آموزش بازاریابی و فروش میتواند مزایای تجاری قابل توجهی به همراه داشته باشد. آموزش کارکنان در زمینه تکنیکهای فروش بهتر، مهارتهای خدمات مشتری و تخصص بازاریابی، به افزایش فروش و بهبود رضایت مشتری کمک میکند.
نیازهای آموزشی بازاریابی و فروش
شناسایی نیازهای آموزشی کارمندان شما در زمینه فروش و بازاریابی، به صرفهجویی مؤثر در بودجه آموزشی کمک خواهد کرد.
- استراتژی کلی کسبوکار و چگونگی کمک بازاریابی به آن را بررسی کنید. مثلاً اینکه هدف کسبوکار، حداکثر کردن فروش و سود کوتاهمدت است یا ایجاد روابط بلندمدت با مشتری.
- اهداف و استانداردهای قابل سنجش تعیین کنید. مثلاً، هر ماه باید با چند مشتری بالقوه جدید تماس بگیرید و چه نسبتی از آنها به مشتری تبدیل میشوند. یا استانداردهایی برای… خدمات مشتری و شاخصهای رضایت و وفاداری مشتری
- اندازهگیری کنید که تا چه حد به اهداف خود دست یافتهاید. برای مثال، با استفاده از نظرسنجی رضایت مشتری و پیگیری مشتریانی که خرید از شما را متوقف کردهاند، بازخورد بگیرید.
- نقاط ضعف عملکرد اعضای مختلف تیم یا کل کسبوکار را شناسایی کنید تا نیازهای آموزشی مشخص شوند. مثلاً:
- عملکرد ضعیف فروش ممکن است نشاندهندهی کمبود مهارتهای فروش باشد.
- کاهش حاشیه سود ممکن است نشاندهنده ضعف در مهارتهای مذاکره باشد.
- پایین بودن میزان مشتریان وفادار نشان از نیاز به آموزش خدمات مشتری دارد.
- نوع آموزش مورد نیاز را مشخص کنید. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- آموزش برای بهبود فعالیتهای بازاریابی خاص، مانند تبلیغات و روابط عمومی ;
- توسعه قابلیتهای جدید اینترنت و رسانههای اجتماعی بازاریابی
- مهارتهای مکمل مانند استفاده از فناوری اطلاعات
- آموزش مدیران فروش و مدیریت بازاریابی .
دورههای آموزشی علاوه بر کمک به توسعه مهارتهای جدید، میتوانند به انگیزه بخشی و تجدید قوای کارمندان بیانگیزه نیز کمک کنند.
گزینههای آموزش فروش و بازاریابی
برنامه آموزش بازاریابی این باید بخشی از شیوه مدیریت کارکنان از همان ابتدا باشد. با برنامهای خوب طراحیشده برای آموزش کارکنان جدید شروع کنید.
آموزش عملی میتواند بخش مهمی از فرایند مهارتآموزی بهویژه در زمینههایی مانند فروش باشد. گزینهها میتوانند شامل موارد زیر باشند:
- تمرینهای بازی نقش
- همراهی کارمندان در تماسهای فروش
- ارائه توضیحات کامل به کارمندان پس از انجام فعالیتها، چه موفق و چه ناموفق.
اگر در کسبوکارتان از مهارت یا منابع لازم برخوردار نیستید، میتوانید از یک مربی فروش یا مشاور بازاریابی کمک بگیرید تا مهارتهای بازاریابی و فروش را توسعه دهید. گزینههای دیگر شامل طیف وسیعی از کارگاههای آموزشی، سمینارها و آموزشهای آنلاین است.
متخصصان بازاریابی ممکن است به برنامهای آموزشی و توسعهای از پیش تعیینشده، بهعنوان بخشی از الزامات توسعه حرفهای مستمر (CPD) یک مدرک رسمی بازاریابی، نیاز داشته باشند.
انجمنهای پیشرو بازاریابی، معمولاً بهطور مستقیم یا از طریق ارائه دهندگان تأییدشده، آموزشهای بازاریابی ارائه میدهند. منابع اطلاعات شامل موسسه سلطنتی بازاریابی (و) انجمن تحقیقات بازار و موسسه بازاریابی مستقیم انجمن صنفی شما ممکن است آموزشهای بازاریابی مرتبط با بخش شما را نیز ارائه دهد.
مثل هر نوع آموزش دیگری، باید به دنبال ارائه دهندگان معتبر باشید که دورههای آموزشی با سابقه موفقیت ارائه میدهند. به توصیههای افراد در حوزه کاری و مربیانی با مدارک و گواهینامههای بازاریابی مناسب توجه کنید.
ارائه دهنده آموزش مناسب را بررسی کنید
- به طور رسمی تأیید شده است
- میتواند به شما در ارزیابی نیازهای آموزشیتان کمک کند.
- در مهارتهای بازاریابی مورد نیاز شما یا کارکنانتان آموزش ارائه میدهد.
- آموزش را در سطح مناسب ارائه میدهد
- آموزش را در زمان و مکان مناسب و به شکلی که برای شما راحت است ارائه میدهد.
- میتوانیم دورههای استاندارد یا سفارشیسازی شدهای را ارائه دهیم که با نیازهای خاص شما مطابقت داشته باشد.
در حالت ایدهآل، ارائه دهنده آموزش باید تجربهی کار در صنعت شما و همکاری با کسبوکارهایی با اندازه مشابه را داشته باشد. ارائه دهندگان آموزش تخصصی بیشتر از چالشهای خاص کسبوکار شما آگاه هستند و با روندها و مقررات مرتبط با صنعت بهروز هستند.