کسبوکارهای کوچک از اشتیاق بنیانگذار یا ایدهای عالی برای یک محصول یا خدمت آغاز میشوند؛ اما این گامهای اولیه برای اداره یک شرکت موفق کافی نیستند.
صاحبان مشاغل کوچک مجبورند نقشهای زیادی را ایفا کنند، از جمله بازاریابی شرکت خود در دنیای دیجیتال امروز. شاید سال 2022 چالشهای زیادی برایتان داشته باشد، اما وقت آن است که از نو شروع کنید و روی اهداف بهتر تمرکز کنید تا زمان از دست رفته را جبران کنید. سایتهای هوشمند اعتقاد دارد که نقطه شروع مناسب، استفاده از استراتژیهای بازاریابی دیجیتال کسبوکارهای کوچک برای افزایش ترافیک وبسایت، جذب سرنخهای باارزش، افزایش فروش، ایجاد فرصتهای فروش افزایشی و بهبود حفظ مشتری است.
بازاریابی ایمیلی در سال ۲۰۲۳ همچنان اهمیت خواهد داشت.
بازاریابی ایمیلی همچون شراب خوب، کهنه نمیشود و یکی از جذابترین گرایشهای بازاریابی دیجیتال باقی مانده است. ارسال خبرنامههای ایمیلی، روشی اصلی برای تبلیغ برندها و تقویت وفاداری مشتریان است. علاوه بر دسترسی به مخاطبان وسیع، کمپینهای بازاریابی ایمیلی به صاحبان مشاغل کوچک نیز امکان نشان دادن تخصص در صنعت و برجسته کردن اقدامات مسئولیت اجتماعی آنها را میدهد.
نرمافزارهای مدرن بازاریابی ایمیلی به صاحبان کسبوکارها امکان میدهد تا اثربخشی کمپینهای خود را اندازهگیری کنند که منبعی ارزشمند از دادههاست. آنها میتوانند یاد بگیرند چه چیزی مؤثر است و چه چیزی نیست تا استراتژیهای بازاریابی آنلاین خود را بهبود بخشند. در نهایت، ایمیلها رسانهای عالی برای انتقال مستقیم پیام کسبوکار به مشتریان بدون محدودیت فیلترها هستند.
بازاریابی تأثیرگذار در اینستاگرام و تیک تاک روزبهروز محبوبتر میشود.
بازاریابی تأثیرگذار به یک استراتژی موفق بازاریابی دیجیتال برای کسبوکارهای کوچک تبدیل شده است. انتظار میرود این روند در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه یابد و برای کسبوکارهای کوچک و متوسط کاربرد دارد. متخصصان بازاریابی، رهبران فکری صنعت و افراد تأثیرگذار بهطور فزایندهای با یکدیگر همکاری میکنند تا طرفداران خود را افزایش دهند، از حمایت از برند بهره ببرند و تبدیلات فروش را بالا ببرند.
صاحبان کسبوکارهایی که توان استخدام سلبریتیها بهعنوان اینفلوئنسر را ندارند، میتوانند بهجای آن با میکرو اینفلوئنسرها همکاری کنند. میکرو اینفلوئنسرها، افرادی در شبکههای اجتماعی هستند که چند هزار تا چند ده هزار دنبالکننده دارند. با وجود اینکه پایگاه هواداران میکرو اینفلوئنسرها کوچک است، اما پستهای آنها به دلیل تعامل بالای مخاطبان، بسیار تأثیرگذار است. این نوع اینفلوئنسرها، صنعت خود را بهخوبی میشناسند و بهعنوان افراد عادی جامعه در نظر گرفته میشوند؛ بنابراین، دنبالکنندگان آنها بیشتر به توصیهها و نظراتشان اعتماد میکنند.
پخش زنده و ویدیوهای کوتاه عمودی همچنان بسیار ارزشمند هستند.
پیشبینی میشود محبوبیت پخش زنده در سال ۲۰۲۳ افزایش یابد. یکی از مهمترین دلایل پخش زندهی صاحبان مشاغل کوچک در یوتیوب و فیسبوک، رایگان بودن آن است. علاوه بر این، این پلتفرمها به آنها امکان ایجاد هیجان و انتظار و تعامل مستقیم با مخاطبان خود را میدهند. مشابه نحوهی عملکرد کانالهای خرید تلویزیونی، خرید از طریق پخش زنده شامل تبلیغ محصولات توسط سفیران برند و افراد تأثیرگذار است که بینندگان میتوانند بهطور آنی آنها را خریداری کنند.
قابلیت ریلز اینستاگرام در سال ۲۰۱۹ معرفی شد، اما در ابتدا فقط امکان انتشار ویدیوهای حداکثر ۱۵ ثانیهای را میداد. برای رقابت با تیکتاک، اکنون ریلزهای اینستاگرام میتوانند تا ۹۰ ثانیه طول داشته باشند. ویدیوهای عمودی کوتاه در سال ۲۰۲۲ به عنصری ضروری در بازاریابی دیجیتال تبدیل شدهاند و در سال آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت. این ویدیوها میتوانند شامل فیلمهایی از شرکت شما یا جدیدترین اطلاعات محصول باشند. علاوه بر کمک به جانبخشی به برند، ساخت این ویدیوها سریع است و میتوان با ویرایش اندک، آنها را در چندین پلتفرم دوباره استفاده کرد.
محتوای تولیدشده توسط کاربران به روال عادی تبدیل میشود
محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC) که به آن محتوای کاربری هم گفته میشود، به موادی گفته میشود که توسط افرادی که نماینده مستقیم برند نیستند، در فضای آنلاین ایجاد میشوند. این افراد میتوانند طرفداران برند، مشتریان و در اصل هر کسی باشند. محتوای تولیدشده توسط کاربر میتواند شامل پیشینه برند و همچنین رتبهبندی و نظرات مشتریان باشد. از دیگر اشکال محتوای تولیدشده توسط کاربر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- مطالعات موردی جامع
- فیلمهای معرفی محصول
- نقد و بررسی محصولات یا خدمات نوشتاری یا تصویری
- خبرنامه یا یادداشتهای وبلاگ
- حضور مهمان در پخشهای زنده و رویدادها
محتوای تولیدشده توسط کاربر، نه تنها جنبههای مثبت یک برند را نشان میدهد، بلکه حس اصالت را نیز به نمایش میگذارد. برای بهرهمندی حداکثری از تلاشهایتان در این زمینه، بهطور فعال از مشتریان بخواهید که نظر بدهند، با آنها در شبکههای اجتماعی گفتگو کنید و هنگام ملاقات با مشتریان بالقوه، فرصتهای تولید محتوا را برنامهریزی کنید. با این حال، به صاحبان مشاغل توصیه میشود که فرایندی برای مصاحبه ایجاد کنند که با مقررات عمومی حفاظت از دادهها (GDPR) مطابقت داشته باشد.
اجتناب از کارهای روزمره با چتباتهای هوش مصنوعی
چتباتهای هوش مصنوعی به کسبوکارهای کوچک کمک کردند تا با تحول دیجیتال، بهخصوص در طول همهگیری، همگام باشند. این راهحلهای چت زنده به خودکارسازی وظایف تکراری که معمولاً نیاز به دخالت انسان داشتند، کمک کردند. علاوه بر هدف کلی خود، چتباتهای هوش مصنوعی نقش مهمی در جمعآوری اطلاعات مرتبط از کاربران نیز ایفا کردند. بهعنوان مثال، بازاریابان میتوانستند از طریق این ابزارهای ارتباطی تعاملی، ترافیک وبسایت را رصد کرده و منابع مناسب را برای بهبود وبسایت و تجربه کاربری اختصاص دهند.
ارائه پشتیبانی مشتری از طریق حساب شبکه اجتماعی یک کسبوکار کوچک
استفاده از شبکههای اجتماعی کسبوکارها بهعنوان ابزار خدمات مشتری بهسرعت در حال گسترش است. مشتریان نسل هزاره و نسل Z بهطور فزایندهای از طریق پیامهای مستقیم با شرکتها و بازاریابان ارتباط برقرار میکنند و بالعکس. از آنجا که پلتفرمهای شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام در حال گسترش قابلیتهای تجارت الکترونیک خود هستند، ارائه خدمات مشتری عالی در این پلتفرمها مهمتر از همیشه شده است.
با رویکردی محاورهای
کسبوکارها برای ایجاد حس صمیمیت بیشتر در ارتباط با مشتریان، از لحنی محاورهای در پیامهای خود استفاده میکنند. اگر لحن شرکت خیلی رسمی باشد، ممکن است مشتریان آن را نامناسب، غیرجذاب و خستهکننده بدانند. بنابراین انتظار میرود که کسبوکارهای کوچکتر نیز از طنز در پیامهای خود استفاده کنند.
صاحبان مشاغل میتوانند با خیالی آسوده بدانند که برای حفظ ارتباط با مخاطبان، نیازی به قربانی کردن حرفهایگری ندارند. شوخطبعی و طنز میتواند شخصیت منحصربهفرد کسبوکار شما را برجسته کند و به شما کمک میکند از رقبا متمایز شوید. برای تولید محتوایی غیررسمیتر میتوانید:
- احساسات خود را بیشتر در نوشتههایتان بروز دهید
- از اختصارات استفاده کن (مثلاً it’s به جای it is)
- از کلمات ساده و جملات کوتاهتر استفاده کن.
- با «من» و «تو» بنویس، نه با سوم شخص.
- داستانی تعریف کن
- از مخاطبان خود سوال بپرسید
هدف اصلی اینه که بیشتر شبیه آدم حرف بزنی و کمتر شبیه ربات. طوری بنویس که انگار داری با دوستت حرف میزنی.
سال ۲۰۲۳ قطعاً چالشهای بینظیری را پیش روی ما خواهد گذاشت و صاحبان مشاغل کوچک و تیمهای بازاریابی دیجیتال آنها باید با ذهنی باز، روندهای مختلفی را برای پیشبرد صنعت خود بررسی کنند. سال نو فرصتی عالی برای ایجاد فضایی برای تفکر، انجام کسبوکار آنلاین و برقراری ارتباط با مصرفکنندگان در عصر دیجیتال پرسرعت به شیوههای جدید و نوآورانه است.
چگونگی اجرای این روندهای بازاریابی برای کسبوکارهای کوچک به اندازه انتخاب آنها اهمیت دارد. لحنی محاورهای را در کمپین بازاریابی برند خود بگنجانید. بهترین و مرتبطترین محتوای تولیدشده توسط کاربران را در کمپین ایمیل بازاریابی بعدی خود برجسته کنید.
خلاقیت خود را به کار ببرید و محتوا را بازسازی کنید و هماهنگی برند را در تمام کانالهای خود نشان دهید.