رقابت تجاری میتواند شدید باشد، بهخصوص در بازارهای پویا که مشتریان اغلب به دنبال گزینههای مختلف هستند. از این ده ایده برای حفظ جایگاه خود در بازار و ایجاد مزیت رقابتی استفاده کنید.
رقبا را بشناسید.
پیدا کن ببین کی رقبای شما آنها چه کسانی هستند، چه چیزی ارائه میدهند و نقاط قوت و ضعفشان چیست. این به شما کمک میکند تا حوزههای رقابت را شناسایی کرده و زمینهای برای تمایز خود پیدا کنید.
در جاهایی که کسبوکارهای دیگر از شما موفقترند، چه چیزی میتوانید از آنها یاد بگیرید؟ و در جاهایی که رقابت ضعیفتر است، برای استفادهی بهینه از فرصت چه باید بکنید؟
مشتریان خود را بشناسید.
شما برای جذب و حفظ مشتریان رقابت میکنید؛ بنابراین باید بدانید که مشتریان (و مشتریان بالقوه) شما چه چیزهایی را ارزشمند میدانند.
انتظارات مشتری میتواند به شدت تغییر کند. بفهمید چه چیزی الان برای مشتریانتان اهمیت دارد – آیا قیمت پایینتر، خدمات ممتاز یا جدیدترین محصولات است؟
از اطلاعات مشتریان فعلی خود استفاده کنید تا درک بهتری از نوع مشتریانی که پیشنهاد شما برایشان جذابتر است، بهدست آورید. این به شما کمک میکند تا بازار هدف شما و بخشهای بازار که در آنها رقابتیترین هستید.
تمام اطلاعات خود را در یک جا داشته باشید.
اختصاصی سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری به شما امکان میدهد دادههای فروش و بازاریابی خود را با سوابق دیگر، مانند حسابها، موجودی کالا و تحویل، ادغام کنید. به این ترتیب، از زمان رسیدن به موقع کالا تا اینکه آیا مشتری پرداخت خود را به تعویق انداخته است، از همه چیز در مورد تعاملات مشتری با شرکت خود مطلع میشوید و این به شما کمک میکند تا ارتباطات و خدمات کارآمدتر و شخصیسازیشدهتری ارائه دهید.
(این) بهترین نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری انتخاب بسته مناسب برای کسبوکارتان به نیازهای خاص شما بستگی دارد. مثلاً ممکن است تمرکزتان بر بازاریابی برای جذب مشتریان جدید یا ایجاد ارتباط با مهمترین مشتریان و ارائه خدمات باکیفیت به آنها باشد. بستههای پیشرفتهتر، ابزارهای پیشرفته تحلیل و خودکارسازی را ارائه میدهند که در صورت مدیریت تعداد زیادی از مخاطبین، بسیار مفید خواهند بود.
هیچ چیز داخل پرانتز نبود.
تفاوت قائل شو.
ضروری است که به مشتریان خود دلایل خوبی بدهید تا به شما مراجعه کنند نه به رقیب. یک مزیت فروش منحصر به فرد ایجاد کنید این باید نیاز مشتریان را برآورده کند. واضح و آشکار باشد؛ هیچکس نباید بپرسد چه چیزی شما را متمایز میکند.
تمایز از رقبا، تبلیغ کسبوکار را آسانتر میکند. به جای رقابت قیمتی، میتوانید به واسطه ویژگیهای منحصر به فرد محصول یا خدمت خود، مشتری جذب کنید.
بازاریابی خود را ارتقا دهید.
بیشتر تلاش کنید تا به مردم بگویید که چه کسی هستید، چه میفروشید و چرا باید از شما خرید کنند. لازم نیست گران باشد. ایدههای تبلیغاتی اقتصادی از پخش تراکت تا کمپینهای شبکههای اجتماعی، همه چیز را شامل میشود.
هدف این است که همه چیز را در یک کمپین بازاریابی پایدار به هم مرتبط کنید و پیوسته پیامهای کلیدی یکسانی را به مشتریان هدف خود برسانید. با این کار، به مشتریان کمک میکنید تصویری واضحتر از آنچه ارائه میدهید و چگونگی برتری شما نسبت به رقبا داشته باشند و احتمال اینکه مشتریان بازاریابی شما را ببینند یا شما را به یاد بیاورند، زمانی که آماده خرید هستند، افزایش مییابد.
بهروزرسانی ششم تصویر شما .
کارهای سادهای مثل نقاشی کردن نمای مغازه میتواند ظاهر کسبوکار شما را مدرنتر و جذابتر کند. به کارت ویزیت، حضور در شبکههای اجتماعی، وبسایت، بستهبندی برند و… خودتان نگاه کنید. آیا تصویری که ارائه میدهید، نشاندهندهی ارزش منحصربهفرد شماست؟
با گذشت زمان، تصویر شما ممکن است بهراحتی قدیمی شود، زیرا خواستههای مشتریان تغییر میکند و رقبا تلاش خود را بیشتر میکنند. آیا کسبوکار شما هنوز تازه و هیجانانگیز به نظر میرسد، یا دارد کهنه میشود؟ آیا تصویر شما هنوز نشاندهندهی آن چیزی است که میخواهید مشتریان دربارهی شما فکر کنند؟
از مشتریان فعلی خود مراقبت کنید.
راحت است که مشتریان وفادار را بدیهی بدانیم، اما آنها هدف بازار رقبای شما خواهند بود. به مشتریان خود دلیلی برای جستجوی تامینکنندگان جایگزین ندهید.
بهبود ببخشید خدمات مشتری با پاسخگویی بیشتر به نیازها و انتظارات آنها. ارائه امتیازات کمهزینه مانند شرایط اعتباری بهتر، تخفیف یا برنامههای وفاداری را در نظر بگیرید. حفظ مشتریان فعلی، ارزانتر و آسانتر از یافتن مشتریان جدید است.
بازارهای جدید هدف قرار دهید.
فروش در بازارهای جدید میتواند پایگاه مشتریان شما را افزایش داده و ریسک را پخش کند. آیا مشتریان بالقوه دیگری شبیه بازار هدف فعلی شما وجود دارند؟ آیا میتوانید با… فروش آنلاین یا خارج از کشور؟
مطمئن شوید که پیشنهادتان برای هر مورد متفاوت، مناسب باشد. بخش بازار فرض نکنید روشی که برای مشتریان فعلیتان جواب داده، لزوماً بهترین روش برای همه است. مطمئن شوید که میدانید گروههای مختلف مشتریان چه میخواهند، رقبا چه چیزی ارائه میدهند، و چگونه میتوانید کسبوکار آنها را از آن خود کنید.
بهترین کارفرما باش.
کارکنان ماهر و باانگیزه، پایه و اساس کسبوکارهای پویا و رو به رشد هستند. جذب آنها به معنای پرداخت حقوق رقابتی نیست. افراد اغلب تحت تاثیر فضای کاری خوب و مزایایی مانند انعطافپذیری در کار و برنامهی پیشرفت شغلی منظم قرار میگیرند.
کارکنان باانگیزه تلاش بیشتری برای رضایت مشتریان میکنند و مشتریان نیز به تعامل با افرادی که نگرش مثبتی نسبت به کسبوکاری که در آن کار میکنند دارند، پاسخ مثبت میدهند.
به آینده نگاه کن.
کسبوکارهایی که برای رشد برنامهریزی میکنند، موفقتر از کسبوکارهایی هستند که راکد میمانند. با تحولات بخش خود همراه باشید، روندهای مصرفکننده را دنبال کنید، در فناوریهای جدید سرمایهگذاری کنید و… اپلیکیشنها و ابزارهای تجاری که با رشد کسبوکارتان، قابل توسعه باشد. تصور روشنی از جایگاه خود در یک، سه و پنج سال آینده داشته باشید.