نوشتن یک برنامه بازاریابی برای یک شرکت نوپا شاید غیرضروری به نظر برسد، اما در واقع ابزاری حیاتی است که میتواند به تمرکز فعالیتهای تبلیغاتی شما و سنجش موفقیت آنها کمک کند. مشاور بازاریابی، آلن گلیسون، نحوه نوشتن یک برنامه بازاریابی برای کسبوکار جدیدتان را توضیح میدهد.
برنامه بازاریابی چیست؟
سندی است که نحوه بازاریابی یک محصول یا خدمت خاص را توضیح میدهد. این سند هدف کلی، بازار هدف، تاکتیکها، هزینهها/بودجه، مسئولیتها و میزان فروش پیشبینیشده را شرح میدهد.
مانند طرح کسب و کار یک برنامه بازاریابی معمولا خلاصه مدیریتی دارد که حقایق و ارقام کلیدی را توضیح میدهد. برنامههای تجاری اغلب شامل برنامههای بازاریابی خلاصه شده هستند.
آیا برنامههای بازاریابی برای کسبوکارهای کوچک مناسب هستند؟
آنها میتوانند به کسبوکارهای کوچک و بزرگ، از هر نوعی که باشند، کمک کنند. سازمانهای بزرگ معمولا برنامههای بازاریابی پیچیدهای دارند، اما حتی یک برنامهی ساده هم میتواند به استارتآپها یا کسبوکارهای کوچک در تخصیص منابع محدودشان کمک کند.
یک برنامه بازاریابی، بهترین روشهای کمهزینه جذب مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به فروش، بسیار مهم است. بدون برنامه، کسبوکار کوچک مانند کشتی بدون سکان است و فعالیتهای بازاریابی آن به احتمال زیاد بسیار کم اثر خواهد بود.
چگونه یک برنامه بازاریابی تهیه کنم؟
با ارزیابی کسبوکار و بازار آن. چارچوبها و ابزارهای مختلفی وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید، از جمله تحلیل سوات که در آن نقاط قوت و ضعف درونی خود را در کنار فرصتها و تهدیدهای بیرونی بررسی میکنید.
این، البته، نیازمند دانش خوبی از… است رقبای شما و همچنین یک بررسی دقیق درک مشتریان شما .
در نظر بگیرید که آیا… بخشها بخشهایی از مشتریان شما از بازاریابی هدفمند سود میبرند. رویکرد پراکنده و بدون هدف اغلب اتلاف وقت و پول است.
وقتی مشتریان هدف فعالیتهای بازاریابی خود را شناختید، میتوانید تصمیم بگیرید که چگونه به آنها برسید و این کار چقدر هزینه خواهد داشت.
بازاریابی هدفمند چگونه کار میکند؟
به یک رستوران محلی فکر کنید. فعالیتهای بازاریابی آن احتمالا در شعاع سه مایلی محل قرارگیریاش متمرکز خواهد بود، چون بیشتر مشتریانش احتمالا در این محدوده زندگی میکنند.
احتمالا فایدهای ندارد تبلیغات تلویزیونی حتی در سطح محلی هم مقرون به صرفه نیست، چون هزینهها احتمالا بیشتر از سود خواهد بود. تبلیغات رادیویی محلی ممکن بود جواب بدهد.
توزیع تراکت ارسال نامه از طریق صندوقهای پستی منطقه، هدفمند و بسیار کمهزینه است. همین موضوع در مورد … نیز صدق میکند. تبلیغات یا با استفاده از فعالیتهای روابط عمومی گرفتن پوشش خبری در روزنامه محلی
موفقیت یک برنامه بازاریابی چگونه اندازهگیری میشود؟
اهداف اصلی بازاریابی همه محصولات و خدمات معمولا یکسان است: ایجاد آگاهی، تحریک علاقه و تبدیل آن به فروش. مطمئن شوید که اهدافی تعیین میکنید که هوشمندانه باشند – اختصاصی، قابل اندازهگیری، قابل دستیابی، واقعبینانه و زمانبندی شده.
تجزیه و تحلیل برنامه در برابر عملکرد واقعی پس از وقوع نیز بسیار مهم است. نتایج واقعی چگونه با آنچه در برنامه پیشبینی شده بود، مقایسه میشود؟
اندازهگیری دقیق بازده هزینههای بازاریابی ممکن است مشکلساز باشد. پیشنهاد میکنم از کدهای اختصاصی در کمپینها استفاده کنید و سپس از مشتریان بخواهید در پاسخها از این کدها استفاده کنند.
حداقل از مشتریان جدید بپرسید که چگونه با کسبوکارتان آشنا شدهاند. این به شما کمک میکند تا متوجه شوید کدام روشهای بازاریابی موفق هستند. برخی از روشها ممکن است هیچ فروشی نداشته باشند.
اگر بازاریابی من جواب ندهد چه؟
بازاریابی برای کسبوکارهای جدید آزمون و خطاهایی دارد، اما مهم است که از اشتباهات خود درس بگیرید. با گذشت زمان، درک بهتری از روشهای مؤثر برای خود پیدا خواهید کرد.
از همه مهمتر، رضایت مشتری ضروری است. معرفی دهان به دهان رایگان هستند و بهترین تبلیغاتی هستند که کسبوکار شما میتواند داشته باشد.