رسیدن به خریداران بالقوه با پیام هدفمند در زمان مناسب، کلید حفظ رشد فروش است. با بررسی مشتریان فعلی و تقسیمبندی آنها به گروهها، میتوانید تشخیص دهید چه کسی، چه مقدار و چه زمانی خرج میکند. در اینجا نحوه پیادهسازی مدل تقسیمبندی مشتریان را توضیح میدهیم.
قطعهبندی میتواند به شما در طراحی محصولات، خدمات و کمپینهای بازاریابی جدید کمک کند تا مشتریان بیشتر از شما خرید کنند.
تقسیمبندی بازار برای هر کسبوکاری مهم است لوسی ویتینگتون مدیر بازاریابی تجاری الهامبخش این به شما کمک میکند تا بازدهی بهتری از پولی که خرج میکنید، بگیرید؛ چون از روشی کلی و یکسان استفاده نمیکنید.
تحلیل بخشبندی مشتریان
ابتدا مشتریان خود را مورد بررسی قرار دهید. اگر سیستم مدیریت مشتری دارید، به خریدهای گذشته نگاهی بیندازید تا روندها را شناسایی کنید. اگر این دادهها در دسترس نیستند، اقدام به … مصاحبه حضوری یا تلفنی برای مشخص کردن دلیل خرید مشتریان از شما. همچنین میتوانید از گزارشها و آمارهای منتشرشده بازارهای عمومی برای ترسیم تصویری از مشتریان خود استفاده کنید.
سپس باید از این دادهها برای تقسیم مشتریان به گروههای مختلف براساس عواملی مانند الگوی خرج کردن، سن، جنسیت و مکان استفاده کنید. با استفاده از این اطلاعات میتوانید تعیین کنید که بیشترین تمایل را به هدف قرار دادن کدام گروه دارید.
ویتنگتون میگوید: «این معمولاً به سودآورترین مشتریان ترجمه میشود، هرچند مراقب باشید که به… ارزش طول عمر مشتری به جای خرید یکباره
بازاریابی خود را بر بخشهای کلیدی مشتریان متمرکز کنید
سپس میتوانید هزینههای بازاریابی خود را به جایی هدایت کنید که مشتریان سودآورترتان بیشتر احتمال دارد این پیامها را ببینند، و محصولات جدیدی را توسعه دهید یا بستهبندی مجدد محصولات موجود، برای مطابقت با بخشهای مختلف بازار. برای مثال، یک مربی شخصی یک خدمت اصلی دارد، اما تقسیمبندی بازار ممکن است مخاطبان متعددی را شناسایی کند، مانند مادران جدید، ورزشکاران حرفهای و بدنسازان.
با تغییر ظاهر تبلیغات و مکانهای تبلیغاتی، کسبوکارها میتوانند خود را به عنوان متخصصی متخصص معرفی کنند نه یک پزشک عمومی و در نتیجه، احتمالاً مشتریان بیشتری جذب خواهند کرد.
این لزوماً به معنای هزینه زیاد برای کمپینهای تبلیغاتی نیست. «اگر پایگاه دادهی خوبی دارید، آنگاه… ایمیل یک روش ارزان و آسان برای ارسال پیامهای هدفمند است. روش دیگر استفاده از… وبسایت شما اگر در حال حاضر کسبوکار خود را با ارائه یک محصول یا خدمت تبلیغ میکنید، صفحه اصلی خود را به بخشهای مختلف تقسیم کنید. اگر هدف شما خریداران تجاری است، این تقسیمبندی میتواند بر اساس بخشهای منابع انسانی، مالی و بازاریابی باشد. اگر هدف شما مصرفکنندگان هستند، صفحات مختلفی برای محدودههای قیمتی متفاوت در نظر بگیرید.
پیامها را برای هر بخش از مشتریان شخصیسازی کنید.
همچنین بسیار مهم است که در تمام مطالب بازاریابی خود، پیامی ثابت و یکپارچه ارائه دهید. از ارسال پیامهای هدفمند اما متناقض خودداری کنید. کمپین نامه مستقیم اگر مشتریان بالقوه نتوانند خود را در وبسایت شما ببینند، مردم دوست دارند کالاها و خدماتی را ببینند که برای آنها مناسب است و به وضوح بهعنوان چنین کالا و خدماتی معرفی شده باشد.
اما بدانید که کسبوکارهایی که ادعای همه فن حریف بودن دارند، ممکن است در هیچ کاری استاد نباشند. ویتینگتون نتیجه میگیرد: «با بخشی که معتقدید سودآورترین است شروع کنید و با افزایش فروش، پیامهای بازاریابی خود را برای بخشهای دیگر نیز ارسال کنید. اگر همه این کارها را درست انجام دهید، مزایای بالقوه بسیار زیاد خواهد بود.»