وقتی بودجهی بازاریابی محدود است، بازاریابی شما باید بیشتر و هوشمندانهتر از همیشه کار کند. ارزیابی فعالیتهایتان لزوماً هزینهبر نیست و میتواند در بلندمدت در هزینههایتان صرفهجویی کند. فیونا بلیدز، مدیرعامل شرکت تحقیقات بازار تجربه مش روشهای سنجش بازاریابی برای شرکتهای کوچک را توضیح میدهد
از وبسایت خود برای سنجش بازاریابی تان استفاده کنید.
بسیاری از فعالیتهای بازاریابی برای هدایت مشتریان به سمت… وبسایت شما بنابراین باید بهطور مرتب آمار وبسایت خود را تحلیل کنید. باید بدانید چند نفر از سایت شما بازدید میکنند، چه صفحاتی را میبینند و چه زمانی. زمانبندی در همه چیز مهم است. مثلاً اگر ایمیل یا پیامکهای بازاریابی میفرستید، میتوانید ببینید که ترافیک وبسایت در طول کمپین در کجا و چگونه افزایش یافته است.
از مشتریان بپرسید چگونه شما را پیدا کردند.
هر وقت مشتریای به شما مراجعه کرد، همیشه از او بپرسید که چگونه از شما باخبر شده است. ممکن است از طریق… شنیدهها ممکن است مشتری از طریق جستجوی گوگل، تبلیغات آنلاین یا شبکههای اجتماعی با شرکت شما آشنا شده باشد. پرسیدن این موضوع که از کجا درباره شما شنیدهاند باید روال معمول باشد. اطلاعات بهدستآمده را ثبت کنید؛ این به ارزیابی اثربخشی روشهای بازاریابی شما کمک میکند.
از مشتریان بپرسید چرا شما را انتخاب کردند
شاید بدانید مشتریان از چه کانالی آمدهاند، اما چه چیزی در پیام شما باعث جلب توجه آنها شد؟ از چند مشتری بپرسید چه چیزی باعث شد با شرکت شما تماس بگیرند؟ این میتواند هر چیزی از شهرت گرفته تا ارزش پول باشد. پیام بازاریابی که بیشترین تاثیر را داشته باشد، باید همان چیزی باشد که در آینده روی آن تمرکز میکنید.
تبلیغات، ایمیلها و نامههای تبلیغاتی خود را اندازهگیری کنید.
اگر در مکانها یا کانالهای مختلفی تبلیغ میکنید، میتوانید از شماره تلفنها یا آدرسهای اینترنتی ردگیری مخصوص هر کدام استفاده کنید تا ببینید درخواستها از کجا میآیند. به این ترتیب میتوانید نرخ پاسخها را مقایسه و بهترین بازده سرمایهگذاری را تشخیص دهید.
با استفاده از نرمافزار ایمیل مارکتینگ، تعداد افرادی که ایمیلهای شما را باز کردهاند و روی کدام لینکها کلیک کردهاند را بیابید تا دقیقا منبع پاسخها را ردیابی کنید.
ارسالهای پستی خود را اندازهگیری کنید
چه بفرستی نامه الکترونیکی انبوه یا نامهای بنویسید و کارت یا پاکت پستی با تمبر آماده ضمیمه کنید. هرچه پاسخ دادن برای مخاطب آسانتر باشد، نرخ پاسخگویی بالاتر خواهد رفت. کارتهای پاسخ باید بر اساس بخش بازار مخاطب دارای کد باشند تا بتوانید دقیقاً منشأ پاسخها را ردیابی کنید.
از مشتریانتان در مورد بازاریابی خودتان سوال کنید.
نرخ پاسخگویی فقط تعداد پاسخها را نشان میدهد، نه دلیل آن. مثلاً اگر هزار ایمیل یا پیام تبلیغاتی فرستادهاید، میتوانید با ۵۰ نفر از گیرندگان تماس بگیرید و از آنها بپرسید:
- آیا یادشان میآید که نامه را دریافت کردهاند؟
- آیا آن را باز کردند؟
- آیا آنها پیام اصلی را به یاد میآورند؟
- آیا آنها پاسخ دادند؟
- چرا؟
این شغل ایدهآلی برای دانشجوی کارآموز است. ممکن است ببینید که درحالیکه نامهها با استقبال خوبی مواجه شدهاند، بسیاری از افراد هنوز به آنها پاسخ ندادهاند. در این صورت، یک ایمیل یا نامهی پیگیری بدون شک نرخ پاسخها را افزایش میدهد. یا ممکن است متوجه شوید که استفاده از کانالهای دیگر نرخ پاسخها را بهبود میبخشد.
از دادهها برای بهبود بازاریابی خود استفاده کنید.
هر چه فعالیتهای بازاریابی خود را ارزیابی کنید، دانش بیشتری از بازار کسب میکنید. آزمایشها نشان میدهند کدام کانالهای رسانهای برای کسبوکارتان بهترین عملکرد را دارند. ارزیابی همچنین نشان خواهد داد چه گروههایی از مشتریان کدام پاسخها بیشترین بازخورد را دارند و کدام پیامهای بازاریابی قویترین هستند.
با این اطلاعات، میتوانید بازاریابی خود را در آینده مؤثرتر کنید.