هشت پرسش و پاسخ متداول درباره تحقیقات بازار
- درباره تحقیقات بازار چه چیزهایی باید بدانم؟
- تحقیق بازار من چقدر طول میکشد؟
- چه روشهای تحقیقات بازار برای من مفید خواهد بود؟
- آیا خودم باید تحقیقات بازار را انجام دهم یا از متخصص کمک بگیرم؟
- هزینه تحقیقات بازار چقدر خواهد شد؟
- چگونه میتوانم یک شرکت تحقیقات بازار مناسب پیدا کنم؟
- تا چه اندازه میتوانم به نتایج تحقیقات بازار بهعنوان مبنایی برای تصمیمگیریهای تجاری اعتماد کنم؟
- چه زمانی باید تحقیقات بازار را متوقف کنم و شروع به کار کنم؟
درباره تحقیقات بازار چه باید بدانم؟
تحقیقات بازار باید در هنگام راهاندازی کسبوکار، قبل از عرضه محصول یا خدمت جدید و هر زمان که تهدید یا فرصت غیرمنتظرهای پیش آید، انجام شود. روند تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها میتوانند به تمرکز فکرتان کمک کنند. باید بدانید:
- کجا هستند؟فرصتهای بازارآیا توسط رقبا پر نشده است؟
- چه چیزی ممکن استتقاضاقیمت آن چقدر است و آیا نوسانات فصلی یا چرخهای دارد؟
- چهمزایاچه ویژگیهایی از محصول یا خدمت شما باید برجسته شوند؟
- تو کی هستی؟ مخاطبان هدف و پتانسیل آن چیست؟
- چگونه میتوانیرسیدن و فروشبه این افراد یا کسبوکارها، با کمترین هزینه؟
- چه چیزهایی هستند؟مشکلاتدر ارائه محصول شما (تأمین قطعات، طراحی، مقررات)
- آیا میتوانید سود کسب کنید؛ و چه چیزهایی هستند؟پیامدهابرای طرح کسبوکار شما؟
باید بدانید مشتریان یا مشتریان بالقوه شما چه کار میکنند، چه فکر میکنند و چه میخواهند یا نیاز دارند. اما تا از آنها نپرسید، نمیتوانید این را بدانید؛ این همان چیزی است که تحقیق اولیه در مورد آن است. اطلاعاتی که به دنبال آن هستید، مربوط به عواملی مانند محصولات یا خدمات، قیمتگذاری، تصویر و آگاهی خواهد بود. خدمات مشتری خدمات پس از فروش و رقابت در بازار
دو حوزه از اهمیت حیاتی برخوردارند.
- آیا دقیقا همان چیزی را که مشتریان هدف شما میخواهند، ارائه میدهید؟
- قیمت شما مناسبه؟ برای بیشتر شرکتهای کوچک، این سوال به این معنی است: «آیا به اندازه کافی هزینه میگیرم؟»
برای شناخت بازار خود به اطلاعات بهروز از جمله اندازه، روندها و تغییرات آن نیاز دارید. بهترین منابع برای این اطلاعات، انجمنهای صنفی، وبسایتهای دولتی، ارائه دهندگان تحقیقات آنلاین و مجلات تجاری هستند. این نوع تحقیق، تحقیق ثانویه نامیده میشود.
تحقیقات بازار من چقدر طول میکشد؟
مدت زمان مورد نیاز برای تحقیقات اولیه، که در آن از پاسخدهندگان مجموعهای از سوالات پرسیده میشود، به مقیاس پروژه (حجم نمونه) و روش به کار رفته (انجام آن توسط خودتان یا استفاده از یک آژانس) بستگی دارد. به عنوان راهنما، حداقل حجم نمونه شما باید حداقل ۱۰ درصد از پایگاه مشتریان شما باشد.
بسیاری از کسبوکارهای کوچک میتوانند ظرف یک یا دو هفته به نتایج مفیدی دست یابند. اما اگر از شرکتهای تحقیقات بازار استفاده میکنید، باید زمان بیشتری در نظر بگیرید.
گردآوری آمار دقیق کمی تحقیق زمان میبرد. اگرچه این نوع تحقیق در صورت تصمیمگیریهای سرمایهگذاری بزرگ مفید است، اما اغلب جای تحقیقات سریع و سطحیتر نیز هست که اطلاعات احساسی بیشتری ارائه میدهد. کیفی راهنماییهایی دربارهٔ قدم بعدی شما
چه روشهای تحقیق بازار برای من مفید خواهد بود؟
روشهای تحقیق مانند ابزارهای جعبه ابزار هستند که هر کدام برای کاری خاص مناسبترند. این روشها شامل پژوهش کتابخانهای با استفاده از اینترنت و تحقیقات میدانی، که میتواند شامل تحقیقات مشتری نیز باشد گروههای کانونی مصاحبههای خیابانی و آزمایش محصولات در مکانهای عمومی، تحقیقات محصول و مطالعات قیمتگذاری.
کلید موفقیت در پژوهش، نخست شناسایی اطلاعاتی است که پیشبرد کار را ممکن میسازد. سپس اولویتها را بسنجید؛ مثلاً سرعت در مقابل جزئیات، یا دقت علمی در مقابل بازخوردهای احساسی و امثالهم. این معیارها به شما در انتخاب روش پژوهشی مناسب کمک میکنند.
برای پژوهش اولیه که نیاز به پرسیدن مجموعهای از پرسشها از پاسخدهندگان دارد، میتوان از مصاحبههای حضوری، تماس تلفنی، یا پرسشنامههای پستی یا الکترونیکی استفاده کرد.
ملاقات حضوری: این روش زمانی مفید است که بخواهید چیزی را نشان دهید و واکنش طرف مقابل را ببینید (مثل نمونهها، عکسها، نمونه اولیه یا طرحهای بستهبندی). همچنین برای صحبت با افرادی که هنوز مشتری شما نیستند مناسب است.
از تلفن برای مصاحبه با مشتریان قدیمی یا در صورت انجام نظرسنجی تجاری استفاده کنید.
پست الکترونیک را تا حد امکان خودداری کنید، زیرا پاسخهای بسیار کمی دریافت خواهید کرد. اگر چارهای نیست، ارائه پاداشی ارزشمند را در نظر بگیرید.
آیا خودم باید تحقیقات بازار را انجام دهم یا از متخصص کمک بگیرم؟
هر دو روش مزایا و معایبی دارند.
پژوهش خودساخته
برای:
- کار خودت را انجام دادن، به شما کمک میکند تا بفهمید مردم چه فکر میکنند.
- با انجامش خودت میتوانی پول ذخیره کنی.
در مقابل
- تحقیق مستقل زمانبر است و ممکن است حواسپرتی ایجاد کند.
- شما بیتجربه خواهید بود – حتی در طراحی یک پرسشنامه ساده ممکن است پیچیدهتر از آن چیزی باشد که به نظر میرسد.
نکتهاگر سؤالی میپرسید، سعی کنید پاسخهای بیطرفانه بگیرید و از فاش کردن ارتباط واقعی خود با کسبوکار خودداری کنید. «به من مأموریت داده شده است تا نظرسنجیای در مورد… انجام دهم.»
با استفاده از یک متخصص
برای:
- باید به شغل حرفهای برسید.
- این پروژه را میتوان سریع و دقیق به انجام رساند.
- این کار وقت شما را نخواهد گرفت.
- از فوت و فن کار سود خواهید برد.
در مقابل
- هزینه – استخدام کارشناس میتواند گران تمام شود.
- چالش بررسی صلاحیت و انتصاب پشتیبانی مناسب .
هزینه تحقیقات بازار چقدر خواهد شد؟
تحقیقات خودتان زمان میبرد، نه پول. یک نظرسنجی حرفهای میتواند از ۱۰۰۰ پوند هزینه داشته باشد. هزینه روزانه انجام گروههای کانونی عمیق مشتریان ممکن است بیشتر هم باشد. اضافه کردن چند سوال به یک نظرسنجی عمومی از گزینههای اقتصادیتر است.
خساست در هزینهها میتواند کیفیت یافتهها را به خطر بیندازد. اگر به پاسخهای گمراهکنندهای برسید، کل کار بسیار پرهزینه خواهد بود.
چگونه میتوانم یک شرکت تحقیقات بازار مناسب پیدا کنم؟
از افراد مورد اعتماد در حوزه کسبوکار، سازمانهای حمایتی محلی یا انجمنهای صنفی بخواهید تا آژانسهای تحقیقاتی یا مشاوران مناسب را به شما معرفی کنند، یا بهصورت آنلاین جستجو کنید. اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید و سوالات مناسب را بپرسید تا قبل از انتخاب، بهترین گزینه را بیابید. موارد زیر را بررسی کنید:
- آیا شرکت بهاندازهی کافی بزرگ است که بتواند این کار را انجام دهد، اما بهاندازهی کافی کوچک است که هزینهی معقولی بگیرد؟
- آیا پرسنل متخصص کافی دارد؟
- آیا آنها با نیازهای خاص شما هماهنگ هستند؟
- شهرت آنها در بخش شما چیست؟
- آیا آنها در نوع خاصی از تحقیقات بازار تخصص دارند؟
- آنها از چه طیف روشهای پژوهشی استفاده میکنند؟
- آیا میتوانند نمونه کارها یا مطالعات موردی در اختیارتان قرار دهند؟
- مدت زمان فعالیت آنها چقدر است؟
- آیا با همکاری با آنها احساس راحتی خواهید کرد؟
- آیا اتهامات مشخص شده است؟
- آیا روش آنها برای شما منطقی است؟
- بالاخره، آیا احساس میکنید که آنها به کسبوکار شما ارزش میدهند؟
از میان همه این پرسشها، آخرین پرسش احتمالا مهمترین است.
پژوهشگران حرفهای معمولا عضو جامعه تحقیقات بازار قبل از انتخاب آژانس، باید:
- به گزارشهای قبلی این سازمان نگاه کنید، اگر محرمانه نیستند.
- تهیه کردن، تنظیم کردن گزارشی مفصل یافتن دقیق آنچه نیاز دارید را شرح دهید
- جدولی زمانی شامل تاریخ جلسات و بازبینیها تهیه کنید.
- تصمیم بگیرید که آیا میتوانید با پژوهشگر یا سازمان همکاری کنید یا نه.
- نرخ روزانه را بپرسید و محدوده بودجه را تعیین کنید.
تا چه اندازه میتوان به نتایج تحقیقات بازار بهعنوان مبنایی برای تصمیمگیریهای تجاری اعتماد کرد؟
هر چه اطلاعات شما بیشتر، دقیقتر و بهروزتر باشد، احتمال اعتمادپذیری آن بیشتر است. البته باید بدانید که تحقیقات بازار هرگز نمیتواند ریسک تصمیمگیریهای تجاری را بهطور کامل از بین ببرد. شما در رأس کار خودتان هستید و گاهی اوقات مجبور به تصمیمگیریهای بدون پشتوانه خواهید شد. تحقیقات بازار تقریباً بهطور قطع اطلاعات و ایدههای بیشتری در اختیار شما قرار خواهد داد.
تصمیمگیری در مورد کسبوکار بدون تحقیق و شواهد بازار، قمار است. با این حال، هیچ چیز در این زمینه مطلق نیست و باید از قضاوت و عقل سلیم خود استفاده کنید.
چالش اصلی، نحوه تفسیر نتایج است و خطر بزرگ، انکار یافتههاست. بسیاری از مدیران کسبوکارهای کوچک در این دام میافتند و تفسیر نتایج را بهگونهای مغرضانه تغییر میدهند. در صورت تردید، نظرسنجی دیگری با پرسشنامه اصلاحشده انجام دهید.
چه زمانی باید تحقیقات بازار را متوقف کنم و شروع به کار کنم؟
وقتی تا حدودی مطمئن شدید که میدانید مشتریان چه فکر میکنند و چه واکنشی نشان میدهند، اقدام کنید. در نهایت، از خودتان سه سؤال بپرسید.
- آیا حجم نمونه شما کافی بود؟ هرچه نمونه کوچکتر باشد، نتایج کمتر قابل اعتماد خواهند بود. حداقل حجم نمونه باید ۱۰ درصد از مشتریان یک سال باشد.
- آیا مطمئنید که پاسخگویان شما تحت تأثیر شیوهی پرسشها یا نحوهی طرح آنها قرار نگرفتهاند؟ با تغییر کلمات پرسشها و بررسی اینکه آیا پرسشنامهی اصلاحشده نتایج متفاوتی تولید میکند، این موضوع را بررسی کنید. اگر این چنین بود، باید با پاسخگویان جدید، مجدداً کار میدانی را انجام دهید.
- مطمئنی از زمان انجام نظر سنجی تا الان هیچ اتفاقی نیفتاده که شرایط را تغییر دهد؟ در صورت تردید، پرسشنامه را مجددا آزمایش کنید یا کل نظرسنجی را تکرار کنید.
درست است که گاهی بیش از حد تحلیل کردن، به فلجی منجر میشود. زمانبندی صحیح یک استراتژی بازاریابی جدید، میتواند از اطمینان به درستی کار مهمتر باشد. مثلاً، کالاهای جدید کریسمس باید بهموقع برای جشنها در مغازهها باشند. تأخیر به خاطر تکمیل یک برنامه تحقیقاتی دقیق، میتواند فرصت را از دست بدهد. از طرف دیگر، سرمایهگذاری کلان در یک نوآوری جدید، توجیهگر تحلیل قبلی گسترده است.
قاعده سادهای برای تعیین زمان پایان تحقیق و شروع پروژه وجود ندارد. در این مورد باید از قضاوت و تجربهی خودتان استفاده کنید. تحقیق برای یافتن سرنخهاست؛ در نهایت این شما هستید که باید تصمیم به پیشروی بگیرید.