به گفته استیون فیلیپس، کارشناس تحقیقات بازار، کسبوکارها باید زمان بیشتری را صرف مراقبت از خود و رصد فعالیتهای رقبای خود کنند.
دانستن اقدامات رقبای شما بخش مهمی از اداره یک کسبوکار موفق است. اما بسیاری از شرکتها این موضوع را نادیده میگیرند. این در شرایط سخت بازار امروز، کار درستی نیست. رقبا ممکن است چشم به شما دوخته باشند و نقشه سرقت بخشی از کسب و کارتان را بکشند.
اطلاعات رقابتی چیزی است که کمتر شرکتی، چه بزرگ و چه کوچک، به خوبی انجام میدهد. مردم معمولا این کار را نمیکنند، اما کارهای بسیار سادهای وجود دارد که میتوانید برای شناخت رقبا انجام دهید.
مطالعات کتابخانهای
اطلاعات ارزشمندی قابل جمعآوری است بدون اینکه از پشت میزتان بلند شوید اول از همه، میتوانید به وبسایت آنها سر بزنید و ببینید که چگونه و در کجا قرار دارند. بروشور آنها را سفارش دهید. فیلیپس میگوید: «فقط با جستجوی نام آنها در گوگل، چیزهای زیادی پیدا میشود، از جمله وبلاگهای کارکنان یا مشتریان ناراضی و همچنین بازخوردهای مثبت.»
بیشتر شرکتها در سایتهای شبکههای اجتماعی و اجتماعی مانند… حضور دارند. فیسبوک و لینکدین با عضویت در این گروهها میتوانید بهخوبی از فعالیتهای رقیبان خود مطلع شوید.
فلیپس میگوید اگر شرکتی در بورس سهام ثبت شده باشد، میتوانید اطلاعات بسیار زیادی در مورد آن شرکت به دست آورید. «هر شرکت ثبتشده در بورس دارای روابط با سرمایهگذاران بخشی از وبسایت آنها که در آن استراتژی خود را ارائه میدهند و درباره برنامههای چند سال آیندهشان، از جمله محصولات و بازارهای جدیدی که وارد میشوند، صحبت میکنند.
اگر شما و رقبا از طریق خرده فروشان ثالث کالا میفروشید، باید آنها را بررسی کنید. استراتژی توزیع فیلیپس توصیه میکند: «نگاه کنید و ببینید کجا توزیع میکنند. اگر در فروشگاههای تسکو و ساینزبری هستند اما در ویتروز نیستند، میتوانید فرصتها را ببینید.»
استعلامات مشتریان
احتمالا بهترین منبع اطلاعات در مورد رقبا مشتریان شما با آنها دربارهٔ دیدگاهشان از کسبوکار شما و دیگر کسبوکارهای همان منطقه یا بخش صحبت کنید. حتی میتوانید بهصورت ناشناس از فروشگاه رقیبان خود خرید کنید یا از آنها تماس بگیرید تا ببینید چه خدماتی ارائه میدهند و چگونه با مشتریان خود رفتار میکنند. البته ممکن است برای بهدست آوردن تصویری دقیق، چندین بار بازدید لازم باشد.
از آنجا که مصرفکنندگان بهطور فزایندهای به دنبال خرید ارزانتر هستند، قیمت رقابت قیمتی به موضوعی مهم تبدیل شده و دانستن اینکه رقبا چه تخفیفهایی ارائه میدهند حیاتی است. فیلیپس میگوید: «قیمت بیش از هر زمان دیگری، توجیهی برای خرید است. بنابراین باید همیشه حواستان به رقبا باشد تا ببینید… چه پیشنهادها و تخفیفهایی دارند نقطه.
تحلیل رقبا
تحلیل رقبا میتواند یافتههای جالبی را آشکار کند. ممکن است بفهمید که رقبای شما آنهایی نیستند که فکر میکردید. رقبای اصلی گفت.
مثلاً اگر مغازهی کاشیفروشی در خیابان اصلی شهر دارید، ممکن است فکر کنید رقیب اصلی شما، مغازهی کاشیفروشی مستقل دیگری است که آن طرف خیابان قرار دارد. اما در واقع، هر دو شما احتمالاً با … رقابت میکنید. خرده فروشان بزرگ غیربومی همچنین با تامینکنندگان آنلاین کاشی. در واقع، وجود بیش از یک نوع تامینکننده در یک منطقه میتواند به جذب مشتری بیشتر کمک کند، زیرا مصرفکنندگان احساس میکنند که میتوانند بهراحتی انتخابهای کافی در محل داشته باشند.
در واقع، رقبا ممکن است متنوعتر از آن چیزی باشند که فکر میکنید. وقتی مصرفکنندگان در انتخابهای سخت برای صرفهجویی تلاش میکنند، ممکن است شما با محصولات یا خدماتی کاملا متفاوت برای بهدست آوردن پول اضافی آنها رقابت کنید. فیلیپس میگوید: «به یک جوان که میخواهد یک جفت کفش ورزشی جدید بخرد فکر کنید. این جوان به خرید یک جفت کفش نایک فکر میکند. حالا، او نظرش را تغییر نمیدهد و مارک دیگری نمیخرد، اما ممکن است تصمیم بگیرد که پولش را برای یک شب بیرون رفتن یا یک جفت هدفون خرج کند.»
پیشی گرفتن از رقبا کار آسانی نیست، اما سر را به زیر شن کردن فایدهای ندارد. در مورد رقیبان، دانش قدرت است.