تحقیقات بازار برای هر کسبوکاری ضروری است. دانستن اینکه بازار پایدار برای محصول شما وجود دارد و درک انتظارات مخاطبان از شما، برای راهاندازی موفق یک کسبوکار حیاتی است.
به طور کلی، تحقیقات بازار به دو دسته تقسیم میشود: اولیه و ثانویه. تحقیقات بازار از طریق منابع موجود یا تحقیقات ثانویه، به معنای یافتن دادههای مرتبط موجود است، برخلاف جمعآوری دادههای پژوهشی اختصاصی. هرچند ممکن است نتواند به پرسشهای خاص پاسخ دهد، اما اطلاعات مفیدی (بسیاری از آنها رایگان) را ارائه میدهد.
پیدا کردن اطلاعات درست ممکن است کمی تلاش بخواهد، اما به شما کمک میکند تا تصمیمات تجاری آگاهانهتری بگیرید. در اینجا منابع اصلی دادههای موجود که میتوانید امتحان کنید، آمده است.
تحقیقات بازار ثانویه
تحقیقات ثانویه از دادههای موجود در هر منبعی که در دسترس باشد استفاده میکند. گزارشهای دولتی، نظرسنجیها و تحقیقات بسیاری از شرکتهای تحقیقات بازار وجود دارند که به دادههای خود دسترسی میدهند؛ برخی از آنها رایگان هستند. این به این معنی است که بسیار ارزانتر و معمولاً سریعتر از ایجاد تحقیقات خود از ابتدا است.
اریک براندنبورگ از شرکت مارکتست میگوید: «تحقیقات ثانویه اغلب پایه و اساس محکمی برای توسعه تحقیقات اولیه شماست.»
انجام تحقیقات بازار آنلاین خودتان
میتوانید بفهمید خیلی چیزها درباره بازار شما و رقباى آنلاین شما. در وبسایتهای خودشان میتوانید ببینید که رقبا چگونه خودشان را بازاریابی میکنند و چه نقاط تمایز با خواندن مطالب آنها، از جمله وبلاگها، از استراتژیشان آگاه خواهید شد.
گزارشهای سالانه شرکتهای عمومی، منبعی ارزشمند و اغلب نادیده گرفتهشده هستند. این گزارشها اطلاعاتی در مورد اندازه و نرخ رشد یک صنعت و همچنین پیشبینیهای مربوط به آینده نزدیک آن صنعت ارائه میدهند.
همچنین میتوانید مستقیماً قیمتها را مقایسه کنید برای محصولات و خدمات مختلف
با جستجوی رقبایتان در گوگل، میتوانید بفهمید نام آنها در چه جاهای دیگری ذکر شده است؛ از پوشش رسانهای گرفته تا فهرستهای تجاری یا نامبردن در رویدادها.
بالاخره ببین چه کارهایی میکنند رسانههای اجتماعی همچنین به واکنش مشتریان توجه کنید؛ این میتواند نقاط ضعف رقیبان را نشان دهد و فرصتهای جدیدی را برای کسبوکار شما آشکار کند.
سایر منابع تحقیقات بازار ثانویه
- دایرکتوریهای محلیاگر بهصورت محلی فعالیت میکنید، خوب است که در فهرستهای محلی جستجو کنید و ببینید چه کسانی رقیب شما هستند. رقبا اینکه چه هستند، کجا قرار دارند و چگونه خودشان را به بازار معرفی میکنند. اگر شرکتی هستید که با دیگر شرکتها کار میکنید، به دایرکتوریهای تخصصی مربوط به بخش خود مراجعه کنید. این دایرکتوریها رقبای شما را فهرست میکنند و ممکن است اطلاعاتی درباره محصولات و خدمات آنها ارائه دهند. حتی ممکن است به شما کمک کنند تا ببینید کجاها… شکافهای بازار .
- کتابخانهها و پایگاههای دادههای تجاریهمه کتابخانههای بزرگ بخشهای تجاری و دسترسی به خدمات آنلاین دارند. بزرگترین آنها، کتابخانه بریتانیا در لندن، دارای… مرکز کسب و کار و مالکیت فکری این سرویس برای کارآفرینان است و دسترسی به منابعی مانند پایگاه داده مشاور تجاری کامل (COBRA) و GRANTfinder (پایگاه داده بریتانیایی کمکهای مالی و وام) را ارائه میدهد. همچنین دسترسی رایگان به گزارشهای تحقیقات بازار از شرکتهای مینتِل، کی نوت، دیتامانیتر و فراست و سالیوان وجود دارد.
- گزارشهای تحقیقات بازارنظرسنجیها و گزارشهای بخش میتوانند اطلاعات زیادی درباره شرایط و روندهای بازار به شما بدهند. آنها اغلب نشان میدهند که تهدیدها و فرصتها در یک بخش خاص فعالیت میکند و میتواند شکافهای بازار را نشان دهد. اگر به گزارشی خاص نیاز دارید و در کتابخانه بریتانیا موجود نیست، همیشه میتوانید نسخه ای از آن را بخرید اما ممکن است گران باشد. شاید بتوانید بخشی کوچک از آن را که مربوط به حوزه مورد علاقه شماست، با هزینه بسیار کمتری خریداری کنید.
- انجمنهای صنفیانجمنهای صنفی و تجاری منبع بسیار خوبی از اطلاعات هستند. بسیاری تشکلهای صنفی به اعضای خود دسترسی به آمار و گزارشهای صنعتی بدهند. گروههای ذینفع و لابیگری دیگر اغلب تحقیقات خود را انجام میدهند. همچنین میتوان از سازمانهای حمایتی محلی کسبوکار نیز کمک گرفت. اتاق بازرگانی برای دیدن منابعی که دارند.
مزایای تحقیقات بازار ثانویه
- پژوهش از قبل آماده است و در وقت شما صرفهجویی میکند.
- اغلب رایگان یا با هزینهای اندک در دسترس است
- دادهها معتبر هستند، زیرا اغلب از سازمانهای دولتی یا شرکتهای تحقیقات بازار متخصص میآیند.
معایب تحقیقات بازار ثانویه
- ممکن است دادهها قدیمی باشند. برخی از آمارهای دولتی فقط بهصورت سالانه جمعآوری میشوند.
- شما هیچ کنترلی بر روی سوالات پرسیده شده در تحقیق و یا شرکت کنندگان ندارید.
- یافتن دادههایی که دقیقا به سوالات شما پاسخ دهند، میتواند دشوار باشد.
پژوهش بازار اولیه
پژوهش اولیه، در اصل، پژوهش خودتان است. این میتواند به سادگی پرسیدن سوالی از دوستان، خانواده یا مشتریان انتخابشده باشد یا نظرسنجیای که با کمک یک آژانس متخصص تهیه و برای گروه بزرگی انجام میدهید. میتوانید این پژوهش را با استفاده از نظرسنجی آنلاین از طریق وبسایت شرکت یا پروفایلهای رسانههای اجتماعی خود یا پرسیدن سؤالات حضوری انجام دهید. همچنین میتوانید از نظرسنجیهای آنلاین رایگان استفاده کنید. سرزمین نظرسنجی برای ساخت نظرسنجیهای خودتان
میتوانید همراه کالاها پرسشنامهای نیز برای مشتریان ارسال کنید. راه دیگر، تماس تلفنی با مشتریان و پرسیدن سوالات است؛ اما باید از قوانین مربوط به حفاظت از مردم در برابر تماسها، ایمیلها و نامههای ناخواسته آگاه باشید.
مشتری رقبای خود شوید. تبلیغات آنها را ببینید؛ این به شما میگوید بازار هدف آنها چه کسانی هستند و قصد دارند به کدام گروههای جمعیتی گسترش یابند. اگر رقبای شما در منطقه شما مغازه دارند، از آنها دیدن کنید. این شاید بدیهی به نظر برسد، اما با سوار شدن به ماشین و گشت و گذار در شهر میتوانید اطلاعات زیادی جمعآوری کنید.
مزایای تحقیقات بازار اولیه
- شما کنترل پژوهش را بر عهده دارید؛ پرسشها را انتخاب میکنید و اعضای گروه مورد نظرتان را تعیین میکنید تا پاسخهای مورد نیاز خود را دریافت کنید.
- این پژوهش بهروز است؛ شما زمان و مکان انجام آن را تعیین میکنید.
- میتوانید پاسخهای سوالات خاصی را که میخواهید، بگیرید.
معایب تحقیق بازار اولیه
- گرانتر است.
- بهدست آوردن سوالات دقیق و آمادهسازی گروه متخصصان، زمان بیشتری میبرد.
- برای تهیه پرسشنامههای باکیفیت، به تجربه نیاز دارید. البته میتوانید از یک شرکت واسط استفاده کنید، اما این کار بهطور قابلتوجهی گرانتر از انجام مستقل پژوهش خواهد بود.
نتیجه
هیچکدام از این دو نوع تحقیق به تنهایی پاسخگوی همه نیازهای تحقیقات بازار شما نیستند. اما ترکیب تحقیقات اولیه و ثانویه باید پاسخهای مورد نیاز شما را ارائه دهد.
اریک براندنبرگ میگوید: «استفاده صرف از تحقیقات اولیه، بدون توجه به آنچه برای سایر شرکتها مؤثر بوده یا چشمپوشی از تحقیقات مهمی که انجام آن از توان شما خارج است، احتمالا به از دست رفتن فرصتها منجر میشود. به طور مشابه، اتکا صرف به تحقیقات ثانویه احتمالا شما را با پاسخهایی مبهم یا نامناسب برای مخاطبان خاصتان مواجه میکند. این دو روش مکمل یکدیگرند و استفادهی همزمان از آنها، تصویر جامعی و دقیقی از نیازها و نظرات بخش بازار شما ارائه میدهد.»