تحقیق در مورد محصول جدید، پیش از عرضه به بازار، کاملا ضروری است تا از شکست پرهزینه جلوگیری شود. زاپّی نشان میدهد چگونه میتوانید محصولات جدیدتان را بدون صرف هزینه زیاد آزمایش کنید.
از دوستان و خانواده نظرخواهی کن
اما نهشمااز دوستان و خانواده بخواهید که از دوستان و خانواده خودشان بازخورد بگیرند. خودتان سؤال نپرسید. هرچند انجام پژوهش با کمک دوستان و خانواده خودتان سادهتر به نظر میرسد، اما توصیه نمیشود.
آنها شور و شوق را در چشمان شما خواهند دید و خطر این است که بیش از حد مشتاق شوند. همچنین ممکن است نخواهند احساسات شما را جریحه دار کنند و در گفتن حقیقت، اگر از محصولات شما خوششان نیاید، تردید کنند.
در نتیجه، برداشت اغراقآمیزی از محصولتان خواهید داشت که میتواند شما را به مسیر اشتباه بکشاند.
با مشتریان بازار هدف خود ارتباط برقرار کنید
اگر محصول یا خدمت شما بسیار هدفمند مثلاً اگر فقط هدف شما زنان جوان و ثروتمند هستند، باید به شبکهی مناسب دسترسی پیدا کنید. اگر به دنبال بازار هدف خاصی هستید، تشکیل گروه دوستی مفید است. کسی را پیدا کنید که با مشخصات مطابقت دارد از مشتری ایدهآل خودتان بخواهید همراه با گروهی از دوستان همفکرش بیایند. اندازه ایدهآل گروه، حدود پنج تا هشت نفر است. میتوانید در مورد همه جنبههای محصولتان از جمله خود محصول، جایگاهیابی آن و استراتژی توزیع، سوال کنید. قیمت بستهبندی و تبلیغات و نقاط قوت و ضعف آن. باز هم بهتر است خودتان سؤال نپرسید. از کس دیگری بخواهید این کار را انجام دهد.
در گروه، بیان احساسات افراد مهمتر است، بنابراین به گفتگوی آزاد و غیررسمی نیاز دارید، نه ساختاری خشک و سفت. بهتر است برای دریافت طیف وسیعی از نظرات، دو جلسه یا بیشتر برگزار کنید. میتوانید به عنوان تشکر، به شرکتکنندگان هدیهای کوچک مانند بن یا جایزه بدهید.
به حرفهای کسانی که محصول شما را دوست دارند یا از آن متنفرند، گوش دهید.
بحث همیشه به معنای یافتن نقطه مشترک نیست. اگر چهار نفر محصول شما را دوست داشته باشند و دو نفر از آن متنفر باشند، این برای تحقیقات شما بسیار بهتر از شش نفری است که کمی آن را دوست دارند. آن چهار نفر احتمال خرید محصول را بسیار بیشتر دارند.
به حرف کسانی که محصول را دوست دارند گوش دهید و از آنها دلیلش را بپرسید؛ میتوانید از این اطلاعات در تبلیغات خود استفاده کنید.
به طور مساوی بازخورد صادقانه نظرات افرادی که محصول شما را دوست ندارند میتواند به شما در اصلاح و بهبود آن کمک کند. باید به دیدگاههای مختلف گوش دهید و انگیزههای آنها را دریابید.
تحقیقات بازار کمی انجام دهید
در حالی که پژوهش کیفی مثلاً نظرات گروههای کانونی، میتواند به شما کمک کند تا محصول خود را در مراحل اولیهی توسعه، دقیقتر کنید. در پایان این مرحله، شما باید … آزمون کمی .
پس اگر مثلاً دوچرخهای جدید طراحی کردهاید و بازخورد زیادی درباره سبک و طراحی آن گرفتهاید و آماده تولید هستید، میتوانید با انجام تحقیقات کمی، از وجود بازار کافی برای آن و گروه هدف مطمئن شوید.
اگر ۲۷ درصد آن را دوست دارند، باید بفهمید چه کسانی هستند. مشخصات آنها را بررسی کنند مکانشان را پیدا کرده و آنها را هدف قرار دهید. نظرسنجی ساده این کار را میتوان بهصورت آنلاین، تلفنی یا دستی انجام داد تا این اعداد را به شما بدهند.
در یک نظرسنجی جامع، سوالی بپرسید.
اگر محصول یا خدمت شما را بتوان در یک جمله خلاصه کرد، میتوانید با خرید یک سؤال در نظرسنجیهای ترکیبی شرکتهایی مانند تیاناس یا ایپسوس موری، تحقیقات ارزانقیمتی انجام دهید. این نظرسنجیها معمولاً پاسخ ۱۰۰۰ نفر را که نمایانگر نمونهای از کل مصرفکنندگان بریتانیا هستند، درخواست میکنند.
این روش زمانی منطقی است که محصول شما برای بازار انبوه طراحی شده باشد. میتوانید محصول خود را توصیف کنید و از پاسخدهندگان بپرسید که چقدر احتمال دارد آن را در مقیاسی از یک تا ده خریداری کنند.
به دقت و با تأمل زیاد درباره سؤالات پرسشنامه خود بیندیشید. اگر سؤالات را درست طرح نکنید، وقت و پول خود را هدر دادهاید.
روابط مستمر با مشتریان را برقرار کنید.
کاری که شرکتهای بزرگ مانند پروکتر اند گمبل اکنون انجام میدهند، ایجاد جوامعی از افراد از … است. بازار هدف و از آنها درخواست مشارکت ارائه بازخورد به طور مستمر
میتوانید با گروهی از افراد یا یک جامعه آنلاین ارتباط برقرار کرده و با آنها گفتگو کنید. از آنها بخواهید تا در طول مدتی مشخص به شما کمک کنند تا بتوانید محصول و استراتژی بازاریابی خود را بر همین اساس توسعه دهید.
مزیت این روش این است که این افراد اغلب به مدافعان محصول شما نیز تبدیل میشوند.