از دست دادن مشتریان آنلاین در آخرین لحظه، یعنی درست بعد از اینکه زحمت اضافه کردن کالاها به سبد خریدشان را کشیدهاند، بیشک برای خرده فروشان آنلاین ناامیدکننده است. کلویی توماس توضیح میدهد که چگونه میتوان این مشتریان را دوباره جذب کرد.
فروشندگان آنلاین وقت زیادی صرف جذب مشتری بیشتر به وبسایت خود میکنند. اما وقتی مشتری وارد سایت میشود چه اتفاقی میافتد؟ بهینهسازی نرخ تبدیل (CRO) مهارت بهبود آنچه پس از ورود کاربر به وبسایت رخ میدهد است و جنبههای مختلفی را شامل میشود که یکی از مهمترین آنها، اتفاقاتی است که در سبد خرید رخ میدهد.
به طور خاص، «رها کردن سبد خرید» زمانی اتفاق میافتد که کسی کالایی را به سبد خرید خود در وبسایت شما اضافه میکند، اما مراحل پرداخت را تکمیل نمیکند.
عملکرد سبد خرید شما چگونه است؟
هر کسبوکار تجارت الکترونیکی الگوی متفاوتی از رهاسازی سبد خرید دارد، زیرا عوامل کلیدی در هر کسبوکار متفاوت است.
- شاید فناوری متفاوت باشد.
- تنظیمات صندوق پرداخت متفاوت است؛ روشهای پرداخت، کلمات و چیدمانها با هم فرق دارند.
- مشتریان متفاوتند و به دلایل مختلف خرید میکنند.
- محصولات متفاوت هستند و فرآیند خرید روانی متفاوتی را میطلبند.
قبل از اینکه بخواهید نرخ انصراف از سبد خرید را بهبود ببخشید، ابتدا باید بفهمید که در فرآیند پرداخت چه میگذرد.
سادهترین راه این است که یک قیف در… گوگل آنالیتیکس ردیابی پیشرفت بازدیدکنندگان از صفحه سبد خرید تا وارد کردن اطلاعات تحویل و پرداخت و سپس پردازش سفارش. روش راهاندازی این سیستم در سایتهای مختلف متفاوت است، بنابراین ممکن است نیاز به همکاری با … داشته باشید. سازنده وبسایت همه چیز را سر جای خودش و به درستی قرار دادن
اگر میخواهید ردگیری خود را به سطح بالاتری ببرید، مرحله قبل را هم اضافه کنید و ردیابی کنید چه زمانی کسی چیزی را به سبد خرید خود اضافه میکند، اما در واقع به آنجا نمیرود.
برخی از سیستمهای وبسایت آماری تحت عنوان «تعداد سبدهای خرید ایجاد شده» ارائه میدهند که با مقایسه آن با تعداد سفارشات در همان بازه زمانی، بسیار مفید است. پس از راهاندازی این سیستم، میتوانید عملکرد خود را ماه به ماه تحت نظر داشته باشید و ببینید که آیا تغییرات ایجاد شده منجر به افزایش فروش میشود یا خیر.
آیا مشکل رها کردن سبد خرید دارید؟
صرف نظر از آمارها، شاید مشکل شما به اندازهای که فکر میکنید بزرگ نباشد. مشتریان از سبد خرید به روشهای مختلفی استفاده میکنند. ممکن است سبد خریدی که امروز رها شده، آن فروش از دست رفتهای نباشد که فکر میکنید.
مشتریان سبد خرید خود را به این دلایل رها میکنند:
- خرید محصول شما یک تصمیم خانوادگی یا گروهی است؛ آنها تحقیقات اولیه را انجام دادهاند و حالا قبل از اقدام به خرید، به نظر بقیه نیاز دارند.
- آنها قصد خرید داشتند، اما تلفن زنگ خورد یا بچه بیدار شد. فردا برمیگردند.
- آنها از سبد خرید بهعنوان لیست آرزوها استفاده میکنند و هر وقت آماده شدند، خرید میکنند.
- این یه سرنخ کادوئیه برای عشقتون و سبد رو روی صفحه تبلت باز میذاریم.
- بالاخره، محصول مناسبی نبود.
- آن را در وبسایت دیگری ارزانتر یا با شرایط تحویل بهتر پیدا کردند.
- آنها تصمیم گرفتند قبل از خرید اینترنتی، به خیابان اصلی بروند و یک نمونه واقعی را از نزدیک ببینند.
لیست ممکن است بیپایان باشد، بنابراین اطمینان حاصل کنید که در مورد دلیل رها کردن سبد خرید توسط مشتری، فرضیهای نمیسازید.
در تقریباً همه این موارد، ارزشش را دارد که با یادآوری دوستانه به مشتری کمک کنید یا خرید را برای او آسانتر کنید. این کار شامل بهبود سبد خرید یا استفاده از بازاریابی برای یادآوری خرید احتمالی اوست.
چگونه سبد خرید را بهبود ببخشیم
یکی از دلایل رها کردن سبد خرید در وبسایت شما، گیج شدن یا حتی عصبانی شدن کاربران در هنگام استفاده از مراحل پرداخت است. اگر مراحل پرداخت را سادهتر کنید، نرخ رها کردن سبد خرید کاهش مییابد.
بهبود سبد خریدتان با در نظر گرفتن مشتری هدف بسیار مهم است. باید آزمایش کاربری انجام دهید. یوزر تستینگ دات کام ابزاری عالی است، اما بهتر از آن، چند نفر از مشتریانتان را دعوت کنید و بدون کمک کردن، تماشای تلاش آنها برای انجام خرید را بکنید.
قبل از انجام این کار، فرآیند پرداخت خودتان را مرور و بهطور انتقادی تحلیل کنید. کدام قسمتها گیجکننده هستند؟ متن مناسب است؟ دکمههای ناوبری بهاندازه کافی واضح هستند؟ آیا منسوخ یا ناهمخوان است؟
در اینجا فهرستی از اصلاحات آمده که ممکن است عملکرد سبد خرید را بهبود بخشد، اما همیشه قبل از اعمال تغییرات، آنها را آزمایش کنید.
- بقیهی بخشهای ناوبری سایت را از صفحه سبد خرید حذف کنید تا حواسپرتی ایجاد نشود.
- قیمت ارسال را واضح و شفاف کنید.
- حساب کاربری یا ثبت نام اجباری نیست؛
- چندین روش پرداخت ارائه دهید – از جمله پیپال هیچ چیزی داخل پرانتز نبود. پرداخت آمازون یا بیت کوین – هر آنچه برای مشتری شما مرتبط باشد
- از یک سامانه جستجوی کد پستی/یابنده آدرس استفاده کنید.
- برای پرداخت از طریق موبایل، مطمئن شوید که هر کادر ورودی متن، صفحه کلید مناسب را فعال میکند (مثلاً هنگام وارد کردن شماره تلفن، مستقیماً صفحه کلید اعداد ظاهر شود).
بازگرداندن سبدهای خرید رها شده با استفاده از بازاریابی
فقط با داشتنِ … میتوانید از بازاریابی استفاده کنید. اطلاعات و مجوزهای لازم در مورد مشتریانتان، اگر آدرس ایمیل آنها را ندارید و کوکیها را هم غیرفعال کردهاند، کاری از دستتان برنمیآید جز اینکه امیدوار باشید بازاریابی آنلاین شما آنها را به سایت بازگرداند.
فکر نکنید باید آنها را برای بازگشت ترغیب کنید؛ اگر به فهرست مشکلات ترک مشتریان نگاه کنید، بیشتر آنها مربوط به زمانبندی است. این مشتریان برای بازگشت به تخفیف نیاز ندارند، فقط به یادآوری دوستانهای نیاز دارند.
حتماً در جایی پیشنهادتان را امتحان کنید، اما آن را در اولین پیامتان قرار ندهید.
اگر ایمیل آنها را دارید، میتوانید یکی یا چند ایمیل برای تشویق آنها به بازگشت ارسال کنید. اگر خرید کردند، ارسال یادآوریها را متوقف کنید.
اولین ایمیلی که میفرستید، قدرتمندترین است. به محض رها شدن سبد خرید، آن را ارسال کنید. در آن ایمیل، تا جای ممکن اطلاعات مربوط به سبد خرید، از جمله محصولات موجود در آن را بگنجانید.
اگر قصد ارسال چند ایمیل دارید، میتوانید آزمایشی با این مضمون انجام دهید: «سبد خرید شما ظرف ۲۴ ساعت حذف خواهد شد.» شاید یک هفته بعد از رها شدن سبد خرید یا بیشتر، بسته به زمانی که افراد برای تصمیمگیری خرید صرف میکنند (میتوانید این اطلاعات را در … بیابید). گوگل آنالیتیکس لبخند
اگر آدرس ایمیل آنها را ندارید، شاید بتوانید یک شیرینی روی آنها بینداز. سپس با استفاده از گوگل، فیسبوک یا دیگر سیستمهای بازاریابی مجدد، مجددا به آنها بازاریابی کنید. محدودیت اصلی اینجاست که برای فعال کردن بازاریابی، به حداقل تعداد مشخصی از افراد در لیست خود نیاز دارید و هرچه زودتر این بازاریابی انجام شود، مفیدتر خواهد بود. یک شروع ساده این است که همه آنها را در یک لیست قرار دهید و یک پیام عمومی از برند خود را برایشان نمایش دهید.
هر راه حلی را که انتخاب میکنید، از دوباره کاری بپرهیزید؛ نرمافزارهای بسیار خوبی وجود دارند که بخش اعظم کار شما را انجام میدهند. پلتفرمهای بزرگ تجارت الکترونیک، افزونهها و ابزارکهای سبد خرید را کنار گذاشتهاند، ارائهدهنده ایمیل شما ممکن است یک سری قالب آماده داشته باشد که بهسرعت میتوانید راهاندازی کنید و بسیاری از سیستمهای بازاریابی مجدد نیز چنین سیستمی دارند. پس از راهاندازی گزارشگیری، به دنبال راهحلهایی باشید که بهراحتی قابل پیادهسازی باشند.