09376996070 (سفارش سئو، سایت و تبلیغات)

چگونه از برند و نام تجاری خود محافظت کنید

آنچه در این مقاله می خوانید:

حسن شهرت نام‌ها و برندهای تجاری شما، یکی از دلایل اصلی خرید مشتریان از شماست. این مقاله توضیح می‌دهد که چگونه می‌توانید از ثبت یا استفاده‌ی کسب‌وکارهای دیگر از نام‌ها یا برندهای مشابه یا یکسان با نام و برند خودتان، و در نتیجه آسیب رسیدن به کسب‌وکار خود، جلوگیری کنید.

هر چه نام و برند شما باارزش‌تر باشد، مراقبت از آن مهم‌تر می‌شود. از مالکیت فکری خود محافظت کنید ابتدا باید از نام تجاری خود محافظت کنید. این امر به‌ویژه اگر به نماینده یا توزیع‌کننده‌ای مجوز استفاده از آن را می‌دهید، یا آن‌ها قصد فروش کالاها و خدمات برند شما را دارند، ضروری است. اگر در شراکت یا سرمایه‌گذاری مشترک هستید، ممکن است از شما خواسته شود که حفاظت از نام تجاری خود را تأیید کنید.

از نام تجاری و برندهای خود استفاده کنید

بهترین راه برای محافظت از نام یا برند، استفاده‌ی مداوم از آن است. هر چه افراد بیشتری نام شما را با کسب‌وکار و کالاها و خدماتتان مرتبط کنند، دادگاه‌ها بیشتر به حقوق قانونی شما بر آن اذعان کرده و متخلفان را مجازات خواهند کرد.

هیچ متنی داخل پرانتز وجود ندارد.

مالکیت فکری خود را ثبت کنید

به منظور محافظت از نام و برند خود، آن‌ها را به ثبت برسانید. اگر نام یا برند شما – چه کلمه، لوگو، تصویر، حرف، شکل، صدا و بو، یا هر ترکیبی از آن‌ها – کالاها یا خدمات شما را از سایر مشاغل متمایز می‌کند، می‌توانید برای ثبت آن به‌عنوان علامت تجاری در بریتانیا اقدام کنید. اداره مالکیت معنوی این به شما حق انحصاری استفاده از علامت تجاری‌تان را در رابطه با کالاها و خدماتی که در درخواست خود مشخص کرده‌اید، می‌دهد؛ حقی که دادگاه‌ها به‌سرعت و به‌راحتی از آن حمایت خواهند کرد.

مشاهده این مطلب  هم‌اکنون بر بازاریابی ایمیلی تمرکز کنید

همچنین می‌توانید آن را به عنوان نام دامنه ثبت کنید و (اگر قبلاً نام یک شرکت نیست) به عنوان نام یک شرکت با مسئولیت محدود ثبت کنید. خانه شرکت‌ها جدول‌های زیر اطلاعات بیشتری در مورد هر گزینه ارائه می‌دهند.

مراقب نقض مالکیت معنوی خود باشید

از یک سرویس نظارتی استفاده کنید تا… اداره ثبت علائم تجاری شرکت هاوس و ثبت‌کنندگان مختلف نام دامنه، متخلفان را شناسایی می‌کنند. به محض اینکه نام مشابه یا یکسانی درخواست یا ثبت شود، به شما اطلاع داده می‌شود تا بتوانید اقدام کنید.

همچنین به طور غیررسمی نظارت کنید: از موتورهای جستجو برای یافتن نام‌های مشابه یا یکسان در اینترنت استفاده کنید، مطبوعات تجاری و صفحات زرد را رصد کنید و از طریق مشتریان، شرکا، تامین‌کنندگان و دیگران به شایعات گوش دهید.

با متخلفان برخورد کنید

سریع و مؤثر علیه متجاوزان اقدام کنید. هرچه بیشتر صبر کنید، بیشتر به نظر می‌رسد که تخلف را پذیرفته‌اید.

همین اختلاف اغلب راه‌های حقوقی متفاوتی را برای حمله به متخلف در اختیارتان قرار می‌دهد. ممکن است بتوانید:

  • آنها را به خاطر «جعل و تقلب» و نقض علامت تجاری ثبت‌شده‌تان به دادگاه ببرید.
  • با درخواست علامت تجاری آن‌ها مخالفت می‌کنند.
  • اگر پیش‌تر نام شرکت محدود خود را ثبت کرده‌اید، نسبت به ثبت شرکت جدیدی با نام مشابه اعتراض کنید.
  • اعتراض هیأت رسیدگی به نام شرکت‌ها به ثبت نام مشابه یا یکسان با نام شرکت با مسئولیت محدود شما، چه آن را به عنوان نام شرکت با مسئولیت محدود ثبت کرده باشید یا نه. دلیل این امر آن است که این نام یا همان نامی است که شما در آن دارای حسن نیت هستید یا به قدری شبیه نام شماست که می‌تواند با القای ارتباط بین شرکت و شما (مطابق با رویه‌های رسیدگی به نام‌ها)، گمراه‌کننده باشد.
  • یکی از روش‌های حل اختلاف نام دامنه را آغاز کنید.
مشاهده این مطلب  پنج نکته‌ی بازاریابی برای مدیریت مرجوعی کالاها در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

ممکن است در صورت تجارت یا نمایندگی در سایر کشورها، نیاز به اقدام در آن کشورها داشته باشید.

تصمیم بگیرید چه کاری انجام خواهید داد.

به یک استراتژی نیاز دارید، اما مراقب باشید. معیارهای مختلفی در هر دادگاه اعمال می‌شود؛ ممکن است در یکی برنده شوید و در دیگری بازنده. همچنین، راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد و هر یک جدول زمانی متفاوتی دارد. شاید پیگیری تمام راه‌حل‌ها با سرعت بالا مناسب باشد، اما به همان اندازه ممکن است اختلاف را پیچیده‌تر از آنچه هست کند و به متجاوز جرأت دهد.

با مشورت یک مشاور، استراتژی خود را با دقت بررسی کنید.

  • از همان ابتدا، تمام گزینه‌های قانونی خود را شناسایی کنید.
  • نتیجه‌های دلخواه‌تان را تعیین کنید.
  • تصمیم بگیرید کدام گزینه‌ها به آن‌ها می‌رسند.
  • برای هر کدام برنامه‌ای تنظیم کنید و آن‌ها را با هم هماهنگ کنید تا بهترین شانس را برای رسیدن به نتایج خود داشته باشید.

اختلاف مربوط به آی‌پی را به نفع خودتان تبدیل کنید

معمولاً هدف متوقف کردن متخلف و دریافت غرامت است. نتیجه‌ی دیگر ممکن است این باشد که به متخلف اجازه استفاده‌ی قانونی از نامتان را، در ازای پرداخت وجه، بدهید تا اختلاف به منبع درآمدی برای شما تبدیل شود. در هر اختلاف، در نظر بگیرید که آیا متخلف می‌تواند یک همکار بالقوه باشد، نه فقط طرف مقابل.

اشغالگران آدرس آی‌پی

اما برخی متجاوزان صرفاً برای اخاذی از شما نام شما را به ثبت رسانده‌اند و هیچ‌گونه منفعت تجاری دیگری ندارند. این افراد می‌توانند بسیار حیله‌گر و غیرقابل اعتماد باشند. استفاده از یک مشاور به‌عنوان واسطه در مذاکره با آن‌ها که با شیوه‌های این کار آشناست، عاقلانه است.

مشاهده این مطلب  ۱۵ دلیل برای استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت پروژه

همیشه در مورد هرگونه اختلاف نام یا برند، از مشاوره استفاده کنید. به تجربه و قضاوت نیاز دارید.

خلاصه نام شما

  • اگر برای نام خود (از جمله لوگوها، طرح‌ها و غیره) در بازارتان شهرت و اعتبار کسب کرده باشید، حقوقی به‌دست می‌آورید که دادگاه‌ها آن را به رسمیت شناخته و از آن محافظت می‌کنند – وکلای دادگستری می‌گویند نام شما به یک علامت تجاری «عرف» تبدیل می‌شود. هر چه از نام خود بیشتر استفاده کنید، احتمال اینکه شهرتی کسب کند که دادگاه‌ها از آن محافظت می‌کنند بیشتر می‌شود.

اثر

  • می‌توانید برای محافظت از نشان تجاری عام خود در دادگاه، علیه هر کسی که از آن یا چیزی شبیه به آن به گونه‌ای استفاده کرده که عموم را به این باور برساند که کالاها یا خدماتی که به آنها ارائه می‌شود از کسب و کار شماست، اقامه دعوی کنید. آنها نیازی ندارند که این کار را عمداً انجام داده باشند.

اگر برنده شوید، دادگاه می‌تواند:

  • براساس ضرر و زیان شما، غرامت پرداخت کنید.
  • به متجاوز دستور دهید سود حاصل از تخلفش را به شما بپردازد.
  • به متخلف دستور دهید که دیگر از علامت تجاری شما استفاده نکند.
  • متخلف را ملزم به نابودی محصولات متخلف یا تحویل آنها به شما کنید.

هزینه‌ها و زمان‌بندی‌ها

  • اثبات سوء استفاده طولانی، پیچیده و پرهزینه است. باید ثابت کنید بخش قابل توجهی از مردم دچار اشتباه شده‌اند که اغلب مستلزم انجام نظرسنجی و ارائه نتایج آن در دادگاه است.

ثبت نام تجاری خود

می‌توانید علامت تجاری خود را ثبت کنید.

  • در اداره مالکیت معنوی بریتانیا برای حفاظت از آن.
  • برای ثبت آن در اداره ثبت علائم تجاری کشورهای دیگر و حفاظت از آن در آنجا.
  • برای ثبت آن در اداره علائم تجاری اتحادیه اروپا و حفاظت از آن در سراسر اتحادیه به عنوان «علامت تجاری اتحادیه اروپا»؛ یک درخواست، یک هزینه.
  • طبق پروتکل مادرید، برای حفاظت از آن در همه کشورهای عضو، یک درخواست و یک هزینه کافی است.
  • در برخی کشورها، ثبت علامت تجاری در انگلستان عملاً تضمین‌کننده ثبت محلی آن است.
  • علامت‌های تجاری برای کالاها و خدمات مختلف در کلاس‌های مختلف ثبت می‌شوند. اگر از یک علامت برای بیش از یک کلاس استفاده می‌کنید، ثبت آن در هر کلاس را در نظر بگیرید. ۴۵ کلاس وجود دارد.
مشاهده این مطلب  افزایش فروش از طریق بازاریابی در نقطه فروش

شرایط ثبت علامت تجاری شما این است که:

  • باید برای کالا و خدماتی که ثبت می‌کنید، متمایز باشد (مثلاً سازنده کارت نمی‌تواند عبارت «کارت تبریک» را به عنوان علامت تجاری خود ثبت کند، زیرا این کلمات معمولی هستند، اما می‌تواند «هال‌مارک» را با لوگوی تاج متمایز خود ثبت کند).
  • نباید مشابه یا همانند هیچ علامت تجاری ثبت‌شده در آن طبقه باشد.

اثر

  • ثبت نام به عنوان علامت تجاری به شما این حق را می‌دهد که هر کسی را که از آن علامت استفاده می‌کند، به دادگاه بکشانید.

اگر برنده شوید، دادگاه می‌تواند:

  • براساس ضرر و زیان شما، غرامت پرداخت کنید.
  • به متخلف دستور دهید سود حاصل از تخلف را به شما بپردازد.
  • به متخلف دستور دهید از علامت تجاری شما مجددا استفاده نکند.
  • متخلف را موظف کنید کالاهای متخلف را نابود کند یا آن‌ها را به شما تحویل دهد.
  • اگر در جریان رسیدگی به درخواست ثبت علامت تجاری مشابهی قرار گرفتید، می‌توانید با ثبت آن مخالفت کنید.
  • می‌توانید نرم‌افزارهای جدید را رصد کنید تا متخلفان احتمالی را شناسایی کنید.
  • اگر متخلف عمداً از علامت تجاری شما جعل کرده است، می‌توانید به اداره‌ی استانداردهای تجاری در منطقه‌ی خود و پلیس گزارش دهید؛ پلیس ممکن است اقدامات کیفری را آغاز کند.

هزینه‌ها و زمان‌بندی‌ها

  • اداره مالکیت معنوی هدف خود را ثبت علامت تجاری ظرف 4 تا 6 ماه قرار داده است. هزینه درخواست آنلاین برای ثبت در کلاس اول ۱۷۰ پوند و برای هر کلاس بعدی ۵۰ پوند است. همچنین هزینه‌های حرفه‌ای نیز بر عهده شما خواهد بود. در صورت درخواست آنلاین، تخفیف در هزینه وجود دارد.
  • هر ده سال یک‌بار باید علامت تجاری خود را در انگلستان تمدید کنید. هزینه تمدید ۲۰۰ پوند است. دفتر مالکیت معنوی به شما یادآوری خواهد کرد.
مشاهده این مطلب  در پیام‌های بازاریابی خود با مشتریانتان صحبت کنید.

خلاصه ثبت نام دامنه به نام خودتان

  • می‌توانید نام دامنه‌ای را برای استفاده در اینترنت، تحت پسوند کشوری مانند «.uk» یا پسوند عمومی مانند «.com» یا «.net»، ثبت کنید.

اثر

  • هیچ‌کس نمی‌تواند نام دامنه یکسانی را تحت یک دامنه سطح بالای یکسان ثبت کند. اما می‌توانند نام یکسان یا مشابه را تحت یک دامنه سطح بالای متفاوت ثبت کنند.
  • اگر متخلفی نام دامنه‌ای مشابه نام تجاری شما ثبت کند، می‌توانید از طریق روند حل اختلاف مربوطه درخواست کنید که نام دامنه متخلف از فهرست مربوطه حذف یا تعلیق شود یا به شما منتقل گردد.لازم نیست خودتان نام دامنه‌ای را ثبت کرده باشید.
  • اگر نام مورد اختلاف را به عنوان علامت تجاری ثبت کرده باشید، معمولا در روند حل اختلاف نام دامنه پیروز خواهید شد.

هزینه‌ها و زمان‌بندی‌ها

  • برخی از نام‌های دامنه را می‌توان در عرض چند ثانیه و با هزینه‌ای اندک به صورت آنلاین ثبت کرد. ثبت برخی دیگر زمان بیشتری می‌برد، اما معمولا ظرف چند روز و با هزینه‌ای کمتر از ۱۰۰ پوند انجام می‌شود.
  • هزینه‌ها و زمان‌بندی مراحل حل اختلاف متفاوت است. به‌طور تقریبی، هزینه طرح شکایت بر اساس روش حل اختلاف یکسان سازمان جهانی مالکیت فکری (که پرکاربردترین روش است) ۱۵۰۰ دلار آمریکا برای رسیدگی توسط یک نفر و ۴۰۰۰ دلار آمریکا برای رسیدگی توسط سه نفر است. این روند چند هفته طول می‌کشد.

ثبت نام شما به عنوان نام یک شرکت با مسئولیت محدود

  • اگر نام مورد نظر شما برای حفاظت، قبلاً در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت نشده باشد، می‌توانید شرکتی با مسئولیت محدود به آن نام ثبت کنید.
مشاهده این مطلب  مدیریت پیج اینستاگرام در مشهد

اثر

  • ثبت نام در اداره ثبت شرکت‌ها نشان می‌دهد که شما به آن نام علاقه‌مند هستید.
  • هیچ کس نمی‌تواند با همان نام ثبت نام کند.
  • اگر کسی نامی مشابه ثبت کند، می‌توانید به مرجع ثبت شرکت‌ها اعتراض کنید که نام «خیلی شبیه» به نام شماست. اگر ثبت کننده شرکت‌ها موافقت کند، به شرکت دیگر دستور تغییر نام می‌دهد.

نیازی نیست که از طریق این شرکت معامله‌ای انجام دهید – می‌تواند شرکتی راکد باشد. برای حفظ ثبت نام شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها، تنها کاری که باید انجام دهید این است:

  • دفترهای ثبت ساده قانونی را نگهداری کنید که نشان دهد مدیران، اعضا و منشی شرکت چه کسانی هستند.
  • گزارشی تائیدی را به شرکت هاوس (که پیش‌تر با نام اظهارنامه سالانه شناخته می‌شد) ارائه دهید.
  • اطلاعات مربوط به اشخاص دارای کنترل قابل توجه (PSC) را ارائه دهید.
  • حساب‌های سالانه را بایگانی کنید.

هزینه‌ها و زمان‌بندی‌ها

  • ثبت شرکت در انگلستان بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ پوند هزینه دارد که شامل هزینه‌های ثبت شرکت نیز می‌شود. این کار معمولاً ظرف ۲۴ ساعت انجام می‌شود.
  • اگر اظهارنامه تأییدیه به‌صورت آنلاین ارسال شود، هزینه آن ۱۲ پوند و اگر به‌صورت کاغذی ارسال شود، ۴۰ پوند است.
  • اگر شرکت راکد باشد (یعنی عملاً هیچ تراکنشی در دفاتر آن انجام نشده است)، می‌توانید صورت‌های مالی سالانه را خودتان با استفاده از فرم DCA در وب‌سایت خانه شرکت‌ها تهیه کنید. هیچ هزینه‌ای برای ثبت وجود ندارد.
جواد یاسمی (متخصص سئو)

جواد یاسمی (متخصص سئو)

استراتژیست و مشاور سئو سایت های شرکتی، فروشگاهی، کارخانه ها و برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در مشهد، تهران و ایران | سئو (SEO) با جواد یاسمی 09376996070

آخرین مقالات مرتبط

سئو چیست؟ راهنمای جامع و به_ روز برای فهم دقیق SEO در سال 1404

سئو چیست؟ راهنمای جامع و به‌ روز برای فهم دقیق SEO در سال 1404

در دنیای دیجیتال امروز، حضور در نتایج برتر موتورهای جست‌وجو مانند گوگل، برای هر کسب‌وکار یا وب‌سایتی...
۲۳ کمپین تبلیغاتی موفق که دنیای برندینگ را متحول کردند

۲۳ کمپین تبلیغاتی موفق که دنیای برندینگ را متحول کردند

در دنیای بازاریابی و تبلیغات، رقابت شدیدتر از همیشه است و تنها برندهایی برنده‌اند که بتوانند پیام خود...
۵ روش هوشمندانه برای رصد تبلیغات رقبا

۵ روش هوشمندانه برای رصد تبلیغات رقبا

تحلیل رقبا یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر استراتژی بازاریابی دیجیتال حرفه‌ایه. اما متأسفانه خیلی از کسب‌وکارها...
چرا بازاریابی جستجو و برندینگ به یکدیگر نیاز دارند

چرا بازاریابی جستجو و برندینگ به یکدیگر نیاز دارند

استراتژی‌های جستجو و برندینگ نه تنها هم‌زیستی دارند، بلکه وقتی ترکیب شوند، پیروزی‌های بزرگی در زمینه...
سفارش ساخت تیزر صنعتی تبلیغاتی

سفارش ساخت تیزر صنعتی تبلیغاتی

برند خود را حرفه‌ای نشان دهید، نه صرفاً تبلیغاتی مقدمه‌ای بر اهمیت تیزرهای صنعتی در عصر دیجیتال در دنیای...
جواد یاسمی و دکتر خلیل محمد زاده

سئو سایت صنعتی

آیا وب‌سایت کارخانه‌تان در گوگل دیده نمی‌شود؟ آیا محصولات صنعتی‌تان بازدید ندارند؟ اینجاست که سئو سایت...
آینده بازاریابی در عصر هوش مصنوعی | چگونه AI صنعت مارکتینگ را متحول می‌کند؟

در عصر هوش مصنوعی، چه بر سر بازاریابی خواهد آمد؟

۳۰ سال پیش، دنیا با ورود نرم‌افزارهای واژه‌پرداز و صفحات گسترده، آماده‌ی یک انقلاب در بهره‌وری شد. وعده...
مارلبرو؛ چگونه یک برند سیگار به موفق‌ترین کمپین تبلیغاتی قرن تبدیل شد؟

مارلبرو چگونه با یک کمپین تبلیغاتی تاریخ‌ساز شد؟

در دنیای بازاریابی، برندهایی موفق‌اند که بتوانند به‌جای فروش محصول، احساسات بفروشند. یکی از بزرگ‌ترین...
۶ استراتژی بازاریابی که کسب‌وکار من را از استارتاپ به درآمد ۵۰۰ میلیون تومان رساند

۶ استراتژی بازاریابی که کسب‌وکار من را از استارتاپ به درآمد ۵۰۰ میلیون تومان رساند

اگر صاحب یک کسب‌وکار هستید و بازاریابی‌تان آن‌طور که باید نتیجه نمی‌دهد، وقت آن رسیده که زاویه دیدتان...
آیا ترافیک ارگانیک در حال نابودی است؟ یا فقط در حال تکامل؟

آینده جستجوی ارگانیک در عصر هوش مصنوعی؛ تهدید یا فرصت؟

با رشد فزاینده هوش مصنوعی و ظهور پلتفرم‌هایی مانند ChatGPT، بسیاری از فعالان سئو با این سوال روبه‌رو...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تبلیغات محیطی (بیلبورد، هدایا ویژه و …) | 09339159432

سفارش تبلیغات دیجیتال (طراحی سایت، سئو، اینستاگرام و ..) | 09376996070