09376996070 (سفارش سئو، سایت و تبلیغات)

روش کیفی یا کمی، کدام یک برای شما مناسب است؟

آنچه در این مقاله می خوانید:

تحقیقات بازار عموما به دو گروه اصلی روش‌شناختی تقسیم می‌شود: کیفی و کمی. راب شلدون توضیح می‌دهد.

پژوهش کیفی کاوش عمیقی در افکار، احساسات و رفتار مردم و مهم‌تر از آن، دلایل آن‌هاست. اگر می‌خواهید بدانید چرا مشتریان شما چنین رفتاری دارند و چه موانعی ممکن است برای تغییر رفتار آن‌ها وجود داشته باشد، از تحقیقات کیفی برای بررسی این مسائل استفاده می‌کنید. تحقیقات کیفی یافته‌های آماری دقیقی ارائه نمی‌دهد.

پژوهش کمی میزان افرادی را که به شیوه‌ای خاص فکر، احساس یا رفتار می‌کنند، می‌سنجد و از تحلیل آماری برای تعیین نتایج استفاده می‌کند. اگر بخواهید بدانید چند نفر از مشتریان شما از تغییر در محصول یا خدمتی پشتیبانی می‌کنند – و شدت این پشتیبانی چقدر است – تا بتوانید تعیین کنید که آیا توجیه تجاری برای انجام این تغییر وجود دارد یا خیر، از تحقیق کمی استفاده می‌کنید.

اگرچه اغلب به عنوان روش‌های مستقل استفاده می‌شوند، اما می‌توان آن‌ها را با ارزش ترکیب کردروش ترکیبیتحقیق. ممکن است در حال بررسی یک نظرسنجی رضایت مشتری برای اولین بار. ممکن است شما در مورد نیازهای مشتریانتان تصوری داشته باشید، اما دیدگاه آن‌ها ممکن است متفاوت باشد. یک تحقیق کیفی اولیه می‌تواند نیازها و اولویت‌های آن‌ها را شناسایی کند؛ سپس یک نظرسنجی کمی می‌تواند میزان رضایت مشتریان از برآورده شدن این نیازها را بسنجد.

پژوهش کیفی چگونه کار می‌کند؟

پژوهش کیفی دنبال می‌کند راهنمای مصاحبه نیمه ساختاریافته برای اطمینان از پوشش همه موضوعات مورد بحث و مرتبط ماندن گفتگو. با این حال، پرسش و پاسخ آزاد است و از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شود دلایل پاسخ‌های خود را بررسی کنند. این روند می‌تواند دیدگاه‌ها و انگیزه‌های نهفته، محرک‌ها و موانع رفتاری را آشکار کند. همچنین می‌تواند واکنش‌ها به پیام‌ها، مطالب چاپی، ویژگی‌های طراحی و محصولات جدید را بررسی کند، درک اصطلاحات را بیازماید، به تولید مفاهیم جدید کمک کند و موارد بسیار دیگر.

مشاهده این مطلب  10 سایت برتر موسیقی آماده برای سازندگان ویدئو و تولید فیلم در سال 2023

رایج‌ترین روش‌های کیفی، گروه‌های کانونی و مصاحبه‌های عمیق هستند.

گروه‌های کانونی (یا بحث‌های گروهی) معمولا شامل پنج تا هشت شرکت‌کننده هستند که برای بحث درباره چند موضوع، با راهنمایی یک مجری، گرد هم می‌آیند. پویایی تعامل بین شرکت‌کنندگان، ویژگی مهمی از یک گروه کانونی است.

مصاحبه‌های عمیق، مصاحبه‌های فردی هستند که به‌صورت تلفنی یا حضوری انجام می‌شوند. فضای صمیمی‌تر این نوع مصاحبه‌ها به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد آزادانه صحبت کنند و به‌ویژه زمانی مناسب است که شرکت‌کنندگان رقیب یکدیگر باشند و حاضر به شرکت در گروه‌های کانونی نباشند.

پژوهش کیفی معمولاً ضبط صوتی و رونویسی می‌شود. رونوشت‌ها داده‌های مورد تحلیل توسط مجری را تشکیل می‌دهند. گروه‌ها همچنین می‌توانند فیلمبرداری شوند و در مکان‌های مخصوص به این منظور، به‌صورت لحظه‌ای نیز مشاهده شوند.

اگر شرکت حرفه‌ای تحقیقات بازار این کار را برای شما انجام می‌دهد و می‌توانید انتظار گزارش یا ارائه یافته‌ها را با نقل قول‌های مستقیم از شرکت‌کنندگان داشته باشید.

پژوهش کمی چگونه کار می‌کند؟

پژوهش کمی از پرسشنامه ساختاریافته با پرسش‌های عمدتاً بسته استفاده می‌کند؛ یعنی پاسخ‌دهندگان پاسخ‌های خود را از فهرست‌های از پیش تعیین‌شده انتخاب می‌کنند. طیف وسیعی از انواع پرسش‌ها ممکن است به کار رود. برای مثال، پرسش‌های رتبه‌بندی می‌توانند شدت احساساتی مانند اهمیت یا رضایت را اندازه‌گیری کنند، پرسش‌های اولویت‌بندی می‌توانند ترجیحات را مشخص کنند و غیره.

پژوهش کمی می‌تواند بر پایه کاغذ، مانند پرسشنامه پستی، یا رایانه‌ای، مانند تلفن یا نظرسنجی آنلاین، باشد. نظرسنجی رایانه‌ای همچنین می‌تواند به‌صورت حضوری با استفاده از لپ‌تاپ یا در محل (مثلاً در فروشگاه، در خیابان) با استفاده از PDA (رایانه‌های دستی) انجام شود.

مشاهده این مطلب  ایجاد شخصیت خریدار: راهنمای نهایی شما برای سال 2023

به دلیل ماهیت آماری پژوهش کمی، حجم نمونه اهمیت دارد. به‌طور کلی، حداقل تعداد پاسخ‌ها برای هر موضوع مورد علاقه سی عدد در نظر گرفته می‌شود، هرچند حجم نمونه بزرگ‌تر، داده‌های قابل اعتمادتری تولید می‌کند.

از یک پژوهشگر بازار حرفه‌ای، انتظار دارید گزارشی یا ارائه ای از یافته‌ها همراه با جداول و نمودارها دریافت کنید.

جواد یاسمی (متخصص سئو)

جواد یاسمی (متخصص سئو)

استراتژیست و مشاور سئو سایت های شرکتی، فروشگاهی، کارخانه ها و برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در مشهد، تهران و ایران | سئو (SEO) با جواد یاسمی 09376996070

آخرین مقالات مرتبط

سئو چیست؟ راهنمای جامع و به_ روز برای فهم دقیق SEO در سال 1404

سئو چیست؟ راهنمای جامع و به‌ روز برای فهم دقیق SEO در سال 1404

در دنیای دیجیتال امروز، حضور در نتایج برتر موتورهای جست‌وجو مانند گوگل، برای هر کسب‌وکار یا وب‌سایتی...
۲۳ کمپین تبلیغاتی موفق که دنیای برندینگ را متحول کردند

۲۳ کمپین تبلیغاتی موفق که دنیای برندینگ را متحول کردند

در دنیای بازاریابی و تبلیغات، رقابت شدیدتر از همیشه است و تنها برندهایی برنده‌اند که بتوانند پیام خود...
۵ روش هوشمندانه برای رصد تبلیغات رقبا

۵ روش هوشمندانه برای رصد تبلیغات رقبا

تحلیل رقبا یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر استراتژی بازاریابی دیجیتال حرفه‌ایه. اما متأسفانه خیلی از کسب‌وکارها...
چرا بازاریابی جستجو و برندینگ به یکدیگر نیاز دارند

چرا بازاریابی جستجو و برندینگ به یکدیگر نیاز دارند

استراتژی‌های جستجو و برندینگ نه تنها هم‌زیستی دارند، بلکه وقتی ترکیب شوند، پیروزی‌های بزرگی در زمینه...
سفارش ساخت تیزر صنعتی تبلیغاتی

سفارش ساخت تیزر صنعتی تبلیغاتی

برند خود را حرفه‌ای نشان دهید، نه صرفاً تبلیغاتی مقدمه‌ای بر اهمیت تیزرهای صنعتی در عصر دیجیتال در دنیای...
جواد یاسمی و دکتر خلیل محمد زاده

سئو سایت صنعتی

آیا وب‌سایت کارخانه‌تان در گوگل دیده نمی‌شود؟ آیا محصولات صنعتی‌تان بازدید ندارند؟ اینجاست که سئو سایت...
آینده بازاریابی در عصر هوش مصنوعی | چگونه AI صنعت مارکتینگ را متحول می‌کند؟

در عصر هوش مصنوعی، چه بر سر بازاریابی خواهد آمد؟

۳۰ سال پیش، دنیا با ورود نرم‌افزارهای واژه‌پرداز و صفحات گسترده، آماده‌ی یک انقلاب در بهره‌وری شد. وعده...
مارلبرو؛ چگونه یک برند سیگار به موفق‌ترین کمپین تبلیغاتی قرن تبدیل شد؟

مارلبرو چگونه با یک کمپین تبلیغاتی تاریخ‌ساز شد؟

در دنیای بازاریابی، برندهایی موفق‌اند که بتوانند به‌جای فروش محصول، احساسات بفروشند. یکی از بزرگ‌ترین...
۶ استراتژی بازاریابی که کسب‌وکار من را از استارتاپ به درآمد ۵۰۰ میلیون تومان رساند

۶ استراتژی بازاریابی که کسب‌وکار من را از استارتاپ به درآمد ۵۰۰ میلیون تومان رساند

اگر صاحب یک کسب‌وکار هستید و بازاریابی‌تان آن‌طور که باید نتیجه نمی‌دهد، وقت آن رسیده که زاویه دیدتان...
آیا ترافیک ارگانیک در حال نابودی است؟ یا فقط در حال تکامل؟

آینده جستجوی ارگانیک در عصر هوش مصنوعی؛ تهدید یا فرصت؟

با رشد فزاینده هوش مصنوعی و ظهور پلتفرم‌هایی مانند ChatGPT، بسیاری از فعالان سئو با این سوال روبه‌رو...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تبلیغات محیطی (بیلبورد، هدایا ویژه و …) | 09339159432

سفارش تبلیغات دیجیتال (طراحی سایت، سئو، اینستاگرام و ..) | 09376996070