استراتژی بازاریابی اسپاتیفای و ۵ کمپین بازاریابی مؤثر آن
همه میتوانند هویت و سلیقهی شنیداری خود را جشن بگیرند. اسلون-وینسنت از اسپاتیفای توضیح میدهد که چگونه «رپد» به پدیدهای فرهنگی تبدیل شد و طی سالها توجه کاربران را به خود جلب کرد. اسپاتیفای، بزرگترین پلتفرم پخش موسیقی در این حوزه، از سال ۲۰۰۶ برای کاربرانش جایگزینناپذیر بوده است.
پشتیبانی از سیستمعاملهای مختلف و طرحهای اشتراک ارزان قیمت، به اسپاتیفای امکان دسترسی به تعداد زیادی کاربر را میدهد. 456 میلیون کاربر اما آیا تا به حال فکر کردهاید که اسپاتیفای چگونه با استراتژیهای بازاریابی خود، رکورد زمان استفاده کاربران را میشکند؟
ادامه مطلب را بخوانید تا بفهمید چگونه آنها برای ماندن در صدر صنعت پخش موسیقی، بازاریابی میکنند!
طراحی سایت وردپرس در استراتژی بازاریابی اسپاتیفای نقشی اساسی در جذب و نگهداشتن کاربران دارد. با استفاده از طراحی ساده، مدرن و کاربرپسند، اسپاتیفای توانسته است تجربه شنیداری کاربران خود را بهبود بخشد و آنها را برای استفاده بیشتر از پلتفرم خود ترغیب کند. طراحی سایتهای خود را به نحوی انجام داده است که به راحتی میتوانند به انواع دستگاهها متصل شوند و به این ترتیب، پلتفرم اسپاتیفای به راحتی برای کاربران در دسترس است. این طراحیهای خلاقانه به افزایش تعامل و وفاداری کاربران کمک کرده است.
استراتژی بازاریابی اسپاتیفای
از ابتدا، با هدف قرار دادن جوانان، از جمله نسل هزاره و نسل زد، اسپاتیفای میداند چگونه با جوانان در اپلیکیشن، تبلیغات و هر جای دیگری ارتباط برقرار کند. اسپاتیفای با پلیلیستهایی برای دوش گرفتن، خوابیدن، ورزش کردن و هر موقعیت دیگری، همیشه همراه کاربرانش است.
اما اسپاتیفای چگونه به همراه همیشگی در هر فعالیتی تبدیل شده است؟ استراتژی بازاریابی اسپاتیفای چیست و چگونه تا این حد در زندگی ما نفوذ کرده است؟
نگاهی گذرا به استراتژی بازاریابی اسپاتیفای نشان میدهد که تمرکز اصلی آن بر روی:
- درگیری در شبکههای اجتماعی
- تهیهی لیستهای پخش سفارشی برای کاربران
- تخفیفها از طریق کمپینهای شرکایی
اسپاتیفای با استفاده از دادههای کاربران، به سلیقهی موسیقیایی و عادات شنیداری مخاطبان هدف خود میپردازد و برای هر کاربر، پلیلیستهای شخصیسازیشدهای میسازد. در نتیجه، به کاربران انگیزهی کافی برای به اشتراک گذاشتن آن با اطرافیان خود میدهد. در نهایت، افراد بیشتری این اپلیکیشن را دانلود میکنند تا ببینند اسپاتیفای چه پیشنهادهایی برای آنها دارد.
استراتژی بازاریابی اسپاتیفای که بر تجربه شخصیسازیشدهی کاربر تمرکز دارد، به آن اجازه داده از رقبا متمایز شود و پایگاه مشتریان قابل اعتمادی بسازد. حالا بیایید جزئیات پشت این موفقیت را بررسی کنیم.
طراحیِ متمرکز بر کاربر در یک شرکت
در طراحی یک محصول یا خدمت، باید عمیقا به تجربه کاربری پرداخت که بر سه اصل جهانی استوار است.
- دستور زبان بصری
- زبان و نگارش
- طراحی روایی
اسپوتیفای با استفاده از رنگهای زنده و متضاد در پستهای آماده اشتراکگذاری شبکههای اجتماعی و نمایش ویدیوهای کوتاه یا متن ترانهها در کنار آهنگ، جلوهای جذاب دارد. همچنین با زبان غیررسمی و دوستانه با کاربران ارتباط برقرار میکند. استراتژی شخصیسازی بازاریابی اسپوتیفای شما را راوی داستان حساب کاربریتان میکند. میتوانید با دوستان خود پلی لیستهای ترکیبی بسازید تا ببینید به چه آهنگهایی مشترکا گوش میدهید، آهنگهایی مشابه آهنگهای مورد علاقهتان را کشف کنید و آهنگهای برتر را در پلی لیستهایی با اهداف مختلف جمعآوری کنید.
روند فرهنگی
به گفتهی اسپاتیفای گزارش فرهنگِ بعدی ۲۰۲۲ نسل هزاره و نسل زد در حال شکل دادن آیندهی پخش صوتی و فرهنگ هستند. مفهوم صوتی، دیدگاه جوانان را تغییر میدهد و به آنها کمک میکند تا جامعهی خود را ایجاد کنند یا به جامعهای محلی بپیوندند. آنها با اسپاتیفای فضایی برای وجود داشتن، درک شدن، حمایت از یکدیگر و الهام گرفتن پیدا میکنند.
طرحهای اشتراک خوب
تبدیل مشتری بالقوه به مشترک، پیروزی هر شرکتی است. ارائه خدمات باکیفیت و قیمت مناسب، عاملی قدرتمند برای وفاداری طولانی مدت کاربران به اسپاتیفای است.
اسپا تیفای طرحهای اشتراک مختلفی ارائه میدهد تا بتوانید به راحتی طرح مناسب خود را پیدا کنید. طرح پریمیوم اسپاتیفای، پخش موسیقی بدون تبلیغات، دسترسی نامحدود به کتابخانهای شامل میلیونها آهنگ و امکان دانلود آهنگها برای گوش دادن آفلاین را برای کاربران فراهم میکند. این به اسپاتیفای اجازه میدهد تا پلتفرم خود را به کاربرانی که به دنبال تجربهای ممتاز از موسیقی هستند، معرفی کند. به طور مشابه، طرح رایگان آن به کاربران اجازه میدهد تا با تبلیغات به آهنگها دسترسی داشته باشند.
اسپا تیفای با ارائه طرحهای مختلف توانسته به طیف وسیعتری از کاربران دست یابد و در نتیجه، کمپینهای بازاریابی دیجیتالی خود را موثرتر هدفگذاری کند.
استراتژی بازاریابی شبکههای اجتماعی اسپاتیفای
موفقیت چشمگیر اسپاتیفای در دنیای پخش موسیقی دیجیتال تا حد زیادی مدیون استراتژی هوشمندانه بازاریابی آن در شبکههای اجتماعی است. اسپاتیفای با انتشار پستهای خلاقانه که شامل معرفی آهنگهای جدید و محبوب قدیمی است، همواره مشتریان بالقوه و فعلی خود را از خدماتش آگاه نگه میدارد.
آنها از منابع متنوعی، از تایید سلبریتیها گرفته تا تبلیغات بومی در چندین پلتفرم رسانه اجتماعی، برای ایجاد گفتگو درباره برند و افزایش آگاهی استفاده کردهاند. به عنوان یکی از غولهای فناوری که برای رشد سریع در سالهای آینده آماده است، واضح است که اسپاتیفای چگونگی استفاده موثر از قدرت رسانههای اجتماعی را به خوبی فرا گرفته است.
از آنجایی که استراتژی بازاریابی دیجیتال اسپاتیفای پیروی از آخرین روندها و همچنین خلق روندهای جدید است، در… کمپینهای شبکههای اجتماعی اسپا تفای از زبانی استفاده میکند که با نسل جوانتر ارتباط برقرار میکند. بیایید به برخی از مثالهای کمپینهای هوشمندانهی اسپاتیفای نگاهی بیندازیم.
خدمات سئو وردپرس نقش حیاتی در بهینهسازی موتور جستجوی اسپاتیفای ایفا کرده و به این برند کمک کرده تا محتوای خود را بهتر از همیشه در نتایج جستجو معرفی کند. اسپاتیفای از تکنیکهای سئو برای بهبود رتبهبندی صفحات خود در جستجوهای مرتبط با موسیقی، هنرمندان و آلبومها استفاده کرده است. این استراتژیها نه تنها به جذب ترافیک بیشتر کمک کرده، بلکه اسپاتیفای را به عنوان یک پلتفرم پیشرو در صنعت موسیقی آنلاین مطرح کرده است.
هشتگها
هشتگها کاربران را به هم نزدیک میکنند و به آنها کمک میکنند تا همفکران خود را پیدا کنند یا هنرمندان، آهنگها و گروههای جدیدی را کشف کنند. اسپاتیفای کاربران را با…آن آهنگ وقتیدر سال ۲۰۱۴، بستری ایجاد شد که کاربران میتوانستند رسانهها را ضمیمه کنند، داستان خود را بگویند و آهنگ به اشتراک بگذارند. همچنین، همانطور که شاهد تأثیر بزرگ کمپینهای هشتگ سالانه «جمعبندی» بودهایم،پایانبندی سال ۲۰۲۲استفاده از هشتگ در سراسر جهان، بیشک بخشی از استراتژی بازاریابی جهانی اسپاتیفای است.
میل به به اشتراک گذاشتن اسپاتیفای رپ خود بین کاربران به طور غیرقابل انکاری مسری است. اسپاتیفای رپ، بهعنوان قابلیتی مبتنی بر کاربر، به افراد امکان میدهد تا سلیقه موسیقیایی خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و بخشی از هویت خود را آشکار کنند.
بازاریابی دادهمحور
استراتژیهای بازاریابی دادهمحور رو به افزایش هستند و اسپاتیفای یکی از برندهایی است که از دادهها به نفع خود استفاده میکند. اما چگونه؟
اسپا تیفای با ذخیرهسازی حجم عظیمی از دادههای مربوط به ۴۵۶ میلیون کاربر، از اطلاعات مصرفکنندگان مانند عادات شنیداری، هنرمندان مورد علاقه و آهنگهای پر پخش برای ایجاد کمپینهای بازاریابی هدفمند و شخصیسازیشده استفاده میکند. این شرکت در سال ۲۰۱۶ کمپینی مبتنی بر داده راهاندازی کرد که کاربران اسپاتیفای را با هنرمندان مورد علاقهشان مرتبط میساخت و از آن زمان تاکنون به توسعه رویکرد شخصیسازیشده خود ادامه داده است. اسپاتیفای همچنین از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای تصمیمگیری و بهبود تجربه کاربری، مانند قابلیت «بلند» که به کاربران اجازه میدهد تا پلی لیستهای شخصیسازیشده را با دوستان خود به اشتراک بگذارند، استفاده میکند.
استراتژی خلاقانه اسپاتیفای
اسپا تیفای با اجرای استراتژیهای خلاقانه بازاریابی، در افزایش درآمد و تعداد کاربران خود موفق بوده است. این شرکت با بهرهگیری از بینشهای مبتنی بر داده، شخصیسازی و بازاریابی دهان به دهان، با ابتکاراتی مانند Spotify Wrapped به موفقیت چشمگیری دست یافته است.
در اینجا چند نمونه از رویکرد جسورانه اسپاتیفای در استفاده از استراتژیهای خلاقانه برای بازاریابی مؤثر محصول و ویژگیهای آن آمده است:
خداحافظ ۲۰۱۶، عجیب بودی.
سال ۲۰۱۶ سالی عجیب برای جهان بود؛ با مرگ چهرههای مشهور، برگزیت و… اسپاتیفای با استفاده از دادهها و بهوسیلهی بیلبوردهای طنزآمیز از این موقعیت بهره برد. این لحن بازیگوشانه برای جذب کاربران جدید طراحی شده بود.
اهداف سال ۲۰۱۸
این کمپین از پرکاربردترین هشتگهای سال ۲۰۱۸ که همگی بر اهداف متمرکز بودند الهام گرفته شده است: #اهداف_زندگی، #اهداف_بلوغ، #اهداف_روابط. اسپاتیفای با نگاهی جالبتر، از دادههای خود استفاده کرد و اهداف سال ۲۰۱۸ خود را تعیین نمود. برای مثال، آهنگ «خیلی خوب در خداحافظی» بیش از ۹۱۰۹۲۵ بار در لندن پخش شد و اسپاتیفای هدف خود را «بهطور قابلتوجهی در خداحافظیها بیمهارتتر شدن» قرار داد که در تصویر بالا دیده میشود.
مُختصرِ اسپاتیفای
اسپا تیفای با خلاصههای سالانهای که هم دادههای کلی و هم دادههای شخصی را در بر میگیرند، یک سنت ایجاد کرده است. دیدن عملکردتان در طول سال به چیزی تبدیل شده که همه با شوق و کنجکاوی منتظرش هستند. در واقع، این دیگر یک قانون شده است. شما نمیتوانید سال جدید را شروع کنید مگر اینکه آن را به اشتراک بگذارید. خلاصه اسپاتیفای نوشتههایی با دوستان
موسیقی برای هر حال و هوایی
آیا مشکلی هست که یک میم دقیق و خندهدار نتواند حلش کند؟ اسپاتیفای واقعا با میمها بهترین کار را کرد. ما انسانیم. اشتباه میکنیم. پیچیده ایم. فقط نمیتوانیم بفهمیمش. در اسپاتیفای، آهنگهایی هستند. برای هر احساسی
فهرست پخش آینده
استراتژی بازاریابی اسپاتیفای در سال ۲۰۲۳ کپسول زمانی موسیقی با قرار دادن هر آهنگ در گلدان، خرس عروسکی، جعبه ناهار، بطری، بلوط یا جیب، شما یک لیست پخش با چند آهنگ در مورد لحظات خاص مانند «آهنگی که باید در سال ۲۰۲۳ بهصورت زنده بشنوید» میسازید. این قابلیت جدید میتواند به یک استراتژی بازاریابی دائمی تبدیل شود، اما دادههای کاربران در سالهای آینده حقیقت را نشان خواهد داد.
کانالهای پخش اسپاتیفای
اسپانتیفای روی مرورگر، موبایل و اپلیکیشن لپتاپ با گزینههای ویندوز، لینوکس و مک آیاواس کار میکند؛ در دسترس بودن روی چندین دستگاه، دسترسی را افزایش میدهد.
دسترسی به کاربران در هر سیستمعامل یا دستگاهی ضروری است. بازاریابی جهانی باید تمام افراد با عادات تکنولوژیکی مختلف را پوشش دهد و پیگیری روندهای جدید با تغییر دستگاهها را میطلبد.
مثل اسپاتیفای جمعبندی کردن
رویکرد نوآورانه اسپاتیفای نشان میدهد که راه دیگری برای بازاریابی و تبلیغات وجود دارد که سرگرمکننده است و رشد ارگانیک را تشویق میکند. برای داشتن دیدگاههای منحصربهفرد، پیشنهاد میکنیم نگاهی گستردهتر به صنعت سرگرمی داشته باشید تا دیدگاههای متنوعی کسب کنید. با بررسی استراتژیها و کمپینهای بازاریابی دیگر غولهای رسانهای شروع کنید تا رویکردهای مختلف در این بخش پویا را درک کنید.
- استراتژی بازاریابی نتفلیکس
- استراتژی بازاریابی دیزنی
- استراتژی بازاریابی آمازون پرایم
اگر میخواهید برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی قدرتمند مثل اسپاتیفای، از متخصصان کمک و مشاوره بگیرید، میتوانید با بهترینها تماس بگیرید. آژانسهای تبلیغاتی حالا!