعات بیشتر به رانندگان در مورد لاستیکهایی که خریداری میکنند، اجرا شد. این برچسبها باید اطلاعاتی استاندارد در مورد راندمان سوخت، چسبندگی در شرایط مرطوب و صدای غلتش خارجی ارائه دهند. فروشندگان لاستیک باید اطمینان حاصل کنند که لاستیکهای فروختهشده بهدرستی برچسبگذاری شدهاند (مگر اینکه از الزام برچسبگذاری معاف باشند – برای مثال لاستیکهای مسابقهای)، و در طول فرایند فروش، مشتریان را در مورد معنای برچسبها آگاه کنند.
دفع لاستیکهای مستعمل
دفع صحیح لاستیکهای فرسوده در بریتانیا مسئلهای زیستمحیطی مهم است، بهطوریکه سالانه حدود نیم میلیون تن لاستیک فرسوده دور ریخته میشود. این لاستیکها باید بهگونهای دفع یا بازیافت شوند که با قوانین فعلی مطابقت داشته باشد – ارسال لاستیک به محلهای دفن زباله ممنوع است. بسیاری از مشاغل خدماتی برای جمعآوری لاستیکهای قدیمی ارائه میدهند که سپس مجدداً مورد استفاده یا بازیافت قرار میگیرند. از جمله کاربردهای آنها میتوان به روکش مجدد لاستیکها، سوزاندن آنها بهعنوان سوخت در کورههای سیمان یا بازیافت لاستیک اشاره کرد که میتواند به روشهای مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. انجمن توزیعکنندگان ملی لاستیک از سوراخ کردن دیوارههای جانبی یا بریدن لبههای لاستیکهایی که اعضای آن حذف میکنند و برای بازار لاستیکهای نیمهکارکرده مناسب نیستند، حمایت میکند.
تعویضکاران لاستیک باید اطمینان حاصل کنند که تمام لاستیکهای قدیمی که جدا میکنند، توسط یک حملکنندهی مجاز و ثبتشده جمعآوری میشود. شرکتهای جمعآوری معمولا برای هر لاستیک جمعآوریشده هزینهای دریافت میکنند. بسیاری از تعویضکاران لاستیک این هزینهها را به مشتریان خود منتقل میکنند و اغلب هزینهی جداگانهای بابت دفع زباله در فاکتور نمایش میدهند.
میتوانید در وبسایت انجمن بازیافت لاستیک، به دنبال جمعآوریکننده مجاز لاستیکهای استفادهشده بگردید.
از آخرین تحولات باخبر باشید
انجمنهای تجاری میتوانند به شما در بهروز ماندن از اتفاقات بخش تعمیر لاستیک کمک کنند. انجمن ملی توزیعکنندگان لاستیک (NTDA) نماینده منافع خرده فروشیهای لاستیک و مراکز نصب سریع در بریتانیا است. NTDA قوانین رفتاری برای اعضای خود دارد و خدمات تجاری، آموزش و خط تلفن پشتیبانی ارائه میدهد. اعضا همچنین میتوانند به سرویس خرابی خودروهای تجاری NTDA به نام Tyrelink بپیوندند.
از دیگر انجمنهای صنفی مرتبط با صنعت خودرو که ممکن است برای تعمیرکاران تخصصی لاستیک مفید باشند میتوان به انجمن گاراژهای مستقل (IGA) که بخشی از فدراسیون صنعت خودروهای خردهفروشی (RMIF) است، اشاره کرد.
اشتراک در نشریات تخصصی تجاری، روش دیگری برای بهروز ماندن در مورد پیشرفتهای حوزه کاری شماست. از عناوین مرتبط میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- اخبار تجارت تایر
- تایر و لوازم جانبی (پمپ باد تایر)
- مکانیک حرفهای خودرو
نمایشگاههای تجاری
با بازدید از نمایشگاههای تجاری میتوانید اطلاعات مفید زیادی کسب کنید. در آنجا با تولیدکنندگان، تامینکنندگان و واردکنندگان تایر آشنا خواهید شد. وبسایت نمایشگاههای بریتانیا، جزئیات نمایشگاههای آتی در بسیاری از بخشهای مختلف صنعتی را شامل میشود.