در صنعت خودرو چه خبر بوده است؟
صنعت خودرو در سالهای اخیر تغییرات اساسی را تجربه کرده است. از جمله:
- کاهش شدید تعداد نمایندگیهای مجاز در بریتانیا – و این روند کاهشی همچنان ادامه دارد.
- تغییر در سیستم پلاک خودرو
- تغییرات در شیوه فروش خودروهای نو، از جمله نمایندگیهای مجازی اینترنتی، کانالهای فروش مستقیم کارخانهها، واردکنندگان موازی و «هایپر مارکتهای» خودرو نو مستقل. حجم بالای اطلاعات مرتبط در اینترنت باعث شده است که مشتریان بهطور معمول قبل از تصمیمگیری برای خرید خودرو، بسیار کمتر از گذشته به نمایندگیها مراجعه کنند. بسیاری از مشتریان اکنون به اندازه تیم فروش، در مورد مدلهای مورد علاقه خود اطلاعات دارند. آنها همچنین میتوانند از ابزارهای آنلاین برای یافتن بهترین معاملات و تنظیم بستههای مالی استفاده کنند.
- عرضه قوانین اصلاحشده رقابت اتحادیه اروپا برای خودروسازان و نمایندگیها
- تغییرات در سیستم مالیات جادهای برای تشویق رانندگان به انتخاب خودروهای کوچکتر و کمآلایندهتر و دلسرد کردن آنها از انتخاب خودروهای بزرگ و پر مصرف
- پیشرفتهای فناوری، بهویژه در زمینهی خودروهای هیبریدی
- وِرشکستگی خودروسازان روور و ساو، فروش واکسهال-اوپل از جنرال موتورز به پژو-سیتروئن، و ورود خودروسازان چینی و خودروساز رومانیایی داسیا (بخشی از گروه رنو) به بازار بریتانیا
در سال ۲۰۱۶، نگرش نسبت به خودروهای دیزلی بهشدت تغییر کرد. این تغییر بهدنبال نصب دستگاه تقلبی توسط گروه فولکسواگن برای کاهش آلایندگی در تستها و گزارشهایی مبنی بر مضرتر بودن آلایندگی خودروهای دیزلی نسبت به خودروهای بنزینی برای سلامتی (با ارتباط به سرطان، آسیبهای قلبی و ریوی و اختلال در عملکرد ذهنی) شدت یافت. در سال ۲۰۱۷، دولت متعهد شد تا تا سال ۲۰۴۰ جادههای بریتانیا را از خودروهای بنزینی و دیزلی پاک کند. فروش خودروهای دیزلی در سال ۲۰۱۷ همچنان بهشدت کاهش یافت و در آوریل ۲۰۱۸، مالیات سنگینی بر مدلهای دیزلی اعمال شد.
اقتصاد
پس از چند سال خوب در دهه ۲۰۰۰، صنعت خودروسازی بهشدت تحت تاثیر رکود اقتصادی آغاز شده در سال ۲۰۰۸ قرار گرفت. تقاضا برای خودروهای نو تقریبا یکشبه کاهش یافت، ارزش خودروهای دست دوم سقوط کرد و تعمیرکاران نیز با صرفهجویی رانندگان در تعمیرات دورهای، آسیب دیدند.
شرایط سخت صنعت تا اوایل دههی ۲۰۱۰ میلادی ادامه داشت، زیرا اقتصاد ضعیف بود. افزایش مالیات بر ارزش افزوده در سال ۲۰۱۱ نیز کمکی نکرد و افزایش شدید قیمت سوخت نیز مشکلاتی را برای این صنعت ایجاد کرد. شرایط اقتصادی در طول سال ۲۰۱۳ بهبود یافت و فروش خودروهای نو به طور قابل توجهی افزایش یافت و سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ سالهای بسیار خوبی برای این تجارت بودند.
ثبت نام خودروهای نو در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۲.۶۹ میلیون دستگاه رسید که نسبت به سال ۲۰۱۵، ۲ درصد افزایش و رکوردی جدید را نشان میدهد. دلایل این افزایش احتمالا شامل موارد زیر بود:
- اعتماد به نفس قوی مصرفکننده
- وامهای کم بهره
- مدلهای جدید بسیار زیادی
با این حال، بررسی آمار نشان میدهد که فروش به خریداران شخصی در طول سال ماه به ماه کاهش یافته و در نتیجه فروش ناوگان، فروش کل حفظ شده است. فروش خودروهای نو در سال ۲۰۱۷ ضعیف شد و در کل سال نزدیک به ۶ درصد کاهش یافت. افزایش تورم، نگرانیها در مورد مذاکرات برگزیت و رویگردانی از خودروهای دیزلی همگی در این کاهش نقش داشتند. پیشبینی میشود ثبت نام خودروهای نو در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز کاهش یابد.
صنعت، دوره گذار پسابرگزیت تا دسامبر ۲۰۲۰ را پذیرفت، اما کارشناسان بر اهمیت دستیابی به توافق تجاری رضایتبخش برای آینده تاکید کردند. بیش از ۸۵ درصد خودروهای فروختهشده در بریتانیا از اتحادیه اروپا وارد میشوند و عدم توافق خوب در مذاکرات خروج میتواند قیمت خودروها را تا ۱۵۰۰ پوند افزایش دهد.
فناوری خودرو
با وجود پیچیدهتر و پیشرفتهتر شدن خودروها، فناوری رانندگی آنها بیش از یک قرن اساساً بدون تغییر مانده است. اما با عرضه خودروهای هیبریدی، هیبریدی قابل شارژ و تمام برقی توسط تعداد فزایندهای از تولیدکنندگان، اوضاع به آرامی در حال تغییر است و آنها در حال بهبود این فناوری هستند. دولت و صنعت در حال بررسی راههایی برای بهبود زیرساختهای سوختگیری/شارژ در سراسر کشور برای کاربران خودروهای با سوخت جایگزین هستند و در اکتبر ۲۰۱۶، دولت ۳۵ میلیون پوند برای نصب نقاط شارژ و تشویق به خرید اسکوتر و موتورسیکلت برقی اختصاص داد. تا آغاز سال ۲۰۱۸، خودروهای با سوخت جایگزین تقریباً ۶ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده بودند.
در جاهای دیگر، خودروها به طور فزایندهای رایانهای شدهاند و یک خودروی مدرن معمولی شامل انواع سیستمهای الکترونیکی پیچیده است. با وجود همه اینها، روشهای بهبودیافته تولید، در اصل خودروها را قابل اعتمادتر و بادوامتر کرده و به سازندگان اجازه داده است تا گارانتیهای طولانیتری ارائه دهند.
دلالان کمتری
تعداد نمایندگیهای مجاز در بریتانیا در یک دهه گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است؛ زیرا مناطق تحت پوشش بزرگتر شدهاند و تولیدکنندگان شبکههای خود را کوچکتر کردهاند. افزایش هزینهها نیز نقش خود را ایفا کرده است. رکود اقتصادی شدید اواخر دهه ۲۰۰۰ و اوایل دهه ۲۰۱۰ نیز موجب ورشکستگی برخی از کسبوکارهای نمایندگی خودرو و کاهش بیشتر تعداد آنها شد.
تعویض پلاک
پیشتر، اول آگوست مهمترین روز تقویم فروشندگان خودرو بود. در این روز، پلاکهای جدید سالانه عرضه میشد و رانندگان برای داشتن خودرویی با آن پلاک جدید، هجوم میآوردند. اما این وضعیت در اواخر دهه ۱۹۹۰ تغییر کرد؛ دولت نوع جدیدی از پلاک را ارائه داد که سالانه نه یکبار، بلکه دوبار تغییر میکرد. این تغییر، اوضاع را برای صنعت خودرو بسیار آسانتر کرد و تقاضا در طول سال، یکنواختتر شد.
روشهای جایگزین خرید
چند سال پیش، خریداران خودرو در بریتانیا متوجه شدند که قیمت خودروهای نو در قاره اروپا تا ۴۰ درصد پایینتر از بریتانیا است. این امر بسیاری از فروشندگان را بر آن داشت تا واردات موازی به بریتانیا را انجام دهند و قیمتهای نمایندگیهای مجاز را هزاران پوند کاهش دهند. سرانجام، دولت برای ایجاد رقابت برابر وارد عمل شد و باعث کاهش قابل توجه قیمت خودروهای نو در بریتانیا شد. با این وجود، هنوز هم میتوان در برخی از برندها و مدلها در کشورهای اروپایی خاص، صرفهجویی کرد.
اوایل دههی ۲۰۱۰ میلادی، برخی از خودروسازان به فروش مستقیم قطعات و لوازم جانبی اصلی به رانندگان از طریق وب روی آوردند. بهعنوان مثال، بیامو فروشگاه رسمی خود را در ایبی باز کرد. در سال ۲۰۱۴، شرکت خودروسازی هیوندای کرهای با همکاری یک متخصص خردهفروشی، نمایندگی آنلاین خود را راهاندازی کرد که به خریداران خودرو امکان میداد کل فرایند خرید را بهصورت آنلاین انجام دهند و بیامو نیز در سال ۲۰۱۵ از این روش پیروی کرد.
خریداران خودروهای نو، به طور فزایندهای به طرحهای جذاب مالی، بهخصوص برنامههای خرید اقساطی شخصی (PCP) که تا حد زیادی جایگزین قراردادهای اجاره با حق خرید سنتی شدهاند، جذب میشوند. اما در سال ۲۰۱۷، نگرانیهایی مبنی بر تشویق PCPها به گرفتن بدهی بیش از حد توسط مصرفکنندگان مطرح شد. سازمان رفتار مالی شروع به بررسی بازار PCP کرد و گزارش نهایی آن قرار بود در پایان سال ۲۰۱۸ ارائه شود.
قانون رقابت
قوانین رقابتی اتحادیه اروپا که از سال ۲۰۰۳ بهطور کامل اجرا شدند، صنعت خودروسازی را متحول کردند و هم رانندگان و هم نمایندگیهای مجاز از این تغییرات سود بردند. بهویژه، کنترل شدید تولیدکنندگان بر فعالیتهای نمایندگیها کاهش یافت و نمایندگیها آزادی بیشتری برای فروش خودرو در خارج از منطقه خود، گرفتن نمایندگیهای اضافی و فروش عمده خودرو به کسبوکارهای دیگر جهت فروش مجدد به مصرفکننده نهایی بهدست آوردند.
قوانین رقابت اتحادیه اروپا در صنعت خودرو در سال ۲۰۱۳ بار دیگر تغییر کرد و قوانین عادی رقابت در مورد فروش خودروهای نو اعمال شد.
مالیات جاده
دولت در سال ۲۰۰۸ سیستم جدیدی برای مالیات جادهای وضع کرد که خودروهای آلایندهتر مالیات بسیار بیشتری میپرداختند. این تغییر همزمان با رکود شدید اقتصادی و افزایش سرسامآور قیمت سوخت بود و صنعت فروش خودرو را دچار آشفتگی کرد. تقاضا برای خودروهای بزرگتر بهویژه شاسیبلندها بهشدت کاهش یافت و تقریباً یکشبه میلیونها پوند از ارزش بازار خودروهای دست دوم کاسته شد.
از سال ۲۰۱۰ مالیات نمایشی اضافی (مالیات سنگین سال اول بر اساس میزان مصرف سوخت خودرو) برای خودروهای کممصرف اعمال شد.
سال ۲۰۱۴، برچسب کاغذی مالیات جاده لغو و با سیستمی الکترونیکی بدون کاغذ جایگزین شد.
از آوریل ۲۰۱۷، نرخهای مالیات جادهای تغییرات قابل توجهی داشتند. برای خودروهای ثبتشده از اول آوریل ۲۰۱۷ به بعد، نرخ سال اول بین صفر تا ۲۰۰۰ پوند (بسته به میزان آلایندگی) و سپس نرخ استاندارد سالانه ۱۴۰ پوند برای همه خودروها تعیین شده است. علاوه بر این، برای خودروهای بالای ۴۰ هزار پوند، مبلغ ۳۱۰ پوند به مدت پنج سال به عنوان مکمل مالیات اخذ میشود. همچنین از آوریل ۲۰۱۸ مالیات دیگری بر خودروهای دیزلی جدیدی که استاندارد آلایندگی یورو ۶ را ندارند، اعمال شد.
ضوابط اخلاقی داوطلبانه
در نیمهی دوم دههی ۲۰۰۰، این صنعت چندین کد عملیاتی داوطلبانه برای صنعت خودرو ارائه کرد. اکنون کدهای مصوب دولتی در این زمینهها موجود است:
- فروش خودروهای نو
- گارانتی خودرو
- سرویس و تعمیر
اطلاعات بیشتر را میتوانید در وبسایت سازمان نظارت بر موتور پیدا کنید.
دنبال کردن تحولات
صنعت خودرو با سرعت زیادی در حال تغییر است و همراه بودن با این تحولات ضروری است. یکی از بهترین راههای بهروز ماندن، عضویت در انجمن صنفی است. دو انجمن اصلی نمایندگی فروشندگان خودرو را بر عهده دارند: انجمن سازندگان و بازرگانان خودرو (SMMT) و فدراسیون صنعت خودروهای خردهفروشی (RMIF). RMIF بخش اختصاصی نمایندگیهای مجاز را نیز دارد که انجمن ملی نمایندگیهای مجاز (NFDA) نامیده میشود. میتوانید اطلاعات بیشتری درباره RMIF و SMMT را در وبسایتهای آنها بیابید.
بسیاری از نمایندگیهای مجاز عضو شورای نمایندگیهای سازنده خود هستند. پیوستن به شورای نمایندگیها، راه بسیار خوبی برای ابراز نظر در مورد مسائلی است که بر کسبوکار شما تأثیر میگذارند.