با رشد کسبوکار کوچک شما، ممکن است به کمک در زمینه فروش و بازاریابی نیاز داشته باشید. اگر خودتان این نقش را بر عهده داشتهاید، یافتن کارمندانی که تجربه و اشتیاقشان با شما برابری کند، دشوار خواهد بود. در اینجا نحوه استخدام کارکنان فروش و بازاریابی که نیازهای شما را برآورده میکنند، آمده است.
کارکنان فروش و بازاریابی مناسب میتوانند به رشد یک شرکت نوپا و تبدیل آن به کسبوکاری کوچک و موفق کمک کنند. یافتن بهترین افراد بسیار مهم است و پرداخت بیشتر به کسی که تجربه کافی دارد میتواند سودمند باشد. استخدام افراد نامناسب میتواند تأثیر مخربی بر یک شرکت کوچک داشته باشد، شرکتی که منابع لازم برای مدیریت افراد کمبازده را ندارد.
خدمات سئو وردپرس میتوانند به شما کمک کنند تا موقعیتهای شغلی خود را در جستجوهای مرتبط دیدهتر کنید. با بهینهسازی محتوای صفحات شغلی و استفاده از کلمات کلیدی مناسب، میتوانید افراد واجد شرایط را که در جستجوی شغلهای مرتبط با فروش و بازاریابی هستند، جذب کنید. این استراتژی به شما کمک میکند تا بهترین کارمندان را برای کسبوکار خود جذب کنید و تیم فروش و بازاریابی خود را تقویت نمایید.
نیازهای استخدامی خود در زمینه فروش و بازاریابی را درک کنید
برنامه استخدامی فروش یا بازاریابی را با توجه به نیازهای کسبوکارتان تدوین کنید. به آنچه در کسبوکارتان در زمینه فروشهای آینده، گسترش به بازارهای جدید و … دنبال میکنید، بیندیشید. خدمات مشتری ضعفهای بازاریابی و زمینههای عملکرد ضعیف را ارزیابی کنید. کسبوکارهای در حال رشد اغلب تصمیم میگیرند تا مهارتهای بازاریابی بیشتری استخدام کنند – مثلاً در اینترنت یا بازاریابی در شبکههای اجتماعی برای پر کردن جایگاههایی که پیشتر به پیمانکاران خارجی واگذار شده بود.
خودت رو تکرار نکن
دربارهٔ میزان دستاوردهای کارکنان فروش و بازاریابی خود واقعبین باشید. ممکن است شما بهترین فروشنده شرکتتان باشید، چون دقیقاً میدانید محصول یا خدمتتان چه کاری انجام میدهد و اگر کسی بتواند با اشتیاق کار شرکتتان را توضیح دهد، شما هستید.
با این حال، شاید شور و شوق شما دلیل اصلی فروشهایتان تا به امروز باشد. ارتباط شخصی شما با کسبوکار بینظیر است و نباید سعی در تکرار آن کنید. به یاد داشته باشید که جذب طیف وسیعی از مهارتها، تجربیات و سبکها نیز برای کسبوکارتان مفید است.
شرح شغل را بنویسید
شرح شغل را با عنوان شغلی آغاز کنید. عناصر ضروری نقش مورد نظر را شرح داده و وظایف مربوطه را تشریح کنید. بسته پیشنهادی حقوق و مزایا جزء اصلی پیشنهاد است، از جمله جزئیات هرگونه دستمزد مبتنی بر کمیسیون.
نوعِ همکاری مورد نظر (تمام وقت، پاره وقت، قراردادی موقت یا دائم) را مشخص کنید. توضیح دهید که این نقش چگونه در سازمان جای میگیرد: آیا این شغل بخشی از یک تیم است، چند نفر (در صورت وجود) باید مدیریت شوند و فرد استخدامشده به چه کسی گزارش خواهد داد. هرگونه شرط مهم، مانند کار خارج از ساعات اداری یا سفر به عنوان بخشی از کار را برجسته کنید. از هرگونه شرطی که ممکن است تبعیضآمیز باشد، خودداری کنید. این غیرقانونی است. تبعیض قائل شدن به دلیل نژاد، جنسیت، معلولیت، سن و امثالهم
ویژگیهای مورد نظر خود را در نامزدهای شغلی، مانند مدارک یا سابقه کار مرتبط با صنعتتان، در نظر بگیرید. اما مراقب باشید که بیش از حد به مدارک تحصیلی تکیه نکنید، مگر اینکه واقعا ضروری باشند. در نقشهای فروش، معمولا سابقه کار مهمتر است.
با این حال، مدارک بازاریابی و مدیریت فروش میتواند مفید باشد، بهویژه اگر در حال استخدام برای یک نقش ارشدتر هستید. شناختهشدهترین مدارک، مدارک از مؤسسهی معتبر بازاریابی است. مدیریت یکپارچه مشتری ( )، (آ ) موسسه بازاریابی مستقیم و جامعه تحقیقات بازار .
به دنبال نامزدهایی با تجربهی مناسب باشید
بهکارگیری فروشندگانی که سابقهی کاری موفقی در زمینهی شما دارند، میتواند کار را بسیار آسانتر کند، بهخصوص اگر کسبوکار شما در حوزهی خدمات حرفهای فعالیت میکند. تجربه بسیار مهم است، اما باید مرتبط باشد. به دنبال کاندیداهایی باشید که در نقشهای مشابه با آنچه شما ارائه میدهید، ترجیحاً در همان صنعت، کار کردهاند.
برای استخدام در بخش فروش، روابط موجود شما با مشتریان هدف ممکن است یک شرط اصلی باشد. نقشهای فروش در سطح مبتدی، بهویژه در زمینههایی مانند فروش از راه دور، اغلب نیازمند برخورد مثبت و روحیهی قوی هستند. با این حال، تجربهی فروش از راه دور ممکن است در نقشی که به رسیدگی به تعداد کمی از حسابهای کلیدی متکی است، چندان مفید نباشد. اگر به کسی نیاز دارید که… توسعه کسب و کار جدید به جای مدیر حساب، به فردی با آن تجربه خاص نیاز دارید.
در نهایت، استخدام افرادی با ارتباطات مرتبط را در نظر بگیرید. مردم از مردم خرید میکنند، بنابراین استخدام فروشندگانی که از قبل لیستی از مشتریان بالقوه دارند میتواند به افزایش فروش منجر شود. بهترین فروشندگان همیشه چنین لیستی دارند و بهطور کلی، هر چه لیست آنها بهتر باشد، ارزش آنها بیشتر است.
ارتباطات در استخدام کارکنان بازاریابی نیز حیاتی است. افراد بازاریابی شما باید ارتباطات خوب ( ) مهارتهای شبکهای و درکی عمیق از بازاریابی شبکههای اجتماعی و همچنین درک خوبی از استراتژی بازاریابی.
طراحی سایت وردپرس میتواند به شما کمک کند تا فرآیند استخدام کارمندان فروش و بازاریابی را سادهتر کنید. با ایجاد صفحات شغلی جذاب و حرفهای در سایت خود، میتوانید موقعیتهای شغلی خود را بهطور مؤثر معرفی کرده و از طریق فرمهای آنلاین درخواستهای استخدام را دریافت کنید. این سایت میتواند بهعنوان یک ابزار مهم برای جذب افراد با مهارتهای مناسب در بخش فروش و بازاریابی عمل کند.
یافتن داوطلبان بازاریابی و فروش
ارتباطات شخصی، توصیهها و شبکهسازی میتوانند در یافتن نامزدهای مناسب فروش و بازاریابی به شما کمک کنند، اما بیشتر صاحبان مشاغل به تبلیغات در وبسایتهای کاریابی یا پلتفرمهای رسانههای اجتماعی متکی هستند. لینکدین یا از یک شرکت استخدامی استفاده میکنند.
استفاده از یک شرکت مشاوره استخدام مزایای خاصی دارد. یک آژانس مناسب معمولا کاندیداهای مستعدی را در پرونده خود دارد، که اغلب شامل افرادی است که به طور فعال به دنبال کار نیستند. یک مشاور استخدام خوب همچنین میتواند متقاضیان را برای شما غربال کند تا فقط با کاندیداهای مستعد مصاحبه کنید.
بهترین شرکت استخدام برای کسبوکار شما، در حال حاضر برای سایر شرکتهای همصنفتان، در حوزههای فروش و بازاریابی استخدام میکند. جستجوی آنلاین مشاغل مشابهِ آگهی مورد نظرتان، نام شرکتهای استخدامی مرتبط را به شما نشان میدهد.
قبل از استفاده از خدمات آژانس کاریابی، حتماً در مورد هزینههای آن توافق کنید. هزینهها ممکن است قابل توجه باشند، اما قابل مذاکرهاند. بیشتر آژانسها بر اساس «بدون نتیجه، بدون هزینه» فعالیت میکنند.
ارزیابی متقاضیان استخدام در بخش فروش و بازاریابی
به دنبال شواهدی باشید که نشان دهد نامزدها میتوانند به تعهدات خود عمل کنند؛ مثلاً سوابق موفقیت در نقشهای قبلی. آزمونهایی مانند ایفای نقش در سناریوی فروش یا بحث در مورد فرصتهای بازار میتواند به آشکار شدن توانایی واقعی متقاضی کمک کند.
استفاده از دو مصاحبهکننده یا بیشتر برای ارزیابی بهتر داوطلبان مفید است. در مصاحبهها به راحتی ممکن است تحت تاثیر «اثر هاله» قرار بگیرید؛ یعنی یک ویژگی مثبت شما را از نقاط ضعف داوطلب کور کند. همچنین، معرفی داوطلبان به تیم و پرسیدن نظر اولیه آنها پس از ملاقات، ایده خوبی است.
ممکن است مجبور شوید شغل را به بهترین متقاضیان بفروشید و نقاط قوت رقابتی کسبوکارتان را برجسته کنید. بهویژه فروشندگان باید از سطح احتمالی … متقاعد شوند. فروش و پورسانت آنها میتوانند به آن دست یابند.
انگیزش و آموزش کارکنان
انگیزه عنصر کلیدی موفقیت است مدیریت کارکنان فروش و بازاریابی (هیچ چیز در داخل پرانتز نیست) طرحهای تشویقی این مراحل معمولا بخشی از فرایند هستند، اما اگر برنامهریزی ضعیفی داشته باشند، رقابت ناسالمی در تیم ایجاد میشود و کدورتها افزایش مییابد.
آموزش و توسعه شاید مهارت برقراری ارتباط در نقشهای فروش و بازاریابی از هر بخش دیگری از کسبوکار شما مهمتر باشد. به همراه بردن کارمندان در تماسهای فروش یا استفاده از مربیان یا مشاوران برای توسعه مهارتهای بازاریابی و فروش را در نظر بگیرید. انجمنهای بازاریابی پیشرو مانند CIM طیف وسیعی از کارگاهها، سمینارها و آموزشهای آنلاین در زمینه فروش و بازاریابی ارائه میدهند.