نه پرسش و پاسخ متداول در مورد برنامهریزی بازاریابی:
- دارم برنامه بازاریابیام را میریزم. از کجا شروع کنم؟
- استراتژی بازاریابی من چه فایدهای برای من خواهد داشت؟
- از چه روشهای بازاریابی میتوانم استفاده کنم؟
- چرا به یک برنامهی عملیاتی بازاریابی کتبی نیاز دارم و این برنامه باید چه مواردی را در بر بگیرد؟
- با چه تواتری باید بازبینی و برنامه بازاریابی خود را بهروز کنم؟
- بازاریابی برای کسبوکارها با بازاریابی برای مصرفکنندگان چه تفاوتی دارد؟
- فروش من چقدر خواهد بود؟
- چگونه بفهمم کدام روشهای بازاریابی مؤثر هستند؟
- در برنامهریزی بازاریابیام، بیشتر از همه چه احتمالی دارد که اشتباه کنم؟
برنامه بازاریابیام را چطور شروع کنم؟
بازاریابی سودآور برای کسب و کارهای کوچک شامل شناسایی شکافهای بازار به عنوان صاحب یک کسبوکار کوچک، این میتواند به معنای ارائه خدماتی در منطقه شما باشد که در دسترس نیست، یا راهاندازی یک کسبوکار آنلاین خاص با پتانسیل پاسخگویی به نیاز مشتریان در سراسر بریتانیا یا فراتر از آن. نیاز را شناسایی کنید بازاری که بتوان بهصورت سودآور و با حجم معقول در آن نیازها را برطرف کرد و قیمت، معیار اصلی خرید نباشد. شکاف بازار شناساییشده، نقطه فروش منحصر بهفرد (USP) شما را مشخص میکند و مبنای پیامهای بازاریابیتان خواهد شد.
- پژوهش مسابقه
- مطابقت نیازهای مشتری با آنچه واقعاً میتوانید تأمین کنید.
- قبل از اینکه بهطور کامل اقدام کنی، آزمایشها و آزمونهای لازم را انجام بده.
- هزینهها و بودجه را برای رسیدن به اهداف خود برنامهریزی کنید.
فرض کنید کسبوکار شما راهاندازی شده است؛ دو تا سه سال آینده را در نظر بگیرید و تعیین کنید برای رسیدن به سود مورد نظرتان به چه میزان درآمد نیاز دارید.
سپس از خودتان بپرسید که اگر کسبوکار شما با برنامه بازاریابی فعلی به همین شکل ادامه یابد، آیا به آن نتایج خواهید رسید؟ اگر پاسخ مثبت است، شاید نیازی به کار بیشتری نداشته باشید. اگر پاسخ منفی است، به یک برنامه جدید نیاز دارید.
استراتژی بازاریابی من چه فایدهای برای من خواهد داشت؟
استراتژی شما، نقشه راهی است که چگونگی دستیابی به اهداف بازاریابی شما را مشخص میکند. بهطور کلی، اکثر کسبوکارها چهار هدف بازاریابی دارند.
- نفوذ خود را در بازارهای موجود با محصولات یا خدمات فعلی افزایش دهید.
- بازارهای جدید ایجاد کنید برای محصولات یا خدمات موجود
- نوآوری با تولید محصولات یا خدمات جدید
- تنوع بخشیدن وارد بازارهای جدید با محصولات یا خدمات جدید شدن
بیشتر کسبوکارهای کوچک منابع لازم برای انجام همزمان همه این اهداف را ندارند. بهتر است روی یکی یا دو مورد از آنها تمرکز کنید.
بهترین راهبرد در خلال مرور مسیر بازاریابی شما مشخص خواهد شد. این راهبرد بر اساس سه پرسش زیر شکل میگیرد: اکنون در کجا هستیم؟ میخواهیم به کجا برسیم؟ چه راهبردی ما را به آنجا میرساند؟
چه روشهای بازاریابی میتوانم استفاده کنم؟
باید مشخصات و نیازهای مشتریان هدف خود را مشخص کنید و سپس بهترین راه برای دسترسی به آنها را تعیین نمایید. هدف شما باید شناسایی پنج عنصر اصلی باشد.
- (A) لیست هدف به بخشهای کوچکتر تقسیم شده.
- هدف شما چیست؟ مشتریان نیاز دارند به مزایا فکر کنید، نه ویژگیها.
- قیمتها شاید با استفاده از قیمتگذاری افتراقی برای بخشهای مختلف.
- چگونه به مشتریان خود دسترسی پیدا کنید وبسایت هیچ چیزی در پرانتز وجود ندارد. ایمیل هیچ چیزی در پرانتز وجود ندارد. بازاریابی پیامکی هیچ چیزی داخل پرانتز نبود. رسانههای اجتماعی هیچ چیزی در پرانتز وجود ندارد. تبلیغات هیچ چیزی در پرانتز وجود ندارد. پخش تراکت هیچ چیزی در پرانتز وجود ندارد. پست مستقیم و فروش از راه دور
- ارائه محصولی باکیفیت، خدمات مشتریان عالی، ارزش خرید بالا و نوآوری ندرت ارزش، بیشتر مزایا از رقبا بهتر
چرا به یک برنامهی عملیاتی بازاریابی کتبی نیاز دارم و این برنامه چه مواردی را باید پوشش دهد؟
نوشتن برنامههایتان بهترین راه برای تحقق ایدههایتان است.
- الف برنامهی مکتوب این کار، درک مسیر شرکت و نقش شما و تیمتان را آسانتر میکند.
- یک برنامه بازاریابی مکتوب میتواند در متقاعد کردن بانک برای اعطای وام یا جذب سرمایهگذار بسیار ارزشمند باشد.
- یک برنامهی کتبی، مبنای قابل سنجشی برای اندازهگیری و بررسیهای دورهای فراهم میکند.
یک برنامه بازاریابی معمولا شامل موارد زیر میشود:
- بیانیه ماموریت مختصر
- خلاصهای از عملکرد سال گذشته
- اهداف مالی برای دورههای سهساله و سال آینده
- بررسی بازار
- عوامل کلیدی شناساییشده در تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها
- اهداف بازاریابی
- شرح بازار هدف، شامل بخشهای مشخص مشتریان
- نقاط قوت و ارزشهای برند شما و چگونگی تاثیر آنها بر پیامهای بازاریابیتان
- استراتژی شما برای انتقال پیامها از طریق کانالهای انتخابی مانند ایمیل، تبلیغات آنلاین یا رسانههای اجتماعی
- پیشبینیها و بودجهها
- برنامهها و زمانبندیهای دقیق بازاریابی برای سال آینده (چه کسی، چه کاری، چه زمانی؟)
هر چند وقت یکبار باید بازبینی و بهروزرسانی برنامه بازاریابی خود را انجام دهم؟
هر ماه باید پیشرفت کار را بررسی کنید و هر شش ماه یکبار، بررسی جامعی انجام دهید. با این حال، همواره نتیجهی کمپینهای خاص را در همان زمان بررسی و در صورت لزوم، برنامه خود را تعدیل کنید.
برای دو یا سه سال آینده برنامهای کلی داشته باشید، اما سال آینده را با جزئیات بیشتر برنامهریزی کنید. سعی کنید به برنامه خود پایبند باشید، اما در صورت تغییر شرایط، انعطافپذیر باشید.
بازاریابی برای کسبوکارها با بازاریابی برای مصرفکنندگان چه تفاوتی دارد؟
تجارت بین دو کسبوکار بازاریابی اغلب هدفمندتر است، زیرا مشتریان بالقوه را میتوان راحتتر شناسایی کرد. بازاریابی تجاری معمولاً حول محور ایجاد روابط – از طریق شبکهسازی، ارتباطات بازاریابی شخصیشده و فروش مستقیم – میچرخد.
فروش من چقدر خواهد بود؟
پیشبینی فروش پیشبینی علم دقیقی نیست، اما برای کسبوکارهای راهاندازیشده که میتوانند برآوردهای خود را بر اساس آمار سال گذشته قرار دهند، بسیار آسانتر است. شرکتهای نوپا باید مراقب باشند که برنامههای خود را بر اساس پیشبینیهای فروش بیش از حد خوشبینانه بنا نکنند. شرکتها هاوس میتوانم رونوشت صورتهای مالی شرکتهای رقیب شما را در اختیارتان بگذارم، البته فقط شرکتهای محدود. سنجیدن پیشرفتتان بر اساس عملکرد پیشرو بازار ارزشمند است، اما انتظار کسب بیش از ۵ درصد از بازار در سال اول، بلندپروازانه خواهد بود.
چطور بفهمم کدام روشهای بازاریابی مؤثر هستند؟
برای اکثر کسبوکارها، 80 درصد از سودآورترین فروشها از 20 درصد مشتریان بهدست میآید. مراقب این مشتریان کلیدی باشید تا مهمترین بخش کسبوکارتان را حفظ کنید.
مهم است که تعداد… را کنترل کنیم. تماسهای جدید هر هفته تعداد تولیدات و تعداد تبدیل آنها به فروش بررسی شود. بدون مشتریان جدید، فروش ممکن است متوقف شود. به اشتباهات دقت کنید؛ مرحلهای که روند فروش در آن مختل میشود، بینش ارزشمندی در مورد زمینههای قابل بهبود ارائه میدهد. به همین ترتیب، نقطهای وجود خواهد داشت که سخنرانی تبلیغاتی جایی که معمولا موافقت خریدار را دریافت میکنید. از تجربیات مثبت و منفی درس بگیرید.
باید اثربخشی تمام تلاشهای بازاریابی خود را اندازهگیری کنید. بیشتر بازاریابی آنلاین، از جمله رسانههای اجتماعی، محتوای وبسایت و ایمیل مارکتینگ، ابزارهایی برای تحلیل تعامل مشتری ارائه میدهد. این ابزارها میتوانند به شما در کشف مؤثرترین روشها و روشهای کمتأثیر کمک کنند.
بهینهسازی موتور جستجو (SEO) بخش مهمی از هر استراتژی بازاریابی تجاری است و اطمینان حاصل میکند که برند شما در نتایج جستجو در رتبه بالایی قرار گیرد. این امر باید به طور مستمر اندازهگیری و پایش شود. خواستن بازخورد مشتری و خواندن نظرات مشتریان نیز میتواند بینشی در مورد عملکرد استراتژی بازاریابی شما ارائه دهد.
در برنامهریزی بازاریابیام، بیشترین احتمال اشتباه من در کجاست؟
- هر کاری بیشتر از آنچه در برنامهریزی شما آمده طول میکشد. هزینههای اضافی را در نظر بگیرید و انتظار داشته باشید که فعالیتهای بازاریابی خود را با امتحان کردن تاکتیکهای مختلف، اصلاح کنید.
- قیمتگذاری. هنگام راهاندازی محصولات جدید، تعیین قیمت میتواند دشوار باشد. قیمت مناسب را تعیین کنید برای جایگاه بازار انتخابی شما مناسب است، اما معمولا بهتر است با قیمت بالاتر شروع کنید و برای حجمهای بیشتر تخفیف بدهید. افزایش قیمت در آینده بسیار سختتر خواهد بود.
- در هر نوع بازاریابی و تبلیغات، چه آنلاین و چه آفلاین، ممکن است زمان ببرد تا نتیجه بگیرید. همانطور که متخصصان تبلیغات میگویند: «تکرار، شهرت میآورد». پس از تهیهی مؤثرترین پیامهای بازاریابی برای کسبوکارتان، از استفادهی مداوم از آنها در تمام کانالهای ارتباطی خود اطمینان حاصل کنید.
- وقت خود را برای کارهای بیحاصل تلف نکنید. روی مشتریان بالقوهای تمرکز کنید که ستون فقرات یک کسبوکار سودآور را تشکیل میدهند.
برنامهریزی بازاریابی، فرایندی منطقی و عملی است که قابل اندازهگیری و در صورت لزوم، قابل اصلاح است. از تحقیقات بازار، بازخورد مشتریان و تحلیل SWOT برای شکلدهی به برنامه خود استفاده کنید.
کسبوکارهایی که شکست میخورند، معمولاً یا برنامهریزی نمیکنند یا برنامهی آنها بر اساس حدس و گمان است. حدس زدن رایگان است، اما کاملاً غیرقابل اعتماد. تنها راه معقول پیشروی، دانستن مسیر از قبل است.