بسیاری از کسبوکارها از بازاریابی تلفنی برای ارتباط با مشتریان خود استفاده میکنند. هر شرکتی که بهطور مستقیم فروش میکند، معمولاً از طریق تلفن به استعلامات پاسخ میدهد، قیمتها را ارائه میدهد و سفارشات را میگیرد. شرکتهای کوچک که مشتریان تجاری را هدف قرار میدهند، میتوانند از تلفن برای تماس با سرنخهای فروش، ارائه قیمت و هماهنگی قرار ملاقاتها استفاده کنند.
بازاریابی تلفنی نسبت به سایر روشهای بازاریابی، مزایای متعددی دارد. بر خلاف پیامک یا ایمیل، میتوانید مستقیماً با مشتری صحبت کنید و… سوال بپرسید برای سنجش میزان علاقهی آنها، دریابید نیازهایشان چیست و به پرسشها و اعتراضها پاسخ دهد.
اما تماسهای تلفنی فروش به منازل اغلب بهعنوان مزاحمت ناخوشایند تلقی میشود. اگر هدف شما مصرفکنندگان هستند، باید قبل از استفاده از بازاریابی تلفنی، خوب فکر کنید. با این کار ممکن است مشتریان خود را از دست بدهید و به اعتبار شرکت آسیب برسانید.
در هر صورت، همیشه باید مطمئن شوید که کسی که تماس میگیرید، در … ثبتنام نشده است. سرویس ترجیح تلفن .
تماس با مشتریان بالقوه
بازاریابی تلفنی میتواند به شرکتهای تجاری در دستیابی به اهداف متعددی کمک کند. میتوانید از بازاریابی تلفنی خروجی برای… پایگاه داده خود را بسازید هیچ چیزی داخل پرانتز وجود ندارد. مشتری جذب کردن و قرارها، پیگیری یک کمپین بازاریابی و با مشتریان در ارتباط باشید .
مردم کسبوکار معمولا تماسهای فروش را میپذیرند، مشروط بر اینکه فروشنده چیزی مرتبط ارائه دهد. ممکن است خودشان هم برای جذب مشتری تماسهای مشابهی برقرار کرده باشند و چگونگی آن را درک میکنند.
آمادهسازی و آموزش کارکنان برای موفقیت در بازاریابی تلفنی، رسیدن به اهداف فروش مشخص ضروری است؛ به طوری که صرفا تماسهای خروجی برقرار نکنید، بلکه فروش واقعی هم داشته باشید. پیشاپیش، پاسخهای قانعکنندهای برای پرسشهای رایج آماده کنید و خودتان هم چند پرسش داشته باشید تا اطلاعات بیشتری درباره مشتریان کسب کنید.
بازاریابی تلفنی اغلب برای ایجاد کسب و کار جدید با ارائه پیشنهاد قیمت یا تعیین وقت ملاقات. هرچند دشوارتر است، اما گذاشتن پای خود درِ کار، مؤثرترین راه برای فروش است. وقتی برای مشتری بالقوه پیشنهاد قیمت میفرستید، بسیار آسان است که او شما را رد کند.
برای افزایش شانس موفقیت، بهتر است از روش دو تماس استفاده کنید. در تماس اول، نام تصمیمگیرنده را بررسی و اطلاعات اولیه را کسب کنید. سپس برای گفتگویتان با مشتری بهخوبی آماده خواهید بود.
وقتی نمیتوانی ارتباط برقرار کنی
از اینکه نمیتوانید با آدمهایی که باید با آنها صحبت کنید، ارتباط برقرار کنید، خسته نمیشوید؟ مثل بازی تنیس تلفنی میماند؛ شما پیام میگذارید، آنها پیام میگذارند، شما دوباره پیام میگذارید… یا حتی بدتر، پیام میگذارید یا ایمیل میفرستید و هیچ پاسخی نمیگیرید. پس با تصمیم دشواری روبرو میشوید: پیگیری کنید و احساس کنید که دارید مزاحم میشوید؛ یا صبر کنید و احساس ناتوانی داشته باشید؟
اگر موفق به برقراری ارتباط نشدید، میتوانید این کارها را انجام دهید:
- اگر در یک دفتر کار میکنید، به میز او بروید.
- کارها را متفاوت انجام دهید. اگر با تلفن تماس گرفتید و پاسخی دریافت نکردید، پیام دیگری نگذارید، در عوض ایمیل ارسال کنید. یا سعی کنید پیامکی بفرستید؛ مردم تمایل دارند به پیامکها پاسخ دهند. چیزی شبیه این بگویید: «سلام X، بیایید امروز با هم صحبت کنیم. ساعت ۳ بعدازظهر تماس میگیرم. اگر این زمان مناسب نبود، لطفا زمانی را که ترجیح میدهید، پیامک کنید.»
- در اولین گفتگویتان، زمان گفتگوی بعدی را هماهنگ کنید و آن را در تقویم هر دو یادداشت کنید.
- راه حل آخر (اما باید مراقب باشید) این است که از یکی از افراد نزدیک به او بخواهید به شما مشاوره بدهد. میتوانید بگویید: «در برقراری ارتباط با X مشکل دارم. چه پیشنهادی برای تماس با او دارید؟»
کدام بهتر است؟ اندی باوندز، کارشناس ارتباطات میگوید: «به شرایط و فردی که با او صحبت میکنید بستگی دارد. اما من متوجه شدهام که معمولا پیامک جواب میدهد. و منطقی هم هست. مردم روزانه صدها ایمیل دریافت میکنند که اکثرشان خستهکننده هستند. ایمیل شما به راحتی در میان این حجم از اطلاعات گم میشود… اما پیامکهای کمتری دریافت میکنند و مردم معمولا سریعتر به آنها پاسخ میدهند.»
کسانی که به شما پاسخ نمیدهند را شناسایی کنید. حالا روش جدیدی برای پیگیری آنها پیدا کنید. یادتان باشد: اگر روش قبلی پیگیری جواب نداد، احتمالا دفعهی بعد هم جواب نخواهد داد. پس روش جدیدی امتحان کنید. معمولا همینقدر ساده است.
چگونگی متقاعد کردن مردم برای خرید از طریق تلفن
تماس سرد میتواند بسیار مؤثر باشد اما بسیاری از افراد دلِ شیرشان را از دست بدهند تنش صدایتان را تغییر میدهد و ممکن است باعث شود که دفاعی، تحریکپذیر یا احساساتی به نظر برسید. اعتماد به نفس ضروری است – هنگام شماره گیری لبخند بزنید.
بهترین روش در بازاریابی تلفنی، پرسیدن سوالات باز و گوش دادن به پاسخهاست. مثلاً اگر جوهر چاپگر میفروشید، پرسیدن «آیا به جوهر چاپگر نیاز دارید؟» احتمالاً جواب «نه» را به همراه خواهد داشت. در عوض، بپرسید که آیا چاپگر دارند و چه کسی جوهر آنها را تأمین میکند.
از مشتریان بپرسید با چه مشکلاتی روبرو هستند و راهحلهای مرتبط ارائه دهید. مشخص کنید چه کسی تصمیمگیرنده است و در چه بازه زمانی کار میکنند. فقط… با قیمت بفروش در عوض، نشان دهید که چه تفاوتی با رقبا دارید و مشتریان و نیازهای کسبوکار آنها را بشناسید.
دریافت تماسهای مشتریان
بازاریابی تلفنی فقط تماس گرفتن نیست. بسیاری از کسبوکارها فرصت تبدیل درخواستها به فروش را زمانی دارند که مشتریان با آنها تماس میگیرند. آمادگی برای این تماسهای ورودی اهمیت زیادی دارد. شما و کارکنانتان باید در تلفن حرفهای و کمککننده باشید و اطلاعات کاملی درباره محصولات و خدماتتان داشته باشید.
همیشه آموزشهای لازم را به کارکنان بدهید تا از آگاهی کامل آنها و ارائه خدمات مناسب اطمینان حاصل کنید. خدمات سطح بالا در حال تلفن صحبت کردن