جذب نکردن مشتری کافی نگرانکننده است، اما اگر بدانید چرا این اتفاق میافتد، شاید بتوانید اوضاع را تغییر دهید. در اینجا شش دلیل برای رفتن مشتریان به جای دیگر و چگونگی برخورد با آن آمده است.
قیمتهای شما خیلی بالاست یا خیلی پایین.
اگر قیمتهای شما بالا تلقی شود، ممکن است برخی یا همه مشتریان بالقوهی شما را فراری دهد. درک این نکته ضروری است که مشتریان در کجا حاضر به خرج کردن پول هستند و در کجا ترجیح میدهند صرفهجویی کنند.
نکته دیگری که برخی صاحبان مشاغل متوجه آن نمیشوند، این است که قیمتگذاری خیلی پایین میتواند این تصور را ایجاد کند که محصولات یا خدمات شما بیکیفیت هستند که میتواند به همان اندازه دافعهآور باشد. مشتریان همیشه به دنبال ارزانترین گزینه نیستند. کلید تعیین قیمت، شناخت بازار شما هم مشتریان و هم رقبا
هدف، البته، تعیین قیمتهای بهینهای است که به شما اجازه میدهد سود خود را به حداکثر برسانید در حالی که همچنان برای مشتریان جذاب باقی بمانید. اگر نتوانید رقابت قیمتی باید روی خدمات و تجربه کلی مشتری تمرکز کنید.
محصولات یا خدمات شما قدیمی هستند.
شاید محصولات یا خدمات شما دیگر آنقدرها که قبلا جذاب نیستند. شاید محصولات یا خدمات رقبای تجاری از مال شما بهترند. شاید مال شما کمی کهنه به نظر برسد.
تکامل میتواند کلید طول عمر در کسبوکار باشد؛ یعنی ممکن است فقط کافی باشد محصولات خود را بهبود یا بهروزرسانی کنید، یا اینکه نیاز باشد محصولات و خدمات جدیدی ارائه دهید و محصولات یا خدمات منسوخشده را کنار بگذارید.
قبل از صرف هزینههای قابل توجه برای توسعه محصول یا خدمت جدید، (این کار را انجام دهید) تحقیقات بازار دقیق و کامل .
فضای شما جذاب نیست.
البته این بیشتر برای کسبوکارهای فیزیکی صدق میکند؛ کسبوکارهایی که قدیمی، تاریک، بدچیدمان، کوچک یا به هر شکل دیگری نامناسب باشند. محیط نامناسب میتواند از رفت و آمد بکاهد.
شما باید فضایی جذاب و گیرا خلق کنید. این کار از طریق دکور، چیدمان محصولات، نورپردازی، موسیقی و بوها امکانپذیر است. محیط شما باید حس خوبی ایجاد کند که مشتریان را خوشامد بگوید و تشویقشان کند تا بمانند، بگردند و دوباره برگردند. از خودتان بپرسید که مشتریان از کسبوکاری مثل کسبوکار شما چه انتظاری دارند. یک آرایشگاه مدرن باید تجربهای کاملا متفاوت از یک چایخانه سنتی ارائه دهد.
دوری از محل دسترسی آسان، میتواند یکی از دلایل شکست کسبوکارها در جذب مشتری باشد. با وجود بهترین تلاشهای بازاریابی، ممکن است نتوانید مشتری کافی جذب کنید و در نتیجه باید مدل کسبوکارتان را بازنگری کنید یا… به مکان بهتری نقل مکان کنید .
خدمات مشتری شما ضعیف است.
شاید فکر کنید در هر تعامل با مشتریان، به تمام نیازهایشان رسیدگی میکنید، اما آیا خود آنها هم همین را میگویند؟ آیا واقعا… مشتریان خود را درک کنید و در مورد کارمندان شما چه؟ آیا آنها سطح خدمات مورد نیاز برای جذب و حفظ مشتریان را ارائه میدهند؟ چه زمانی آنها … رسیدگی به شکایات مشتریان ?
باید تلاش کنید از انتظارات فراتر روید و ارائه خدمات خوب به مشتری به شما در این امر کمک خواهد کرد. به مشتریان فعلی خود بیشتر بفروشید آیا شما و همکارانتان نیاز به بهبود مهارتهای خدمات مشتری دارید؟
وقتی حاشیه سودتان تحت فشار است، طبیعی است که به دنبال راههایی برای کاهش هزینهها باشید، در حالی که مشتریان همچنان جذب کسبوکار شما میشوند. اما متأسفانه، اغلب هزینهها در بخشهایی که مستقیماً با مشتری در ارتباط هستند، مانند بودجه آموزش، کاهش مییابد و این امر به طور مستقیم بر خدمات مشتری تأثیر میگذارد.
باید تعادلی بین کاهش هزینهها و بهبود تجربه مشتری برقرار کنید. بسیار مهم است که مشتریان نیاز دارد ملاقاتها انجام میشود و شما همچنان راههای جدیدی برای تعامل با مشتریان خود و ایجاد روابط قویتر با آنها پیدا میکنید.
بازاریابی شما اثرگذاری کمی دارد.
نداشتن تبلیغات کافی یا تبلیغات نادرست، میتواند دلیل جذب نکردن مشتریان کافی باشد. اگر مردم از وجود شما باخبر نباشند، از شما خرید نخواهند کرد.
اگر فعالیتهای تبلیغاتی شما نتواند مشتریان بالقوه را جذب و آنها را به کسب اطلاعات بیشتر درباره شما ترغیب کند، صرفا وقت و پولتان را هدر دادهاید.
از بازاریابی آنلاین هیچ چیزی درون پرانتز نبود. رسانههای اجتماعی و تبلیغات از میان، از طریق بازاریابی مستقیم به نمایشگاهها و روابط عمومی راههای زیادی برای جذب مشتریان بالقوه و فعلی وجود دارد. البته کلید اصلی، پیدا کردن روشهایی است که برای شما بهترین عملکرد را دارند.
راه دیگر برای در مسیر درست ماندن این است که برنامه بازاریابی طراحی کنید اگر میخواهید کسبوکارتان به جایی که میخواهید برسد، باید بدانید که کدام راه را باید بروید.
بازار شما از بین رفته است.
حقیقت تلخ این است که بسیاری از محصولات، خدمات و حتی کسبوکارها به بنبست میرسند و دیگر بازاری برای آنها وجود ندارد.
این اتفاق به این دلیل میافتد که سلیقه، خواستهها و نیازهای مشتریان تغییر میکنند و مدل کسبوکار شرکت به اندازهی کافی چابک نیست که خود را با این تغییرات وفق دهد.
مطمئن شدن (مفید است). شناخت بازار به روز باشید و از روندها و پیشرفتها مطلع بمانید. بخش شما برای پیشتازی در رقابت، از جمله فرایندهای جدید، فناوری یا نوآوریهای رقبا.