هر کسبوکاری باید جایگاه ویژهی خود را بیابد؛ چیزی که آن را از دیگران متمایز کند. این ممکن است به معنای ارائه محصولات یا خدماتی بهتر، ورود به بازارهای جدید، یا حتی ارائه یک پیشنهاد کاملاً جدید باشد. چگونه میتوان شکافهای بازار را شناسایی و فرصتهای نوآوری را تشخیص داد؟
نوآوری قلب هر ایده تجاری موفق است، اما «نو» بودن در بازار رقابتی به سرعت جذابیت خود را از دست میدهد. رقیبان در بهبود ارائه شما درنگ نخواهند کرد و انتظارات مشتریان نیز بر همین اساس افزایش مییابد.
جان فیتزجرالد، مدیرعامل سازمان حمایت از کارآفرینان بریو هشدار میدهد: «اگر به موفقیتهای گذشته خود تکیه کنید، خطر از دست دادن مشتریان خود را دارید. ممکن است محصول یا خدمت شما کاملا خوب باشد، اما ممکن است مشتریان شما خواستههای بیشتری پیدا کرده باشند یا رقیبان جدیدی وارد بازار شده باشند.» رقبای جدید، ارزانتر یا نوآورتر در بازار
چطور شکاف بازار خود را پیدا کنیم
شناسایی شکاف در بازار میتواند به کسبوکار شما کمک کند تا از رقبا پیشی بگیرد. در اینجا شش نکته برای دیدن فرصتها آمده است. رقبای شما ندارند.
به مشتریانتان گوش دهید
هر کسبوکار کوچک باید به دنبال روندهای مشتریان خود باشد. آنها چه فکر میکنند؟ آیا انتظاراتشان در حال تغییر است؟
اگر به حرف مشتریانتان گوش دهید، متوجه میشوید که آیا ممکن است قصد ترک کردن داشته باشند یا نه و به خودتان فرصت میدهید تا کاری برای آن انجام دهید. اجازه ندهید کارهای روزمره مانع شوند، زمانی را برای این کار اختصاص دهید. با مشتریانتان صحبت کنید و نه فقط موارد مورد علاقهی شما.
به نقاط قوت خود از زاویه ای متفاوت نگاه کنید.
اگر کسبوکارتان راهاندازی شده است، احتمالا در برخی زمینهها از بسیاری بهتر عمل میکنید. چه بهترین تجهیزات باشد، چه کارکنان متخصص، چه فرآیندهای تولید فوقالعاده کارآمد، به چگونگی استفادهی نوآورانه از آنها برای کنار زدن رقبا فکر کنید.
مثلاً اوبر، بهعنوان یک پلتفرم اشتراکگذاری سفر، شبکه توزیع بینظیری از رانندگان ایجاد کرد و سپس از این قدرت برای ورود به حوزه تحویل غذا در سال ۲۰۱۴ و تسلط کامل بر آن استفاده کرد.
رقبای خود را زیر نظر داشته باشید.
شناخت نقاط قوت رقبا به شما کمک میکند تا دریابید چه چیزی میتوانید ارائه دهید که آنها ندارند و به این ترتیب نیازهای برآورده نشده بازار را مشخص کنید.
بازرسی مخفیانه، یکی از راههای کسب اطلاعات در مورد رقبا است، همانطور که شرکت در… نمایشگاههای تجاری اما مشتریان شما احتمالا ارزشمندترین منبع اطلاعات هستند.
فیتزجرالد توصیه میکند از آنها بپرسید: «چه چیزی باعث میشود با رقیب ما بمانید؟» آیا این فرصتی برای شماست؟ برای مثال، اگر شما استاندارد بالاتری از خدمات ارائه میدهید، شاید این به شما فرصت تازهای بدهد. مزیت رقابتی منحصر به فرد نقاط ضعف رقبا را شناسایی کنید و از این اطلاعات برای هدف قرار دادن بازارهای بینیاز استفاده کنید.
به دنبال گزینههای دورتر بگردید.
لازم نیست خودتان حتما نوآوری کنید؛ اگر زیاد سفر میکنید، نحوهی عملکرد صنعت خودتان را در کشورهای مختلف بررسی کنید و ببینید چه نوآوریهایی میتوانید پیدا کنید.
شرکتهای محلی ممکن است به ایدهای یا مدل تجاری انقلابی دست یافته باشند که هنوز آن را در منطقه شما ارائه نکردهاند.
خوب تحقیقات بازار بررسی این موضوع که آیا میتوانید ایدهای مشابه (یا نسخهای اصلاحشده از آن) را در وطن خود راهاندازی کنید، ضروری است.
تحلیل شکاف بازار به معنای بررسی شیوهی فعالیت سایر بخشها نیز هست. اگر میتوانید، رویکرد آنها را در شرکت خودتان به کار ببرید.
به دنبال مسائل حل نشده بگردید
برای پیدا کردن جایگاه مناسب در بازار، بهجای اینکه به محصول یا خدماتی که میتوانید ارائه دهید فکر کنید، به مشکلی که میتوانید حل کنید بیندیشید. چه دردسرها و مشکلاتی مشتریان شما دارند که هنوز کسی به آنها نپرداخته است؟
پژوهش کیفی بازار میتواند به شما کمک کند تا بینشهایی را از مشتریان در مورد محصولات موجود در یک بخش خاص و نوع پیشرفتی که آنها را به تغییر برند یا محصول ترغیب میکند، بهدست آورید.
از قوانین تجاری بهروز باشید.
قوانین جدید، کسبوکارها را به سمت مسیرهای تازه هدایت میکنند و حتی ممکن است بازارهای جدیدی را بگشایند. مقررات زیست محیطی به عنوان مثال، صنعتی را ایجاد کردهاند که به شرکتها در کاهش تأثیر زیست محیطیشان کمک میکند.
فیتزجرالد میگوید: «دقت کنید که دولت در حال تغییر اوضاع است. بسیاری از شرکتها از قوانین جدید عقب میمانند و این فرصتها را از آنها میگیرد.»
مهمترین چیز این است که به خودتان زمان بدهید. هر چه زودتر شکاف بازار را تشخیص دهید، پر کردن آن قبل از دیگران آسانتر خواهد بود.