ده پرسش و پاسخ متداول درباره بازاریابی با پایگاه داده:
- مزایای استفاده از پایگاه داده بازاریابی چیست؟
- آیا بازاریابی پایگاه داده میتواند به من در فروش به مشتریان تجاری کمک کند؟
- آیا میتوانم از پایگاه داده حسابها و صورتحسابهایم برای بازاریابی استفاده کنم؟
- هزینه یک سیستم پایگاه داده بازاریابی چقدر است؟
- در یک سیستم پایگاه داده بازاریابی، باید به دنبال چه چیزهایی باشم؟
- کدام دادهها برای بازاریابی بیشترین ارزش را دارند؟
- چطور میتوان یک پایگاه دادهی بازاریابی خوب تهیه کرد؟
- چگونه پایگاه داده بازاریابی خود را بهروز نگه دارم؟
- آیا باید در اداره اطلاعات ثبت نام کنم؟
- آیا باید از یک متخصص پایگاه داده بازاریابی کمک بگیرم؟
مزایای استفاده از پایگاه داده بازاریابی چیست؟
شرکتهای کوچک باید تمرکز کنند بر سود بردن از بازارهای خاص که یا خیلی کوچک و تخصصی برای شرکتهای بزرگ هستند، یا آنقدر جدیدند که شرکتهای بزرگ و دستوپاچلفتی هنوز از آنها بیخبرند.
(متن فارسی مورد نظر برای ترجمه در پرانتز قرار داده نشده است.) پایگاه داده خوب باید اطلاعات حیاتی در مورد مشتریان و مشتریان بالقوه را جدا و ثبت کرد تا بتوان پیشنهادهای هدفمندتری ارائه داد. این کار پروفایلیگ نامیده میشود.
پایگاه داده به شما امکان میدهد مشخصات … را تهیه کنید. مشتری هدف احتمالاً چه کسی به پیشنهاد شما پاسخ میدهد. میتوانید به این مشتری بهطور مثبت بفروشید و به همه مشتریان دیگر با ویژگیهای مشابه، با برجسته کردن مزایا و جذابیت محصولتان، بفروشید.
این شما را از منطقه خطرناک رقابت صرفاً بر اساس قیمت و حاشیه سود ناچیز خارج میکند و به شما امکان میدهد محصول یا خدمت خود را به مخاطبانی بالقوه و پذیرا عرضه کنید.
بازاریابی پایگاه داده میتواند در فروش به مشتریان تجاری به من کمک کند؟
مطمئناً. دفترچه فروش خود را بر اساس حوزههای محصولی تقسیمبندی کنید تا هنگام افزودن خطوط یا خدمات جدید، بتوانید فقط با مشتریانی که احتمالاً به آن علاقهمند هستند، تماس بگیرید. این کار از اتلاف منابع جلوگیری میکند، در وقت شما صرفهجویی میکند و از آزار مشتریانی که نیازی به پیشنهاد شما ندارند، اجتناب میکند.
همچنین باعث میشود مشتریان هدف احساس ویژهای داشته باشند و به شما کمک میکند به آنها نزدیکتر شوید. مشکلاتشان را درک کنند بهتر.
آیا میتوانم از پایگاه داده حسابها و صورتحسابهایم برای بازاریابی استفاده کنم؟
پایگاه دادهی حسابهای معمولی شما بعید است انعطافپذیری مورد نیازتان را برای عملیات بازاریابی پیچیده فراهم کند.
استفاده از پایگاه داده بازاریابی دو مزیت اصلی دارد که هر دو مستلزم توانایی دستکاری و بررسی دادهها از چندین زاویه مختلف هستند.
- توسط تهیهی مشخصات با شناسایی ویژگیهای مشترک بهترین مشتریان فعلی خود، میتوانید در هدفگیری مشتریان بالقوهای که مشخصات مشابهی دارند، بهتر عمل کنید. این امر به شما کمک میکند تا رسانههای تبلیغاتی و فهرستهای پستی مناسب (در صورت اجاره لیست برای ارسال نامه یا ایمیل) را انتخاب کنید.
- با تحلیل الگوهای خرید، میتوانید بستههای جذابی را آماده کرده و آنها را به بخشهای مناسب از مشتریان خود ارائه دهید.
هزینه سیستم پایگاه داده بازاریابی چقدر است؟
بسیاری از پایگاههای دادههای ساده در بستههای نرمافزاری اداری وجود دارند. سیستمهای مدیریت ارتباطات تخصصی میتوانند پس از تطبیق با نیازهای شما، چندین هزار پوند هزینه داشته باشند.
در یک سیستم پایگاه داده بازاریابی باید به دنبال چه چیزهایی باشم؟
بسیاری از شرکتهای کوچک از محصولی مانند … راضی خواهند بود. مایکروسافت اکسس سیستمی عمومی که پایگاه داده رابطهای انعطافپذیری در اختیار شما قرار میدهد، بدون هیچ وابستگی از پیش تعیینشدهای بین دادهها.
با پرسشهای دقیق و استفاده از «اگر» و «و/یا»، میتوانید دادههای خود را بر اساس متغیرهای متعدد دستهبندی کنید و به اطلاعات بازاریابی مفید تبدیل نمایید. از آنجا که استفاده از آن آسان است و رابط کاربری سادهای برای آشنایان با ورد و اکسل دارد، احتمالا هزینههای آموزشی قابل توجهی نخواهید داشت.
گامی به سوی پیچیدگی بیشتر سیستم مدیریت ارتباط با مشتری امکان شخصیسازی زیادی را فراهم میکند، اما احتمالاً برای بهرهمندی کامل از مزایای آن، باید در آموزش کارکنان سرمایهگذاری کنید.
ارزشمندترین دادهها برای بازاریابی کدامند؟
ارزشمندترین نوع اطلاعات، دادههایی است که با مشخصات امیدبخشترین مشتریان شما مطابقت دارد. اهداف فروش اگرچه در اینجا طیف وسیعی از احتمالات وجود دارد، معمولاً میتوان این معیارها را در سه عنوان اصلی دستهبندی کرد.
- چه چیزی میفروشید یا میخواهید بفروشید؟ این موضوع میتواند با نام رایج، نوع، کیفیت، محدوده، فرکانس، کمیت، اندازه بستهبندی و غیره تعریف شود.
- چه نوع افرادی ممکن است آن را از شما بخرند؟ میتوانید از نظر عنوان شغلی، گروه سنی، سبک زندگی، جنسیت، گروه اقتصادی-اجتماعی، گروههای مورد علاقه یا حتی سرعت پرداخت آنها به این موضوع نگاه کنید.
- چه عاملی خریداران را ترغیب میکند؟ این شامل چه مواردی میشود؟ مزایا آنها چه میجویند؟ قیمت آنها را متقاعد خواهم کرد. نگرش آنها نسبت به ایدههای جدید چیست، چه تصوری از شما دارند، و چه نوع رابطهای با شما دارند؟
البته ممکن است شما به دنبال ترکیبی از چند مورد از این عوامل باشید.
چگونه میتوان یک پایگاه داده بازاریابی خوب ایجاد کرد؟
راههای کمهزینه برای راهاندازی پایگاه داده از ابتدا عبارتند از:
- تهیه فهرست از اطلاعات مشتریان
- در حال بررسی دایرکتوریهای تجاری و آنلاین
- استفاده از دانش و تجربه دیگران مخاطبین شما لیستهایی را که شما نیاز دارید، آماده کنید.
- خرید یک لیست.
تأیید کیفیت اطلاعات فهرست شما ممکن است مشکلساز باشد. اما اگر نمونهی کوچکی بهطور تصادفی از فهرست خود (مثلاً ۵ تا ۱۰ درصد) انتخاب و صحت آن را بررسی کنید، میتوانید با اطمینان نسبی بگویید که یافتههای شما در مورد بقیهی اطلاعات نیز صادق خواهد بود.
همچنین میتوانید این فرایند آزمایش را با انجام یک تمرین بازاریابی با همان گروه نمونه گسترش دهید. در صورت موفقیت، نتایج تایید میکنند که دادهها و روش بازاریابی شما با … (جمله ناقص است و ادامه آن برای ترجمه لازم است) اهداف.
چطور پایگاه داده بازاریابی خود را بهروز نگه دارم؟
سوابق تمیز و بهروز ضروری هستند، زیرا فهرستی که بهخوبی نگهداری نشود، معمولا پس از دو سال بیتوجهی غیرقابل استفاده میشود.
همه دارندگان دسترسی به پایگاه داده باید بدانند که حذف اطلاعات نادرست یا قدیمی از اولویتهای بسیار مهم است؛ زیرا فعالیتهای بازاریابی مبتنی بر اطلاعات قدیمی یا نادرست، مشتریان را ناراضی میکند، پول را هدر میدهد و ظاهر غیرحرفهای ایجاد میکند.
آیا باید در اداره اطلاعات ثبت نام کنم؟
اگر اطلاعات شخصی مشتریان را چه به صورت کامپیوتری و چه دستی نگهداری میکنید، باید در اداره کمیسر اطلاعات ثبت نام کنید.
باید از مشتریان بالقوه بپرسید که آیا تمایل به دریافت «اطلاعات پستی بیشتر» دارند یا خیر و به آنها فرصت لغو اشتراک بدهید. این امر هم در مورد نامههای تبلیغاتی و هم در مورد کمپینهای ایمیل صدق میکند.
آیا باید از یک متخصص پایگاه داده بازاریابی کمک بگیرم؟
بازاریابی مبتنی بر پایگاه داده، علم موشکی نیست؛ فقط کمی عقل سلیم میخواهد. مگر اینکه واقعا وقت یا منابع کمی داشته باشید، بهتر است ابتدا خودتان تلاش کنید. اگر نتیجه نگرفتید، میتوانید از کمک متخصصان استفاده کنید.
مشاوره متخصصان معمولا ارزان نیست. با این حال، یک مشاور خوب دانش و اطلاعاتی دارد که میتواند برای شما فرصتهای جدید ایجاد کند و زمان زیادی را برایتان ذخیره نماید.
همیشه با چند ارائه دهنده بالقوه مشورت کنید و پیش از انتخاب، از دو یا سه نفر بخواهید که به درخواست شما پاسخ دهند. همچنین میتوانید بپرسید که آیا هزینه مشاور میتواند به نتایج کار مرتبط باشد یا خیر.