اگر بخواهید جذب مشتریان محلی سعی کنید در روزنامهها، مجلات و ایستگاههای رادیویی محلی پوشش خبری بگیرید؛ ارزشش را دارد. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید.
1- تحقیق کن
با روزنامهها، مجلات و ایستگاههای رادیویی محلی خود آشنا شوید. دریابید که مخاطبان آنها چه کسانی هستند، محتوای آنها چه تفاوتهایی در طول روز و در بخشهای مختلف دارد و مهمتر از همه، مهلتهای تحویل آنها چه زمانی است. همچنین نام نویسندگان، ویراستاران و گویندگان را که مطالبی تولید میکنند که ممکن است مورد توجه مشتریان شما باشد، یادداشت کنید.
2- شبکه
برای افزایش اعتبار خود، عضو فعال گروهی تجاری مانند اتاق بازرگانی محل خود شوید و پیشنهاد دهید سخنرانی در مراسمها برای افزایش شانس ملاقات با روزنامهنگاران محلی و درخواست مصاحبه از شما.
3- با خبرنگاران محلی تماس بگیرید مستقیماً
اگر در مراسمی خبرنگاران محلی را دیدید، خودتان را به آنها معرفی کنید. پیشنهاد دهید که آنها را در محل کارتان بگردانید، با افراد کلیدی آشنا کنید یا اطلاعاتی برای تهیهی گزارش در اختیارشان بگذارید. دوستانه باشید، اما اصرار نکنید. فراموش نکنید که خبرنگاران و نشریات محلی را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید، با پستهای آنها تعامل داشته باشید و اگر دربارهی موضوعی که روی آن کار میکنند مطلبی گذاشتند، پیشنهاد کمک و اظهار نظر بدهید. خبرنگاران اغلب از شبکههای اجتماعی برای جمعآوری واکنشها به اخبار استفاده میکنند.
4- خبررسانی به خبرنگاران
اگر درگیر مسئلهای محلی مربوط به کسبوکارتان هستید، مثلاً محدودیتهای جدید پارکینگ، میتوانید برای روزنامه یا مجله مطلبی بنویسید یا اظهارنظری ارائه دهید. به روندها و اخبار در حال شکلگیری توجه کنید؛ اگر اتفاق مهمی رخ داد که به کسبوکارتان مربوط است، خبرنگاران را در جریان بگذارید و اطلاعات و دیدگاه خود را در اختیارشان قرار دهید. همچنین میتوانید پیشنهاد همکاری و نوشتن ستون ثابت یا پاسخگویی به پرسشهای خوانندگان در مورد مسائل تجاری را بدهید.
5- یادگیری نگارش خبر اطلاعیههای مطبوعاتی
خبرنگاران به اطلاعیههای مطبوعاتی خوب نوشتهشده و آموزنده پاسخ میدهند. تیتر واضح و توصیفی که داستان را بیان کند، از زبان غیرفنی استفاده کنید و متنی بنویسید که موضوع را توضیح دهد. مزایای پیشنهاد شما برای مشتریان محلی، همیشه شامل نقل قول، اطلاعات زمینه، مشخصات تماس و عکسی با کیفیت بالا باشد.
6- سوء استفاده فرصتهای روابط عمومی طبیعی
اگر شرکت شما ده ساله شد، اگر به ده هزارمین مشتری خود خدمت کردید، اگر جایزهای گرفتید یا قراردادی بزرگ بستید، به رسانههای محلی خود اطلاع دهید. داستانهای موفقیت برای خوانندگان و شنوندگان بسیار جذاب هستند.
7- بساز فرصتهای روابط عمومی
میتوانید با روزنامه یا رادیوی محلی خود همکاری کنید و مسابقهای با جایزهای مرتبط با کسبوکار خود، مانند یک سال محصولاتتان یا یک وعده شام برای دو نفر در رستورانتان، برگزار کنید. با مرتبط کردن آن با یک رویداد کلیدی مانند روز ولنتاین، تبلیغات را به حداکثر برسانید.
8- در فعالیتهای اجتماعی محله شرکت کن
با حمایت از رویدادها و سازمانهای محلی میتوانید روابط عمومی ایجاد کنید. این میتواند از برپایی غرفهای در جشن کریسمس محلی تا… ادامه داشته باشد. حمایت مالی از یک تیم ورزشی با نام شما روی پیراهنشان. به مطبوعات از مشارکتتان در هر رویداد محلی خبر دهید و ببینید آیا میتوانند خبرنگاری بفرستند، در غیر این صورت بعداً گزارشی برایشان ارسال کنید.
9- در فعالیتهای جمعآوری کمکهای مالی شرکت کن.
برگزاری رویدادهای خیریه یا تشویق کارکنان به شرکت در فعالیتهای غیرمعمول و چشمگیر جمعآوری کمکهای مالی میتواند در پوشش رسانهای سودمند باشد. مثلاً اگر یکی از کارکنانتان برای اتحادیه حفاظت از جنگلهای بارانی با کانو از رود آمازون پایین آمده است، مطمئن شوید که یک اطلاعیه مطبوعاتی جذاب با عکس ارسال میکنید و کارمندتان را برای مصاحبه در دسترس قرار میدهید.
10- تلاشهای خود را بررسی کنید.
در نظر بگیرید کدام یک از اقدامات شما تبلیغات مفیدی ایجاد کردهایم و همچنان در همین راستا فرصتهای بیشتری خلق میکنیم. در این کار آزمون و خطا زیاد است؛ هر بار لزوماً پوشش خبری به دست نمیآورید، اما ارتباطاتتان گسترش مییابد و جایگاهتان ارتقا مییابد. و این قطعاً برای کسبوکار مفید است.